Selasa, 6 Disember 2016

12:94-101 Tafsir Surah Yusuf, ayat 94-101.

وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لأجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلا أَنْ تُفَنِّدُونِ (٩٤) قَالُوا تَاللَّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلالِكَ الْقَدِيمِ (٩٥) فَلَمَّا أَنْ جَاءَ الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ (٩٦) قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ (٩٧) قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (٩٨) فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ (٩٩) وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُمْ مِنَ الْبَدْوِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (١٠٠) رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الأحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (١٠١)

Allah s.w.t. berfirman,

"94. Dan tatkala telah berangkat kafilah," 

Iaitu ketika mereka keluar meninggalkan negeri Mesir menuju Kan'an.

"berkata bapa mereka," 

Ya'qub a.s. berkata kepada anak-anaknya yang ada bersamanya.

"Sesungguhnya aku mendapati bau Yusuf," 

Dengan izin Allah s.w.t. angin timur yang kencang telah menerbangkan bau baju gamis Yusuf a.s. hingga sampai ke tempat Ya'qub a.s. sebelum sampai orang yang membawa khabar gembira itu. Ya'qub a.s. telah terpisah dengan Yusuf a.s. sekian lama. Namun Beliau dapat menghidu bau Yusuf a.s. dari jarak perjalanan lapan hari.

"sekiranya tidak bahawa kalian menuduhku lemah akal."

Sekiranya kalian tidak menuduhku nyanyuk tentu kalian membenarkan aku.

"95. Mereka berkata, "Demi Allah, sungguh kamu benar-benar dalam kekeliruanmu yang dahulu.""

Cintamu kepada Yusuf masih tetap melekat, tidak pernah engkau lupakan. Cintamu yang berlebihan kepadanya dan harapanmu akan bertemu dengannya setelah sekian lama sehingga engkau tidak menyedari apa yang engkau ucapkan.

Mereka mengatakan kalimat yang biadap terhadap ayah mereka, padahal kata-kata itu tidak patut mereka katakan kepada ayah mereka, lebih-lebih lagi ayah mereka adalah seorang Nabi Allah.

"96. Maka tatkala bahawa telah datang pembawa khabar gembira," 

Pembawa khabar gembira itu adalah Yahuza ibnu Ya'qub. Dialah yang membawa baju gamis Yusuf a.s. Dialah juga dahulu yang membawa baju gamis Yusuf a.s. yang dilumuri dengan darah palsu. Maka Yahuza bermaksud ingin membersihkan kesalahan yang dahulu dengan perbuatannya sekarang.

"dia meletakkannya atas wajahnya, maka dia kembali melihat." 

Yahuza meletakkan baju gamis itu ke wajah ayahnya. Maka seketika itu juga ayahnya dapat melihat kembali setelah kedua matanya putih kerana diliputi kesedihan yang mendalam. Ya'qub a.s. langsung berkata kepada anak-anaknya,

"Dia berkata, "Tidakkah aku katakan kepada kalian. Sesungguhnya aku mengetahui dari Allah apa yang tidak kalian ketahui.""

Ya'qub a.s. mengetahui bahawa Allah akan mengembalikan Yusuf a.s. kepadanya. Maka pada saat itu mereka berkata kepada ayah mereka dengan nada meminta belas kasihan,

"97. Mereka berkata, "Wahai ayah kami! Mohonlah ampunan bagi kami dosa-dosa kami, sungguh kami, kami adalah orang-orang yang bersalah.""

Mereka meminta Ya'qub a.s. memohonkan ampun dari Allah terhadap dosa-dosa mereka.

"98. Dia berkata, "Akan aku akan mohonkan ampunan bagi kalian Tuhanku.""

Ya'qub a.s. menangguhkan permintaan ampunan untuk anak-anaknya sampai tiba waktu sahur agar lebih dikabulkan atau sampai malam Jumaat.

"Sesungguhnya Dia, Dia Maha Pengampun Maha Penyayang."

Barang siapa yang bertaubat kepadaNya, nescaya Dia menerima taubatnya.

Ya'qub a.s. bersama keluarganya berangkat meninggalkan negeri Kan'an ke tempat Yusuf a.s. di Mesir. Tatkala Yusuf a.s. mendapat berita bahawa mereka telah berada di sempadan Mesir, Yusuf a.s. dan para pembesarnya keluar dari kerajaaannya untuk menyambut kedatangan mereka. Yusuf a.s. memerintahkan kepada semua pembantu dan orang-orang terkemuka negeri itu untuk menyambut kedatangan Nabi Allah Ya'qub a.s. Raja Mesir juga ikut keluar menyambut kedatangannya.

"99. Maka tatkala mereka masuk atas Yusuf, dia hampiri kepadanya kedua ibu bapanya," 

Ya'qub a.s. dan keluarganya tiba di pintu gerbang kota. Yusuf a.s. memeluk kedua ibu bapanya. Lalu Yusuf a.s. memberikan tempat kepada kedua orang tuanya dan menaikkannya ke singgasana. Sedangkan Yusuf a.s. duduk di atas singgsananya. Yusuf a.s. menunjukkan rasa berbakti dan memuliakan kedua orang tuanya.

"dan dia berkata, "Masuklah kalian Mesir insha'Allah keadaan aman.""

Maka mereka masuk. Yusuf a.s. memberikan jaminan keamanan kepada mereka. Iaitu aman dari kesengsaraan dan kemarau yang selama ini menimpa mereka. Menurut suatu pendapat, Allah melenyapkan musim kemarau dari penduduk negeri Mesir berkat kedatangan Ya'qub kepada mereka. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui keadaan sebenarnya.

