Jumaat, 9 Disember 2016

21:42-47 Tafsir Surah Al Anbiya, ayat 42-47.

قُلْ مَنْ يَكْلَؤُكُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ مِنَ الرَّحْمَنِ بَلْ هُمْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِمْ مُعْرِضُونَ (٤٢) أَمْ لَهُمْ آلِهَةٌ تَمْنَعُهُمْ مِنْ دُونِنَا لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَ أَنْفُسِهِمْ وَلا هُمْ مِنَّا يُصْحَبُونَ (٤٣) بَلْ مَتَّعْنَا هَؤُلاءِ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى طَالَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ أَفَلا يَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِي الأرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا أَفَهُمُ الْغَالِبُونَ (٤٤) قُلْ إِنَّمَا أُنْذِرُكُمْ بِالْوَحْيِ وَلا يَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعَاءَ إِذَا مَا يُنْذَرُونَ (٤٥) وَلَئِنْ مَسَّتْهُمْ نَفْحَةٌ مِنْ عَذَابِ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ (٤٦) وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ (٤٧)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan kelemahan mereka yang mengambil tuhan-tuhan selainNya, dan bahawa mereka memerlukan pertolongan Tuhan mereka yang sebenarnya, iaitu Ar Rahman (Yang Maha Pemurah). RahmatNya mengena kepada orang yang baik maupun yang buruk.

"42. Katakanlah, "Siapakah memelihara kalian pada waktu malam dan siang dari Ar Rahman?""

Allah Yang Maha Pemurah yang menjaga keselamatan kalian semasa kalian tidur, tidak sedarkan diri, semasa kalian bertebaran di muka bumi dan sedang lalai. Jika turun azab kepada kalian, tidak ada yang mampu melindungi kalian. Mereka tidak berfikir sedemikian.

"Bahkan mereka dari peringatan Tuhan mereka orang-orang yang berpaling."

Sebenarnya mereka adalah orang-orang yang berpaling dari mengingati Tuhan mereka, tidak mengakui nikmat dan kebaikan Allah yang telah dilimpahkan kepada mereka, berpaling dari ayat-ayat dan tanda-tanda kekuasaanNya dan tidak mahu memikirkan kandungan Al Qur'an.

Padahal kalau mereka mahu mendatangi peringatan itu dan menerima nasihatnya, tentu mereka ditunjuki kepada jalan yang lurus dan diberi taufiq dalam urusan mereka.

"43. Ataukah bagi mereka tuhan-tuhan yang mencegah mereka dari selain Kami?"

Adakah mereka mempunyai tuhan-tuhan yang dapat mencegah, menghindarkan dan memelihara mereka dari azab Kami selain Kami sendiri? Sebenarnya tidaklah seperti apa yang mereka sangka.

"Mereka tidak mampu menolong diri mereka," 

Mereka bersandar kepada tuhan-tuhan yang sama sekali tidak mampu menolong dirinya sendiri.

"dan tidak mereka dari Kami ditolong." 

Tuhan-tuhan mereka itu juga tidak dapat mencegah dirinya dari azab Allah. Mereka tidak mendapat suatu kebaikan pun dari Allah.

"44. Bahkan Kami beri kesenangan mereka dan bapa-bapa mereka sehingga panjang atas mereka umur." 

Sebenarnya Allah s.w.t. telah memberi mereka dan nenek moyang mereka kenikmatan kehidupan dunia yang mendorong dan menjerumuskan mereka ke dalam lembah kesesatan. Mereka tertipu dan tenggelam ke dalam kesenangannya. Umur mereka dipanjangkan dalam kesesatannya sehingga mereka menyangka bahawa diri mereka mempunyai sesuatu pegangan hidup.

Mereka sibuk bersenang-senang, dan lupa untuk apa mereka diciptakan. Waktu yang lama berlalu bagi mereka sehingga hati mereka menjadi keras. Sikap melampaui batasnya semakin menjadi, dan kekafiran mereka semakin besar.

"Maka apakah mereka tidak melihat bahawa Kami mendatangi bumi, Kami menguranginya dari segala penjurunya." 

Allah s.w.t. telah membinasakan negeri-negeri yang dikuasai orang kafir terdahulu di sekitar mereka. Mereka mendustakan rasul-rasulNya. Hanya terdengar berita kematian yang datang ke segenap tempat mencabut nyawa mereka sedikit demi sedikit sehingga akhirnya diwarisi Allah. Dan Dia menyelamatkan hamba-hambaNya yang beriman.

"Maka apakah mereka orang-orang yang menang?" 

