Jumaat, 2 Disember 2016

8:72-75 Tafsir Surah Al Anfal, ayat 72-75.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهَاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلا عَلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (٧٢) وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ إِلا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ (٧٣) وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (٧٤) وَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَئِكَ مِنْكُمْ وَأُولُو الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (٧٥)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan berbagai golongan kaum mukmin. Ayat ini merupakan ‘akad untuk saling melindungi, memberikan pertolongan dan saling mencintai yang Allah jalin antara kaum muhajirin dengan Ansar.

"72. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mereka berhijrah dan berjihad dengan harta mereka dan diri mereka di jalan Allah"

Mereka adalah Muhajirin. Mereka keluar meninggalkan kampung halaman dan harta bendanya. Mereka datang untuk menolong agama Allah dan RasulNya serta menegakkan agamaNya dengan mengorbankan harta benda dan jiwa raga mereka untuk tujuan itu.

"dan orang-orang yang memberikan perlindungan dan menolong mereka itu,"

Mereka adalah kaum Ansar. Mereka adalah kaum muslim penduduk Madinah saat itu, mereka memberikan tempat tinggal di rumahnya masing-masing terhadap kaum Muhajirin dan menolong mereka dengan memberikan sebahagian dari hartanya buat kaum Muhajirin, mereka juga menolong Allah dan RasulNya dan saling bahu-membahu dengan kaum Muhajirin dalam berperang membela Allah dan RasulNya.

"sebahagian mereka menjadi pelindung sebahagian yang lain."

Di antara Muhajirin dan Ansar terjalin persaudaraan yang amat teguh, untuk membentuk masyarakat yang baik. Masing-masing dari mereka merasa lebih berhak kepada yang lainnya daripada orang lain. Orang-orang Ansar tidak pernah merasa dengki kepada kaum Muhajirin kerana keutamaan yang dianugerahkan oleh Allah kepada mereka dalam hijrahnya itu.

Kerana itulah Rasulullah s.a.w. mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan kaum Ansar, setiap dua orang dari mereka dijadikan sebagai dua orang bersaudara. Oleh kerana keteguhan dan keakraban persaudaraan mereka, sehingga pada pemulaan Islam mereka saling mewarisi seakan-akan mereka saudara kandung atas dasar ukhuwwah, ini lebih diutamakan daripada mewaris melalui jalur kekerabatan. Kemudian hal ini dimansukhkan oleh Allah melalui ayat Mawaris di akhir ayat surah Al Anfal ini.

"Dan orang-orang yang beriman dan belum berhijrah, tidak ada bagi kalian dari menolong mereka sedikit pun, sehingga mereka berhijrah."

Mereka adalah golongan yang ketiga dari kalangan kaum mukmin. Mereka adalah orang-orang yang beriman, tetapi mereka tidak berhijrah, melainkan tetap tinggal di kampungnya masing-masing. Mereka tidak berhak mendapatkan ganimah, tidak juga bahagian dari khumusnya, kecuali jika mereka ikut terlibat dalam peperangan.

"Dan jika mereka minta tolong pada kalian dalam agama, maka wajib atas kalian memberi pertolongan,"

Jika orang-orang Arab muslim yang tidak ikut hijrah itu meminta pertolongan kepada kalian dalam perang mereka membela agama terhadap musuh mereka, maka tolonglah mereka. Kerana sesungguhnya merupakan suatu kewajiban bagi kalian menolong mereka dalam hal itu, sebab mereka adalah saudara seagama kalian. Adapun selain itu, maka tidak ada kewajiban atas kamu menolong mereka kerana mereka tidak mahu berhijrah.

"kecuali atas kaum di antara kalian dan di antara mereka ada perjanjian."

Jika mereka meminta pertolongan untuk melawan kaum kafir yang masih berada di dalam perjanjian perdamaian dengan kalian, maka jangan tolong mereka, jangan batalkan atau merosakkan perjanjian kalian dan jangan melanggar gencatan senjata itu.

"Dan Allah dengan apa yang kalian kerjakan Maha Melihat."

Oleh kerana itu, Dia mensyari’atkan kepada kalian hukum yang layak bagi kalian.
Allah s.w.t. berfirman memutuskan hubungan antara kaum mukmin dengan orang-orang kafir.

"73. Dan orang-orang yang kafir, sebahagian mereka pelindung sebahagian yang lain."

Mereka saling tolong-menolong dan mewarisi. Oleh kerana itu tidak ada waris-mewarisi antara orang-orang muslim dengan orang-orang kafir.

"Yang lain kalian melaksanakannya,"

Jika kaum muslim tidak ada persaudaraan yang teguh, tidak berwala’ (saling mencintai), tidak saling tolong-menolong, tidak saling melindungi dan tidak berbara’ (berlepas diri dan menjauhi) terhadap orang-orang kafir,

"nescaya akan ada fitnah di bumi dan kerosakan yang besar."

Terjadilah fitnah di kalangan manusia. Berlakulah kekeliruan dalam urusan dan percampuran antara orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Kekafiran dan kemaksiatan semakin kuat. Islam dan ketaatan semakin lemah. Akhirnya terjadilah kekacauan dan kerosakan besar yang meluas di kalangan umat manusia.

Allah s.w.t. berfirman memuji kaum Muhajirin dan Ansar.

"74. Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah dan berjihad di jalan Allah, dan orang-orang yang memberi perlindungan dan menolong, mereka itulah orang-orang yang beriman sebenar-benarnya." 

Mereka membenarkan iman mereka dengan melakukan hijrah, saling tolong-menolong dan berjihad melawan musuh-musuh mereka yang terdiri dari kaum kafir dan orang-orang munafik.

"Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia." 

Allah menghapuskan kesalahan mereka dan mendapat nikmat yang mulia di syurga. Terkadang mereka mendapat pahala yang disegerakan yang menyejukkan pandangan mereka dan menenteramkan hati mereka.

"75. Dan orang-orang yang beriman dari sesudah itu dan berhijrah dan berjihad bersama kalian, maka mereka itulah termasuk golongan kalian."

Setelah kaum Muhajrin dan Ansar, yang mengikuti mereka dengan kebaikan; beriman, berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka juga akan mendapat apa yang didapati generasi sebelum mereka, dan mereka memiliki kewajiban yang sama dengan generasi sebelum mereka.

Rasulullah s.a.w. mempersaudarakan para sahabatnya. Sebahagian mereka saling mewarisi, sampai turun ayat,

"Dan orang-orang yang mempunyai hubungan kerabat, sebahagian mereka lebih utama dengan sebahagian yang lain dalam kitab Allah." 

Maka mereka meninggalkan waris-mewarisi kerana persaudaraan kerana seagama dan saling mewarisi kerana nasab. Dasar waris-mewarisi dalam Islam adalah hubungan kerabat, bukan hubungan persaudaraan keagamaan sebagaimana yang terjadi antara Muhajirin dan Ansar pada permulaan Islam.

Oleh kerana itu, tidak ada yang menjadi ahli waris bagi seseorang selain kerabatnya, yang terdiri dari Ashabul Furudh dan ‘Ashabah. Jika mereka tidak ada, maka yang mewarisinya adalah kerabat terdekat mereka dari kalangan Zawul Arham. Demikianlah menurut hukum dan syari’at Allah.

"Sesungguhnya Allah dengan sesuatu Maha Mengetahui."

Dia Maha Mengetahui keperluan hamba-hambaNya, masa yang sesuai, ketetapan, hukum dan syariatNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...