Ahad, 6 Ogos 2017

69:38-52 Tafsir Surah Al Haqqah, ayat 38-52.

فَلا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ (٣٨) وَمَا لا تُبْصِرُونَ (٣٩) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ (٤٠) وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلا مَا تُؤْمِنُونَ (٤١) وَلا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلا مَا تَذَكَّرُونَ (٤٢) تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٤٣) وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الأقَاوِيلِ (٤٤) لأخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ (٤٥)ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ (٤٦) فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ (٤٧) وَإِنَّهُ لَتَذْكِرَةٌ لِلْمُتَّقِينَ (٤٨) وَإِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّ مِنْكُمْ مُكَذِّبِينَ (٤٩) وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَى الْكَافِرِينَ (٥٠) وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِينِ (٥١) فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (٥٢)

Allah s.w.t. berfirman,

"38. Maka Aku bersumpah dengan apa yang kalian lihat." 

Allah s.w.t. bersumpah kepada makhlukNya dengan menyebut segala sesuatu yang disaksikan oleh mereka, iaitu tanda-tanda kekuasaanNya yang terdapat pada semua makhlukNya, yang menunjukkan kesempurnaanNya dalam asma-asma dan sifat-sifatNya.

"39. Dan apa yang tidak kalian lihat." 

Allah s.w.t. juga bersumpah kepada mereka dengan menyebut semua perkara ghaib yang tidak dapat dilihat oleh mereka. Allah s.w.t. bersumpah dengan semua makhluk untuk menunjukkan benarnya Al Qur’an yang dibawa Rasulullah s.a.w.

"40. Sungguh ia benar-benar perkataan Rasul yang mulia." 

Al Qur’an itu benar-benar firmanNya, kalamNya dan wahyuNya yang dibawa oleh utusan yang mulia, iaitu Jibril a.s., yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai kedudukan tinggi disisi Allah yang mempunyai 'Arasy yang ditaati lagi dipercaya di alam malaikat. Al Qur'an diturunkanNya kepada hamba dan rasulNya yang mulia, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. yang telah Dia pilih untuk menyampaikan risalah dan menunaikan amanatNya.

Tugas rasul itu ialah menyampaikan apa yang dititipkan kepadanya. Beliau s.a.w. bukanlah orang yang gila. Beliau s.a.w. benar-benar melihat Malaikat Jibril a.s. dalam rupanya yang sebenar di ufuk yang terang. Beliau s.a.w. tidak bakhil untuk menerangkan yang ghaib. Al Qur'an itu bukanlah perkataan syaitan yang terkutuk.

Musuh-musuh Beliau s.a.w. mendengar dan merasa kagum dengan susunan kata-kata Al Qur'an, lalu mereka menuduhnya seorang penyair.

"41. Dan bukan ia dengan perkataan seorang penyair. Sedikit sekali apa yang kalian imani." 

Allah s.w.t. membersihkan RasulNya s.a.w. dari tuduhan yang dilontarkan itu. Mereka juga menuduh Beliau s.a.w. seorang tukang tenung atau pesihir.

"42. Dan bukan perkataan dukun. Sedikit sekali kalian ambil pelajaran." 

Allah s.w.t. membersihkan RasulNya s.a.w. dari tuduhan yang dilontarkan itu. Yang mendorong mereka menuduh seperti itu adalah kerana mereka tidak beriman dan tidak mengambil pelajaran. Kalau sekiranya mereka beriman dan mengambil pelajaran, tentu mereka akan mengetahui apa yang bermanfaat bagi mereka dan apa yang berbahaya.

"43. Diturunkan dari Tuhan semesta alam." 

Jika mereka melihat keadaan, sifat dan akhlak Nabi Muhammad s.a.w., mereka akan nampak kebenaran Muhammad s.a.w. bahawa Beliau adalah utusanNya dan bahawa Al Qur’an yang Beliau bawa adalah firman atau wahyu yang diturunkan dari Allah Tuhan seluruh alam, bukan perkataan manusia.

Bahkan Al Qur’an menunjukkan keagungan yang berfirman, kebesaran sifat-sifatNya, sempurnanya tarbiyah(pendidikan)Nya kepada hamba-hambaNya dan tingginya Dia di atas semua makhlukNya.

Orang-orang musyrik Mekah menuduh Nabi Muhammad s.a.w. menambahkan sesuatu dari dirinya ke dalam risalah itu, mengurangi sesuatu darinya atau mengatakan sesuatu dari dirinya, lalu dinisbatkan kepada Allah s.w.t., padahal keadaannya tidaklah demikian.

"44. Dan andai dia mengarang perkataan atas Kami sebahagian perkataan." 