"100. Dan dia menaikkan kedua ibu bapanya di atas singgasananya." 

Yusuf a.s. mendudukkan kedua orang tuanya ke atas singgasananya bersama-sama dengan dia.

"Dan mereka tersungkur kepadanya bersujud."

Bersujud kepada Yusuf a.s. kedua orang tuanya dan semua saudaranya yang jumlahnya ada sebelas orang. Sujud di sini adalah sujud penghormatan bukan sujud ibadah.

Penghormatan dengan bersujud kepada orang besar atau orang yang dihormati diperbolehkan di dalam syariat mereka. Hal ini diperbolehkan sejak zaman Nabi Adam a.s. sampai kepada syari'at Nabi Isa a.s. Kemudian dalam syariat Nabi Muhammad s.a.w. hal ini diharamkan, dan hanya dikhususkan kepada Allah Tuhan sekalian alam.

"Dan dia berkata, "Wahai ayahku! Ini takwil mimpiku sebelumnya.""

Takwil dalam ayat ini bermaksud kesimpulan dari suatu perkara atau kenyataannya. Yusuf a.s. pernah menceritakan mimpinya kepada ayahnya lama sebelum itu, iaitu mimpi sebelas bintang, matahari dan bulan bersujud kepadanya.

Yusuf a.s. dilemparkan ke dasar sumur ketika berusia tujuh belas tahun dan terpisah dari Ya'kub a.s. selama lapan belas, tiga puluh lima, empat puluh, lapan puluh atau lapan puluh tiga tahun.

"Sungguh menjadikannya Tuhanku benar." 

Allah s.w.t. telah menjadikannya suatu kenyataan yang benar. Lalu Yusuf a.s. menyebutkan nikmat-nikmat Allah yang telah diberikan kepadanya.

"Dan sungguh Dia berbuat baik kepadaku, ketika Dia mengeluarkanku dari penjara," 

Yusuf a.s. tidak menyebutkan keburukan yang dilakukan oleh saudara-saudaranya agar tidak memalukan saudara-saudaranya dan untuk menyempurnakan maafnya kepada mereka.

"dan Dia datangkan dengan kalian dari dusun" 

Yusuf a.s. dapat berkumpul kembali dengan kedua orang tua dan saudara-saudaranya. Mereka adalah penduduk daerah Aulaj, lereng pegunungan Hasma, pedalaman Palestina, sebahagian dari negeri Syam yang menternak kambing dan unta.

"setelah mengganggu syaitan di antaraku dan di antara saudara-saudaraku." 

Syaitan merosakkan hubungan antara Yusuf a.s. dan saudara-saudaranya.

"Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki." 

Apabila Allah menghendaki sesuatu perkara, maka Dia menetapkan baginya semua penyebab kejadiannya dan memutuskannya serta memudahkan terlaksananya. Dia menyampaikan kebaikan dan ihsanNya kepada hambaNya tanpa disedari oleh hambaNya serta menyampaikannya kepada kedudukan tinggi setelah mengalami cobaan yang banyak.

"Sungguh Dia, Dia Maha Mengetahui Maha Bijaksana."

Allah Maha Mengetahui kemaslahatan hamba-hambaNya. Dia mengetahui perkara yang nampak maupun tersembunyi, rahsia hamba dan apa yang disembunyikan dalam hati mereka.

Allah Maha Bijaksana dalam ucapan, perbuatan, ketetapan, takdir, dan semua yang dipilih dan yang dikehendakiNya. Dia menempatkan sesuatu pada tempatnya dan mengarahkan sesuatu sampai waktu yang ditetapkannya.

Ya'qub a.s. tinggal bersama Yusuf a.s. di Mesir selama tujuh belas atau dua puluh empat tahun. Ketika Ya'qub akan wafat, dia berpesan kepada Yusuf a.s. agar ia membawanya dan menguburkannya dekat dengan bapanya (Nabi Ishaq a.s.). Maka setelah Ya'qub a.s. wafat, jenazahnya dikirimkan ke negeri Syam dan dikebumikan di sana.

Yusuf a.s. kembali menetap di Mesir setelah bapanya wafat selama dua puluh tiga tahun. Setelah selesai urusannya dan ia merasa bahawa hidupnya tidak lama. Yusuf a.s. berdoa,

"101. Tuhanku, sungguh Engkau telah anugerahi aku kerajaan dan Engkau ajarkan padaku takwil mimpi-mimpi." 

Yusuf a.s. mengakui dan mensyukuri nikmat Allah yang telah menganugerahkan nikmat kenabian dan kerajaan kepadanya.

"Wahai Pencipta langit dan bumi, Engkau pelindungku di dunia dan akhirat," 

Kemudian Yusuf a.s. memohon kepada Allah s.w.t. agar nikmat yang telah dilimpahkan kepadanya di dunia ini berterusan sampai ke hari akhirat.

"wafatkanlah aku sebagai orang muslim dan gabungkan aku dengan orang-orang yang soleh."


Yusuf a.s. berdoa agar tetap di atas Islam sampai akhir hayatnya dan digabungkan dengan para nabi dan para rasul apabila ajalnya telah tiba. Beliaulah nabi yang mula-mula meminta diwafatkan dalam keadaan Islam. Yusuf a.s. wafat semasa usianya seratus dua puluh tahun.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...