Selasa, 7 Februari 2017

4:176 Tafsir Surah An Nisa, ayat 176.

يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (١٧٦)

Umar r.a. bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang masalah kalalah. Maka Nabi s.a.w. menjawab, "Bukankah Allah telah menjelaskan hal tersebut?"

Jabir ibnu Abdullah mengatakan, "Aku pernah sakit. Lalu Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar datang dengan berjalan kaki menjengukku di Bani Salamah. Nabi menjumpaiku dalam keadaan tidak sedar akan sesuatu pun. Lalu beliau meminta air wudhu dan melakukan wudhu, kemudian merenjiskan (bekas air wudunya itu) kepadaku, maka aku pun sedar. Lalu aku bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah yang akan engkau perintahkan kepadaku sehubungan dengan hartaku? Apa yang harus kuperbuat dengannya?"

Saat itu Jabir hanya mempunyai beberapa saudara perempuan dan tidak mempunyai anak perempuan. Kes pewarisannya adalah berdasarkan kalalah.

Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"176. Mereka meminta fatwa kepadamu. Katakanlah, "Allah memberi fatwa kepada kalian tentang kalalah, jika seseorang binasa, tidak ada baginya anak," 

Allah memberi fatwa kepada kalian tentang kalalah, jika seorang meninggal dunia, dan dia tidak mempunyai anak. Al kalalah berasal dari perkataan iklil, ertinya kalungan bunga yang dikalungkan di sekeliling kepala.

Maksudnya seseorang yang meninggal dunia, tidak meninggalkan bapa, datuk, seterusnya ke atas, dan anak, cucu, seterusnya ke bawah. Maka harta peninggalannya hanya diwarisi oleh saudara-saudaranya.

"dan baginya saudara perempuan," 

Tetapi mempunyai saudara perempuan. Pewaris hanya mempunyai saudara perempuan seibu sebapa.

"maka baginya setengah apa yang dia tinggalkan." 

Bagi saudaranya yang perempuan itu seperdua dari harta yang ditinggalkannya. Seorang saudara perempuan seibu sebapa mendapat 1/2 dari harta yang ditinggalkan pewaris, baik berupa wang, barang tetap (tidak boleh dipindahkan) maupun perabot.

"Dan dia mewarisinya jika dia tidak baginya anak." 

Saudaranya yang lelaki mewarisi, jika dia tidak mempunyai anak. Saudara lelakinya (sebagai 'asabah) mewarisi seluruh hartanya.

"Maka jika keduanya dua orang, maka bagi keduanya dua pertiga dari apa yang dia tinggalkan."

Tetapi jika saudara perempuan itu dua orang, maka bagi keduanya dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh yang meninggal. Saudara perempuan seibu sebapa berkongsi 2/3 bahagian jika mereka dua orang atau lebih.

"Dan jika mereka beberapa saudara lelaki dan wanita, maka bagi lelaki seperti bahagian dua orang perempuan." 

Jika mereka saudara-saudara lelaki dan perempuan, maka bahagian seorang saudara lelaki sama dengan bahagian dua saudara perempuan. Saudara perempuan seibu sebapa mendapat asabah bi al ghayr ketika bersama saudara lelaki seibu sebapa.

Maka saudara lelaki mendapat 2 bahagian dan saudara perempuan mendapat 1 bahagian. Pembahagian warisan dilakukan setelah dibayarkan hutang dan ditunaikan wasiat pewaris.

"Allah menerangkan kepada kalian supaya kalian tidak sesat. Dan Allah terhadap segala sesuatu Maha Mengetahui."

Dia menerangkan hukum ini agar kalian tidak sesat. Termasuk di antaranya tentang warisan. Ayat ini merupakan ayat yang terakhir turun tentang faraid.


Selesai tafsir surah An Nisa dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, walhamdulillahi Rabbil 'aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...