Khamis, 4 Mei 2017

26:10-22 Tafsir Surah Asy Syu'ara, ayat 10-22.

وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (١٠) قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلا يَتَّقُونَ (١١) قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (١٢) وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلا يَنْطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ (١٣) وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ (١٤) قَالَ كَلا فَاذْهَبَا بِآيَاتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ (١٥) فَأْتِيَا فِرْعَوْنَ فَقُولا إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (١٦) أَنْ أَرْسِلْ مَعَنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ (١٧) قَالَ أَلَمْ نُرَبِّكَ فِينَا وَلِيدًا وَلَبِثْتَ فِينَا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ (١٨) وَفَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَأَنْتَ مِنَ الْكَافِرِينَ (١٩) قَالَ فَعَلْتُهَا إِذًا وَأَنَا مِنَ الضَّالِّينَ (٢٠) فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ (٢١) وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرَائِيلَ (٢٢)

Allah s.w.t. menceritakan tentang perintahNya kepada hamba, rasul, dan KalimNya, iaitu Musa a.s.

"10. Dan ketika menyeru Tuhanmu Musa" 

Allah s.w.t. menyeru Musa a.s. dari sisi kanan Bukit Tur, berbicara langsung dengannya dan mengangkatnya menjadi seorang nabi dan rasul.

"untuk datangilah kaum yang zalim." 

Mereka menzalimi diri mereka dengan kafir kepada Allah, dan menzalimi Bani Israil dengan memperhambakan mereka. Kaum yang zalim itu adalah,

"11. Kaum Fir'aun." 

Katakanlah kepada Fir'aun dan bala tenteranya dengan kata-kata yang lembut dan halus,

"Mengapa tidak mereka bertakwa?" 

Bertakwalah kamu kepada Allah yang telah menciptakan kamu dan memberimu rezeki. Kawallah dirimu dari kemurkaanNya. Tinggalkanlah kekafiran yang selama ini kamu lakukan. Tauhidkanlah Dia dan taatilah Dia.

"12. Dia berkata, "Tuhanku, sungguh aku takut bahawa mereka akan mendustakanku.""

Musa a.s. meminta uzur kepadaNya sambil menerangkan uzurnya dan meminta bantuanNya terhadap beban yang berat itu.

"13. Dan menjadi sempit dadaku dan tidak dapat berbicara lisanku, maka utuslah kepada Harun." 

Dadaku akan terasa sempit dan lidahku tidak lancar kerana pendustaan mereka kepadaku. Maka utuslah Jibril kepada Harun agar dia diangkat menjadi Rasul untuk pergi bersamaku dan membantuku.

Musa a.s. memohon kepada Allah agar hambatan-hambatan tersebut dilenyapkan darinya, "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku, dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, Harun, saudaraku, teguhkanlah dengan dia kekuatanku, dan jadikankanlah dia sekutu dalam urusanku, supaya kami banyak bertasbih kepadaMu, dan banyak mengingatiMu. Sesungguhnya Engkau adalah Maha melihat kami."

Maka Allah s.w.t. memperkenankan permintaannya.

"14. Dan bagi mereka atasku dosa, maka aku takut bahawa mereka membunuhku." 

Musa a.s. mengatakan bahawa dirinya berdosa terhadap orang-orang Mesir adalah menurut anggapan orang-orang Mesir itu, kerana sebenarnya Musa a.s. tidak berdosa kerana dia membunuh orang Mesir itu tidak dengan sengaja.

"15. Dia berfirman, "Tidak sekali-kali.""

Janganlah kamu merasa takut terhadap sesuatu pun yang kamu fikirkan itu. Mereka tidak akan dapat membunuhmu. Kami akan membantumu dengan saudaramu, dan Kami berikan kepadamu berdua kekuasaan yang besar. Maka mereka tidak dapat mencapaimu.

"Maka pergilah kalian berdua dengan ayat-ayat Kami." 

Bawalah mukjizat-mukjizat Kami yang menunjukkan kebenaran kamu berdua dan benarnya apa yang kamu bawa. Kamu berdua dan orang yang mengikuti kamulah yang menang.

"Sungguh Kami bersama kalian mendengarkan." 

Sesungguhnya Kami sentiasa bersama kamu berdua melalui pemeliharaanKu, penjagaanKu, pertolonganKu dan sokonganKu. Kami mendengarkan apa yang mereka katakan.

