Selasa, 15 November 2016

25:53-58 Tafsir Al Furqan, ayat 53-58.

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا (٥٣) وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا (٥٤) وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا يَنْفَعُهُمْ وَلا يَضُرُّهُمْ وَكَانَ الْكَافِرُ عَلَى رَبِّهِ ظَهِيرًا (٥٥) وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (٥٦) قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلا (٥٧) وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا (٥٨)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan penciptaan dan pengaturanNya untuk mengingatkan kepada hamba-hambaNya akan nikmat-nikmat yang telah Dia limpahkan kepada mereka agar mereka bersyukur kepadaNya.

"53. Dan Dia Yang membiarkan dua laut," 

Dialah yang membiarkan dua air laut mengalir berdampingan. Allah menjadikannya masing-masing bermanfaat dan bermaslahat bagi manusia.

"ini tawar segar," 

Air yang tawar lagi menyegarkan itu terdapat di sungai-sungai, mata air-mata air dan sumur-sumur. Air yang tawar ini mudah diminum oleh manusia. Allah membahagi-bahaginya di antara makhlukNya kerana mereka sangat memerlukannya, melalui sungai-sungai dan mata air-mata air di setiap kawasan di belahan bumi ini sesuai dengan keperluan mereka, haiwan dan tanah mereka.

"dan ini masin pahit;" 

Laut yang masin, pahit dan sukar untuk diminum itu terdapat di lautan yang luas, laut-laut yang berhubungan dengannya dan laut-laut yang tenang tidak mengalir.

Semua laut diciptakan oleh Allah s.w.t. berair masin agar tidak menimbulkan pencemaran pada udara dan juga agar bumi (pantai) tidak berbau busuk kerana haiwan-haiwan yang mati di dalam laut. Maka udaranya segar, bersih airnya dan bangkai haiwannya halal. Ia boleh juga digunakan untuk berwudu.

"dan menjadikan antara keduanya dinding dan batas yang membatasi." 

Makna barzakhan adalah dinding yang berupa tanah kering. Allah s.w.t. menciptakan dinding yang membatasi antara air tawar dan air masin, iaitu tanah atau daratan. Jika keduanya bercampur, manfaat yang diharapkan tidak akan tercapai.

Terdapat juga dua air yang berdampingan, namun tidak menyatu kerana Allah adakan dinding dan batas sehingga tidak bercampur. Hal ini termasuk kekuasaan Allah s.w.t. Seperti yang terjadi pada sungai Sinegal yang menyatu dengan lautan atlantik di kota Sanlois. Air tawar dan air masinnya tidak bercampur.

"54. Dan Dia yang menciptakan dari air manusia," 

Allah lah yang menciptakan manusia dari air yang hina dan lemah (mani atau nutfah), lalu Dia sempurnakan dan Dia rapikan kejadiannya hingga mempunyai bentuk yang sempurna sebagai manusia, baik lelaki ataupun perempuan menurut apa yang dikehendakiNya.

Dia menyebarkan daripadanya keturunan yang banyak, Dia menjadikan mereka berketurunan dan menjalin hubungan kekeluargaan, semua itu berasal dari satu materi, iaitu air yang hina itu.

"lalu Dia menjadikannya keturunan dan musaharah" 

Musaharah adalah hubungan kekeluargaan yang berasal dari perkahwinan, seperti menantu, ipar, mertua, besan dan sebagainya. Semuanya itu bermula dari air yang hina (nutfah).

"dan adalah Tuhanmu Mahakuasa." 

Hal ini menunjukkan sempurnanya kekuasaan Allah s.w.t. dan menunjukkan bahawa beribadah kepadaNyalah yang hak, sedangkan beribadah kepada selainNya adalah batil.

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan kebodohan orang-orang musyrik.

"55. Dan mereka menyembah dari selain Allah apa yang tidak memberi mereka manfaat" 

Patung dan berhala itu tidak mampu memberi manfaat jika ia disembah. Mereka melakukan penyembahan ini tanpa dalil dan alasan, tetapi hanya semata-mata berdasarkan pendapat sendiri dan keinginan hawa nafsu mereka.

"dan tidak memberi mereka mudarat." 

Patung dan berhala itu tidak mampu memberi mereka mudarat jika ia ditinggalkan.

Allah telah menciptakan mereka dan memberinya rezeki serta mengurniakan berbagai nikmat, kebaikan dan ihsanNya tidak berhenti diberikan kepada mereka, namun mereka dengan kebodohannya membalasnya dengan sikap kufur dan menentang Tuhan mereka; tidak bersyukur dan tunduk kepadaNya.

