Ahad, 18 Disember 2016

42:20-22 Tafsir Surat Asy Syura, ayat 20-22.

مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ (٢٠) أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٢١) تَرَى الظَّالِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا كَسَبُوا وَهُوَ وَاقِعٌ بِهِمْ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ (٢٢)

Allah s.w.t. berfirman, 

"20. Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat,"

Tujuan usahanya mencari pahala dan balasanNya. Ia mengimaninya, membenarkannya, beramal serta berusaha kepadanya.

"akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya"

Allah s.w.t. akan menguatkannya dan menolongnya untuk melakukan apa yang menjadi tujuan niatnya. Maka Dia akan mengembangkan keuntungannya dan membalasnya dengan pahala satu kebaikan menjadi sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus kali ganda, atau gandaan yang dikehendaki oleh Allah dengan bersungguh-sungguh. Mereka juga mendapat bahagian di dunia. Mereka adalah mukmin yang membatasi usahanya dengan baik.

"dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia"

Tujuan usahanya hanya semata-mata mencari sesuatu keuntungan duniawi dan perhiasannya. Dunia menjadi tujuannya dan akhir cita-citanya. Ia tidak mahu mengejar kepentingan akhiratnya. Bahkan tidak terlintas sedikit pun dalam hatinya. Ia tidak mengharap pahalanya dan tidak takut siksa pada hari itu.

"Kami berikan kepadanya sebahagian darinya"

Allah s.w.t. segerakan kepadanya bahagian yang telah ditetapkan untuknya keuntungan di dunia. Jika Allah menghendakinya, maka Dia memberinya balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Dia lebihkannya atas yang lain. Jika Dia tidak menghendakinya, maka Dia tidak memberikan kepadanya.

"tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat."

Allah s.w.t. mengharamkan baginya keuntungan di akhirat. Ia tidak masuk syurga dan tidak mendapat kenikmatannya, bahkan ia berhak masuk neraka Jahanam dan mendapat kesengsaraannya dalam keadaan tercela dan terusir. Lenyaplah di akhirat itu apa yang telah ia usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan. Maka rugilah ia.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Umat ini mendapat berita gembira dengan beroleh keluhuran, ketinggian, pertolongan, dan kedudukan yang teguh di muka bumi. Maka barang siapa di antara mereka yang mengerjakan amal akhirat untuk kepentingan dunianya, maka tidak ada bahagian baginya kelak di negeri akhirat."

Orang yang mencari akhirat seperti orang yang menanam padi, dimana akan tumbuh juga rumput. Sedangkan orang yang mencari dunia seperti orang yang menanam rumput, tidak akan tumbuh padi.

"21. Apakah mereka mempunyai sesembahan selain Allah yang menetapkan aturan agama bagi mereka yang tidak diizinkan Allah?"

Kaum musyrik tidak mahu mengikuti agama yang lurus yang telah disyariatkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. Mereka melakukan syirik, mengingkari kebangkitan, bid’ah dan sebagainya. Mereka mengambil para sekutu bagi Allah dan berwala’ (menaruh sikap setia) kepadanya. Mereka bersama-sama dengan para sekutu itu dalam kekafiran dan amalan kufur.

Mereka mengikuti apa yang telah diperintahkan oleh syaitan-syaitan mereka dari kalangan jin dan manusia, seperti mengharamkan apa yang dihalalkan bagi mereka, misalnya haiwan bahirah, saibah, wasilah, dan ham. Mereka menghalalkan memakan bangkai, darah, berjudi, dan kesesatan-kesesatan lainnya. Mereka melakukan penyembahan-penyembahan yang batil yang mengusahakan harta yang haram.

Itulah kejahilan yang batil yang telah mereka ada-adakan di masa Jahiliahnya. Mereka menetapkan sesuatu menurut hawa nafsu mereka. Padahal aturan dalam agama itu tidak boleh kecuali apa yang disyariatkan Allah s.w.t. Dengan demikian, hukum asal dalam ibadah itu haram sehingga ada dalil yang memerintahkannya dari Allah dan RasulNya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Aku melihat Amr ibnu Luhay ibnu Qam'ah menyeret ususnya di dalam neraka."

