Rabu, 26 Oktober 2016

79:6-14 Tafsir Surah An Nazi’at, ayat 6-14.

يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ (٦) تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ (٧) قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ (٨) أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ (٩) يَقُولُونَ أَئِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحَافِرَةِ (١٠) أَئِذَا كُنَّا عِظَامًا نَخِرَةً (١١) قَالُوا تِلْكَ إِذًا كَرَّةٌ خَاسِرَةٌ (١٢) فَإِنَّمَا هِيَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ (١٣) فَإِذَا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ (١٤)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang kebangkitan.

"6. Pada hari menggoncangkan goncangan." 

Pada hari ketika tiupan pertama menggoncangkan alam. Rajifah adalah tiupan sangkakala pertama, bumi dan gunung-gunung bergoncangan.

"7. Mengikutinya yang mengiringi." 

Itu diiringi oleh tiupan kedua. Radifah adalah tiupan sangkakala kedua. Diangkatlah bumi dan gunung-gunung, lalu dibenturkan keduanya sekali bentur sehingga menjadi rata.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jarak antara kedua tiupan empat puluh.” Abu Hurairah bertanya, “Empat puluh hari?” Beliau menjawab, “Aku belum dapat memastikan.” Abu Hurairah bertanya, “Empat puluh bulan?” Beliau menjawab, “Aku belum dapat memastikan.” Abu Hurairah bertanya, “Empat puluh tahun?” Beliau menjawab, “Aku belum dapat memastikan.” Beliau bersabda, “Kemudian Allah menurunkan air dari langit, maka mereka pun tumbuh sebagaimana tumbuhnya tanaman. Tidak ada sesuatu pun dari jasad manusia kecuali telah hancur kecuali satu tulang, iaitu tulang ekornya, dan dari sanalah manusia tersusun kembali pada hari Kiamat.”

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiupan pertama yang menggoncangkan dilakukan, lalu diiringi dengan tiupan yang kedua, maka datanglah maut berikut segala sesuatunya. Maka seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, bagaimanakah pendapatmu jika aku jadikan semua salawatku untukmu?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Kalau begitu, Allah akan menghindarkanmu dari semua kesusahan dunia dan akhiratmu."

Rasulullah s.a.w. apabila telah berlalu dua pertiga malam, beliau berdiri, lalu bersabda, "Hai manusia, ingatlah kepada Allah, tiupan pertama yang menggoncangkan (akan) datang yang diiringi dengan tiupan yang kedua, maka datanglah maut berikut segala sesuatunya."

"8. Hati-hati pada hari itu sangat takut." 

Wajifah ertinya takut. Manusia sangat takut ketika melihat peristiwa dahsyat di hadapannya.

"9. Pandangannya tertunduk." 

Pandangan mata orang-orang yang mengalaminya tunduk. Mereka kelihatan hina dan rendah semasa menyaksikan huru-hara yang mengerikan lagi sangat menakutkan di hari kiamat itu.

Setelah orang-orang musyrik Quraisy dan orang-orang yang sependapat dengan mereka mendengar adanya hari kebangkitan setelah mati, maka mereka merasa hairan dan mengejeknya.

"10. Mereka berkata, "Apakah kami benar-benar dikembalikan dalam keadaan semula?""

Menurut mereka tidak ada hari kebangkitan itu dan mereka tidak akan dihidupkan kembali sesudah dimasukkan ke dalam liang kuburnya.

"11. Apakah apabila kami menjadi tulang beluang yang hancur?" 

Mereka tidak percaya bahawa mereka akan dihidupkan kembali setelah tubuh mereka telah hancur dan tulang belulang mereka sudah berantakan, lapuk, rapuh, hancur lumat dan angin dapat masuk ke dalam rongga-rongganya.

"12. Mereka berkata, "Itu jika demikian, pengembalian yang merugikan."" 

Al hafirah ialah kehidupan sesudah mati. Orang-orang musyrik Quraisy berkata, "Sesungguhnya jika Allah menghidupkan kami kembali sesudah kami mati, bererti kami benar-benar rugi." Mereka menganggap mustahil kebangkitan itu kerana tidak tahunya mereka terhadap kekuasaan Allah dan tidak takutnya mereka kepada kebesaranNya.

"13. Maka sungguh hanyalah ia dengan sekali." 

Maka pengembalian itu hanyalah dengan sekali tiupan saja. Zajratun wahidah ialah tiupan sangkakala yang terakhir. Maksudnya teriakan kemurkaan. Allah s.w.t. sangat murka terhadap makhlukNya saat Dia menghidupkan mereka kembali.

Pada mulanya mereka berada di perut bumi. Sesungguhnya kebangkitan itu hanyalah merupakan suatu perintah dari Allah yang tidak perlu ada pengulangan atau pengukuhan. Menghidupkan semula adalah perkara mudah bagi Allah.

PerintahNya terhadap pengembalian itu hanyalah satu perkataan, sekali teriakan dan berlaku dalam sekelip mata atau lebih cepat lagi.

Apabila Allah memerintahkan Malaikat Israfil untuk meniup sangkakala, maka ditiuplah olehnya tiupan berbangkit untuk menghidupkan semua makhluk.

"14. Maka tiba-tiba mereka hidup kembali." 

Seketika itu juga semua orang yang terdahulu dan yang terkemudian dikeluarkan atau timbul ke permukaan bumi. Dengan serta merta mereka hidup kembali. Semua manusia menyangka bahawa mereka telah tinggal di dalam kubur sebentar saja.

As sahirah ertinya permukaan bumi. Bumi sekarang terdapat gunung-gunung. Gunung-gunung dihancurkan sehingga menjadi tanah yang datar. Bumi ini diganti dengan bumi yang lain, bumi yang belum pernah dikerjakan suatu dosa pun di atas permukaannya dan belum pernah dialirkan setitis darah pun padanya. Bumi baru itu bukanlah seperti bumi sekarang. Tanahnya berwarna putih seperti adunan roti yang bersih.

Allah s.w.t. mengumpulkan mereka di Padang Mahsyar. Mereka berdiri di hadapan Allah s.w.t. seraya melihatNya, mematuhiNya, memujiNya seraya menunggu keputusanNya. Ketika itu, Dia memutuskan mereka dengan adil dan memberikan balasan kepada mereka.
 

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...