Rabu, 15 November 2017

11:103-108 Tafsir Surah Hud, ayat 103-108.

إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِمَنْ خَافَ عَذَابَ الآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ (١٠٣) وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلا لأجَلٍ مَعْدُودٍ (١٠٤) يَوْمَ يَأْتِ لا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ (١٠٥) فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ (١٠٦) خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (١٠٧) وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ (١٠٨)

Allah s.w.t. berfirman,

"103. Sesungguhnya pada yang demikian itu" 

Iaitu pada kisah-kisah yang disebutkan itu atau pada siksaan yang ditimpakan kepada orang-orang zalim.

Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya dalam pembinasaan Kami terhadap orang-orang kafir dan penyelamatan Kami terhadap orang-orang mukmin."

"sungguh sebagai ayat" 

Atau terdapat ayat, tanda, iaitu dalil yang menunjukkan bahawa orang-orang zalim akan mendapatkan hukuman duniawi dan ukhrawi. Iaitu pelajaran dan nasihat yang menunjukkan kebenaran ancaman Allah kelak di hari kemudian.

"bagi siapa yang takut azab akhirat." 

iaitu untuk dihisab dan diberikan balasan, serta ditunjukkan kepada mereka keagungan Allah, kekuasaanNya dan keadilanNya, di mana dengan ditunjukkan hal tersebut mereka pun mengetahui keadaan yang sebenarnya.

"Demikian itu hari dikumpulkan baginya manusia," 

Maksudnya, dari manusia yang pertama hingga yang paling akhir dari mereka semuanya dihimpunkan pada hari itu untuk menghadapinya.

"dan demikian itu hari yang disaksikan." 

iaitu hari yang sangat besar, dihadiri oleh para malaikat; pada hari itu berkumpul pula para rasul, dan semua makhluk yang terdiri atas jin, manusia, burung-burung, binatang-binatang liar serta semua binatang ternak dihimpunkan.

Lalu pada hari itu Tuhan Yang Mahaadil menjalankan hukumNya tanpa berbuat aniaya barang seberat zarrah pun; jika amal perbuatan berupa suatu kebaikan, maka Dia melipatgandakan pahalanya.

"104. Dan tidaklah Kami menundanya, kecuali sampai waktu yang ditentukan." 

Apabila ajal dunia habis. Iaitu sampai waktu yang tertentu, tidak ditambahi dan tidak dikurangi. Tidak sekali-kali Allah mengundurkan terjadinya hari kiamat melainkan kerana telah ditetapkan oleh Allah dalam takdirNya yang terdahulu tentang keberadaan sejumlah manusia dari keturunan anak Adam, dan telah ditetapkanNya masa tertentu bagi mereka. Apabila masa itu telah mereka lalui dan keberadaan mereka di dunia telah terpenuhi menurut takdirNya, maka barulah hari kiamat terjadi.

Ketika itulah, manusia dipindahkan ke alam akhirat dan diberlakukan hukum-hukum jaza’i(balasan)Nya sebagaimana ketika di dunia diberlakukan hukum-hukum syar’iNya.

"105. Pada hari datang," 

Dan semua makhluk berkumpul.

"tidak berbicara diri, kecuali dengan izinNya." 

Walaupun dia seorang nabi atau pun malaikat.

Di dalam hadis Sahihain mengenai syafaat disebutkan, "Pada hari itu tiada seorang pun yang berbicara selain para rasul, dan doa para rasul pada hari itu ialah, "Ya Allah, selamatkanlah, selamatkanlah.”

"Maka di antara mereka yang celaka dan yang berbahagia." 

Semuanya tercatat sejak dahulu. Orang-orang yang sengsara iaitu yang masuk neraka adalah orang-orang yang kafir kepada Allah dan RasulNya serta menderhakai perintahNya.

Sedangkan orang-orang yang berbahagia iaitu yang masuk syurga adalah orang-orang yang beriman dan bertakwa.

Umar bertanya kepada Nabi s.a.w., "Wahai Rasulullah, apakah yang harus kita kerjakan? Apakah yang kita kerjakan adalah sesuatu yang telah disempurnakan, ataukah sesuatu yang belum disempurnakan?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Hai Umar, hal yang kita kerjakan adalah sesuatu yang telah disempurnakan dan telah dicatat oleh qalam takdir, tetapi tiap-tiap orang diciptakan sesuai dengan bakatnya masing-masing."