Iaitu sekiranya memang Nabi Muhammad s.a.w. mengada-adakan sebahagian perkataan atas nama Allah s.w.t. sebagaimana yang dituduhkan oleh mereka, maka Allah Mahabijaksana lagi Mahakuasa atas segala sesuatu. KebijaksanaanNya menghendaki untuk tidak menunda hukuman terhadap orang yang berdusta atas namaNya.

"45. Nescaya Kami pegang darinya dengan tangan kanan." 

Menurut suatu pendapat, pasti Allah s.w.t. akan hukum Beliau s.a.w. dengan tangan kananNya, iaitu menyegerakan tindakan atau siksaan yang sekeras-kerasnya atas dirinya. Pendapat yang lain mengatakan, pasti Allah s.w.t. pegang dia pada tangan kanannya.

"46. Kemudian Kami potong darinya urat jantungnya." 

Kemudian Allah s.w.t. potong pembuluh jantungnya. Al wafin bermaksud urat tali jantungnya. Ada yang mengatakan jantung, semua uratnya dan semua bahagian yang berdekatan.

"47. Maka tidak dari kalian dari seorang darinya orang-orang yang menghalangi." 

Jika Allah s.w.t. hendak memotong urat nadinya atau menimpakan suatu hukuman ke atasnya, tiada seorang pun dari kalian yang dapat menghalangnya. Tetapi Dia tidak melakukan demikian kerana Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang yang benar, berbakti, lagi mendapat petunjuk.

Allah s.w.t. mengakui kebenaran dari apa yang Beliau sampaikan dariNya dan mengukuhkannya dengan mukjizat-mukjizat yang cemerlang dan dalil-dalil yang pasti lagi mematahkan hujah lawan. Allah s.w.t. membela dan memenangkan Beliau s.a.w. terhadap musuhnya. Maka yang demikian merupakan dalil terbesar yang menunjukkan kerasulannya.

"48. Dan sungguh ia peringatan bagi orang-orang yang bertakwa." 

Al Qur'an itu merupakan pelajaran, petunjuk dan penawar bagi mereka yang beriman dan bertakwa. Dengan Al Qur’an mereka dapat mengingat hal yang bermaslahat bagi mereka baik dalam hal agama maupun dunia, mereka dapat mengetahuinya dan dapat mengamalkannya. Al Qur’an juga mengingatkan mereka ‘aqidah yang benar, akhlak yang diridhai dan hukum-hukum syar’i sehingga mereka menjadi orang-orang yang mendapat petunjuk.

"49. Dan sungguh Kami mengetahui bahawa di antara kalian orang-orang yang mendustakan." 

Allah s.w.t. mengetahui bahawa masih ada di antara kalian orang-orang yang tidak percayakan Al Qur'an, walaupun demikian jelas dan terangnya. Allah s.w.t. akan menghukum mereka dengan hukuman yang berat.

"50. Dan sungguh ia benar-benar penyesalan bagi orang-orang kafir." 

Orang-orang kafir dan derhaka, hati mereka mengingkari dan tidak beriman kepada Al Qur'an. Pada telinga mereka ada sumbatan, sedangkan Al-Qur’an itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka dihalang oleh keinginan mereka. Pada hari kiamat, apabila mereka melihat azab yang pedih bagi orang-orang yang mendustakan dan pahala orang-orang yang membenarkan Al Qur’an, mereka akan menyesal kerana mengingkari Al Qur'an dan Nabi Muhammad s.a.w.

"51. Dan sungguh kebenaran yang diyakini." 

Al Qur'an adalah berita yang benar lagi hak, ilmu yang tetap, yang tiada keraguan, tidak goyang dan tiada kebimbangan padanya. Yakin ada tiga tingkatan iaitu ‘Ilmul yaqiin, iaitu ilmu yang diambil dari berita, ‘Ainul yaqiin, iaitu ilmu yang diperoleh dari melihat langsung dan Haqqul yaqiin, iaitu ilmu yang diperoleh dari merasakan langsung.

Kebenaran Al Qur’an berada pada kedudukan paling tinggi, iaitu haqqul yaqiin kerana di dalamnya terdapat ilmu yang diperkuat dengan bukti-bukti yang pasti, hakikat dan ma’rifat keimanan sehingga dengannya seseorang merasakan kebenarannya secara haqqul yaqiin.

"52. Maka bertasbihlah dengan nama Tuhanmu Yang Maha Agung." 

Bertasbihlah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang Mahaagung yang telah menurunkan Al Qur'an yang agung ini. Sucikanlah Dia dari segala yang tidak layak dengan keagunganNya dan sucikanlah Dia dengan menyebutkan sifat-sifat keagungan, keindahan dan kesempurnaanNya.

Selesai tafsir surah Al Haqqah dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...