Selasa, 21 November 2017

19:73-76 Tafsir Surah Maryam, ayat 73-76.

وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا (٧٣) وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثًا وَرِئْيًا (٧٤) قُلْ مَنْ كَانَ فِي الضَّلالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَكَانًا وَأَضْعَفُ جُنْدًا (٧٥) وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَرَدًّا (٧٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"73. Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami terang," 

Apabila dibacakan kepada orang-orang mukmin dan orang-orang kafir ayat-ayat Allah yang jelas maksudnya, terang hujah dan bukti kebenarannya, orang-orang kafir ingkar dan berpaling darinya.

Orang-orang musyrik melihat sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w. hidupnya miskin dan penampilan mereka sangat sederhana. Mereka juga bersikap angkuh dan sombong terhadap orang-orang mukmin.

"berkata orang-orang yang kafir kepada orang-orang yang beriman," 

Maka orang-orang musyrik menjawab Al Qur'an yang mereka dengar dengan ucapan mereka sambil mengemukakan alasan yang menguatkan kebenaran agama mereka yang batil.

"Yang mana dua golongan lebih baik kedudukan dan lebih baik tempat pertemuan?" 

Maqaman bermaksud tempat tinggal atau rumah. Nadiyyan bermaksud tempat pertemuan, tempat berkumpul atau tempat berhimpunnya kaum lelaki. Orang-orang musyrik membanding-membandingkan tempat tinggal dan tempat pertemuan mereka dengan kaum mukmin.

Tempat tinggal mereka lebih baik serta lebih mewah dan tempat pertemuan mereka lebih elok, lebih indah dan lebih ramai dikunjungi oleh orang. Sedangkan orang-orang mukmin bersembunyi di dalam perumahan Al Arqam ibnu Abul Arqam dan rumah-rumah buruk lainnya.

Dalam keadaan demikian orang-orang musyrik merasa bahawa merekalah yang berada dalam jalan yang benar, sedangkan kaum mukmin berada dalam jalan yang batil.

Allah s.w.t. berfirman menjawab tuduhan mereka yang tidak benar.

"74. Dan berapa banyak Kami binasakan sebelum mereka dari umat mereka lebih bagus perabotan dan dipandang mata." 

Al asas bermaksud harta benda, perabotan, pakaian dan barang-barang. Ar ri'ya bermaksud rupa atau penampilan. Banyak generasi dan umat yang kafir dan mengingkari Allah s.w.t. telah dibinasakan olehNya sebelum mereka seperti kaum 'Ad dan Samud.

Padahal mereka memiliki harta yang lebih banyak dan lebih baik, perabotannya lebih mewah, dan penampilan atau rupa mereka lebih indah dan gaya hidup mereka lebih baik berbanding orang-orang musyrik itu.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"75. Katakanlah,"

Katakanlah kepada orang-orang yang mempersekutukan Tuhannya lagi mengakui bahawa dirinya benar dan menuduh kamu dalam jalan yang batil itu.

"Barang siapa yang adalah dalam kesesatan, maka akan panjangkan kepadanya Ar Rahman panjang;" 

Barang siapa di antara kita yang berada di dalam kesesatan, semoga Tuhan Yang Maha Pengasih memanjangkan waktu baginya, iaitu menangguhkan azab terhadapnya, memanjangkan umurnya, membiarkannya hidup dalam kesenangan dan menambah kesesatannya.

"sehingga apabila mereka melihat apa yang mereka diancamkan, baik berupa azab baik berupa hari kiamat,"

Sehingga apabila mereka menghadap kepadaNya dan ajalnya habis, mereka akan nampak sendiri apa yang diancamkan kepada mereka, baik siksaan di dunia yang akan menimpanya seperti terbunuh, ditawan dan sebagainya, atau pun kiamat yang akan datang kepada mereka secara tiba-tiba.

"maka mereka akan mengetahui siapa yang dia buruk kedudukan dan lebih lemah bala tentera." 

Di saat itu mereka akan mengetahui kedudukan mereka atau kedudukan orang-orang mukmin yang lebih buruk dan lebih lemah penyokong-penyokong atau bala tenteranyanya. Bala tentera mereka adalah syaitan, sedangkan bala tentera orang-orang mukmin adalah malaikat.

"76. Dan Allah menambah orang-orang yang mereka mendapat petunjuk petunjuk." 

Allah s.w.t. akan menambah hidayah kepada orang-orang yang telah mendapat petunjuk kerana kurnia dan rahmatNya kepada mereka. Hidayah di sini termasuk ilmu yang bermanfaat dan amal yang soleh.

Oleh kerana itu, setiap orang yang menempuh suatu jalan di dalam lingkaran ilmu, iman dan amal soleh, maka Allah akan menambahnya, memudahkannya dan menambah hal lain untuknya yang tidak termasuk usahanya.

Iman itu boleh bertambah dan berkurang. Iman itu adalah ucapan hati dan lisan, serta amalan hati, lisan dan anggota badan. Dalam hal ini kaum mukmin tidak sama tingkatan imannya.

"Dan yang kekal amal-amal soleh lebih baik di sisi Tuhanmu pahala dan lebih baik kesudahan." 

Amal kebajikan yang kekal iaitu ketaatan atau amal soleh, seperti solat, zakat, puasa, haji, umrah, membaca Al Qur’an, sedekah, zikrullah, berbuat ihsan kepada makhluk dan sebagainya, lebih baik balasan pahalanya di sisi Allah dan lebih baik kesudahannya bagi orang yang mengerjakannya.

Orang-orang zalim menjadikan keadaan dunia seperti harta dan anak yang banyak sebagai ukuran baiknya keadaan pemiliknya. Mereka tertipu oleh harta dan kedudukannya. Sebenarnya ukuran kebahagiaan dan keuntungan itu terletak pada iman dan amal soleh.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...