Sabtu, 4 Februari 2017

7:144-147 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 144-147.

قَالَ يَا مُوسَى إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالاتِي وَبِكَلامِي فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ (١٤٤) وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الألْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ (١٤٥) سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الأرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ (١٤٦) وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١٤٧)

Setelah Allah s.w.t. mencegah Musa a.s. dari melihatNya, sedangkan dirinya rindu kepadaNya, maka Allah memberikan kepadanya kebaikan yang banyak, iaitu menjadikan orang pilihanNya. Dia berbicara kepada Musa a.s.,

"144. Dia berfirman, "Wahai Musa! Sesungguhnya Aku memilihmu atas manusia dengan risalahKu dan perkataanKu.""

Dia memilihnya atau melebihkannya di atas semua orang pada masanya untuk membawa risalahNya dan untuk berbicara langsung denganNya. Tidak diragukan lagi bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah penghulu semua anak Adam dari yang pertama hingga yang terakhir. Kerana itulah Allah s.w.t. menjadikan Beliau s.a.w. sebagai penutup para nabi dan para rasul, dan syariatnya terus berlaku sampai hari kiamat terjadi. Para pengikutnya lebih ramai daripada para pengikut nabi-nabi dan rasul-rasul lainnya. Sesudah Beliau s.a.w. dalam hal kemuliaan dan keutamaan menyusul Nabi Ibrahim a.s. kekasih Allah, kemudian Musa ibnu Imran yang pernah diajak berbicara langsung dengan Tuhan Yang Maha Pemurah.

"Maka ambillah apa yang Aku telah berikan kepadamu" 

Iaitu pembicaraan dan munajat secara langsung ini.

"dan jadilah termasuk orang-orang yang bersyukur."

Bersyukurlah atas kurnia ini, dan janganlah kamu meminta apa yang tidak ada kekuatan bagimu terhadapnya.

"145. Dan Kami tuliskan untuknya dalam lauh-lauh segala sesuatu sebagai pelajaran dan penjelasan bagi segala sesuatu;"

Lauh-lauh adalah kepingan dari batu atau kayu yang tertulis isi Taurat yang diterima Nabi Musa a.s. setelah bermunajat di gunung Tursina. Lauh-lauh tersebut merupakan pengganti bagi Musa a.s. dari permohonan yang dia mintakan untuk dapat melihat Allah, lalu Allah s.w.t. melarangnya.

Allah s.w.t. telah menuliskan untuk Musa a.s. di dalamnya semua pelajaran, dorongan mengerjakan kebaikan, ancaman dari mengerjakan keburukan, hukum-hukum syar’i, ‘aqidah, akhlak, adab dan segala sesuatu yang diperlukan dalam agama.

"maka, ambillah ia dengan kuat dan suruhlah kaummu mereka berpegang dengan sebaik-baiknya," 

Suruhlah kaummu berpegang kepada perintah-perintah yang terkandung di dalamnya dengan sebaik-baiknya. Utamakanlah yang wajib-wajib dahulu dari yang sunat dan yang mubah. Musa a.s. diperintahkan oleh Allah untuk memegang teguh dengan tekad yang bulat dan taat melaksanakan perintah-perintah yang paling berat yang ia anjurkan kepada kaumnya.

"akan Aku perlihatkan pada kalian negeri orang-orang yang fasik."

Kalian akan melihat akibat orang-orang yang menentang perintahKu dan menyimpang dari jalan ketaatan kepadaKu, bagaimanakah kehancuran dan kebinasaan serta kerosakan yang akan mereka alami.

Ini merupakan ancaman dan peringatan terhadap orang yang membangkang dan menentang perintahNya. Khitab ini ditujukan kepada kaum Bani Israil sebelum mereka memasuki Padang Tih. Negeri yang dimasudkan adalah negeri Syam yang akan Allah berikan kepada Musa a.s.

"146. Aku akan memalingkan dari ayat-ayatKu orang-orang yang menyombongkan diri di bumi tanpa hak." 

Orang-orang yang sombong tidak mahu taat kepadaKu, menyombongkan dirinya terhadap orang lain, merendahkan hamba-hamba Allah dan menolak kebenaran, tanpa alasan yang dibenarkan, Aku akan mencegah hati mereka daripada memahami hujah-hujah dan dalil-dalil yang menunjukkan akan kebesaranKu, syariatKu, dan hukum-hukumKu. Mereka terhalang dari mengambil ibrah (pelajaran) pada ayat-ayatNya yang ada di ufuq dan pada diri mereka sendiri.

Sebagaimana mereka menyombongkan dirinya tanpa alasan yang dibenarkan, maka Allah balas menghinakan mereka dengan kebodohan. Barang siapa yang malu, sombong dan tidak sabar terhadap kepayahan menuntut ilmu agama, mereka tidak akan mendapat ilmu. Mereka akan sesat dan tetap berada dalam kehinaan kebodohan selamanya.

Orang yang seperti ini sifatnya, Allah akan menghalanginya dari kebaikan yang banyak, ia tidak dapat memahami ayat-ayat Allah yang memberinya manfaat, bahkan adakalanya hakikat yang sebenarnya menjadi berubah dan keburukan disangkanya baik.

Hal ini berlaku kepada semua umat. Dalam hal ini tidak ada bedanya antara satu individu dengan individu lainnya.

"Dan jika mereka melihat tiap-tiap ayat, mereka tidak beriman kepadanya." 

Hati mereka tetap tidak akan mempercayainya walaupun datang kepada mereka setiap ayat-ayat, tanda-tanda kekuasaanKu dan segala macam keterangan, sehinggalah mereka menyaksikan azab yang pedih.

"Dan jika mereka melihat jalan petunjuk, mereka tidak menjadikannya sebagai jalan." 

Apabila mereka melihat jalan yang menuju kepada keselamatan, yang menghubungkan kepada Allah dan kepada syurgaNya, mereka tidak mahu menjadikannya cara hidupnya.

"Dan jika mereka melihat jalan sesat mereka mengambilnya sebagai jalan." 

Apabila mereka melihat jalan kebinasaan, kesesatan, yang mengarah kepada kesengsaraan dan kepada neraka, mereka menjadikannya sebagai cara hidupnya.

"Demikian itu kerana sungguh mereka mendustakan ayat-ayat kami dan mereka darinya orang-orang yang lalai."

Hal tersebut terjadi kerana hati mereka mendustakan ayat-ayat Allah. Mereka tidak percaya dan tidak mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya. Mereka lengah, lalai, meremehkan dan meninggalkannya.

"147. Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan pertemuan akhirat, sia-sia amal-amal mereka." 

Barang siapa yang tidak beriman kepada hari akhir, tidak mengharap balasan pahala terhadap amal solehnya dan hidup tanpa tujuan ke akhirat, kemudian perbuatannya itu berlangsung sampai ia meninggal dunia, maka sia-sialah amalannya seperti silaturrahim, sedekah dan amal soleh lainnya. Mereka tidak akan memperoleh sebarang pahala atau apa-apa kebaikan diakhirat.

"Tidaklah mereka diberi balasan kecuali apa yang mereka kerjakan." 

Kami membalas mereka hanya di dunia sesuai dengan amal perbuatan mereka yang telah mereka kerjakan. Jika amalnya baik, maka balasannya baik. Jika amalnya buruk, maka balasannya buruk juga. Sebagaimana engkau berbuat, maka engkau akan mendapat balasannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...