"16. Maka datanglah kamu berdua Fir'aun, lalu katakanlah, "Sungguh, kami rasul Tuhan semesta alam.""

Sesungguhnya kami berdua adalah utusan Tuhanmu, Tuhan semesta alam. Berimanlah engkau kepadaNya dan kepada kami. Tunduklah beribadah kepadaNya dan mentauhidkanNya.

"17. Supaya lepaskan bersama kami Bani Israil." 

Lepaskanlah Bani Israil pergi bersama kami ke Syam. Bebaskanlah mereka dari perhambaanmu. Hentikanlah siksaanMu terhadap mereka dan angkatlah tanganmu dari menahan mereka agar mereka dapat beribadah kepada Tuhan mereka serta menegakkan ajaran agama mereka. 

Sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba Allah yang beriman dan bala tenteraNya yang ikhlas. Sekarang mereka berada di dalam penindasan dan penyiksaanmu yang merendahkan martabat mereka.

Maka Musa a.s. dan Harun a.s. berangkat menemui Fir'aun. Setelah Musa a.s. mengatakan apa yang diperintahkan Allah s.w.t., maka Fir'aun berpaling dan sama sekali tidak mengindahkannya, lalu memandang ke arah Musa a.s. dengan pandangan yang sinis dan meremehkan.

"18. Dia berkata, "Bukankah kami memeliharamu dalam kami kanak-kanak dan kamu tinggal dalam kami dari umurmu beberapa tahun?""

Kami telah mengasuhmu sejak dalam buaian di rumah kami dan di atas pelaminan kami, serta kami buat kamu hidup senang selama beberapa tahun. Musa a.s. tinggal di lingkungan keluarga Fir’aun selama lapan belas, tiga puluh atau empat puluh tahun.

"19. Dan kamu telah berbuat perbuatan kamu yang kamu telah lakukan dan kamu termasuk orang-orang yang ingkar." 

Setelah itu kamu balas kebaikan itu dengan perbuatanmu itu. Kamu telah membunuh seseorang dari kami dan mengingkari kesenangan yang pernah kuberikan kepadamu. Kafir dalam ayat ini bermaksud mengingkari nikmat yang pernah diberikan, tidak membalas budi dan tidak tahu berterima kasih.

Penentangan Fir’aun kepada Musa a.s. adalah penentangan dari orang jahil (bodoh) atau pura-pura jahil, ia menolak kerasulannya kerana Musa a.s. telah melakukan pembunuhan, maka Musa a.s. menjawab kata-kata Fir'aun,

"20. Dia berkata, "Aku melakukannya ketika itu dan aku termasuk orang-orang yang sesat.""

Aku telah membunuhnya kerana khilaf (tidak disengaja). Tidak ada maksudku untuk membunuh. Aku telah meminta ampun kepada Allah dan Dia mengampuniku. Waktu itu aku belum memahami, belum diberi ilmu, wahyu, risalah dari Allah, belum mendapat nikmat kenabian dan kerasulan.

"21. Maka aku lari dari kalian ketika aku takut kepada kalian, lalu memberikan padaku Tuhanku ilmu dan Dia menjadikan aku termasuk orang-orang yang diutus." 

Itu adalah kisah dahulu dan sekarang ini lain kisahnya. Sesungguhnya aku sekarang telah diutus oleh Allah kepadamu. Nikmat Allah s.w.t. iaitu kerasulan tidaklah dihalangi diberikan kepada seseorang. Jika kamu taat kepadaNya, nescaya kamu selamat. Jika kamu menentangNya, nescaya kamu binasa.

"22. Dan itulah nikmat kamu memberikannya atasku, untuk kamu perhambakan Bani Israil." 

Budimu kepadaku dan jerih payahmu mengasuhku yang kamu ungkit-ungkitkan itu adalah imbalan dari perlakuan jahatmu terhadap Bani Israil. Kamu memperhambakan mereka dengan memaksa mereka bekerja berat untuk kepentinganmu dan rakyatmu. Adapun aku, maka Allah selamatkanku dari kezaliman itu.

Maka kebaikanmu kepada seseorang dari mereka tidak cukup untuk menutupi kejahatanmu kepada mereka seluruhnya. Jasa yang telah kamu sebutkan itu tiada ertinya bila dibandingkan dengan kejahatan yang telah kamu lakukan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...