Jumaat, 24 Februari 2017

39:71-75 Tafsir Surah Az Zumar, ayat 71-75.

وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِ رَبِّكُمْ وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَذَا قَالُوا بَلَى وَلَكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْكَافِرِينَ (٧١) قِيلَ ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ (٧٢) وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ (٧٣) وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الأرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ (٧٤) وَتَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٧٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"71. Dan digiring orang-orang yang mereka kafir ke neraka Jahannam secara berbondong-bondong." 

Orang-orang yang celaka, iaitu orang-orang kafir digiring oleh malaikat Zabaniyah yang keras dan kasar. Mereka didorong, dihalau, diherdik dan dicambuk dengan sekuat-kuatnya, keras dan menyakitkan menuju ke neraka Jahanam. Mereka saling laknat-melaknat dan saling berlepas diri. Hal itu kerana mereka enggan memasukinya.

Di antara mereka ada yang diseret atas mukanya (kepala di bawah) dalam keadaan buta, bisu, dan pekak. Sedangkan mereka dalam keadaan dahaga dan kehausan. Mereka dibawa secara berombongan, masing-masing rombongan bersama rombongan yang sama dan sejenis amalnya.

"Hingga apabila mereka sampai kepadanya, dibukakan pintu-pintunya" 

Apabila mereka sampai ke neraka, maka pintu-pintunya langsung dibuka dengan cepat agar mereka merasakan panasnya dan besarnya azab neraka. Demikian itu sebagai penghinaan bagi mereka dan untuk mempercepatkan proses penyiksaan mereka.

"dan berkata kepada mereka penjaga-penjaganya," 

Mereka disambut oleh para penjaga neraka dari kalangan malaikat Zabaniyah yang sikapnya sangat kasar lagi bengis dengan celaan, cemuhan dan kecaman atas amal yang mereka kerjakan sehingga menyampaikan mereka ke tempat yang buruk itu. Setiap kali dilemparkan serombongan orang-orang kafir, para malaikat penjaga neraka akan bertanya,

"Apakah tidak datang kepada kalian rasul-rasul di antara kalian" 

Apakah belum pernah datang ketika kalian di dunia rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang dari jenis manusia seperti kalian, yang kamu kenal kejujurannya, yang dapat berbicara dengan kalian, yang memberi manfaat dan yang membawa ilmu kepada kalian?

"mereka bacakan atas kalian ayat-ayat Tuhan kalian," 

Apakah belum pernah datang ketika kalian di dunia rasul-rasul yang menegakkan hujah-hujah atas kalian, yang menunjukkan kepada kebenaran yang yakin dan mengemukakan bukti-bukti yang paling jelas kepada kalian?

"dan mereka memperingatkan kalian pertemuan hari kalian ini?"

Apakah belum pernah datang ketika kalian di dunia rasul-rasul yang memperingatkan tentang akan buruknya hari pembalasan azab ini kepada kalian? Maka orang-orang yang kafir itu mengakui kesalahan dan dosa mereka.

"Mereka berkata, "Benar.""

Benar, para rasul itu telah datang kepada kami, membawa ayat-ayatNya, bukti-bukti terhadap kebenarannya, menegakkan kepada kami hujah-hujah dari Tuhannya dan memperingatkan kami terhadap hari ini. Mereka telah menerangkan kepada kami dengan sebenar-benarnya. Tetapi kami mendustakan dan menentang mereka.

"Akan tetapi, telah pasti ketetapan azab atas orang-orang yang kafir."

Telah pasti berlaku ketetapan Allah s.w.t. untuk memenuhi neraka Jahanam dengan kebanyakan jin dan manusia yang kafir kepada ayat-ayat Allah dan mengingkari apa yang dibawa para rasul. Telah ditetapkan atas diri kami kecelakaan yang berhak kami terima, sebab kami menyimpang dari jalan yang hak menuju jalan yang batil.

Setiap orang yang melihat mereka dan mengetahui keadaan mereka selama di dunia tentu akan bersaksi terhadap mereka bahawa mereka benar-benar berhak mendapat azab itu sebagai keputusan dari Yang Mahaadil lagi Maha Mengetahui tentang mereka.

"72. Dikatakan, "Masuklah pintu-pintu neraka Jahannam,""

Dikatakan kepada mereka dengan menghinakan dan merendahkan. Maka masing-masing golongan memasuki pintu yang sesuai dengan amal mereka.

"kekal di dalamnya." 

Kalian tetap tinggal di dalamnya, tiada jalan keluar bagi kalian darinya, kalian tidak akan dilenyapkan darinya dan azab tidak akan diringankan atas kalian. Setiap kali nyala api Jahanam itu akan padam, ditambah lagi bagi mereka nyalanya.

"Maka sangat buruk tempat tinggal orang-orang yang menyombongkan diri." 

Itulah penjara yang menghimpun segala azab, tempat kembali dan tempat istirehat terburuk yang ada di alam semesta untuk kalian kerana sewaktu di dunia kalian bersikap sombong dan menolak tidak mahu mengikuti jalan yang hak. Allah membalas dengan penghinaan dan perendahan untuk kalian. Tidak ada lagi kesenangan dan kegembiraan. Maka alangkah buruknya keadaan kalian dan tempat kembali kalian.

"73. Dan dihantar orang-orang yang mereka bertakwa Tuhan mereka ke syurga secara berbondong-bondong." 

Orang-orang yang bahagia, iaitu orang-orang yang mukmin digiring dengan berkenderaan sebagai perutusan yang terhormat untuk dimasukkan ke dalam syurga rombongan demi rombongan juga. Mereka dihantar dengan penghormatan dan pemuliaan. Masing-masing rombongan bersama rombongan yang sama amalnya.

