Isnin, 4 September 2017

26:52-68 Tafsir Surah Asy Syu’ara, ayat 52-68.

وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (٥٢) فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ (٥٣) إِنَّ هَؤُلاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ (٥٤) وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَائِظُونَ (٥٥) وَإِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ (٥٦) فَأَخْرَجْنَاهُمْ مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (٥٧) وَكُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ (٥٨)كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا بَنِي إِسْرَائِيلَ (٥٩) فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ (٦٠) فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ (٦١) قَالَ كَلا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (٦٢) فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (٦٣) وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الآخَرِينَ (٦٤) وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ (٦٥) ثُمَّ أَغْرَقْنَا الآخَرِينَ (٦٦) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (٦٧) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (٦٨)

Musa a.s. tinggal cukup lama di Mesir. Selama beberapa tahun Beliau mengajak Fir’aun dan kaumnya kepada kebenaran. Beliau memperlihatkan berbagai mukjizat, menegakkan hujah-hujah Allah s.w.t. dan bukti-bukti dariNya terhadap Fir'aun dan bala tenteranya. Namun mereka tetap bersikap angkuh, ingkar dan di atas kekafirannya.

Setiap kali mukjizat yang berupa azab datang kepada mereka, maka mereka mengadakan perjanjian dengan Musa a.s., bahawa jika azab itu hilang, maka mereka akan beriman dan akan melepaskan Bani Israil bersamanya. Apabila Allah s.w.t. menghilangkan azab itu, mereka mengingkari janji dan terus menerus seperti itu.

Ajakan Musa a.s. hanya menambah kederhakaan Fir’aun dan kaumnya. Akhirnya Musa a.s. berputus asa dari mengharapkan keimanan mereka. Maka mereka berhak menerima azab dan pembalasan Allah s.w.t. Sampailah masanya untuk menyelamatkan Bani Israil dari cengkaman mereka dan memberikan tempat bagi mereka di bumi.

"52. Dan Kami wahyukan kepada Musa agar, "Pergilah waktu malam dengan hamba-hambaKu, sungguh kalian orang-orang yang diikuti.""

Maka Allah s.w.t. memerintahkan kepada Musa a.s. agar membawa Bani Israil keluar dari Mesir di malam hari, lalu membawa mereka menuju ke tempat yang telah diperintahkan, kerana mereka pasti akan dikejar oleh Fir’aun dan tenteranya.

Musa a.s. melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. Sebelumnya Musa a.s. ada meminjam banyak perhiasan dari kaum Fir'aun. Pada waktu bulan muncul, Musa a.s. membawa Bani Israil pergi bersamanya. Tetapi malam itu mereka tersesat jalan.

Musa a.s. bertanya kepada kaum Bani Israil, "Mengapa demikian?" Seorang ulama Bani Israil menjawab, "Kami akan bercerita kepadamu bahawa sesungguhnya Yusuf a.s. ketika menjelang kewafatannya telah mengambil suatu janji atas diri kami dengan nama Allah, bahawa kami tidak boleh keluar meninggalkan negeri Mesir sebelum membawa kerandanya bersama-sama kami."

Maka Musa a.s. berkata, "Siapakah di antara kalian yang mengetahui kuburan Yusuf?" Mereka menjawab, "Tiada seorang pun yang mengetahuinya kecuali seorang nenek Bani Israil." Kemudian Musa a.s. memanggil nenek itu dan berkata kepadanya, "Tunjukkanlah kepadaku tempat kuburan Yusuf."

Si nenek menjawab, "Demi Allah, aku tidak akan menunjukkannya sebelum kamu memberikan upahnya kepadaku." Musa a.s. bertanya, "Lalu apakah upah yang kau minta?" Si nenek berkata, "Upahku ialah hendaknya aku dapat bersamamu di dalam syurga." Musa a.s. merasa keberatan dengan permintaannya itu, lalu dikatakan kepada Musa a.s., "Berilah saja upahnya itu."

Kemudian si nenek pergi bersama mereka ke sebuah danau (rawa), lalu ia berkata kepada mereka, "Keringkanlah air rawa ini." Setelah mereka mengeringkannya, si nenek berkata, "Galilah tempat ini." Maka mereka menggalinya, mengeluarkan keranda Yusuf a.s. dan membawa pergi bersama mereka.

Tiada seorang manusia pun di tempat perkumpulan Bani Israil. Keadaannya sunyi sepi. Berita itu sampai kepada Fir'aun. Fir’aun bertambah murka dan benci terhadap Bani Israil. Dia memutuskan untuk mengejar Bani Israil.

"53. Lalu mengirimkan Fir'aun di kota-kota orang-orang yang mengumpulkan." 

Fir'aun memerintahkan agar disembelihkan seekor kambing dan sebelum kambing itu selesai dilapah hendaklah dikumpulkan kepada tenteranya. Utusan kilatnya pergi ke kota-kota untuk mengerahkan dan mengumpulkan semua bala tenteranya dengan segera. Fir'aun berkata,

"54. Sesungguhnya mereka itu sungguh kelompok sedikit." 

