Selasa, 7 Februari 2017

4:11-14 Tafsir Surah An Nisa, ayat 11-14.

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلأمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (١١) وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَى بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ (١٢) تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (١٣) وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (١٤) 

Sebelum Islam terutamanya pada zaman Jahiliah, anak-anak perempuan, isteri, ibu-ibu dan ahli waris perempuan yang lain langsung tidak diberikan hak dalam harta pusaka. Demikian juga kanak-kanak yang belum baligh tidak diberikan hak dalam pembahagian harta pusaka.
Perwarisan hanya berlaku kepada golongan lelaki yang boleh mempertahankan kabilah dan keluarga dari serangan musuh. Perwarisan hanya berlaku atas dasar keturunan (untuk lelaki yang dewasa), perjanjian dan anak angkat.

Jabir menceritakan bahawa isteri Sa'd ibnur Rabi' datang menghadap Rasulullah s.a.w., lalu bertanya, "Wahai Rasulullah, kedua wanita ini adalah anak perempuan Sa'd ibnur Rabi', ayahnya telah gugur sebagai syuhada ketika Perang Uhud bersamamu. Sesungguhnya pakcik kedua anak perempuan ini mengambil semua hartanya dan tidak meninggalkan bagi keduanya sedikit harta pun, sedangkan keduanya tidak dapat menikah kecuali bila keduanya mempunyai harta." Jabir melanjutkan kisahnya, bahawa lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Allah akan memberikan keputusan mengenai hal tersebut."

Maka Allah menurunkan ketentuan tentang pembahagian waris menurut apa yang disukaiNya. Kemudian Rasulullah s.a.w. mengirimkan utusan kepada pakcik kedua wanita itu dan bersabda (kepadanya), "Berikanlah dua pertiganya kepada kedua anak perempuan Sa'd dan bagi ibu keduanya seperlapan, sedangkan selebihnya adalah untukmu."

Allah s.w.t. berfirman,

"11. Allah mewasiatkan kepada kalian dalam anak-anak kalian,"

Allah mensyari'atkan kepada kalian tentang anak-anak kalian. Dia mensyari'atkan bagi kalian tentang pembahagian warisan atau pusaka untuk anak-anakmu. Allah memerintahkan kepada kalian untuk berlaku adil terhadap mereka.

Hak pusaka mempusakai adalah berasaskan kepada hubungan nasab (kerabat), akad perkahwinan, wala’ dan Islam. Hak dalam pusaka antara lelaki dan perempuan, kecil atau besar, tidak dinafikan. Mereka semua berhak menerima harta pusaka yang ditinggalkan oleh pewaris (si mati).

Allah s.w.t. lebih sayang kepada hamba-hambaNya daripada sayangnya orang tua mereka, di mana Allah s.w.t. mewasiatkan dan memerintahkan kepada para orang tua untuk memperhatikan anaknya dengan berlaku adil terhadap mereka (para ahli waris) dalam pembahagian harta pusaka, tetapi bahagian kedua jenis dibedakan olehNya.

"bagi lelaki seperti bahagian dua anak perempuan." 

Iaitu bahagian seorang anak lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan. Jika pewaris (jenazah) mempunyai anak lelaki dan perempuan, maka 2 bahagian untuk ahli waris lelaki dan 1 bahagian untuk ahli waris perempuan. Anak lelaki bermaksud anak lelaki kandung, cucu lelaki dan seterusnya ke bawah. Jika masih ada anak kandung, maka cucu lelaki tidak mendapatkan bahagian.

Allah s.w.t. menetapkan bahagian anak lelaki sama dengan bahagian dua anak perempuan kerana lebih banyak dan lebih berat perkara-perkara yang diwajibkan ke atas lelaki dari perempuan, seperti kewajiban membayar maskawin, memberi nafkah, beban perbelanjaan lainnya dan hal-hal yang berat.

"Maka jika mereka wanita di atas dua orang, maka bagi mereka dua pertiga dari apa yang ditinggalkan." 

Jika anak itu semuanya perempuan lebih dari dua, maka bahagian mereka dua pertiga dari harta yang ditinggalkan. Jika pewaris hanya mempunyai anak perempuan, 2 orang atau lebih, maka mereka berkongsi 2/3 bahagian.

"Dan jika dia satu orang, maka baginya setengah bahagian." 

