Jumaat, 3 Februari 2017

6:142-144 Tafsir Surah Al An’am, ayat 142-144.

وَمِنَ الأنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (١٤٢) ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الأنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الأنْثَيَيْنِ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (١٤٣) وَمِنَ الإبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الأنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الأنْثَيَيْنِ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَذَا فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (١٤٤)

Orang-orang Arab di masa sebelum Islam hidup dalam kebodohan. Mereka telah mengharamkan sebahagian dari haiwan ternak, mengharamkan sesuatu saja tidak yang lain, atau mengharamkan sebahagiannya bagi wanita tidak bagi lelaki tanpa membedakan yang mana yang mereka halalkan dan yang mereka haramkan. Mereka mengkategorikan haiwan-haiwan ternak itu kepada beberapa golongan, antara lain ada yang disebut bahirah, saibah, wasilah, dan ham serta lain-lainnya yang mereka buat-buat sendiri.

Allah s.w.t. berfirman,

"142. Dan dari binatang ternak untuk angkutan" 

Allah s.w.t. menjadikan untuk kalian haiwan ternakan. Sebahagian darinya kalian jadikan sebagai hamulah, iaitu haiwan dewasa, besar dan tinggi yang dijadikan sebagai kenderaan pengangkut. Antaranya ialah unta-unta besar, kuda, gajah, lembu, baghal, keldai dan sebagainya.

"dan untuk disembelih." 

Sebahagian dari haiwan ternakan itu kalian jadikan sebagai farsya, iaitu haiwan yang masih muda, kecil dan rendah yang tidak digunakan sebagai pengangkut beban. Ia dijadikan sebagai haiwan sembelihan, perahan, dimakan, diambil kulit, diambil bulunya dan sebagai kegunaan lain. Antaranya ialah kambing, unta kecil, lembu dan sebagainya.

"Makanlah kalian dari apa yang Allah rezekikan kepada kalian," 

Makanlah haiwan ternakan, buah-buahan dan hasil tanam-tanaman yang telah diciptakan, diberikan dan dijadikan Allah sebagai rezeki untuk kalian.

"dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaitan." 

Janganlah kalian mengikuti jalan dan amalan yang dianjurkan oleh syaitan, sebagaimana yang ditempuh oleh orang-orang musyrik. Mereka berani mengharamkan sebahagian rezeki, buah-buahan dan hasil tanam-tanaman yang direzekikan oleh Allah untuk mereka, dan mereka nisbatkan kepada Allah s.w.t.

"Sesungguhnya ia bagi kalian musuh yang nyata." 

Syaitan itu musuh yang nyata bagi manusia. Jelas dan terang permusuhannya. Perintahnya menyebabkan kalian rugi dan celaka. Ia hanya mengajak kalian menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala. Maka jadikanlah ia musuh kalian. Janganlah sekali-kali kalian ditipu olehnya. Janganlah kalian mengambil ia dan keturunannya sebagai pemimpin selain dari Allah.

"143. Lapan yang berpasangan," 

Ada lapan haiwan ternak yang berpasangan. Iaitu empat pasang haiwan ternak di antara haiwan ternak yang diciptakan Allah untuk hamba-hambaNya, dan menjadikannya halalan thayyiban (halal lagi baik).

"dari biri-biri dua, dan dari kambing dua." 

Iaitu seekor biri-biri jantan, seekor biri-biri betina, seekor kambing jantan dan seekor kambing betina.

"Katakanlah, "Apakah dua jantan yang Dia haramkan atau dua yang betina,""

Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad, "Mengapa ada sesuatu dari hal tersebut yang diharamkan?"

"atau yang mengandung atasnya rahim-rahim dua betina?"

Kaum musyrik mengatakan, "Apa yang ada dalam perut binatang ternak ini adalah khusus untuk kaum lelaki kami dan diharamkan atas kaum wanita kami."

Tiada yang dikandung oleh suatu rahim melainkan adakalanya jenis jantan atau jenis betina; maka mengapa kalian mengharamkan sebahagiannya dan menghalalkan sebahagian yang lainnya?

"Terangkanlah kepadaku dengan ilmu jika kalian orang-orang yang benar." 

Jika kalian benar dalam berkata dan dalam dakwa, ceritakanlah kepadaku dengan berdasarkan pengetahuan dan dengan penuh keyakinan, mengapa Allah mengharamkan atas kalian apa yang kalian duga haram dari haiwan bahirah, saibah, wasilah, ham, dan lain-lainnya?

Mereka tidak mempunyai jawaban yang dapat diterima akal. Sebahagian ternakan yang mereka beri istilah itu hanyalah menurut hawa nafsu mereka.

"144. Dan dari unta dua dan dari lembu dua." 

Iaitu seekor unta jantan, seekor unta betina, seekor lembu jantan dan seekor lembu betina.

"Katakanlah, "Apakah dua jantan yang Dia haramkan atau dua betina, atau yang mengandung atasnya rahim-rahim dua betina?"" 

Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad, mengapa ada sesuatu dari hal tersebut yang diharamkan?

"Ataukah dahulu kalian menjadi saksi ketika Allah mewasiatkan pada kalian dengan ini?" 

Kecaman ini ditujukan kepada mereka yang telah berani membuat-buat kedustaan terhadap Allah dalam mengharamkan apa yang mereka haramkan dari haiwan ternak itu.

Allah s.w.t. menghalalkan semuanya itu. Dia tidak mengharamkan sesuatu pun dari hal tersebut, tidak pula satu pun dari anak-anaknya. Bahkan semuanya Dia ciptakan untuk Bani Adam sebagai makanan, kenderaan, pengangkutan dan banyak lagi kegunaan lainnya.

Hal ini menunjukkan bahawa sumber aturan itu adalah kebodohan, akal yang kurang, dan pandangan yang rosak, dan bahawa Allah sama sekali tidak menerangkan keterangan terhadap ketetapan mereka itu.

"Maka siapakah yang lebih zalim dari orang yang mengadakan atas Allah dusta untuk menyesatkan manusia tanpa ilmu?"

Orang yang paling zalim dan paling aniaya adalah orang-orang yang membuat-buat dusta terhadap Allah untuk menyesatkan manusia tanpa ilmu.

"Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kaum yang zalim."

Orang yang mula-mula termasuk ke dalam kecaman ayat ini ialah Amr ibnu Luhai ibnu Qum'ah, kerana dialah orang yang mula-mula mengubah agama para nabi dan yang mula-mula mengadakan haiwan saibah, wasilah, dan ham.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...