Rabu, 8 November 2017

6:27-32 Tafsir Surah Al An’am, ayat 27-32.

وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (٢٧) بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا كَانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (٢٨) وَقَالُوا إِنْ هِيَ إِلا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (٢٩) وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (٣٠) قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا يَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ أَلا سَاءَ مَا يَزِرُونَ (٣١) وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ (٣٢)

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"27. Dan seandainya kamu melihat ketika mereka dihadapkan ke neraka," 

Seandainya kamu melihat ketika orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu didirikan di tepi neraka untuk menyaksikan azabnya yang tidak terperi, tentulah kamu melihat suatu peristiwa yang mengharukan. Mereka menyaksikan sendiri semua belenggu, rantai, hal yang mengerikan dan menakutkan yang ada di dalamnya.

"mereka berkata, "Aduhai sekiranya kami dikembalikan dan kami tidak mendustakan ayat-ayat Tuhan kami, dan kami menjadi termasuk orang-orang yang beriman.""

Maka pada saat itu mereka berharap untuk dikembalikan ke alam dunia, agar dapat mengerjakan amal soleh, tidak akan mendustakan ayat-ayat Allah lagi dan akan menjadi orang-orang yang beriman.

"28. Bahkan telah nyata bagi mereka apa yang mereka sembunyikan sebelumnya." 

Sebenarnya saat itu baru kelihatan jelas bagi mereka semua kekufuran, pendustaan dan pengingkaran terhadap perkara yang hak yang dahulu mereka sembunyikan di dalam hati mereka. Kelihatan jelaslah semua kebenaran dari apa yang disampaikan kepada mereka oleh para rasul di dunia.

Mereka bercita-cita untuk dikembalikan ke dunia bukanlah kerana ingin, suka dan cinta kepada iman, tetapi semata-mata kerana mereka melihat kedahsyatan neraka. Mereka takut dan ingin dihindarkan daripadanya.

"Dan kalau mereka dikembalikan, tentu mereka kembali kepada apa yang mereka dilarang darinya." 

Seandainya mereka dikembalikan ke dalam kehidupan di dunia, tentu mereka akan kembali berbuat syirik (menyekutukan Allah), kufur dan menentang perkara yang hak.

"Dan sungguh mereka benar-benar para pendusta." 

Sesungguhnya mereka itu adalah para pembohong belaka.

"29. Dan mereka berkata, "Tidaklah ia kecuali kehidupan kita di dunia, dan tidaklah kami dibangkitkan.""

Jika mereka dikembalikan ke dunia, tentulah mereka akan kembali melakukan hal-hal yang mereka dilarang mengerjakannya. Tentu mereka akan mengatakan bahawa hidup mereka hanyalah kehidupan di dunia saja dan mereka tidak akan dibangkitkan semula sesudah mati.

"30. Dan sekiranya kamu lihat ketika mereka dihadapkan kepada Tuhan mereka," 

Jika kamu melihat ketika mereka dihentikan di hadapan Allah s.w.t., tentulah kamu melihat peristiwa yang mengharukan dan mengerikan.

"Dia berfirman, "Bukankah ini dengan hak?""

Bukankah hari berbangkit ini suatu perkara yang benar, bukan dusta seperti apa yang kalian sangka sebelumnya?

"Mereka berkata, "Ya, demi Tuhan kami." Dia berfirman, "Maka rasakanlah kalian azab kerana apa yang telah kalian ingkari.""

Rasakanlah oleh kalian azab siksa neraka ini kerana dahulu semasa di dunia kalian tidak mempercayainya. Lalu dikatakan kepada mereka, "Maka apakah sihir itu? Atau kalian tidak nampak?"

"31. Sungguh telah rugi orang-orang yang mendustakan perjumpaan Allah;" 

Iaitu orang-orang yang mendustakan kebangkitan. Hal itu membuat mereka berani mengerjakan perbuatan haram dan perbuatan yang dapat membinasakan.

"sehingga apabila telah datang kepada mereka kiamat dengan tiba-tiba," 

Hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka, sedangkan mereka dalam keadaan yang paling buruk. Mereka masih melalaikan amal soleh dan masih melakukan perbuatan-perbuatan jahat. Lantas mereka menampakkan kekecewaan dan penyesalan yang mendalam.

"mereka berkata, "Sungguh kami menyesal atas apa yang kami lalai di dalamnya.""

Lafaz fiha merujuk kepada kehidupan dunia, amal-amal soleh dan perkara yang berkaitan dengan hari akhirat (termasuk hari kiamat). Mereka menyesal kerana telah lalai dari memperhatikan dan mengamalkannya. Akan tetapi penyesalan pada saat itu tidak berguna lagi.

"Dan mereka memikul dosa-dosa mereka di atas punggung mereka. Ingatlah, amat buruk apa yang mereka pikul." 

Yaziruna bermaksud apa yang mereka pikul atau apa yang mereka kerjakan. Amal perbuatan mereka mendatangi mereka sebagai seseorang yang rupanya sangat buruk, hitam, kotor dan sangat busuk.

Seperti itulah keadaan amal mereka sewaktu di dunia, amalnya itu menggendongnya dengan semua kelazatan dan nafsu syahwat. Lalu amalnya itu menaiki belakangnya sebagai pembalasannya dan menggiringnya hingga masuk ke dalam neraka.

"32. Dan tidaklah kehidupan dunia kecuali permainan dan senda gurau." 

Sesungguhnya kehidupan dunia ini kebanyakannya hanyalah permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan kalian dari mengingati kehidupan di akhirat. Kesenangan-kesenangan duniawi itu hanya sebentar dan tidak kekal.

Janganlah kalian terperdaya dengannya sehingga kalian lalai dari memperhatikan urusan ketaatan dan hal-hal yang membantu kalian di akhirat.

"Dan sungguh kampung akhirat lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa." 

Syurga itu lebih baik bagi orang-orang yang mengerjakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya. Di sana terdapat apa yang mereka inginkan, yang menyejukkan pandangan mereka, kenikmatan bagi hati maupun badan dan penuh dengan kegembiraan. Semuanya itu diperuntukkan bagi mereka yang bertakwa.

"Apakah kalian tidak menggunakan akal?" 

Oleh itu, fikirlah dan mengertilah. Sesungguhnya kehidupan di akhirat itu lebih layak didahulukan daripada kehidupan di dunia.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...