Dialah orang yang pertama mengadakan peraturan haiwan saibah. Dia adalah salah seorang raja di kalangan Bani Khuza'ah, dialah orang yang mula-mula menetapkan hal-hal tersebut. Dia jugalah yang mendorong orang-orang Quraisy menyembah berhala.

"Sekiranya tidak ada ketetapan yang menunda tentulah hukuman di antara mereka telah dilaksanakan."

Allah menghendaki dan menetapkan hukuman bagi mereka pada hari kiamat. Sekiranya tak ada ketetapan itu, tentulah hukuman di segerakan kepada mereka dan mereka telah dibinasakan pada saat itu juga. Dia menundanya kerana santunNya dan kerana kebijaksanaanNya.

"Dan sungguh, orang-orang zalim itu akan mendapat azab yang sangat pedih."

Di akhirat, orang-orang kafir itu akan mendapat siksaan yang sangat menyakitkan di dalam neraka Jahanam, dan seburuk-buruk tempat kembali adalah neraka Jahanam.

"22. Kamu akan melihat orang-orang zalim itu sangat ketakutan kerana yang telah mereka lakukan,"

Orang yang takut terhadap sesuatu yang ditakuti terkadang mendapatkan sesuatu yang ditakuti itu dan terkadang tidak. Di Padang Mahsyar hari kiamat, orang-orang yang zalim kepada diri mereka dengan kekafiran dan kemaksiatan diliputi oleh kehinaan, kerendahan, ketakutan dan malu yang teramat sangat kerana kejahatan-kejahatan yang telah mereka kerjakan.

"sedangkan siksaan menimpa mereka."

Sssuatu yang mereka takutkan terjadi pada diri mereka sebagai suatu kepastian. Azab pasti akan menimpa mereka kerana mereka telah mengerjakan sebab yang sempurna yang menghendaki mereka disiksa tanpa ada penghalang, seperti taubat atau lainnya dan telah mencapai tempat yang tidak berlaku lagi penangguhan dan penundaan. Demikianlah keadaan mereka kelak di hari kiamat.

"Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan di dalam taman-taman syurga," 

Mereka beriman dengan hati mereka kepada Allah, kitab-kitabNya, para rasulNya dan apa yang mereka bawa. Mereka mengerjakan amal yang soleh dengan hati, lisan maupun anggota badan, yang wajib maupun yang sunat.

Mereka berada di dalam taman-taman syurga. Taman tersebut disandarkan ke syurga, maka bererti indahnya tidak dapat terbayangkan, baik sungainya, pohon-pohonnya, burung-burungnya, suara yang terdengar di sana dan berkumpul dengan kekasih. Taman-taman tersebut semakin hari semakin bertambah indah dan eloknya, dan tidak menambah kepada penduduknya selain kerinduan kepada kenikmatannya.

Sesungguhnya serombongan ahli syurga benar-benar dinaungi oleh awan, lalu awan itu berkata, "Apakah yang harus kuturunkan kepadamu?" Maka tidak sekali-kali seseorang dari mereka meminta sesuatu kecuali awan itu menurunkannya kepada mereka. Sehingga ada seseorang dari mereka yang benar-benar mengatakan, "Hujanilah kami dengan perawan-perawan yang cantik-cantik lagi berusia sebaya."

"mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhan."

Mereka mendapat segala sesuatu yang dikehendakinya, makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal, pemandangan, isteri-isteri, dan kenikmatan lainnya yang belum pernah dilihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga, dan belum pernah terdetik di hati seorang manusia pun.

"Yang demikian itu adalah kurnia yang besar."

Itulah keuntungan yang besar dan nikmat yang lengkap, sempurna, lagi menyeluruh. Kurnia yang paling besar adalah mendapat keridhaan Allah, mendapat kenikmatan dekat denganNya di tempat istimewaNya iaitu syurga.

Maka alangkah jauh bedanya antara golongan ini dan golongan yang sebelumnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...