Jika anak perempuan itu seorang saja, maka dia memperoleh separuh harta. Jika pewaris hanya mempunyai seorang anak perempuan kandung, atau hanya ada seorang cucu perempuan dari anak lelaki, maka dia mendapat 1/2 bahagian.

"Dan bagi kedua orang tuanya, bagi masing-masing dari keduanya seperenam dari apa yang ditinggalkan, jika dia mempunyai anak." 

Untuk kedua ibu-bapa, bahagian masing-masing seperenam dari harta yang ditinggalkan, jika yang meninggal itu mempunyai anak. Ibu mendapat 1/6 jika pewaris mempunyai anak, atau anak perempuan kepada anak lelaki atau ke bawah. Nenek hanya mendapat 1/6 sama ada seorang atau lebih. Tetapi nenek tidak akan mewarisi harta selagi ada ibu.

Bapa mendapat 1/6 jika pewaris mempunyai anak lelaki atau anak lelaki kepada anak lelaki atau ke bawah, atau 1/6 dan asabah jika si mati mempunyai anak perempuan.

Kedudukan datuk (bapa kepada bapa) sama seperti bapa. Datuk akan mendapat 1/6 atau 1/6 dan asabah atau asabah iaitu sama seperti bapa. Tetapi datuk tidak akan mewarisi harta pusaka selagi ada bapa.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Berikanlah bahagian ashabul furudh, sisanya untuk lelaki yang terdekat."

Urutan terdekat dengan pewaris adalah bunuwwah (anak dan seterusnya ke bawah), ubuwwah (bapa dan seterusnya ke atas), ukhuwwah (saudara dan anak-anaknya) dan umuumah (pakcik dan anak-anaknya).

"Maka jika tidak dia mempunyai anak dan mewarisinya kedua orang tuanya, maka bagi ibunya sepertiga." 

Jika orang yang meninggal tidak mempunyai anak dan dia diwarisi oleh kedua ibu-bapanya, maka ibunya mendapat sepertiga. Jika pewaris tidak mempunyai ahli-ahli waris, ibu mendapat 1/3 bahagian dan bapa mendapat asabah.
Jika pewaris meninggalkan salah seorang suami atau isteri dan bapa tanpa ahli waris yang lain (dalam kes Umariyyatain sahaja), setelah suami atau isteri mengambil bahagiannya, ibu mendapat 1/3 dari baki dan selebihnya untuk bapa.

"Maka jika dia mempunyai saudara-saudara, maka bagi ibunya seperenam" 

Jika yang meninggal itu mempunyai beberapa saudara, maka ibunya mendapat seperenam. Ibu mendapat 1/6 bahagian jika pewaris mempunyai beberapa orang saudara (lelaki atau perempuan).

"setelah wasiat dia wasiatkan dengannya atau hutang."

Setelah dipenuhi wasiat yang dibuatnya atau (dan) setelah dibayar hutangnya. Jelaskan perbelanjaan pengkebumian dan pengurusan jenazah seperti belanja memandi, mengkafan, membawa jenazah ke kubur, menggali kubur dan mengkebumikannya mengikut kadar pertengahan.

Selesaikan hutang pewaris, sama ada hutang Allah seperti zakat, kaffarah, nazar dan haji fardu atau hutang sesama manusia menurut pendapat jumhur. Mazhab Hanafi tidak mewajibkan hutang Allah dijelaskan kerana ia telah digugurkan dengan kematian.

Selesaikan tuntutan harta sepencarian oleh suami atau isteri yang masih hidup jika harta itu diperolehi dalam masa perkahwinan dan kedua-dua pihak masing-masing ada sumbangan samada secara langsung atau tidak langsung. Kadarnya akan diputuskan oleh Mahkamah Syariah.

Laksanakan wasiat yang dibuat oleh pewaris (jika ada) tidak melebihi 1/3 daripada harta pusaka selepas dijelaskan perkara-perkara di atas. Wasiat juga tidak boleh dibuat kepada ahli waris yang berhak kepada harta pusaka walaupun kadarnya kurang daripada 1/3, kecuali ahli-ahli waris lain bersetuju dengan wasiat tersebut dan persetujuan itu diperolehi selepas kematian dan bukan pada masa hidup pewasiat.

Pembahagian harta pusaka kepada ahli-ahli waris yang berhak menurut hukum faraid selepas ditunaikan perkara-perkara tersebut di atas.

