Jumaat, 4 November 2016

7:130-136 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 130-136.

وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (١٣٠) فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَلا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (١٣١) وَقَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ (١٣٢) فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ (١٣٣) وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ (١٣٤) فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ (١٣٥) فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ (١٣٦)

Ketika para ahli sihir Fir'aun telah beriman dalam keadaan kalah dan terhina, Fir'aun tetap tidak mahu beriman, tetap dengan kekufurannya dan tenggelam ke dalam kejahatannya.

"130. Dan sungguh, Kami telah menghukum keluarga Fir'aun" 

Allah telah menguji dan mencoba Fir'aun dan kaumnya dengan menimpakan musibah kepada mereka.

"dengan beberapa tahun dan kekurangan dari buah-buahan, agar mereka mengambil pelajaran." 

Mereka ditimpa tahun-tahun yang kering, musim kemarau, kelaparan dan kebuluran yang berpanjangan kerana kekurangan tumbuhan. Keparahan ini masih di bawah keparahan yang pertama. Di masa-masa itu pohon kurma hanya membuahkan sebiji buahnya. Allah menimpakan musibah itu supaya mereka beriman.

"131. Maka apabila datang kepada mereka kebaikan, mereka berkata, "Bagi kami ini.""

Kemudian apabila datang kepada mereka kemakmuran, kesuburan dan rezeki yang banyak, mereka tidak bersyukur kepada Allah, bahkan mereka berkata, "Ini adalah kerana kami." Iaitu bahawa keadaan itu dihasilkan disebabkan usaha dan susah payah mereka sendiri.

"Dan jika menimpa mereka keburukan, mereka tuduhkan kesialan kepada Musa dan orang yang bersamanya." 

Jika mereka ditimpa kesusahan, mereka lemparkan sebab kesialan itu kepada Musa a.s. dan pengikutnya. Mereka menuduh bahawa hal tersebut terjadi kerana ulah Musa a.s. dan para pengikutnya serta apa yang dibawa oleh mereka.

"Ketahuilah, sungguh hanyalah kesialan mereka di sisi Allah, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui."

Sesungguhnya nasib mereka di tangan Allah. Kesialan mereka itu adalah ketetapan dari Allah dan datang dariNya. Dosa-dosa dan kekafiran merekalah yang menjadi sebab mereka ditimpa musibah itu. Namun kebanyakan mereka tidak mengetahui.

"132. Dan mereka berkata, "Bagaimana pun kamu datang dengannya dari bukti untuk menyihir kami dengannya, maka tidaklah kami kepadamu orang-orang yang beriman.""

Begitulah keingkaran, kekerasan dan kesombongan Fir'aun dan kaumnya terhadap perkara yang hak, serta tenggelamnya mereka dalam kebatilan. Mukjizat apa pun yang Musa a.s. datangkan kepada mereka, dan dalil serta hujah apa pun yang Beliau tegakkan terhadap mereka, nescaya mereka tolak mentah-mentah.

Mereka tidak akan menerimanya, tidak akan beriman kepadanya, tidak juga kepada ajaran yang Beliau sampaikan dan tidak melepaskan kaum Bani Israil bersamanya. Maka Allah s.w.t. mengirimkan berbagai tanda (mukjizat-mukjizat) kepada mereka.

"133. Maka Kami kirimkan kepada mereka taufan," 

Allah s.w.t. mengirimkan azab dariNya yang meliputi mereka, hujan yang sangat lebat, air bah yang menenggelamkan semua permukaan tanah dan merosakkan semua tanaman dan buah-buahan. Mereka tidak dapat lagi bercucuk tanam, juga tidak dapat berbuat sesuatu pun; akhirnya mereka kelaparan. Penyakit ta'un merebak dan banyak kematian.

Ketika keadaan mereka sangat kritis. Mereka merasa bimbang jika hujan itu merupakan azab. Kemudian mereka berkata, "Hai Musa, mohonkanlah untuk kami kepada Tuhanmu dengan kenabian yang diketahui Allah ada pada sisimu. Sesungguhnya jika kamu dapat menghilangkan azab itu dari kami, pasti kami akan beriman kepadamu dan akan kami biarkan Bani Israil pergi bersamamu."

