Jumaat, 10 November 2017

6:161-165 Tafsir Surah Al An’am, ayat 161-165.

قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (١٦١) قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (١٦٢) لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ (١٦٣) قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلا عَلَيْهَا وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (١٦٤) وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الأرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (١٦٥)

Allah s.w.t. berfirman memerintahkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk memberitahukan kepada manusia perihal nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah kepada dirinya.

"161. Katakanlah, "Sesungguhnya aku telah memberi petunjuk Tuhanku kepada jalan yang lurus,""

Sesungguhnya Allah s.w.t. telah memberiku hidayah (petunjuk) ke jalan yang betul lurus, tidak ada penyimpangan dan kebengkokan padanya.

"agama yang lurus, agama Ibrahim yang hanif;" 

Jalan yang lurus itu adalah agama yang benar, tegak lagi kukuh. Agama itu mengandungi aqidah yang bermanfaat dan amal yang soleh. Ia memerintahkan semua kebaikan dan melarang semua keburukan. Ia agama yang dipegang para nabi dan rasul, khususnya imamul hunafa’ Ibrahim a.s.

Ibrahim a.s. adalah seorang yang lurus dan ikhlas. Beliau adalah imam yang dapat dijadikan teladan, patuh kepada Allah dan mensyukuri nikmat-nikmat Allah. Allah s.w.t. telah memilihnya dan menunjukinya kepada jalan yang lurus, memberikan kepadanya kebaikan di dunia dan Beliau di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang soleh.

"dan tidaklah dia termasuk orang-orang musyrik." 

Ibrahim a.s. itu bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Tetapi adanya perintah untuk mengikuti agama Ibrahim a.s. yang hanif ini bukanlah bermakna Ibrahim a.s. lebih sempurna daripada Nabi Muhammad s.a.w. dalam menjalankannya, kerana telah terbukti bahawa Nabi s.a.w. telah menegakkannya secara lebih sempurna yang belum pernah dicapai oleh seorang manusia pun.

Sebab itulah maka Nabi s.a.w. menjadi penutup para nabi dan penghulu Bani Adam secara mutlak, serta pemilik kedudukan yang terpuji, yang didambakan oleh semua makhluk, termasuk Ibrahim a.s. sendiri.

Orang-orang musyrik menyembah selain Allah dan menyembelih haiwan bukan menyebut nama Allah. Mereka menyembah berhala dan menyembelih untuk berhala.

"162. Katakanlah, "Sesungguhnya solatku, dan ibadahku, dan kehidupanku, dan kematianku untuk Allah, Tuhan semesta alam.""

Katakanlah kepada mereka bahawa kamu bukanlah seperti orang-orang musyrik dalam hal tersebut. Nusuki bermaksud ibadahku. Ada yang mengertikannya dengan korbanku atau sembelihanku. Solat, ibadah dan korbanku ikhlas hanya semata-mata untuk Allah, tiada sekutu bagiNya. Aku menghadapkan diri dengan seluruh tekad dan niat yang tulus dalam berikhlas kepada Allah s.w.t.

Solat dan korban adalah ibadah yang utama. Ia menunjukkan cinta kepada Allah s.w.t., mengikhlaskan ibadah kepadaNya, dan menunjukkan pendekatan diri kepada Allah baik dengan hati, lisan, anggota badan maupun dengan harta.

"163. Tidak ada sekutu bagiNya; dan demikianlah aku diperintahkan dan aku pertama-tama orang muslim." 

Nabi Muhammad s.a.w. adalah orang yang pertama-tama di antara umat ini yang berserah diri (muslim) kepada Allah. Sesungguhnya dakwah yang diserukan oleh semua nabi sebelumnya adalah Islam, yang asasnya ialah menyembah Allah semata, tiada sekutu bagiNya dan tidak ada Tuhan selain Dia.

"164. Katakanlah, "Apakah selain Allah aku mencari tuhan, padahal Dia Tuhan segala sesuatu?""

Katakanlah kepada orang-orang yang mempersekutukan Allah dalam ibadahnya. Sesudah aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya, tidaklah patut aku mencari Tuhan selain Allah. Dialah yang memelihara, menjaga, mengawasi, dan mengatur urusanku.