"Bapa-bapa kalian dan anak-anak kalian, kalian tidak mengetahui siapa di antara mereka lebih dekat bagi kalian manfaatnya." 

Orang-orang tua kalian dan anak-anak kalian, kalian tidak mengetahui siapa di antara mereka yang lebih dekat manfaatnya bagi kalian. Jika sekiranya ukuran warisan diserahkan kepada akal dan fikiran kalian tentu akan timbul madharat (bahaya) yang hanya Allah yang mengetahuinya, kerana keterbatasan akalmu dan tidak mengetahui hal yang lebih tepat, sesuai dan dapat digunakan di setiap waktu dan setiap tempat. Kalian tidak mengetahui apakah anak atau kedua orang tua yang lebih besar manfaatnya dan lebih dekat kepada tujuan agama dan dunia.

"Ketetapan dari Allah." 

Ini adalah ketetapan dari Allah. Ketetapan yang telah Kami sebutkan tentang bahagian warisan dan memberikan kepada sebahagian ahli waris bahagian yang lebih banyak daripada yang lainnya. Hal tersebut merupakan ketentuan dari Allah dan keputusan yang telah ditetapkanNya.

"Sesungguhnya Allah, Dia Maha Mengetahui Maha Bijaksana." 

Allah Maha Mengetahui lagi Mahabijaksana, Dia tidak akan meletakkan segala sesuatu yang bukan pada tempatnya, dan Dia pasti memberi setiap orang hak yang layak, diterima sesuai dengan keadaannya.

"12. Dan bagi kalian setengah apa yang ditinggalkan isteri-isteri kalian, jika tidak ada bagi mereka anak." 

Bahagian kalian adalah seperdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kalian, jika mereka tidak mempunyai anak. Suami mewarisi 1/2 bahagian harta peninggalan isteri, jika isteri tidak mempunyai anak.

"Maka jika ada bagi mereka anak, maka bagi kalian seperempat dari apa yang mereka tinggalkan setelah wasiat mereka wasiatkan dengannya atau hutang." 

Jika mereka itu mempunyai anak, maka kalian mendapat seperempat dari harta yang ditinggalkannya setelah dipenuhi wasiat yang mereka buat atau (dan) setelah dibayar hutangnya. Suami hanya mewarisi 1/4 bahagian harta peninggalan isteri, jika isteri mempunyai anak.

"Dan bagi mereka seperempat dari apa yang kalian tinggalkan jika tidak ada bagi kalian anak." 

Para isteri memperoleh seperempat harta yang kalian tinggalkan jika kalian tidak mempunyai anak. Isteri mendapat 1/4 jika pewaris tidak mempunyai anak (lelaki atau perempuan) atau cucu ke bawah. Seorang, dua, tiga atau empat isteri berkongsi dalam 1/4 bahagian itu.

"Maka jika ada bagi kalian anak, maka bagi mereka seperlapan dari apa yang kalian tinggalkan" 

Jika kalian mempunyai anak, maka para isteri memperoleh seperlapan dari harta yang kalian tinggalkan. Isteri mendapat 1/8 bahagian jika pewaris mempunyai anak (lelaki atau perempuan) atau cucu ke bawah. Seorang, dua, tiga atau empat isteri berkongsi dalam 1/8 bahagian itu.

"setelah wasiat kalian wasiatkan dengannya atau hutang." 

Setelah dipenuhi wasiat yang kalian buat atau (dan) setelah dibayar hutang-hutang kalian. Hutang si mayat mesti diselesaikan dahulu. Maka dipenuhi wasiat yang telah dibuat oleh si mayat. Kemudian barulah harta dibahagikan kepada ahli waris si mayat.

"Dan jika ada lelaki diwariskan sebatang kara, atau perempuan dan baginya saudara lelaki atau saudara perempuan," 

Iaitu jika seseorang meninggal, baik lelaki maupun perempuan yang tidak meninggalkan ayah dan tidak meninggalkan anak, tetapi mempunyai seorang saudara lelaki atau seorang saudara perempuan.

Keadaan ini disebut kalalah. Al kalalah berasal dari perkataan iklil, ertinya kalungan bunga yang dikalungkan di sekeliling kepala. Maksudnya seseorang yang mati, tidak meninggalkan bapa, datuk, seterusnya ke atas, dan anak, cucu, seterusnya ke bawah. Harta peninggalannya hanya diwarisi oleh saudaranya. Saudara dalam ayat ini bermaksud saudara seibu.

