Jumaat, 15 Disember 2017

4:60-63 Tafsir Surah An Nisa, ayat 60-63.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالا بَعِيدًا (٦٠) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا (٦١) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (٦٢) أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلا بَلِيغًا (٦٣)

Jallas bin Shamit, Mu'tab bin Qusyair, Raafi' bin Zaid dan Bisyr mengaku muslim, lalu beberapa orang kaumnya yang muslim mengajak menyelesaikan pertengkaran mereka kepada Nabi s.a.w., namun mereka mengajak kepada dukun; para hakim jahiliyyah.

Telah terjadi pertengkaran antara seorang Yahudi dan seorang munafik. Orang Yahudi itu berkata, "Mari kita selesaikan masalah ini kepada orang pandai dalam agamamu atau kepada Nabi s.a.w." Orang Yahudi mengetahui bahawa Beliau s.a.w. tidak mengambil rasuah dalam hal hukum. Namun ajakannya ditolak, sehingga keduanya sepakat untuk mendatangi seorang dukun di Juhainah.

Seorang lelaki Ansar dan seorang lelaki Yahudi terlibat dalam suatu persengketaan. Lalu si lelaki Yahudi mengatakan, "Antara aku dan kamu, Muhammad sebagai pemutusnya." Sedangkan si lelaki Ansar mengatakan, "Antara aku dan kamu, Ka'b ibnul Asyraf sebagai hakimnya." Ka'ab ibnul Al Asyraf adalah seorang yahudi yang memusuhi Nabi s.a.w. dan kaum muslim.

Abu Barzah Al Aslami adalah seorang dukun, tukang ramal dan tukang tenung di masa Nabi s.a.w. Dialah yang biasa memutuskan semua perkara, masalah, perselisihan dan peradilan di kalangan orang-orang Yahudi. Lalu kaum musyrik pun ikut mendatangi dan berhakim kepadanya.

Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"60. Apakah tidak kamu lihat kepada orang-orang yang mengaku bahawasanya mereka beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan apa yang diturunkan sebelummu?" 

Allah s.w.t. ingkar dan mencela sikap orang-orang munafik. Mereka mendakwa dan mengakui bahawa mereka telah beriman kepada Al Quran dan kepada kitab-kitab Allah yang terdahulu, tetapi mereka menyimpang darinya.

"Mereka hendak bahawa mereka berhakim kepada Thaghut," 

Mereka hendak berhakim kepada thaghut. Mereka masih ingin menyerahkan keputusan perkaranya, memutuskan semua perselisihan dan ketetapan hukum dengan merujuk kepada selain Kitabullah dan Sunnah RasulNya, iaitu kepada kebatilan atau thaghut.

Thaghut adalah orang yang menetapkan hukum bukan dengan syari'at Allah, seperti Abu Barzah dan Ka'ab ibnul Asyraf. Berhala-berhala juga adalah thaghut.

"dan sungguh mereka telah diperintahkan agar mengingkari dengannya." 

Padahal mereka telah diperintahkan mengingkari thaghut itu. Keimanan menghendaki untuk tunduk kepada syari'at Allah dan menjadikannya hakim terhadap semua masalah. Oleh kerana itu, barang siapa yang mengaku dirinya mukmin, tetapi dia lebih memilih hukum thaghut, maka pengakuannya dusta.

"Dan menghendaki syaitan untuk menyesatkan mereka sesat yang jauh."

Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh.

"61. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Marilah kepada apa yang Allah turunkan dan kepada Rasul,""

Jika kamu mengajak mereka supaya tunduk, patuh dan berhakim kepada hukum yang ada dalam Al Qur'an dan Sunnah Rasul,

"engkau lihat orang-orang munafik mereka menghalangi dari kamu halangan yang sekuat-kuatnya." 

Mereka berpaling darimu dengan sikap menjauh sejauh-jauhnya, seperti orang yang sombong terhadapmu. Mereka juga dengan sedaya upaya menghalangi orang lain dari mendekati kamu.

"62. Maka bagaimana apabila menimpa mereka musibah disebabkan perbuatan tangan-tangan mereka," 

Apabila takdir memaksa orang-orang munafik itu, iaitu apabila mereka ditimpa sesuatu musibah disebabkan oleh perbuatan mereka sendiri, iaitu kesalahan, kemaksiatan dan berhukum kepada thaghut, kemudian merasa perlu mengangkatmu menjadi hakim mereka dalam menghadapi musibah itu, lalu mereka mengadukan hal tersebut kepadamu.

"kemudian mereka datang kepadamu mereka bersumpah, "Demi Allah, tidaklah menghendaki kecuali kebaikan dan perdamaian.""

Mereka meminta maaf, bersumpah dan memberi alasan bahawa mereka sebenarnya tidak mahu pergi mengadu, berhakim dan meminta keputusan hukum kepada musuh-musuh Beliau s.a.w. Tujuan mereka berhakim kepada selain Beliau s.a.w. adalah kerana mereka mahu berbaik-baik dan berdamai.

Kata-kata mereka itu adalah dusta. Hal itu mereka utarakan sebagai bahasa diplomasi dan menjilat, bukan atas dasar keyakinan mereka akan kebenaran dari keputusannya. Sebenarnya mereka tidak sanggup menanggung pahitnya kebenaran.

Sebenarnya kebaikan dan kedamaian hanya ada pada hukum Allah dan RasulNya bagi orang-orang yang yakin. Hukum Allah lebih baik daripada hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki itu.

"63. Mereka itulah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang di dalam hati mereka." 

Allah s.w.t. mengetahui kemunafikan, niat buruk dan uzur dusta yang ada di dalam hati mereka. Kelak Allah akan memberikan balasan terhadap mereka atas hal tersebut. Sesungguhnya tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi bagi Allah.

Serahkanlah urusan mereka kepada Allah. Dia Mengetahui lahiriah mereka dan apa yang mereka sembunyikan. Mereka akan menyesal terhadap apa yang mereka rahsiakan dalam diri mereka.

"Maka berpalinglah dari mereka," 

Berpalinglah kamu dari mereka, biarkanlah mereka, janganlah dipedulikan mereka dan janganlah kamu bersikap kasar terhadap kemunafikan yang ada di dalam hati mereka.

"dan berilah mereka pelajaran," 

Berilah mereka nasihat. Cegahlah mereka dari kemunafikan dan kejahatan yang mereka sembunyikan di dalam hati mereka. Jelaskanlah kepada mereka hukum Allah dan sampaikanlah targhib (dorongan) dan tarhib (ancaman).

"dan katakanlah kepada mereka dalam diri mereka sendiri perkataan yang berbekas." 

Katakanlah kepada mereka perkataan yang membekas pada jiwa mereka. Nasihatilah pelaku maksiat lagi berpaling itu secara sir (rahsia) dan dengan kata-kata yang dapat membekas di hatinya lagi membuat mereka tercegah dari niat jahatnya dalam semua perkara yang terjadi antara kamu dengan mereka. Cara yang demikian dapat membuahkan hasil.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...