Lalu Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya. Setelah Allah menghentikan hujan itu dari mereka, ternyata mereka ingkar janji.

Pada tahun itu juga Allah s.w.t. menumbuhkan tetumbuhan, rerumputan, dan buah-buahan yang banyak, sebelum itu belum pernah terjadi demikian. Maka mereka berkata, "Inilah yang selalu kami dambakan."

"dan belalang," 

Lalu Allah mengirimkan belalang kepada mereka. Belalang berasal dari azab, kutukan, pembalasan Allah. Balatentera Allah yang paling banyak jumlahnya itu merosakkan dan memakan habis tanaman, buah-buahan, kusyen-kusyen rumah mereka dan semua paku pintu-pintu mereka tanpa memakan kayunya. Padahal paku-paku tersebut dibuat dari besi. Tempat tinggal mereka hancur semua.

Ketika mereka melihat kerosakan yang diakibatkan oleh belalang itu, maka mereka mengetahui bahawa tiada sesuatu pun dari tanaman mereka yang selamat.

Kemudian mereka meminta Musa a.s. berdoa untuk mereka dan berjanji seperti sebelumnya. Lalu Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya. Setelah Allah mengusir belalang itu dari mereka, ternyata mereka ingkar janji. Mereka berlindung masuk ke dalam rumah-rumah mereka, lalu mereka berkata, "Kami telah berlindung."

"dan kutu," 

Allah s.w.t. memerintahkan Musa a.s. berjalan menuju Uhail yang sangat besar, lalu memukulnya dengan tongkatnya. Maka berhamburanlah kutu-kutu itu menuju mereka, hingga memenuhi rumah-rumah dan makanan mereka. Mereka tidak dapat tidur dan tidak dapat menetap dengan tenang.

Kutu itu seperti ulat yang keluar dari biji gandum. Tersebutlah bahawa seseorang lelaki bila keluar dengan membawa sepuluh karung biji gandum ke tempat penggilingannya. Apabila ia sampai ke tempat penggilingannya tiada yang tersisa kecuali hanya tiga genggam gandum saja. Semuanya berubah menjadi ulat.

Ketika keadaan mereka sangat kritis, mereka meminta Musa a.s. berdoa untuk mereka dan berjanji seperti sebelumnya. Lalu Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya. Setelah Allah mengusir kutu itu dari mereka, ternyata mereka ingkar janji.

"dan katak," 

Ketika Musa a.s. sedang duduk di hadapan Fir'aun, tiba-tiba terdengarlah suara katak. Lalu Musa a.s. berkata kepada Fir'aun, "Apakah yang kamu dan kaummu dapati dari katak ini?" Fir'aun berkata, "Barangkali ini pun merupakan tipu muslihat yang lain."

Maka tidak lama kemudian (pada petang harinya) tiada seorang pun yang duduk melainkan seluruh negeri penuh dengan katak sampai mencapai dagunya. Katak memenuhi rumah, tempat pakaian, makanan, dan semua wadah milik mereka. Katak benar-benar telah memenuhinya. Bila seseorang membuka mulutnya untuk bercakap, pasti ada katak yang masuk ke dalam mulutnya.

Hal tersebut membuat mereka benar-benar dalam keadaan kritis, lalu mereka meminta Musa a.s. berdoa untuk mereka dan berjanji seperti sebelumnya. Lalu Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya. Setelah Allah menghilangkan katak itu dari mereka, ternyata mereka ingkar janji.

"dan darah," 

Lalu Allah mengirimkan darah kepada mereka. Mereka tidak dapat minum baik dari sungai ataupun dari sumur-sumur. Lalu mereka mengadu kepada Fir'aun, "Sesungguhnya kami telah dicoba dengan darah, dan kami tidak lagi mempunyai air minum." Fir'aun berkata, "Sesungguhnya dia (Musa) telah menyihir kalian." Mereka berkata, "Tidak mungkin dia menyihir kami, tidak sekali-kali kami menjumpai air dalam wadah-wadah kami melainkan kami menjumpainya berubah menjadi darah yang segar."'