"Dan adalah orang kafir atas tuhannya pembantu." 

Berhala, patung dan syaitan sudah jelas batil. Tetapi orang-orang kafir membela berhala-berhala itu dan berperang demi mempertahankan berhala-berhala mereka serta memusuhi Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang ada di kalangan mereka. Mereka membantu syaitan untuk menentang, menderhaka, memusuhi, mempersekutukan dan berpaling dari Allah.

Berhala-berhala yang mereka sembah selain Allah itu tidak dapat menolong para penyembahnya. Tetapi sebaliknya, mereka sendirilah yang menjadi bala tentera yang disiapkan untuk membela berhala-berhala sembahannya dan mempertahankan keberadaannya.

Mereka menolong jalan syaitan untuk memerangi bala tentera Allah. Akan tetapi, akibat yang terpuji dan kemenangan hanyalah bagi Allah, RasulNya, dan orang-orang mukmin di dunia dan akhirat. Bala tentera Allah lah yang menang.

Allah s.w.t. tidaklah mengutus RasulNya Muhammad s.a.w. untuk berkuasa terhadap manusia, dan tidak menjadikannya malaikat serta tidak menjadikannya memiliki harta kekayaan yang banyak.

"56. Dan tidaklah Kami mengutusmu kecuali pembawa khabar gembira" 

Khabar gembira disampaikan kepada orang-orang mukmin. Beliau s.a.w. menerangkan perbuatan yang dapat mendatangkan khabar gembira berupa perintah-perintah agama. Orang-orang yang taat kepada Allah akan mendapat pahala Allah di dunia dan akhirat. Mereka akan dimasukkan ke syurga.

"dan pemberi peringatan." 

Peringatan disampaikan kepada orang-orang kafir. Beliau s.a.w. menerangkan perbuatan yang mendatangkan ancaman berupa larangan. Orang-orang yang derhaka dan menentang perintah Allah akan mendapat dosa. Mereka akan dihukum dengan azab yang keras segera atau lambat. Di akhirat mereka akan dimasukkan ke neraka.

"57. Katakanlah, "Tidaklah aku minta kepada kalian atasnya dari upah,""

Beliau s.a.w. tidak meminta upah dari harta mereka sebagai imbalan dari penyampaian dan peringatan ini, sesungguhnya Beliau melakukannya hanyalah semata-mata mengharapkan ridha Allah s.w.t. Tidak ada alasan lagi bagi mereka untuk tidak mengikutinya.

"kecuali orang yang menghendaki untuk mengambil kepada Tuhannya jalan." 

Iaitu mengambil jalan, tuntunan dan kaedah yang dianutinya sesuai dengan apa yang Beliau s.a.w. sampaikan dari Allah, seperti dengan menginfakkan hartanya untuk mencari keridhaanNya jika mereka mahu. Beliau tidak akan mencegahnya, tidak memaksa mereka untuknya dan tidak pula meminta mereka mengupahnya. Bahkan semua itu maslahatnya kembali kepada mereka dan dapat menyampaikan mereka kepada Tuhan mereka.

"58. Dan bertawakkallah kepada Yang Hidup, Yang Tidak Mati," 

Bertawakallah, mengadulah, berlindunglah dan mintalah pertolonganNya dalam semua urusanmu kepada Allah Yang Mahahidup, Mahakekal, Mahatetap, Maha Berdikari, Yang tidak mati selama-lamanya, Tuhan segala sesuatu dan Yang Mahamemiliki. Maka Dia akan memberimu kecukupan, menolongmu, mendukungmu, dan menjadikanmu berjaya.

"dan bertasbihlah dengan memujiNya." 

Gandingkanlah tasbih dan tahmid dalam doamu. Rasulullah s.a.w. dalam doanya mengucapkan, "Subhaanallahi wal hamdulillah" (Mahasuci Engkau, ya Allah, Tuhan kami, dan dengan memuji kepada Engkau.) Laksanakan ibadah dengan ikhlas seperti solat sebagai rasa syukur terhadap nikmatNya.

"Dan cukuplah denganNya terhadap dosa-dosa hamba-hambaNya Maha Mengetahui." 

Cukuplah Dia Maha Mengetahui dosa hamba-hambaNya. Melalui ilmuNya Yang Mahasempurna, tiada sesuatu pun yang tersembunyi, luput dan terhalang dari pengetahuanNya. Dia akan membalasnya. Bukan kewajiban Beliau s.a.w. menjadikan mereka mengikuti petunjuk dan bukan kewajibannya menjaga amal mereka. Semua itu hanyalah di Tangan Allah.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...