Rabu, 11 Januari 2017

23:69-77 Tafsir Surah Al Mu’minun, ayat 69-77.

أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ (٦٩) أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ (٧٠) وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (٧١) أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (٧٢) وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (٧٣) وَإِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ (٧٤) وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَكَشَفْنَا مَا بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (٧٥) وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَكَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا يَتَضَرَّعُونَ (٧٦) حَتَّى إِذَا فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَابًا ذَا عَذَابٍ شَدِيدٍ إِذَا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (٧٧)

Allah s.w.t. berfirman,

"69. Ataukah tidak mereka mengenal rasul mereka, maka mereka kepadanya mereka mengingkari?" 

Kaum musyrik itu mengingkari Nabi Muhammad s.a.w. seolah-olah mereka tidak mengenalinya. Sebenarnya mereka sangat mengenali Nabi Muhammad s.a.w. sebagai seorang yang jujur, amanah dan berakhlak mulia.

Bahkan sebelum Beliau s.a.w. diutus sebagai rasul, mereka sendiri menggelarnya Al Amin (orang yang dipercayai). Tetapi ketika Beliau s.a.w. membawa kebenaran yang agung dan kejujuran yang jelas, mereka tidak membenarkannya. Mereka mengingkari kenyataan tersebut dan bersikap tidak mahu tahu terhadapnya.

"70. Ataukah mereka berkata kepadanya, "Penyakit gila.""

Kaum musyrik menuduh Nabi Muhammad s.a.w. sendiri yang mereka-reka Al Qur'an, Beliau sendiri pun tidak mengetahui apa yang dikatakannya dan sudah terkena penyakit gila.

"Bahkan telah datang kepada mereka dengan kebenaran," 

Tidak sepatutnya Beliau s.a.w. disebut orang gila. Beliau s.a.w. berada di atas ketinggian dalam hal ilmu, akal dan akhlak mulia. Ayat-ayat Al Qur'an yang dibacakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. kepada mereka itu adalah kebenaran. Ia menerangkan tauhid dan ajaran-ajaran yang mulia yang dibenarkan oleh akal yang sihat dan fitrah yang selamat.

"dan kebanyakan mereka kepada kebenaran mereka benci." 

Sebenarnya mereka menolak kebenaran kerana mereka benci kepada kebenaran. Kebenaran yang paling agung adalah beribadah hanya kepada Allah saja dan meninggalkan sesembahan selain Allah. Apabila mereka diajak kepadanya, mereka merasa sangat hairan. Kebenaran itu tidak selalu sesuai dengan keinginan mereka agar mereka beriman dan segera tunduk.

"71. Dan sekiranya kebenaran mengikuti hawa nafsu mereka, tentu rosaklah langit dan bumi, dan orang yang di dalamnya." 

Al Haq bererti kebenaran. Al Haq di sini bermaksud Allah s.w.t. Sekiranya Allah menuruti kemahuan hawa nafsu mereka dan mensyariatkan peraturan hukum seperti yang mereka inginkan, pasti binasalah langit dan bumi dan semua yang ada di dalamnya kerana hawa nafsu mereka dan keinginan mereka yang berbeda-beda.

Di samping itu, hawa nafsu atau keinginan mereka cenderung untuk bersenang-senang tidak memperhatikan maslahat kedepan dan pengetahuan mereka terbatas. Bahkan nafsu itu biasanya menyuruh kepada kejahatan dan kezaliman, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Allah. Oleh kerana itu, jika kebenaran itu menuruti keinginan mereka tentu hancurlah dunia.

Al Qur’an ini tidak diturunkan kepada para pembesar negeri kerana bukan mereka yang membahagi-bahagi rahmat Allah. Seandainya mereka menguasai kerajaan, kekuasaan, dan perbendaharaan rahmatNya, nescaya perbendaharaan itu mereka tahan kerana takut membelanjakannya. Mereka tidak akan memberikan sedikit pun kebajikan kepada manusia.

Manusia tidaklah berkemampuan, pendapat dan keinginan hawa nafsunya berbeda. Hanya Allah sajalah Yang Mahasempurna dalam semua sifat, ucapan, perbuatan, syariat, takdir, dan pengaturan terhadap makhlukNya. Mahasuci Allah, tiada Tuhan selain Dia dan tiada Rabb selain Dia.

"Bahkan Kami telah mendatangkan kepada mereka dari peringatan mereka, maka mereka dari pengajaran mereka, mereka berpaling." 

Allah s.w.t. telah memberikan peringatan, sebutan yang baik, kebanggaan dan kemuliaan, iaitu Al Qur'an. Al Qur’an merupakan nikmat besar yang Allah berikan kepada hambaNya.

Jika mereka mahu mengikuti Al Qur’an, maka keadaan mereka menjadi tinggi, mulia dan terhormat. Namun mereka membalasnya dengan menolak dan berpaling darinya. Maka mereka menjadi rendah, terhina dan rugi.

"72. Ataukah kamu minta pada mereka upah?" 