Kemudian mereka meminta Musa a.s. berdoa untuk mereka dan berjanji seperti sebelumnya. Lalu Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya. Setelah Allah melenyapkan darah itu dari mereka, ternyata mereka ingkar janji.

"ayat-ayat yang terperinci, maka mereka menyombongkan diri" 

Semua yang berlaku itu adalah sebagai bukti-bukti yang jelas, yang menunjukkan kepada mereka bahawa apa yang dibawa Musa a.s. adalah benar, tetapi mereka tetap menyombongkan diri dan tidak mahu beriman.

"dan mereka kaum yang berbuat dosa." 

Mereka sebelumnya juga kaum yang berdosa. Oleh kerana itu, Allah membiarkan mereka di atas kesesatan.

"134. Dan ketika menimpa atas mereka azab, mereka berkata, "Wahai Musa! Berdoalah untuk kami kepada Tuhanmu dengan apa yang Dia janjikan kepadamu. Jika kamu dapat menghilangkan dari kami azab, sungguh kami akan beriman kepadamu dan sungguh kami akan kirimkan bersama kamu Bani Israil."" 

Inilah yang mereka lakukan setiap kali mereka ditimpa musibah. Mereka mengeluh kepada Musa a.s., meminta Beliau berdoa kepada Allah dengan kenabian yang diketahui Allah ada pada sisi Beliau. Mereka berjanji akan beriman dan melepaskan Bani Israil jika azab-azab itu dihilangkan.

"135. Maka ketika Kami hilangkan dari mereka azab hingga waktu yang ditentukan mereka sampai kepadanya tiba-tiba mereka mengingkari." 

Tetapi setelah Kami hilangkan azab itu dari mereka hingga batas waktu yang harus mereka penuhi, ternyata mereka ingkar janji. Mereka tetap kafir kepada Nabi Musa a.s. dan tetap menindas Bani Israil.

"136. Maka Kami menghukum sebahagian dari mereka," 

Ketika tiba waktu untuk menghukum mereka, Allah s.w.t. memerintahkan Musa a.s. membawa pergi Bani Israil di malam hari dan memberitahukan bahawa Fir’aun dan tenteranya akan menyusul mereka.

Kemudian Fir’aun mengirimkan orang ke kota-kota untuk mengumpulkan bala tenteranya mengejar Bani Israil. Fir’aun berkata, “Sesungguhnya mereka (Bani Israil) hanya sekelompok kecil. Sesungguhnya mereka telah membuat kita marah. Kita semua harus sentiasa waspada.”

Maka keluarlah Fir’aun dan tenteranya dari taman-taman dan mata air, dari harta kekayaan dan kedudukan mulia. Lalu Fir’aun dan bala tenteranya dapat menyusul mereka pada waktu matahari terbit.

Maka ketika kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa a.s., “Kita benar-benar akan tersusul.” Musa menjawab, “Sekali-kali tidak. Sesungguhnya Tuhanku bersamaku, Dia akan memberi petunjuk kepadaku.”

Lalu Allah s.w.t. mewahyukan kepada Musa, “Pukullah laut itu dengan tongkatmu.” Maka terbelahlah lautan itu, dan setiap belahan seperti gunung yang besar. Di sanalah Allah mendekatkan Fir’aun dan tenteranya.

"maka Kami tenggelamkan mereka dalam laut kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka darinya orang-orang yang lalai." 

Allah s.w.t. menyelamatkan Musa a.s. dan orang-orang yang bersamanya, dan menenggelamkan Fir’aun dan tenteranya dalam laut kerana mereka telah mendustakan dan melalaikan ayat-ayatNya.

Mereka tidak mahu mentadabburi ayat-ayat Allah. Pada yang demikian itu terdapat suatu tanda kekuasaan Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak beriman. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Maha Penyayang.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...