"106. Maka adapun orang-orang yang celaka, maka di dalam neraka, bagi mereka di dalamnya hanya menarik nafas dan merintih." 

Suara zafir keluar dari tenggorokan, sedangkan syahiq dari dada, iaitu tarikan nafas dan pengeluarannya diiringi dengan rintihan. Demikian itu kerana pedihnya azab yang dialami oleh mereka, semoga Allah melindungi kita dari siksa neraka.

"107. Mereka kekal di dalamnya selama langit dan bumi, kecuali apa yang menghendaki Tuhanmu." 

Dengan diberi tambahan waktu yang tidak ada akhirnya, maksudnya adalah bahawa mereka kekal di dalamnya selama-lamanya.

Istisna (kecuali) dalam ayat ini kembali kepada orang-orang yang derhaka dari kalangan ahli tauhid, lalu mereka dikeluarkan oleh Allah dari neraka berkat permohonan syafaat dari para pemberi syafaat—dari kalangan para malaikat, para nabi, dan orang-orang mukmin— hingga mereka memberikan syafaatnya kepada orang-orang yang berdosa besar (dari kalangan ahli tauhid).

Kemudian datanglah rahmat Tuhan Yang Maha Penyayang di antara para penyayang, lalu dikeluarkanlah dari neraka orang-orang (ahli tauhid) yang tidak pernah mengamalkan suatu kebaikan pun, tetapi di suatu hari ia pernah mengucapkan, "Tidak ada Tuhan selain Allah."

Setelah itu tidak ada lagi seorang pun di dalam neraka kecuali orang-orang yang wajib menjadi penghuni tetap untuk selama-lamanya dan tidak ada jalan lain baginya untuk selamat dari neraka. Dan Allah lebih mengetahui apa yang dikecualikanNya.

"Sesungguhnya Tuhanmu Maha Pembuat terhadap apa yang Dia kehendaki." 

Setiap yang ingin dikerjakanNya dan sesuai hikmahNya, maka Dia melakukannya, tidak ada seorang pun yang dapat menolaknya.

"108. Dan apapun orang-orang yang berbahagia," 

Mereka adalah pengikut-pengikut para rasul.

"maka di dalam syurga,"

Iaitu tempat tinggal mereka di dalam syurga.

"mereka kekal di dalamnya" 

Mereka tinggal di dalam syurga untuk selama-lamanya.

"selama langit dan bumi, kecuali apa yang menghendaki Tuhanmu;"

Pengertian istisna (pengecualian) dalam ayat ini menunjukkan bahawa keabadian mereka dalam kenikmatan yang mereka alami itu secara prinsip bukanlah merupakan suatu hal yang wajib (harus), melainkan terserah kepada kehendak Allah s.w.t. Dialah yang memberikan kurnia kepada mereka selamanya, kerana itulah disebutkan bahawa mereka diilhami oleh Allah untuk selalu bertasbih dan bertahmid, sebagaimana mereka diilhami untuk bernafas.

"sebagai kurnia tidak putus-putus." 

iaitu tidak pernah terputus. Dimaksudkan agar sesudah penyebutan kehendak Allah tidak timbul dugaan yang mengatakan bahawa di sana ada putusnya atau ada terhentinya atau ada sesuatu. Melainkan telah diputuskan kekekalan dan tidak adanya keterputusan, seperti yang telah dijelaskan bahawa azab ahli neraka di dalam neraka kekal adalah kerana kehendak Allah. Juga kerana keadilan dan kebijaksanaanNya, Dia mengazab mereka.

Di dalam kitab Sahihain disebutkan sebuah hadis yang mengatakan, "Kelak maut akan didatangkan dalam bentuk seekor domba putih, lalu disembelih di antara syurga dan neraka. Kemudian dikatakan, "Hai ahli syurga, sesungguhnya kalian sekarang hidup dan tidak akan mati selama-lamanya. Hai ahli neraka, kekallah kalian dan tidak ada kematian lagi."

Di dalam sebuah hadis sahih disebutkan, "Maka dikatakan, "Hai ahli syurga, hiduplah kalian dan kalian tidak akan mati selama-lamanya. Dan sesungguhnya tetap mudalah kalian, dan kalian tidak akan tua selama-lamanya. Dan sesungguhnya tetap sihatlah kalian dan kalian tidak akan sakit selama-lamanya. Dan sesungguhnya tetap bersenang-senanglah kalian dan kalian tidak akan sengsara selama-lamanya.""

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...