Bani Israil itu hanyalah sedikit berbanding dengan jumlah kekuatan tenteranya.

"55. Dan sesungguhnya mereka bagi kita benar-benar menimbulkan marah." 

Bani Israil sentiasa saja melakukan hal yang membuat Fir'aun dan kaumnya marah. Oleh kerana itu, Fir’aun hendak menimpakan hukumannya dengan menghapuskan Bani Israil sampai ke akar-akarnya.

"56. Dan sungguh kita benar-benar semua berjaga-jaga." 

Fir'aun mengingatkan bala tenteranya agar sentiasa berwaspada terhadap bahaya yang ditimbulkan oleh musuh dan bersedia dengan senjata mereka.

"57. Maka Kami keluarkan mereka dari taman-taman dan mata air." 

Allah s.w.t. mengeluarkan Fir'aun dan kaumnya dari tempat-tempat tinggal yang tinggi-tinggi, kebun-kebun dan sungai-sungai di Mesir.

"58. Dan harta kekayaan dan kedudukan yang mulia." 

Kunuz (simpanan) di sini bermaksud perbendaharaan atau harta kekayaan kerana Fir’aun tidak mengeluarkan untuk hak Allah s.w.t. di sana. Allah s.w.t. mengeluarkan Fir'aun dan kaumnya dari kemewahan, harta benda dan rezeki-rezeki yang berlimpah.

Allah s.w.t. mengeluarkan Fir'aun dan kaumnya dari kerajaannya, kedudukan yang yang mulia dan berlimpah di dunia ini, iaitu majlis besar miliknya untuk berbicara dengan para gabenor dan menteri.
Fir'aun dan dan kaumnya terlalu yakin bahawa mereka akan dapat menghapuskan Musa a.s. dan Bani Israil. Mereka sebenarnya keluar dari kehidupan yang senang itu menuju kepada kebinasaan. Hal tersebut merupakan takdir Allah yang menghendaki kebinasaannya.

"59. Demikianlah dan Kami wariskannya Bani Israil." 

Allah s.w.t. akan memberikan kepada Bani Israil kerasulan, kerajaan yang kuat dan sebagainya di negeri yang telah dijanjikan (Palestin). Mereka juga dijadikanNya pemimpin dan orang-orang yang mewarisi negeri-negeri bahagian timur dan barat di bumi yang telah diberkatiNya.

"60. Maka mereka dapat menyusul pada waktu matahari terbit." 

Fir'aun keluar dengan diiringi oleh iringan yang besar terdiri dari sejumlah besar orang-orang kerajaannya, iaitu para ahli musyawarahnya, para menteri, para hulubalang, para pembesar kerajaan, dan bala tenteranya. Mereka keluar seluruhnya mengejar Musa a.s. dan Bani Israil.

Di waktu matahari terbit, Fir’aun dan bala tenteranya hampir mendapatkan Musa a.s. dan Bani Israil. Perjalanan mereka sampai di tepi pantai Laut Merah. Di hadapan mereka terbentang laut yang luas, sedangkan di belakang mereka kelihatan Fir'aun dan bala tenteranya sedang mengejar mereka.

"61. Maka ketika saling melihat kedua golongan, berkatalah pengikut Musa, "Sungguh kita benar-benar akan tersusul.""

Masing-masing dari kedua golongan itu dapat melihat yang lainnya. Pengikut-pengikut Musa a.s. yakin bahawa mereka akan dihapuskan oleh Fir'aun dan bala tenteranya.

"62. Dia berkata, "Sekali-kali tidak; sesungguhnya bersamaku Tuhanku, Dia akan memberi petunjuk kepadaku.""

Musa a.s. menenangkan mereka bahawa tiada sesuatu pun dari hal yang mereka khuatirkan akan menimpa mereka, kerana sesungguhnya Allah s.w.t. telah memerintahkannya untuk berjalan ke arah itu bersama mereka. Dia tidak akan mengingkari janjiNya.

Harun a.s. berada di barisan paling depan bersama Yusya' ibnu Nun. Orang-orang yang beriman dari kalangan keluarga Fir'aun bersama Musa a.s. berada di tengah. Bani Israil berhenti, mereka tidak mengetahui apa yang harus dilakukan.

Saat itu Musa a.s. ditemani oleh seorang lelaki yang menunggang kuda, lalu lelaki itu berkata kepada Musa, "Ke manakah engkau diperintahkan, hai Nabi Allah?" Musa menjawab, "Tiada lain aku diperintahkan ke arah ini (laut)." Maka ia memacu kudanya ke laut, lalu kudanya itu berenang dan menepi.

Lalu lelaki itu berkata, "Kemanakah engkau diperintahkan, hai Nabi Allah?" Musa menjawab, "Tiada lain aku diperintahkan ke arah ini." Lelaki itu berkata, "Demi Allah, engkau tidak berdusta dan laut pun tidak berdusta." Kemudian lelaki itu memasukkan kudanya ke laut. Kudanya itu berenang, lalu menepi lagi.

