Isnin, 3 Julai 2017

4:51-55 Tafsir Surah An Nisa, ayat 51-55.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَؤُلاءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلا (٥١) أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَمَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا (٥٢) أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا (٥٣) أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا (٥٤) فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَكَفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيرًا (٥٥)

Huyay ibnu Akhtab, Ka'b ibnul Asyraf dan ulama Yahudi semisalnya datang ke Mekah dan menyaksikan orang-orang musyrik yang terbunuh dalam perang Badar, mereka pun membangkitkan semangat kaum musyrik untuk melakukan tindakan pembalasan dan memerangi Nabi s.a.w.

Orang-orang Quraisy berkata kepada Ka'ab bin Al Asyraf, "Kalian adalah penduduk Madinah terbaik dan tokoh mereka." Ka'ab berkata, "Ya." Mereka berkata, "Tidakkah kamu melihat kepada lelaki yang lemah ini yang terputus keturunannya dari kaumnya, yang menyangka bahawa dirinya lebih baik daripada kami, padahal kami orang-orang yang melakukan haji, para pelayan (ka’bah) dan para pemberi minum (jamaah haji)." Ka'ab berkata, "Kalian lebih baik daripadanya."

Maka turunlah firmanNya, "Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu, dialah yang terputus." (Al Kausar: 3). Allah s.w.t. juga menurunkan firmanNya,

"51. Apakah tidak kamu lihat kepada orang-orang yang diberi bahagian dari Al Kitab? Mereka beriman kepada Jibt dan Thaghut," 

Perhatikanlah dengan mata dan hatimu perilaku buruk orang-orang Yahudi, kedengkian mereka kepada Nabi s.a.w. dan kaum mukmin. Akhlak dan tabi'at mereka yang buruk membuat mereka tidak beriman kepada Allah dan rasulNya, bahkan menggantinya dengan beriman kepada jibt dan thagut, iaitu percaya dengan peribadatan kepada selain Allah atau menetapkan sesuatu dengan selain syari'at Allah.

Ada beberapa pendapat ulama dalam mentafsirkan al jibt iaitu, amalan sihir, tukang sihir, al kahin (dukun), tukang ramal (tukang tenung), syaitan, rintihan, suara atau bisikan syaitan, syirik, al ashnam (patung-patung), berhala-berhala, segala sesuatu yang disembah selain Allah dan suatu kalimat yang dipakai untuk memaknai patung, dukun, tukang sihir dan perbuatan syirik lainnya. Ada yang mengatakan al jibt ialah Huyay ibnu Akhtab dan Ka'b ibnul Asyraf.

Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya 'iyafah, tharq, dan thiyarah termasuk al jibt."

Iyafah adalah meramal nasib dengan menerbangkan burung untuk mencari keuntungan dan menghindari suatu keburukan dengan namanya, suaranya, atau kemahuannya. Apabila ingin melakukan suatu pekerjaan penting, maka mereka menerbangkan burung. Kalau burung itu terbang ke kanan maka menurut mereka itu pertanda baik, namun kalau burung itu terbang ke kiri maka itu pertanda buruk.

At tharq adalah meramal nasib dengan membuat garis dengan abjad-abjad atau simbol-simbol tertentu di atas tanah atau di atas kertas untuk mengetahui perkara ghaib. Menurut mereka hal itu boleh menyingkap tabir keghaiban.

At thiyarah adalah mengganggap sial dengan suatu bunyi, benda, waktu, angka dan sebagainya yang dia dengar atau saksikan. Maka mereka tidak akan melakukan suatu perbuatan. Mereka tidak mahu berhajat di bulan tertentu, mengganggap baik atau buruk hari-hari tertentu, sengaja menghindari angka tertentu (contohnya angka 13) dan pantang larang lainnya kerana mengganggap bahawa ia adalah pertanda sial.

Ada beberapa pendapat ulama dalam mentafsirkan thaghut iaitu, syaitan, syaitan dalam bentuk manusia, menaati syaitan, tandingan-tandingan selain Allah, berhala-berhala, al kahin (dukun) dan semua yang diseru (diajak) oleh syaitan kepadanya dan semua yang disembah selain Allah s.w.t. mereka mengangkatnya sebagai pemimpin mereka dan mengadukan segala perkara mereka kepada dia, dialah yang memutuskannya. Ada yang mengatakan thaghut adalah segala sesuatu yang dengannya seorang hamba melampaui batas, baik berupa yang diibadahi, yang diikuti, atau yang ditaati.

"dan mereka berkata kepada orang-orang kafir, mereka itu lebih mendapat petunjuk dari orang-orang yang beriman jalan." 

Kekafiran mereka membuat mereka mengutamakan atau membenarkan kaum musyrik yang beribadah kepada patung dan berhala, mengharamkan hal yang baik-baik, menghalalkan yang kotor, menghalalkan banyak hal yang haram, berlaku zalim kepada manusia, menyamakan antara Pencipta dengan makhluk, ingkar kepada Allah, rasul-rasul dan kitab-kitabNya.

Mereka menolak atau membatilkan kaum muslim yang beribadah hanya kepada Allah, berbuat ikhlas baik secara sembunyi maupun terang-terangan, mengingkari segala sesuatu yang disembah selain Allah, memerintahkan menyambung tali silaturrahim, memerintahkan berbuat ihsan, berbuat baik kepada semua manusia, bahkan kepada haiwan juga, menegakkan keadilan di antara manusia, mengharamkan kezaliman dan perkara kotor serta memerintahkan kejujuran.

