Khamis, 22 Disember 2016

79:27-46 Tafsir Surah An Nazi’at, ayat 27-46.

ءَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا (٢٧) رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا (٢٨) وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا (٢٩) وَالأرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا (٣٠) أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا (٣١) وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا (٣٢) مَتَاعًا لَكُمْ وَلأنْعَامِكُمْ (٣٣) فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى (٣٤) يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الإنْسَانُ مَا سَعَى (٣٥) وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرَى (٣٦) فَأَمَّا مَنْ طَغَى (٣٧) وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (٣٨) فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى (٣٩) وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى (٤٠) فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى (٤١) يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا (٤٢) فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَاهَا (٤٣) إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَاهَا (٤٤) إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَاهَا (٤٥) كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا (٤٦)

Orang-orang kafir mengingkari dan tidak percaya adanya kebangkitan. Iaitu hari dihidupkanNya kembali semua makhluk sesudah fananya. Mereka menganggap mustahil Allah akan menghidupkan kembali manusia yang telah mati dan telah menjadi tulang-belulang.

Allah s.w.t. berfirman,

"27. Apakah kalian lebih hebat penciptaannya atau langit? Yang Dia telah membangunnya." 

Penciptaan manusia lebih mudah dan kecil berbanding dengan penciptaan langit. Walaupun langit lebih besar dan lebih sulit diciptakan, Allah s.w.t. berkuasa membinanya.

"28. Dia meninggikan bangunannya, lalu dia menyempurnakannya." 

Allah s.w.t. telah meninggikan binaannya, tak terperikan ketinggiannya, lalu semua kawasannya amat luas dihiasi dengan bintang-bintang di malam yang gelap gelita.

"29. Dan Dia jadikan gelap malamnya, dan Dia keluarkan Dhuhanya." 

Allah s.w.t. menjadikan malam hari gelap gelita dan siang hari terang benderang.

"30. Dan bumi setelah itu Dia hamparkannya." 

Bumi telah diciptakan sebelum langit, namun belum dihamparkan. Bumi dihamparkan setelah langit diciptakan. Allah s.w.t. mengeluarkan semua manfaat yang terkandung di dalam bumi dengan kekuasaanNya ke Alam wujud setelah langit diciptakan. Allah s.w.t. menjadikan pada bumi gunung-gunung, padang pasir, jalan-jalan, dan dataran-dataran tingginya.

"31. Dia keluarkannya darinya mata airnya dan padang rumputnya." 

Allah s.w.t. memancarkan mata air dari bumi, membelah jalan sungai-sungainya dan menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya.

"32. Dan gunung-gunung Dia pancangkannya." 

Allah s.w.t. menetapkan, mengukuhkan dan meneguhkan gunung-gunung di tempatnya masing-masing supaya bumi tidak bergoncang.

"33. Dari kesenangan untuk kalian dan untuk binatang ternak kalian." 

Penciptaan langit, bumi, siang, malam, mata air, tumbuh-tumbuhan, gunung-gunung dan haiwan-haiwan ternakan sebagai kesenangan bagi keperluan manusia sampai masa yang tertentu. Dia Mahabijaksana lagi Maha Mengetahui, lagi maha Pengasih kepada makhlukNya dan Maha Penyayang.

Dengan demikian, Tuhan yang mampu menciptakan segalanya pasti mampu membangkitkan makhluk setelah mereka mati. Kemudian Dia akan memberikan balasan terhadap amal mereka. Maka barang siapa yang berbuat baik, dia akan mendapatkan syurga. Barang siapa yang berbuat buruk, maka janganlah ia cela selain dirinya sendiri.

"34. Maka apabila datang malapetaka yang besar." 

Iaitu hari kiamat. Pada hari itu banyak terjadi semua peristiwa yang dahsyat, sangat pahit lagi sangat mengerikan.

"35. Pada hari teringat manusia apa dia kerjakan." 

Pada hari itu manusia teringat semua kebaikan dan keburukan yang telah dikerjakannya. Akan tetapi tidak berguna lagi mengingat itu baginya. Pada hari itu, ia berangan-angan ditambah kebaikannya dan bersedih kerana banyak keburukannya dan sedikit kebaikannya. Ia juga mengetahui bahawa sumber keuntungan dan kerugiannya terletak pada apa yang dia usahakan ketika di dunia. Ketika itu, semua sebab dan hubungan yang terjalin di dunia terputus selain amal.

"36. Dan diperlihatkan neraka Jahim bagi orang melihat." 