Suatu berita gembira akan menangnya Islam atas kekufuran. Merekalah yang dikalahkan, direndahkan, dirugikan lagi terhina. Mereka tidak dapat keluar dari taqdir Allah atau lolos dari kematian.

Negeri-negeri yang dikuasai orang kafir di masa Nabi s.a.w. juga diberikan kepada Beliau dan Beliau berjaya menaklukkannya. Nabi s.a.w. dan para sahabatnyalah yang telah menang.

Ambillah pelajaran dari pertolongan Allah kepada kekasih-kekasihNya atas musuh-musuhNya. Allah s.w.t. telah datangkan tanda-tanda kebesaranNya berulang-ulang supaya mereka kembali (bertaubat). Jika seandainya mereka memperhatikannya, nescaya mereka tidak akan tertipu dan tidak akan terus menerus di atas kekafiran.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"45. Katakanlah, "Sungguh hanyalah aku memperingatkan kalian dengan wahyu.""

Aku hanya menyampaikan peringatan dari Allah, iaitu pembalasan dan azabNya, melalui wahyu yang diturunkanNya kepadaku. Bukanlah ia datang dari diriku sendiri.

"Dan dia tidak mendengar orang yang tuli seruan, apabila mereka diberi peringatan. "

Sebenarnya mereka mampu mendengar, tetapi peringatan yang disampaikan kepada mereka tiada gunanya dan tidak memberi kesan. Pandangan hatinya dibutakan oleh Allah dan pendengaran serta hatinya telah dikunci mati olehNya. Begitulah keadaan orang-orang kafir dan musyrik.

"46. Dan sungguh jika menimpa mereka sedikit saja dari azab Tuhanmu, tentulah mereka berkata, "Aduhai celaka kami, sungguh kami orang-orang yang zalim.""

Apabila mereka yang mendustakan rasul-rasuINya itu tertimpa oleh sedikit dari azab Allah, tentulah mereka mengakui dosa-dosanya dan bahawa mereka adalah orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri di dunia dengan berbuat syirik dan mendustakan Nabi s.a.w.

"47. Dan Kami akan meletakkan timbangan-timbangan yang adil pada hari kiamat, maka tidak dianiaya jiwa sedikit pun;" 

Ketika manusia dikumpulkan di padang mahsyar, Allah s.w.t. memasang timbangan yang adil dan tepat. Dengan neraca itu, kebaikan dan keburukan mereka ditimbang. Dia tidak akan menganiaya seorang pun. Tiada seorang pun yang akan dikurangi kebaikannya dan tidak juga ditambah keburukannya.

Seseorang yang memiliki hamba-hamba yang pernah berdusta, berkhianat dan menentang, lalu mereka dihukum oleh tuannya. Kelak akan diperhitungkan kadar khianat, derhaka, dan dusta mereka kepada tuannya, dan hukuman yang dijatuhkan kepada mereka. Jika hukuman kepada mereka sesuai dengan kadar pelanggaran mereka, maka hal itu selesai, tidak membawa manfaat dan tidak pula menimpakan mudarat kepada tuannya. Jika hukuman kepada mereka masih di bawah kadar pelanggaran mereka, maka hal itu merupakan suatu keutamaan bagi tuannya. Dan jika hukuman kepada mereka lebih dari kadar pelanggaran mereka, maka mereka akan menuntut balas dari tuannya kelebihan hukuman yang dijatuhkan kepada mereka.

"dan jika ia seberat biji dari sawi, Kami telah berikan dengannya." 

Jika ada kebajikan walaupun sebesar zarrah atau seberat biji sawi, nescaya Allah akan membalasnya. Bahkan Dia akan menggandakannya dan memberikan dari sisiNya pahala yang besar.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Ada dua kalimat yang ringan dibaca lisan, tetapi berat di dalam timbangan lagi disukai oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, iaitu Subhanallah Wabihamdihi (Mahasuci Allah dan dengan memuji kepadaNya) Subhanallahil 'Azim (Mahasuci Allah lagi Mahabesar)."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiada sesuatu pun yang lebih berat daripada Bismillahir Rahmanir Rahim.”

Seseorang yang tidak mempunyai suatu alasan atau suatu kebaikan pun pada amalnya, tetapi ia hanya mempunyai kalimah, "Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah utusan Allah.'' Maka timbangan kalimah itu lebih berat daripada timbangan catatan amal perbuatannya.

"Dan cukup Kami menghisabnya." 

Cukuplah Dia yang mengetahui amalan hamba, yang menjaganya, yang menetapkannya dalam kitab, yang membuat perhitungan, yang mengetahui ukurannya, dan ukuran balasannya serta keberhakannya serta yang menyampaikan balasan kepada orang-orang yang melakukannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...