Kharjan bermaksud imbalan atau upah. Nabi Muhammad s.a.w. tidak meminta upah atau suatu balasan pun dari mereka atas dakwahnya yang menyeru mereka kepada petunjuk. Mereka sedikit pun tidak terhalang kerana perlu membayar. Dengan demikian, mereka tidak memiliki alasan yang dapat dipertanggungjawabkan untuk menolak yang hak.

"Maka upah Tuhanmu lebih baik, dan Dia sebaik-baik Pemberi rezeki." 

Beliau s.a.w. hanya mengharapkan imbalan dari Allah semata atas hal tersebut. Imbalan dari Allah adalah rezeki yang dianugerahkan Allah di dunia dan pahala yang berlimpah dariNya di akhirat.

"73. Dan sungguh kamu benar-benar menyeru mereka kepada jalan yang lurus." 

Nabi Muhammad s.a.w. benar-benar telah menyeru mereka kepada agama Islam. Jika mereka mengamalkan ajaran-ajarannya, maka mereka akan dapat sampai kepada Allah dan kepada syurgaNya.

"74. Dan sungguh orang-orang yang mereka tidak beriman kepada akhirat dari jalan benar-benar mereka menyimpang." 

Mereka tidak beriman dengan kebangkitan, pahala, dosa dan siksa. Mereka benar-benar membelok, melampaui batas dan menyimpang dari jalan yang lurus. Begitu juga semua orang yang menyelisihi yang hak lainnya, pasti jalannya menyimpang; tidak lurus.

Kaum musyrik pernah ditimpa bahaya lautan ketika berada di dalam kapal. Ketika itu mereka berdoa kepada Allah s.w.t. agar dihilangkan bahaya itu dan berjanji akan beriman. Namun apabila Allah s.w.t. menghilangkan musibah itu dan menyelamatkan mereka, tiba-tiba mereka kembali lagi berbuat syirik, kekufuran dan kemaksiatan lainnya. Mereka masih tetap di atas kesesatannya.

"75. Dan kalau Kami belas kasihani mereka, dan Kami hilangkan apa yang menimpa mereka dari bahaya, tentu mereka terus menerus dalam kederhakaan mereka terombang ambing." 

Allah s.w.t. mengetahui segala sesuatu yang tidak akan terjadi, dan bagaimanakah akibatnya seandainya hal itu terjadi. Betapa kerasnya pengingkaran dan pembangkangan mereka.

Seandainya Allah s.w.t. mengasihani mereka, Dia lenyapkan mudarat yang menimpa mereka dan memberikan pengertian kepada mereka tentang Al Qur'an, tentulah mereka tidak mahu tunduk dan tetap berada dalam kekafiran, keingkaran, dan keterlaluan mereka.

Thughyan (keterlaluan/kesesatan) dalam ayat ini bermaksud kekafiran yang sangat, kesombongan dan permusuhan terhadap Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum muslim yang semuanya merupakan perbuatan yang melampaui batas perikemanusiaan.

Rasulullah s.a.w. pernah mendoakan kebinasaan atas kaum Quraisy ketika mereka membangkang iaitu, "Ya Allah, tolonglah aku dalam menghadapi mereka dengan (menimpakan) musim tujuh tahun kemarau seperti kemaraunya Nabi Yusuf (kepada mereka)."

Kaum musyrik pernah mengalami kebuluran, kerana tidak sampai bahan makanan dari Yaman ke Mekah, sedangkan Mekah dan sekitarnya dalam keadaan kemarau, sehingga bertambah melaratlah mereka di waktu itu.

Abu Sufyan datang kepada Rasulullah s.a.w. dan berkata, "Wahai Muhammad, aku memohon kepadamu dengan nama Allah dan kerana pertalian persaudaraan. Sesungguhnya kami telah memakan 'alhaz (bulu unta dan darah kerana kemarau yang berpanjangan)."

Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"76. Dan sungguh Kami telah menimpakan mereka dengan azab, maka mereka tidak tunduk kepada Tuhan mereka, dan tidak mereka merendahkan diri." 

Allah s.w.t. telah menguji mereka dengan berbagai macam musibah dan bencana agar mereka kembali kepada Allah dan mahu beriman. Maka hal itu tidak membuat mereka sedar dari kekafirannya dan sikap mereka yang menentang. Mereka tidak pernah tunduk patuh. Mereka tidak berharap kepada Allah dengan berdoa dan merasa tidak perlu kepadaNya.

Musibah itu berlalu bagi mereka, lalu hilang seakan-akan belum pernah menimpa mereka. Mereka tetap di atas kekafiran dan kesesatannya selama mereka berada. Padahal di hadapan mereka ada azab yang tidak mungkin ditolak.

"77. Sehingga apabila Kami bukakan atas mereka pintu yang memiliki azab yang keras, tiba-tiba mereka di dalamnya berputus asa." 

Maksudnya adalah terbunuhnya mereka pada perang Badar, kematian dan tibanya kiamat. Manakala datang menimpa mereka perintah (azab) Allah kepada mereka dengan sekonyong-konyong, yang tidak mereka duga sebelumnya, tiba-tiba mereka merasa putus asa dari semua kebaikan dan putus harapan dari semua keadaan yang menyenangkan. Terputuslah semua cita-cita dan harapan mereka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...