Aku berbuat ikhlas dan bertawakal hanya kepadaNya. Aku hanya kembali kepadaNya. Dialah Tuhan segala sesuatu, Pemilik segala sesuatu, kepunyaanNyalah semua makhluk dan urusan. Sepatutnya mereka mengikhlaskan diri hanya kepadaNya dan hanya kepadaNya mereka bertawakal.

"Dan tidaklah berbuat dosa, tiap-tiap seseorang kecuali untuk dirinya sendiri." 

Setiap orang yang melakukan kejahatan atau dosa, maka dirinya sendirilah yang bertanggung jawab dan menanggung dosanya.

"Dan tidak memikul beban orang yang berdosa dosa orang lain." 

Di hari kiamat nanti setiap diri itu hanyalah diberi balasan sesuai dengan amal perbuatannya. Balasan yang baik bagi amal perbuatan yang baik. Balasan yang jahat bagi amal perbuatan yang jahat.

Seseorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Tiada seorang pun yang akan menanggung dosa orang lain. Masing-masing diri memikul dosanya sendiri. Jika seseorang yang berat dosanya memanggil orang lain untuk memikul dosa itu, tiadalah akan dipikulkan untuknya sedikit pun walaupun yang dipanggilnya itu kaum kerabatnya.

"Kemudian kepada Tuhan kalian tempat kembali kalian, maka Dia akan jelaskan kepada kalian tentang apa yang kalian di dalamnya kalian perselisihkan."

Berbuatlah sepenuh kemampuan kalian. Sesungguhnya kami pun berbuat semampu kami. Kepada Allah lah tempat kita kembali. Kelak kalian akan melihat amal perbuatan kalian sendiri, sebagaimana kami pun akan melihat hasil amal perbuatan kami sendiri.

Kemudian Dia akan menerangkan kepada kita tentang amal perbuatan kita masing-masing dan apa yang kita perselisihkan semasa kita hidup di dunia. Kemudian Dia akan memberi keputusan antara kita dengan benar dan Dia akan memberikan balasan.

"165. Dan Dia yang menjadikan kalian khalifah di bumi" 

Allah lah yang menjadikan manusia sebagai penguasa-penguasa di bumi. Dialah yang menjadikan kalian meramaikan bumi generasi demi generasi, kurun demi kurun dan yang sudah lanjut diganti oleh penerusnya.

"dan Dia meninggikan sebahagian kalian di atas sebahagian yang lain beberapa darjat," 

Allah s.w.t. membeda-bedakan darjat kalian dalam hal rezeki, harta, kedudukan, akhlak, kebaikan, kejahatan, rupa, penampilan, bentuk, warna dan sebagainya. Hanya Dialah yang mengetahui hikmah di sebaliknya.

"kerana Dia hendak menguji kalian dalam apa yang Dia telah berikan kepada kalian." 

Dengan kurnia dan nikmat yang diberikanNya kepada kalian itu, Dia menguji kalian, siapa yang taat, siapa yang bermaksiat, siapa yang bersyukur dan siapa yang bersabar.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya dunia itu manis lagi hijau, dan sesungguhnya Allah menjadikan kalian sebagai khalifah padanya, maka Dia akan melihat apa yang akan kalian kerjakan. Kerana itu, berhati-hatilah kalian terhadap dunia dan berhati-hatilah kalian terhadap wanita, kerana sesungguhnya mula-mula fitnah (cobaan) yang melanda kaum Bani Israil ialah tentang wanita."

"Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan." 

Allah s.w.t. sangat cepat memberi hukuman kepada orang-orang yang bermaksiat dan mendustakan ayat-ayatNya.

"Dan sungguh Dia Maha Pengampun Maha Penyayang."

Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani kepada orang yang beriman, taat kepadaNya, beramal soleh dan mengikuti rasul-rasulNya dalam mengamalkan apa yang mereka sampaikan baik berupa berita maupun perintah. Dia benar-benar mengasihi hamba-hambaNya yang bertaubat, walaupun mereka berlumuran dengan dosa yang membinasakan.

Demikianlah akhir surah Al An'am dengan pertolongan Allah dan taufiqNya. Segala puji serta kurnia hanyalah kepunyaan Allah.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...