Rabu, 5 April 2017

28:23-28 Tafsir Surah Al Qasas, ayat 23-28.

وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ (٢٣) فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (٢٤) فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (٢٥) قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الأمِينُ (٢٦) قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِنْدِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ (٢٧) قَالَ ذَلِكَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ أَيَّمَا الأجَلَيْنِ قَضَيْتُ فَلا عُدْوَانَ عَلَيَّ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَكِيلٌ (٢٨)

Fir'aun memburu Nabi Musa a.s. Lalu Beliau keluar meninggalkan Mesir di malam hari seorang diri menuju ke negeri Madyan.

"23. Dan tatkala dia sampai sumber air Madyan, dia menjumpai atasnya sekelompok umat dari manusia mereka memberi minum,"

Musa a.s. mendatangi sebuah sumur yang didatangi oleh ramai penggembala ternakan di kota itu. Mereka sedang memberi minum haiwan ternakannya.

"dan dia menjumpai dari selain mereka, dua orang wanita keduanya menghambat." 

Mereka tidak mahu bercampur baur dengan kaum lelaki yang sedang mengambilkan air minum untuk ternakannya. Maka mereka mengekang kambingnya agar tidak ikut minum bersama ternakan mereka agar keduanya tidak disakiti oleh para pengembala itu.

Kerana bakhilnya para gembala itu, setelah mereka selesai, mereka tutup kembali sumur itu. Batu besar penutup sumur itu hanya dapat diangkat oleh sepuluh orang lelaki. Lalu dua perempuan itu datang memberi minum kambingnya dari sisa kambing yang lain. Timbullah rasa kasihan Musa a.s. melihat keadaan kedua perempuan itu.

"Dia berkata, "Apa maksud kalian berdua?""

Apakah masalah kamu berdua, mengapa kamu tidak memberi minum ternakanmu bersama para pengembala yang lain tadi? Keduanya menceritakan keadaannya kepada Musa a.s.

"Keduanya berkata, "Kami tidak dapat memberi minum hingga menghalau gembala-gembala,""

Mereka hanya dapat memberi minum ternakannya setelah para pengembala itu selesai memberi minum dan membawa pulang ternakannya.

"sedangkan bapa kami orang tua yang lanjut usia." 

Bapa kedua perempuan itu sudah tidak mampu untuk memberi minum haiwan ternaknya. Itulah yang mendesak mereka mengalami keadaan yang Musa a.s. saksikan. Maka Musa a.s. mendatangi batu besar itu dan dengan kekuatannya Beliau mengangkatnya seorang diri.

"24. Lalu dia memberi minum bagi keduanya," 

Kemudian Musa a.s. memberi ternakan kedua perempuan itu minum dari setimba air sehingga kenyang dan puas. Beliau menolong kedua perempuan itu tanpa meminta upah. Niatnya hanyalah mengharap keridhaan Allah.

Musa a.s. hanya membawa sayuran dan dedaunan pohon sebagai bekal makanan. Dia berangkat tanpa alas kaki. Ketika sampai di negeri Madyan, kedua telapak kakinya melepuh. Padahal dia adalah makhluk pilihan Allah dari makhlukNya. Perutnya benar-benar kempis kerana kelaparan. Musa a.s. sangat memerlukan makanan.

"kemudian dia kembali ke tempat yang teduh," 

Musa a.s. duduk beristirehat di bawah naungan pohon samur yang sangat hijau dan penuh dengan dedaunan.

"lalu dia berkata, "Tuhanku, sesungguhnya aku terhadap apa yang Engkau turunkan kepadaku dari kebaikan sangat memerlukan.""

Lisannya berdoa dan keadaannya menunjukkan keperluannya. Ayat ini sekaligus mengisyaratkan kepada kita agar sentiasa meminta kepada Allah dalam semua keperluan kita, baik yang berkaitan dengan agama (seperti meminta hidayah dan ampunan), maupun yang berkaitan dengan dunia (seperti meminta makan, minum dan pakaian). Demikian pula menunjukkan bahawa Allah s.w.t. suka diminta oleh hamba-hambaNya.

Setelah kedua perempuan itu pulang membawa ternakan kambingnya, maka bapa mereka merasa hairan kerana keduanya kembali begitu cepat, lain dari biasanya. Maka keduanya menceritakan apa yang telah berlaku. Kemudian bapa mereka mengutus salah seorang dari keduanya untuk memanggil Musa a.s.

"25. Lalu datang kepadanya salah seorang dari keduanya berjalan dengan malu-malu," 

Perempuan itu datang berjalan kaki seperti jalannya perawan sambil menutupi wajahnya dengan lengan bajunya, dengan sikap yang sopan dan tutur kata yang halus. Hal ini menunjukkan keperibadiannya yang mulia dan akhlaknya yang terpuji, kerana malu termasuk akhlak utama, terlebih bagi wanita.

Ayat ini juga menunjukkan bahawa sikap Nabi Musa a.s. memberi minum kepada keduanya tidaklah sebagai pekerja atau pelayan yang biasanya tidak memiliki rasa malu, bahkan Beliau terhormat. Oleh kerana itulah, perempuan ini ketika melihat akhlak Musa a.s. yang mulia, membuatnya merasa malu dengannya.

"dia berkata, "Sesungguhnya bapaku mengundangmu untuk memberi balasan kepadamu upah apa yang kamu memberi minum untuk kami.""

Undangan tersebut diungkapkannya dengan sopan dan tutur kata yang beretika. Dia tidak mengundangnya secara langsung agar tidak menimbulkan kecurigaan atau tanda tanya.