"Sehingga apabila mereka datang kepadanya dan dibukakan pintu-pintunya" 

Syurga merupakan tempat yang tinggi dan mahal. Apabila orang-orang mukmin telah sampai di depan pintu-pintu syurga, pintunya belum dibukakan. Mereka bermusyawarah untuk mencari seseorang yang akan meminta izin masuk ke dalam syurga bagi mereka.

Kemudian mereka menuju kepada Adam a.s., lalu Nuh a.s., lalu Ibrahim a.s., lalu Musa a.s., lalu Isa a.s., dan akhirnya Nabi Muhammad s.a.w. Beliau s.a.w. adalah orang pertama memberi syafaat di syurga dan orang pertama mengetuk pintu syurga.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Aku mendatangi pintu syurga pada hari Kiamat, lalu aku meminta dibukakan, maka penjaganya berkata, “Siapa engkau?” Aku menjawab, “Muhammad.” Penjaganya berkata, “Kerana engkau aku diperintahkan untuk tidak membukakan kepada seorang pun sebelummu.”

Pada hari itu pintu-pintunya itu akan penuh sesak kerana ramainya orang yang masuk. Maka dibukakan pintu-pintunya sebagai penghormatan kepada mereka.

"dan berkata kepada mereka penjaga-penjaganya, "Salamun 'alaikum, bahagialah kalian!""

Kesejahteraan atasmu, berbahagialah kamu! Selamatlah kamu dari segala musibah dan keburukan. Alangkah baiknya amal perbuatan, ucapan, usaha, balasan pahala dan keadaan kalian. Hati kalian menjadi baik dengan mengenal Allah, mencintaiNya dan takut kepadaNya. Lisan kalian menjadi baik dengan menyebutNya. Anggota badan kalian menjadi baik dengan ketaatan kepadaNya. Sesungguhnya syurga itu hanya dapat dimasuki oleh jiwa yang muslim atau mukmin.

"Maka masukilah, kekal." 

Masukilah syurga ini, sedangkan kamu kekal di dalamnya. Tinggallah kalian di dalamnya untuk selamanya. Ia adalah tempat yang baik dan hanya sesuai bagi orang-orang yang baik keadaannya. Kalian tidak akan mahu pindah darinya.

Ketika memasukinya, mereka menyaksikan pahala mereka yang berlimpah di dalam syurga dan pemberian yang besar, nikmat yang abadi, dan kerajaan yang besar.

"74. Dan mereka berkata, "Segala puji bagi Allah yang membenarkan pada kami janjiNya""

Allah s.w.t telah memberikan petunjuk dan menjanjikan syurga kepada kami jika kami beriman dan beramal soleh melalui lisan rasul-rasulNya yang mulia. Maka benarlah janjiNya itu.

"dan dia mewariskan kepada kami bumi kami menempati di syurga di mana saja kami kehendaki." 

Tanah (tempat) dalam ayat ini bermaksud syurga. Di dalamnya terdapat bukit-bukit dari mutiara dan tanah yang putih. Baunya sangat harum seperti minyak kasturi yang murni. Dia telah memberikan kami syurga ini, sedangkan kami diperkenankan berada di mana saja dan mendapat apa saja yang kami kehendaki.

"Maka sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal."

Syurga atau kebaikan yang besar dan kekal selamanya itu adalah sebaik-baik pahala dan balasan kepada mereka yang bersungguh-sungguh dalam beramal dalam waktu yang singkat dan sebentar di dunia.

Allah s.w.t. telah menyelesaikan peradilanNya dan memutuskan perkara di antara hamba-hambaNya dengan adil dan tidak pernah zalim. Masing-masing orang telah ditempatkan di tempat yang layak baginya.

"75. Dan kamu akan melihat malaikat melingkar dari sekeliling 'Arasy" 

Pada hari itu kamu akan nampak mereka berkhidmat kepada Tuhannya, berkumpul dan beredar di sekeliling 'ArasyNya, tunduk kepada keagunganNya dan mengakui kesempurnaanNya.

"mereka bertasbih dengan memuji Tuhan mereka;" 

Mereka melingkar di sekitar 'Arasy membentuk lingkaran di sekitar 'Arasy yang agung seraya bertasbih menyucikanNya dari segala bentuk kekurangan, kezaliman dan segala yang tidak layak dengan keagunganNya. Mereka memuji dan mengagungkan Tuhannya.

"dan diberi keputusan di antara mereka dengan benar" 

Semua makhluk atau hamba Allah telah diberi keputusan dengan adil. Mereka yang mukmin telah dimasukkan ke syurga dan mereka yang kafir telah dimasukkan ke neraka. Kemudian diakhiri dengan ucapan hamdalah.

"dan dikatakan, "Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam."" 

Semua makhluk di seluruh alam, baik yang berbicara maupun yang tidak dapat berbicara, semuanya dapat berbicara mengucapkan pujian bagi Allah atas kurnia, ihsan, kebijaksanaan, keputusan dan keadilanNya. Semua makhluk menyaksikan bahawa Allah berhak dipuji atas semuanya itu.

Allah s.w.t. memulai penciptaanNya dengan hamdalah, "Segala puji bagi Allah Yang telah menciptakan langit dan bumi." Dia mengakhirinya dengan pujian juga, "lalu diberi keputusan di antara hamba-hamba Allah dengan adil dan diucapkan, "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.”"

Selesai tafsir surah Az Zumar wal hamdulillahi Rabbil ‘alamin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...