Ucapan itu disampaikan sebagai tindakan pendekatan mereka dengan orang-orang kafir Mekah dan kerana benci kepada keimanan. Demikian itu kerana kebodohan mereka sendiri, kurangnya agama mereka dan kekafiran mereka kepada Kitab Allah yang ada di tangan mereka.

"52. Mereka itulah orang-orang yang Allah laknat mereka. Dan barang siapa yang Allah laknat, maka tidak akan mendapati baginya penolong." 

Mereka itulah orang yang dikutuki Allah. Barang siapa yang dikutuki Allah, sekali-kali tidak akan ada penolong yang membantunya kepada hal yang bermaslahat, menjaganya dari sesuatu yang membahayakan serta menyelamatkannya dari siksa Allah di dunia dan di akhirat.

Mereka berangkat menuju Mekah kerana ingin meminta pertolongan dari kaum musyrik Mekah. Mereka mengatakan demikian untuk mendapatkan simpati dari kaum musyrik agar mereka membantunya.

Maka kaum musyrik membantu mereka dan datang bersama mereka dalam Perang Ahzab, hingga memaksa Nabi s.a.w. dan para sahabatnya untuk menggali parit di sekitar Madinah sebagai pertahanannya.

Akhirnya Allah s.w.t. menolak kejahatan mereka dan menghindarkan orang-orang mukmin dari peperangan. Dia menghalau orang-orang yang kafir itu. Keadaan mereka penuh kejengkelan dan tidak mendapat suatu keuntungan pun.

"53. Ataukah bagi mereka bahagian dari kekuasaan?" 

Mereka tidaklah memiliki sebarang bahagian dari kerajaan atau kekuasaan Allah s.w.t. sehingga mereka ingin melebihkan siapa saja menurut hawa nafsu mereka.

"Maka jika demikian mereka tidak mendatangkan manusia sedikit pun." 

Kalau pun mereka memiliki bahagian dari kerajaan atau kekuasaan itu, nescaya mereka tidak akan memberikan suatu kebajikan atau kebaikan pun kepada orang lain, terlebih lagi kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Mereka pasti akan merasa takut bahagian yang ada di tangan mereka itu akan habis, padahal perbendaharaan rahmat Allah itu tidak ada habisnya.

Sesungguhnya sikap demikian itu hanyalah terdorong oleh kebakhilan mereka sendiri. Orang-orang yang tidak dapat memberikan kebaikan kepada manusia atau masyarakatnya kerana kebakhilannya tidak patut memegang kekuasaan.

"54. Ataukah mereka dengki manusia atas apa yang Allah berikan pada mereka dari kurniaNya?"

Sifat dengki mereka membuat mereka lebih mengutamakan jalan orang-orang kafir para penyembah berhala. Mereka dengki kepada Nabi Muhammad s.a.w. kerana Allah s.w.t. telah menganugerahkan kenabian yang besar, Al Quran dan kemenangan kepadanya.

Kedengkian itulah yang menghalang mereka dari percaya kepada Nabi Muhammad s.a.w. kerana Beliau dari kalangan bangsa Arab, bukan dari kalangan Bani Israil.

"Maka sungguh Kami berikan keluarga Ibrahim Kitab dan Hikmah," 

Allah s.w.t. telah menjadikan kenabian di kalangan keturunan Israil (Ya'qub a.s.) yang juga merupakan keturunan dari Ibrahim a.s. Dia turunkan kepada mereka kitab-kitab. Mereka berkuasa di kalangan kaumnya dengan memakai sunnah-sunnah (hikmah).

"dan Kami berikan kepada mereka kerajaan yang besar." 

Allah s.w.t. jadikan di antara nabi-nabi Bani Israil itu raja-raja seperti Daud a.s. dan Sulaiman a.s. KurniaNya sudah biasa diberikan kepada hamba-hambaNya yang mukmin.

"55. Maka di antara mereka orang yang beriman kepadanya," 

Di antara mereka ada yang beriman kepada anugerah dan nikmat itu. Mereka mendapat kebahagiaan dan keuntungan di dunia dan di akhirat.

"dan di antara mereka orang yang menghalangi darinya." 

Di antara mereka ada juga yang berpaling dan ingkar (kafir). Mereka berusaha menghalang-halangi manusia dari beriman. Padahal nabi mereka dari kalangan mereka dan dari Bani Israil juga, tetapi mereka menentangnya.

Maka mereka sudah pasti lebih mendustakan Nabi Muhammad s.a.w. dan lebih jauh dari hidayah serta perkara hak yang jelas yang diturunkan kepada Beliau.

Padahal Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang paling mulia, paling takwa dan paling takut kepada Allah s.w.t. Mereka akan mendapat kesengsaraan di dunia dan berbagai musibah sebagai hukuman terhadap kekafiran dan kemaksiatan mereka.

"Dan cukuplah dengan neraka Jahannam yang menyala-nyala." 

Cukuplah neraka Jahanam yang menyala-nyala apinya di akhirat sebagai siksaan yang sudah disediakan buat mereka atas kekafiran dan keingkaran mereka serta sikap mencabar mereka terhadap kitab-kitab Allah dan rasul-rasulNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...