Ahli tafsir berbeda pendapat tentang bapa perempuan itu. Ada yang berpendapat, bahawa bapa itu adalah Nabi Syu’aib a.s. Beliau berumur panjang setelah kaumnya dibinasakan sehingga masih hidup di zaman Nabi Musa a.s. dan menikahkan puterinya dengan Musa a.s.

Ada yang mengatakan bahawa bapa itu bernama Syu’aib, namun bukan Nabi kaum Madyan. Nabi Syu'aib a.s. hidup jauh sebelum masa Nabi Musa a.s. dalam jangka masa yang cukup lama. Seandainya dia adalah Nabi Syu'aib a.s. pasti akan disebutkan namanya dengan jelas dalam kisah ini.

Ada yang berpendapat bahawa bapa itu adalah anak saudara Nabi Syu’aib a.s. Ada yang mengatakan, “Putera pakciknya.” Ada yang berpendapat, lelaki itu adalah orang mukmin dari kaum Nabi Syu'aib a.s. Ada yang berpendapat bahawa namanya Yatsarun, Sairun atau Yasra.

Wallahu a’lam. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui kebenarannya.

"Maka tatkala dia datang kepadanya dan menceritakan kepadanya kisah."

Musa a.s. mengisahkan kepada bapa perempuan itu tentang dirinya dan latar belakang yang menyebabkannya keluar meninggalkan negerinya.

"dia berkata, "Jangan takut, kamu telah selamat dari kaum orang-orang yang zalim itu.""

Bertenanglah dan bergembiralah, sesungguhnya engkau telah keluar dari wilayah kekuasaan mereka, maka tiada kekuasaan bagi mereka di negeri kami.

"Berkata salah seorang dari keduanya, "Wahai bapaku, pekerjakanlah dia.""

Salah seorang dari kedua perempuan itu mencadangkan agar bapanya mengambil Musa a.s. bekerja sebagai pengembala dan pemberi minum kambing mereka.

"Sesungguhnya sebaik-baik orang yang engkau pekerjakan yang kuat dapat dipercaya."

sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja adalah orang yang kuat lagi dapat dipercayai. Sifat kuat dan amanah perlu diperhatikan ketika memilih seseorang sebagai pekerja. Apabila seseorang memiliki kedua sifat ini, maka akan sempurnalah pekerjaannya. 

Maka bapanya bertanya, “Dari mana kamu tahu demikian? Apakah yang mendorongmu menilainya seperti itu?" 

Perempuan itu menjawab, “Sesungguhnya dia mampu mengangkat batu besar yang hanya dapat diangkat oleh sepuluh orang lelaki. Dan sesungguhnya ketika aku berjalan bersamanya, aku berada di depannya, namun ia mengatakan kepadaku, "Berjalanlah kamu di belakangku. Jika aku salah jalan, beri tahulah aku dengan lemparan batu kerikil, agar aku mengetahui jalan mana yang harus kutempuh.""

"27. Dia berkata, "Sesungguhnya aku hendak untuk menikahkanmu dengan salah seorang kedua anak perempuanku ini,""

Musa a.s. diminta oleh bapa perempuan itu untuk menggembalakan ternak kambingnya. Sebagai balasannya, Beliau akan mengahwinkan Musa a.s. dengan salah seorang anak perempuannya. Nama kedua wanita itu adalah Safuriya dan Syarafa (juga disebut Layya). Selain itu Musa a.s. juga mendapat imbalan keperluan makannya.

"atas bahawa kamu bekerja untukku lapan tahun, maka jika kamu sempurnakan sepuluh, maka itu dari kemahuanmu," 

Iaitu dengan syarat bahawa kamu gembalakan ternakan kambingku selama lapan tahun. Dan jika kamu menambah dua tahun lagi secara sukarela, maka itu adalah kebaikanmu. Tetapi jika tidak, maka lapan tahun sudah cukup.

"dan tidak aku bermaksud untuk memberatkan atas kamu." 

Aku tidak akan memberatimu, tidak akan mengganggumu dan tidak akan mendebatmu sesudah itu. Aku hanyalah membebanimu dengan pekerjaan yang ringan dan tidak berat.

"Kamu akan mendapatiku insha'Allah termasuk orang-orang yang soleh."

Jika Allah menghendaki, kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang baik.

Keinginannya untuk memberikan kemudahan dan bermuamalah secara baik menunjukkan bahawa orang tersebut adalah orang yang soleh.

"28. Dia berkata, "Itu antara aku dan antara kamu. Yang mana saja dua waktu aku sempurnakan, maka tidak ada tuntutan atasku. Dan Allah atas apa yang kita katakan menjadi saksi.""

Musa a.s. berkata kepada mertuanya, "Urusan ini sesuai dengan apa yang telah kamu katakan bahawa kamu mempekerjakanku selama lapan tahun, jika aku menyelesaikannya selama sepuluh tahun maka tambahan (lebihan 2 tahun) itu dariku secara sukarela. Dan manakala aku menyelesaikan yang mana saja di antara kedua masa yang terpendek, bererti aku telah memenuhi janjiku dan bebas dari keterikatan. Tiada beban lagi atas diriku, walaupun masa yang sempurna adalah yang lebih utama."

Selanjutnya bapa wanita itu memerintahkan puterinya memberikan tongkat kepada Musa a.s. untuk menghalau binatang buas yang akan menerkam kambing-kambingnya. 

Sesungguhnya Musa a.s. menunaikan masa yang paling baik, paling lengkap dan paling sempurna di antara kedua masa itu, kerana sesungguhnya utusan Allah itu apabila berkata pasti menunaikannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...