Isnin, 6 Mac 2017

80:17-32 Tafsir Surah ‘Abasa, ayat 17-32.

قُتِلَ الإنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ (١٧) مِنْ أَيِّ شَيْءٍ خَلَقَهُ (١٨) مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ (١٩) ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ (٢٠) ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ (٢١) ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ (٢٢) كَلا لَمَّا يَقْضِ مَا أَمَرَهُ (٢٣) فَلْيَنْظُرِ الإنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ (٢٤) أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبًّا (٢٥) ثُمَّ شَقَقْنَا الأرْضَ شَقًّا (٢٦) فَأَنْبَتْنَا فِيهَا حَبًّا (٢٧) وَعِنَبًا وَقَضْبًا (٢٨) وَزَيْتُونًا وَنَخْلا (٢٩) وَحَدَائِقَ غُلْبًا (٣٠) وَفَاكِهَةً وَأَبًّا (٣١) مَتَاعًا لَكُمْ وَلأنْعَامِكُمْ (٣٢)

Allah s.w.t. berfirman,

"17. Celakalah manusia, alangkah kufurnya dia!" 

Binasalah, celakalah dan terkutuklah manusia yang kafir itu. Mereka kufur kepada nikmat Allah. Mereka mendustakan hari berbangkit, banyak berdusta tanpa sandaran, bahkan hanya menurut ilusinya yang menganggap hal itu mustahil terjadi dan tidak mempunyai pengetahuan sama sekali dalam hal ini. Alangkah kerasnya penentangannya kepada kebenaran setelah jelas. Alangkah besar dan parahnya kekafirannya. Betapa laknatnya mereka.

"18. Dari apakah Dia menciptakan?" 

Mereka tidak memikirkan siapa dirinya dan dari apa Allah menciptakannya. Dia mampu untuk mengembalikannya hidup seperti mulanya sebagaimana saat Dia menciptakannya di permulaan.

"19. Dari setitis mani, Dia menciptakannya lalu Dia menentukannya." 

Mereka hanyalah makhluk yang diciptakan dari air yang paling lemah dan hina. Lalu Allah menentukan peringkat kejadiannya dan menyempurnakannya. Dari mani menjadi segumpal darah, lalu menjadi segumpal daging dan seterusnya. Kemudian ditentukan umurnya, rezekinya, amalnya dan takdirnya.

"20. Kemudian jalan Dia memudahkannya." 

Allah s.w.t. memudahkan kelahirannya. Mereka dihidupkan di alam wujud ini. Allah memudahkannya dengan menunjuk, menerangkan dan menjelaskan kepadanya untuk menjalani jalan yang benar dan lurus. Antara mereka ada yang bersyukur dan mengamalkannya. Ada juga yang memilih kafir dan sesat.

"21. Kemudian Dia mematikannya, lalu Dia menguburnya." 

Allah s.w.t. mematikannya dan memerintahkan mereka dimuliakan dengan mempunyai kubur, tidak seperti makhluk lain yang jasadnya tidak dikuburkan. Di dalam kubur, tanah itu memakan semua anggota tubuh manusia hingga hancur kecuali tulang ekornya.

"22. Kemudian apabila Dia kehendaki, Dia membangkitkan." 

Apabila Allah menghendaki setelah berlakunya kiamat, dari tulang ekor yang besarnya seperti biji sawi itu, disusun kembali tulang belulangnya, dibalut dengan daging. Kemudian Allah s.w.t. menghidupkannya kembali untuk diberikan balasan. Allah s.w.t. sendiri mengatur manusia dengan pengaturan-pengaturan ini.

"23. Sekali-kali tidak! Belum dia melaksanakan apa yang Dia perintahkan." 

Sekali-kali jangan ingkar kepada hari berbangkit dan dihidupkanNya kembali manusia di hari kemudian. Kenyataannya tidaklah seperti apa yang dikatakan oleh manusia yang kafir itu, bahawa dia telah menunaikan hak Allah yang ada pada dirinya dan harta bendanya. Sebenarnya dia belum melaksanakan perintah Allah dan apa yang diwajibkanNya. Tiada seorang pun yang ditetapkan dapat menunaikan semua apa yang difardukan atas dirinya. Bahkan manusia selalu meremehkan.

Allah s.w.t. tidak akan menghidupkan semula orang yang telah mati sekarang. Dia telah menetapkan (takdirkan) atas Bani Adam masa untuk dijalani, sedangkan di bahunya telah dibebani perintah dari Allah secara takdir. Masa itu belum habis.

Maka apabila hal yang telah ditetapkan oleh Allah itu habis, barulah Bani Adam dikeluarkan dari dunia ini. Allah akan membangkitkan semua makhluk dari alam kuburnya dan menghidupkan kembali mereka seperti pada permulaan kejadiannya.

"24. Maka hendaklah memperhatikan manusia kepada makanannya." 

Hendaklah manusia melihat dan memikirkan nikmat makanan yang telah Allah kurniakan. Ia melalui berbagai tahapan sebelum dimakan oleh manusia.

"25. Sungguh Kami telah curahkan air dengan melimpah." 

Allah lah yang telah menurunkan air hujan dari langit ke bumi.

"26. Kemudian Kami belah bumi sebaik-baik belahan." 

Allah jadikan tanah dapat meresap dan menyimpan air hujan itu. Kemudian meresap ke dalam biji-bijian yang telah disimpan di dalam tanah.

"27. Lalu Kami tumbuhkan di dalamnya biji-bijian." 

Al habb ertinya biji-bijian. Maka tumbuhlah biji-bijian itu menjadi tetumbuhan yang muncul di permukaan bumi, lalu meninggi.

"28. Dan anggur dan sayur-sayuran." 

Al inab ertinya anggur. Al qadb ertinya sejenis sayuran yang dimakan oleh ternak dengan mentah-mentah.

"29. Dan zaitun dan kurma." 

Disebutkan secara lebih khusus nama-nama tanaman itu kerana banyak faedah dan manfaatnya. Buah zaitun cukup dikenal dan dapat dijadikan sebagai lauk, begitu juga minyaknya. Bahkan minyaknya dapat digunakan untuk meminyaki tubuh dan juga sebagai bahan bakar penerangan. Buah kurma boleh dimakan dalam keadaan gemading, ataupun sudah masak; boleh juga dikeringkan, dan perahannya dapat dibuat minuman dan cuka.

"30. Dan kebun-kebun rendang." 

Gulban bermaksud kebun-kebun yang mempunyai pokok yang subur, lebat, besar, tinggi, rendang, banyak dan boleh dijadikan naungan.

"31. Dan buah-buahan dan rumput-rumputan." 

Fakihah bermaksud semua jenis buah-buahan yang dimakan oleh manusia dengan nikmat dan segar. Al abb ertinya tetumbuhan yang hanya dimakan oleh haiwan ternakan dan tidak dimakan oleh manusia seperti rumput-rumputan atau apa saja selain dari buah-buahan. Al abb bagi haiwan sama dengan buah-buahan bagi manusia.

"32. Sebagai kesenangan bagi kalian dan bagi ternak-ternak kalian." 

Allah s.w.t. telah menciptakan semua itu dan menundukkannya untukmu, sebagai makanan asas kalian dan haiwan ternak kalian dalam kehidupan dunia ini sampai hari kiamat nanti. Oleh kerana itu, hendaknya kamu bersyukur kepada Allah, membenarkan berita-berita yang disampaikanNya serta rela mengorbankan fikiran dan tenagamu untuk menjalankan perintah-perintahNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...