Lelaki itu kembali bertanya, "Ke arah manakah engkau diperintahkan, hai Nabi Allah?" Musa menjawab, "Aku hanya diperintahkan menuju ke arah ini." Lelaki itu berkata, "Demi Allah, Musa tidak dusta dan laut pun tidak dusta." Lalu ia memasukkan kudanya ke laut untuk kedua kalinya. Kudanya itu berenang dan menepi lagi.

Lelaki itu bertanya lagi, "Ke arah manakah engkau diperintahkan, hai Nabi Allah?" Musa menjawab, "Aku hanya diperintahkan menuju ke arah ini." Lelaki itu berkata, "Demi Allah, Musa tidak dusta dan laut pun tidak dusta."

Yusya' ibnu Nun atau orang-orang yang beriman dari kalangan keluarga Fir'aun berkata kepada Musa a.s., "Hai Nabi Allah, apakah Tuhanmu memerintahkanmu berjalan ke tempat ini?" Musa a.s. menjawab, "Ya."

Fir'aun dan tenteranya semakin hampir kepada mereka. Musa a.s. berdoa, "Wahai Tuhan yang telah ada sebelum segala sesuatu ada, wahai Tuhan Yang menciptakan segala sesuatu, wahai Tuhan Yang Kekal sesudah segala sesuatu (tiada), jadikanlah jalan keluar bagi kami."

"63. Maka Kami wahyukan kepada Musa agar, "Pukullah dengan tongkatmu laut.""

Yusya' ibnu Nun berkata, "Wahai Nabi Allah, apakah yang telah diperintahkan oleh Tuhanmu?" Musa a.s. menjawab, "Tuhan telah memerintahkan kepadaku agar memukul laut dengan tongkatku ini." Yusya' ibnu Nun berkata, "Kalau begitu, cepat pukullah." Maka Musa a.s. memukul laut itu dengan tongkatnya sambil berkata, "Terbelahlah kamu dengan izin Allah!"

"Maka terbelahlah, maka adalah tiap-tiap belahan seperti gunung yang besar." 

Laut itu membentuk dua belas jalan, masing-masing jalan untuk setiap kabilah. Lalu Musa a.s. dan Bani Israil masuk melaluinya. Setiap belahan ada celah seperti yang ada di antara dua gunung. Air laut berdiri tegak seperti tembok. Setiap jalan terdapat lubang-lubang sehingga mereka dapat saling melihat. Angin bertiup ke dasar laut sehingga kering seperti permukaan bumi.

"64. Dan Kami dekatkan di sana yang lain." 

Azlafna bermaksud Allah s.w.t. dekatkan Fir'aun dan bala tenteranya ke laut. Di laut yang terbelah itu Allah s.w.t. dekatkan Fir'aun dan kaumnya dengan Musa a.s. dan Bani Israil. Mereka juga ikut masuk melalui jalan yang dilalui Musa a.s. dan Bani Israil.

"65. Dan Kami selamatkan Musa dan orang yang bersamanya semuanya." 

Allah s.w.t. selamatkan Musa a.s., Bani Israil dan orang-orang yang mengikuti agama mereka tanpa ada seorang pun yang tertinggal.

"66. Kemudian Kami tenggelamkan yang lain." 

Ketika pengikut Musa a.s. yang terakhir keluar dari laut itu, dan Fir'aun bersama semua pengikutnya masuk ke laut, maka laut tersebut mengatup kembali menenggelamkan mereka. Allah s.w.t. binasakan Fir'aun dan bala tenteranya tanpa ada seorang pun yang selamat. Belum ada suatu permandangan orang tenggelam sebanyak itu selain hari itu.

"67. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar suatu ayat, dan tidaklah ada kebanyakan mereka orang-orang yang beriman." 

Pada penenggelaman Fir’aun dan kaumnya itu terdapat suatu mukjizat atau tanda kekuasaan Allah. Ada yang menafsirkan dengan terdapat pelajaran bagi orang-orang yang datang setelahnya, atau terdapat bukti yang besar yang menunjukkan benarnya apa yang dibawa Musa a.s. dan batilnya apa yang dipegang oleh Fir’aun dan kaumnya selama ini.

Di dalam kisah ini dan keajaiban yang terkandung di dalamnya, serta pertolongan dan kemenangan bagi hamba-hamba Allah yang mukmin, benar-benar terkandung dalil dan hujah yang pasti serta hikmah yang agung.

Kebanyakan orang Qibti tidak beriman walaupun bukti-bukti telah ditunjukkan. Ada yang mengatakan, bahawa tidak ada yang beriman dari kalangan mereka selain Asiyah isteri Fir’aun, Hazqil dari kalangan keluarga Fir’aun, dan Maryam binti Namusa yang menunjukkan kuburan Yusuf a.s.

"Dan sesungguhnya Tuhanmu Dia benar-benar Maha Kuasa Maha Penyayang."

Dengan keperkasaanNya, Dia binasakan orang-orang kafir yang mendustakan. Dengan sayangNya Dia selamatkan orang-orang mukmin. Maka Mahasuci Allah yang memberikan kerajaan kepada yang Dia kehendaki dan mencabutnya dari siapa yang Dia kehendaki, memuliakan orang yang Dia kehendaki karena taat kepadaNya dan menghinakan orang yang Dia kehendaki kerana maksiatNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...