Ahad, 6 November 2016

8:67-71 Tafsir Surah Al Anfal, ayat 67-71.

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (٦٧)لَوْلا كِتَابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (٦٨) فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالا طَيِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٦٩) يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِمَنْ فِي أَيْدِيكُمْ مِنَ الأسْرَى إِنْ يَعْلَمِ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٧٠) وَإِنْ يُرِيدُوا خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (٧١)

Ketika Perang Badar usai, para tawanan perang dikumpulkan. Rasulullah s.a.w. meminta pendapat kepada sahabat-sahabatnya tentang para tawanan yang berjaya ditangkap oleh kaum muslim.

Umar ibnul Khattab r.a. mencadangkan agar mereka dipancung kerana mereka mendustakan dan mengusir Beliau s.a.w. Abdullah ibnu Rawwahah mencadangkan mereka dilemparkan ke dalam api.

Abu Bakar As Siddiq r.a. mencadangkan sebaiknya Rasulullah s.a.w. memaafkan mereka, membiarkan mereka hidup, menyuruh mereka bertaubat dan menerima tebusan dari mereka, kerana mereka adalah kaum dan keluarga Beliau s.a.w. Lalu Rasulullah s.a.w. memutuskan tebusan terhadap mereka.

Allah s.w.t. berfirman,

"67. Tidaklah ada, bagi Nabi ada baginya tawanan hingga dia melumpuhkan di bumi." 

Tidaklah patut, bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum dia dapat melumpuhkan musuhnya di bumi. Mereka menginginkan agar cahaya Allah padam dan berusaha menghancurkan agamaNya.

Mereka menginginkan agar Allah tidak disembah dan agar yang disembah adalah selainNya. Mereka menginginkan agar kezaliman dan kemaksiatanlah yang menguasai dunia, dan tidak suka kalau keadilan dan ketaatan yang menguasai dunia. Mereka suka jika bumi ini rosak dan tidak suka diperbaiki. Oleh itu mereka patut dilumpuhkan.

"Kalian menghendaki harta benda dunia" 

Dengan mengambil tebusan itu, bukan menginginkan maslahat untuk agama kamu.

"dan Allah menghendaki akhirat." 

Allah menghendaki pahala akhirat untukmu dengan mengunggulkan agamaNya, memenangkan para waliNya, dan menjadikan mereka berada di atas yang lain. Oleh kerana itu, Dia memerintahkan sesuatu yang dapat mencapai kepadanya.

"Dan Allah Maha Perkasa Maha Bijaksana." 

KeperkasaanNya sempurna, jika Dia menghendaki, Dia mampu memberikan kemenangan terhadap orang-orang kafir tanpa melalui peperangan, akan tetapi Dia Mahabijaksana, Dia menguji sebagian kamu dengan sebagian yang lain.

"68. Sekiranya tidak ada ketetapan dari Allah terdahulu, nescaya menimpa kalian disebabkan apa yang kalian mengambil azab yang besar." 

Di dalam Ummul Kitab (Lauh Mahfuz) iaitu takdirNya telah ada ketetapan bahawa ganimah dari tawanan itu hanya dihalalkan bagi umat ini, diangkatNya azab dan mendapat keampunan.

Seandainya Allah mengazab orang yang derhaka kepadaNya secara langsung, nescaya mereka akan ditimpa azab yang besar kerana mengambil ganimah dan tebusan dari para tawanan itu.

"69. Maka makanlah kalian dari sebahagian apa yang ghanimah yang kalian ambil yang halal dan baik," 

Makanlah dari sebahagian rampasan perang yang telah kalian peroleh itu, sebagai makanan yang halal lagi baik. Hal ini termasuk kelembutan Allah s.w.t. terhadap umat ini, kerana Dia telah menghalalkan ghanimah untuk mereka, di mana tidak dihalalkan untuk umat sebelumnya.

"dan bertakwalah kalian pada Allah." 

Sebagai tanda syukur terhadap nikmat-nikmatNya.

"Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Maha Penyayang." 

Di antaranya adalah dengan membolehkan kamu memakan ganimah dan menjadikannya halal lagi baik. Maka saat itu juga mereka menerima tebusan dari para tawanan.

Orang-orang Quraisy mengirim utusan kepada Rasulullah s.a.w. untuk menebus para tawanan mereka, lalu masing-masing menebus tawanan mereka sesuai yang mereka suka.

Abbas bin Abdul Muththalib, iaitu bapa saudara Rasulullah s.a.w. adalah seorang di antara para tawanan perang Badar. Ketika ia diminta menebus dirinya, ia mengaku bahawa dirinya sudah muslim sebelum peristiwa tersebut. Namun alasan itu tidak menggugurkan tebusan terhadapnya.

Abbas memberi alasan bahawa dia tidak mampu membayar tebusan. Namun Rasulullah s.a.w. mengetahui bahawa dia ada memendam harta untuk Bani (anak-anak) Fadhl, Abdullah dan Qutsam jika mereka ditangkap dalam perjalanannya.

Lalu Abbas mengakui bahawa Beliau s.a.w. benar-benar utusan Allah kerana hanya dia dan Umul Fadhl yang mengetahui hal itu. Maka Abbas menebus dirinya dan kedua anak saudaranya serta sekutunya.

Allah s.w.t. menurunkan ayat tentangnya,

"70. Wahai Nabi! Katakanlah kepada orang berada dalam kekuasaan kalian dari tawanan, jika Allah mengetahui dalam hati kalian kebaikan, Dia akan berikan kalian kebaikan dari apa yang telah diambil dari kalian dan Dia akan ampuni kalian. Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyayang."

Allah akan memudahkan kepadamu kurniaNya. Hal itu lebih baik dan lebih banyak dari harta yang diambil dari kamu. Dia juga akan memberimu pahala di akhirat serta memasukkan kamu ke dalam syurga.

Allah s.w.t. memenuhi janjiNya. Rasulullah s.a.w. diberi harta dari Bahrain. Itu adalah harta yang paling banyak yang pernah diberikan kepadanya. Beliau s.a.w. memberikan harta itu kepada sesiapa saja yang Beliau nampak.

Tiba-tiba Abbas datang meminta supaya diberikan kepadanya harta itu kerana dia telah menebus dirinya dan ‘Aqil. Lalu Rasulullah s.a.w. memerintahkan kepadanya mengambil harta itu dengan bajunya yang boleh diangkut, maka ia mengambilnya dan ia hampir tidak mampu mengangkutnya.

"71. Dan jika mereka menghendaki berkhianat kepadamu," 

Iaitu jika tawanan itu bermaksud berbuat khianat, berusaha memerangi Rasulullah s.a.w. melalui ucapan mereka.

"maka sungguh mereka mengkhianati Allah sebelumnya," 

Iaitu mereka kafir kepada Allah sebelum terjadi perang Badar.

"maka Dia memberi kekuasaan terhadap mereka," 

Allah s.w.t. menjadikan musuh terbunuh dan sebagai tawanan perangmu dalam Perang Badar. Oleh kerana itu, hendaknya mereka berhati-hati ditimpa lagi hal yang sama jika mereka mengulangi.

"dan Allah Maha Mengetahui Maha Bijaksana." 

Dia Maha Mengetahui apa yang harus Dia buat dan Mahabijaksana dalam perbuatanNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...