"maka bagi tiap-tiap seorang dari keduanya seperenam." 

Maka bagi masing-masing dari kedua jenis saudara itu seperenam harta. Seorang saudara lelaki atau seorang saudara perempuan itu mendapat 1/6 bahagian.

"Maka jika mereka lebih banyak dari itu, maka mereka bersekutu dalam sepertiga" 

Tetapi jika saudara-saudara seibu itu lebih dari seorang, maka mereka bersekutu dalam yang sepertiga itu. Saudara-saudara seibunya itu berkongsi dalam 1/3 bahagian.

"setelah wasiat diwasiatkan dengannya atau hutang tanpa memudaratkan." 

Setelah dipenuhi wasiat yang dibuatnya olehnya atau (dan) sesudah dibayar hutangnya dengan tidak memberi mudarat. Menyusahkan ahli waris ialah melakukan tindakan-tindakan aniaya, menyimpang dan tipu muslihat seperti mewasiatkan lebih dari 1/3 harta pusaka, berwasiat dengan maksud mengurangi harta warisan, melebihkan sebahagian ahli waris.

Walaupun kurang dari sepertiga bila ada niat mengurangi hak waris, juga diharamkan. Barang siapa yang berbuat demikian, bererti sama saja dengan orang yang menentang Allah dalam Hukum dan syariatNya.

Ketika turun ayat faraid ini, maka sebahagian orang merasa tidak suka dengan pembahagian itu. Mereka mengatakan, "Wanita diberi 1/4 atau 1/8 dan anak perempuan diberi 1/2 serta anak lelaki kecil pun diberi, padahal tiada seorang pun dari mereka yang berperang membela kaumnya dan tidak dapat merebut ganimah."

Ada juga yang berkata, "Wahai Rasulullah, mengapa engkau memberikan bahagian warisan kepada anak perempuan separuh dari harta yang ditinggalkan ayahnya, padahal dia tidak dapat menaiki kuda dan tidak juga dapat berperang membela kaumnya?" Bahkan anak kecil pun diberi bahagian warisan padahal dia tidak dapat berbuat apa-apa."

"Wasiat dari Allah. Dan Allah Maha Mengetahui Maha Penyantun."

Demikianlah ketentuan Allah. Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun. Allah menetapkan yang demikian itu sebagai syari'at yang benar-benar dari Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun.

"13. Itulah ketentuan-ketentuan Allah." 

Hukum-hukum pembahagian warisan tersebut itu adalah batas-batas hukum Allah. Bahagian-bahagian dan ketentuan-ketentuan yang telah dijadikan oleh Allah untuk para ahli waris sesuai dengan dekatnya hubungan nasab mereka dengan si mayat dan keperluan mereka kepadanya serta kesedihan mereka di saat ditinggalkan, semuanya itu merupakan batasan-batasan yang telah ditetapkan oleh Allah.

Maka janganlah kalian melanggarnya, menyimpangkannya, menambahi atau mengurangi bahagian sebahagian ahli waris melalui cara tipu muslihat dan sarana penggelapan, melainkan membiarkan mereka menuruti hukum Allah, bahagian dan ketetapan yang telah ditentukanNya.

"Dan barang siapa yang menaati Allah dan RasulNya, Dia akan memasukkannya syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah keuntungan yang besar."

Barangsiapa taat kepada Allah dan RasulNya, iaitu dalam masalah pembahagian warisan dan masalah lainnya, nescaya Allah memasukkannya kedalam syurga yang mengalir didalamnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.

"14. Dan barang siapa yang menderhakai Allah dan RasulNya, dan dia melanggar ketentuan-ketentuanNya, Dia akan memasukkannya neraka, kekal di dalamnya; dan baginya azab yang menghinakan." 

Dikatakan demikian kerana hal tersebut bererti mengubah hukum yang telah ditentukan oleh Allah dan menentang Allah dalam hukumNya. Sikap seperti itu tiada lain hanyalah timbul dari orang yang merasa tidak puas dengan apa yang telah dibahagikan dan ditetapkan Allah untuknya. Kerana itu, Allah membalasnya dengan penghinaan dalam siksa yang sangat pedih lagi terus-menerus.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...