Neraka ditunjukkan. Setiap manusia dapat melihatnya dengan matanya sendiri dengan jelas.

"37. Maka adapun siapa yang melampaui batas." 

Iaitu orang-orang yang membangkang, berlaku sewenang-wenangnya, berani melakukan dosa-dosa besar dan tidak berhenti terhadap batasan yang Allah tetapkan.

"38. Dan dia lebih mengutamakan kehidupan dunia." 

Iaitu orang-orang yang lebih mengutamakan kehidupan dunia daripada akhirat, sehingga kerja kerasnya tertuju kepadanya, waktunya habis untuk mendapat kesenangan dunia. Mereka lupakan urusan agamanya dan amal yang akan dibawa sebagai bekal di akhiratnya. Mereka hanya mengikuti hawa nafsunya.

"39. Maka sungguh, neraka Jahim ia tempat tinggal." 

Maka tempat kembalinya adalah neraka Jahim. Makanannya adalah buah zaqqum. Sedangkan minumannya adalah air yang mendidih lagi sangat panas.

"40. Dan adapun siapa yang takut kedudukan Tuhannya dan dia menahan diri dari hawa nafsu." 

Mereka takut akan hari ia dihadapkan kepada Allah s.w.t. Mereka takut akan keputusan Allah terhadap dirinya di hari itu. Rasa takut itu berpengaruh dalam hatinya sehingga ia tahan dirinya dari menuruti keinginan hawa nafsunya. Mereka menundukkan hawa nafsunya untuk taat kepada Tuhannya dan menjadi lebih mengikuti apa yang dibawa Rasulullah s.a.w. Mereka lawan hawa nafsunya yang menghalanginya dari kebaikan.

"41. Maka sungguh, syurga ia tempat tinggal." 

Syurga yang luaslah tempat kembalinya. Tempat yang penuh kebaikan, kegembiraan dan kenikmatan.

"42. Mereka akan bertanya kepadamu tentang hari Kiamat, "Bila terjadinya?" 

Nabi s.a.w. sentiasa ditanya oleh orang-orang kafir tentang bila waktunya hari Kiamat. Kata-kata ini mereka ucapkan adalah sebagai ejekan saja, bukan kerana mereka percaya akan hari berbangkit.

"43. Untuk apa kamu menyebutkannya?" 

Beliau s.a.w tidak perlu menyebutkan waktunya kerana pengetahuan tentang waktunya bukan dikembalikan kepadanya dan bukan pula kepada sesiapa pun.

"44. Kepada Tuhanmu kesudahannya." 

Kepada Tuhanmulah dikembalikan kesudahannya. Pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah s.w.t. Dialah Yang mengetahui waktunya dengan tepat. Tidak ada seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia.

"45. Sungguh hanyalah kamu pemberi peringatan kepada siapa yang takut kepadanya." 

Allah s.w.t. mengutus Nabi Muhammad s.a.w. hanyalah agar Beliau memberi peringatan kepada manusia dan memperingatkan mereka akan pembalasan dan azab Allah. Peringatannya hanyalah bermanfaat bagi orang yang takut terhadap kedatangan hari Kiamat dan takut berhadap dengan Tuhannya.

Maka barang siapa yang takut kepada Allah dan takut akan kedudukan Allah dan ancamanNya, nescaya ia mengikuti Beliau s.a.w. dan beruntunglah dia serta beroleh kemenanganlah dia. Adapun orang yang tidak beriman, maka tidak bermanfaat peringatan itu, bahkan hanya menegakkan hujjah atasnya saja. Dan kerugian serta kekecewaan pasti akan menimpa orang-orang yang menentang dan mendustakan Beliau s.a.w.

"46. Seakan-akan mereka pada hari mereka melihatnya, tidak tinggal kecuali di waktu petang atau pagi harinya." 

Pada hari ketika mereka melihat hari Kiamat itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal melainkan waktu petang atau pagi hari. Apabila mereka dibangkitkan dari kuburnya masing-masing, lalu digiring ke padang mahsyar. Mereka menyaksikan alam akhirat dengan nyata. 

Maka saat itulah mereka merasa amat pendek dan singkatnya masa tinggal mereka di dunia, sehingga seakan-akan menurut mereka hanya tinggal selama suatu pagi (terbit matahari hingga tengahari) atau suatu petang hari (Zohor hingga terbenam matahari) saja.

Selesai tafsir surah An Nazi'at dengan pertolongan Allah dan taufiqNya wal hamdulillahi Rabbil 'aalamiin. 

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...