Ahad, 17 Disember 2017

5:15-19 Tafsir Surah Al Maidah, ayat 15-19.

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ (١٥) يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (١٦) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِي الأرْضِ جَمِيعًا وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (١٧) وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ (١٨) يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلا نَذِيرٍ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (١٩)

Allah s.w.t. berfirman memberitakan perihal diriNya Yang Mahamulia.

"15. Wahai Ahli Kitab! Sungguh telah datang kepada kalian Rasul Kami," 

Allah s.w.t. telah mengutus RasulNya, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. dengan membawa hidayah dan agama yang hak kepada seluruh penduduk bumi, baik yang Arab maupun yang 'Ajam (selain Arab), dan baik yang ummi maupun yang pandai membaca dan menulis.

"dia menjelaskan kepada kalian banyak dari apa yang dahulu kalian sembunyikan dari Al Kitab," 

Allah s.w.t. mengutus Beliau s.a.w. kepada kalian dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan pemisah antara perkara yang hak dan yang batil.

Beliau s.a.w. telah menjelaskan kepada kalian banyak hal dari isi kitab Taurat dan Injil yang kalian ganti, ubah dan takwilkan, serta yang kalian dustakan terhadap Allah dalam takwil itu. Antaranya ialah ayat tentang rajam dan lain-lain.

"dan memaafkan banyak." 

Beliau s.a.w. juga membiarkan banyak hal yang kalian ubah kerana tidak ada faedah, maslahat, membuka aib kalian dan tidak sejalan dengan hikmahNya jika dijelaskan.

"Sungguh telah datang kepada kalian dari Allah cahaya, dan kitab yang jelas." 

"Cahaya" bermaksud Nabi Muhammad s.a.w. Ada yang mengertikan "cahaya" adalah Al Qur'an. Kitab Al Qur'an menerangkan segala yang diperlukan manusia tentang perkara agama maupun perkara dunia, seperti pengetahuan tentang Allah, nama-namaNya, sifat-sifatNya, perbuatan-perbuatanNya, hukum-hukum syari'atNya dan hukum-hukum jaza'i (pembalasan terhadap amal).

"16. Memberi petunjuk dengannya Allah orang yang mengikuti keridhaanNya jalan keselamatan," 

Dengan Al Qur'an Dia memberi petunjuk tentang jalan-jalan keselamatan, kesejahteraan dan yang lurus. Orang-orang yang mengetahui perkara yang benar dan mengamalkannya akan dibawa ke jalan menuju ke Darussalam (syurga).

"dan mengeluarkan mereka dari kegelapan-kegelapan kepada cahaya dengan izinNya" 

Dengan Al Qur'an juga Dia mengeluarkan mereka dari gelapnya kekafiran kepada cahaya iman, dari gelapnya kebid'ahan kepada cahaya sunnah, dari gelapnya kemaksiatan kepada cahaya taat, dari gelapnya kebodohan kepada cahaya pengetahuan dan dari gelapnya kelalaian kepada cahaya zikir.

"dan memberi mereka petunjuk kepada jalan yang lurus." 

Dengan Al Qur'an juga Dia menyelamatkan mereka dari kebinasaan dan menjelaskan kepada mereka jalan yang paling terang, sehingga mereka terhindar dari hal-hal yang dilarang dan dapat meraih urusan-urusan yang disukai mereka, melenyapkan dari mereka kesesalan, menunjukkan mereka dari kesesatan ke jalan yang lurus dan menunjukkan keadaan yang terbaik buat mereka.

"17. Sungguh telah kafir orang-orang yang berkata, "Sesungguhnya Allah, Dia Al Masih putera Maryam.""

Salah satu aliran Nasrani, iaitu aliran Ya'qubiyyah yang mendakwa bahawa Isa a.s. adalah tuhan. Alasan mereka adalah kerana Isa a.s. lahir tanpa bapa. Ucapan mereka ini hanya berdasarkan hawa nafsu tanpa bukti dan dalil sama sekali.

Begitulah kekufuran mereka. Sebenarnya Isa a.s. adalah salah seorang dari hamba-hamba Allah dan salah satu dari makhluk yang diciptakanNya  Mahatinggi Allah setinggi-tingginya dari apa yang mereka katakan. Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"Katakanlah, "Maka siapa yang menguasai dari Allah sesuatu jika Dia menghendaki untuk membinasakan Al Masih putera Maryam, dan ibunya, dan orang yang di bumi seluruhnya?""

Seandainya Allah s.w.t. menghendaki hal tersebut, tiada sesiapa pun yang dapat mencegahNya dari perbuatan itu, tiada sesiapa pun yang mampu memalingkan Allah dari hal tersebut. Sekiranya Isa a.s. adalah tuhan, tentu dia mampu menghalanginya.

"Dan milik Allah kerajaan langit dan bumi dan apa yang di antara keduanya." 

Semua yang ada ini adalah milik Allah, makhlukNya dan diaturNya. Semuanya itu berada di bawah kekuasaan dan pengaruhNya. Tidaklah layak milikNya sekaligus sebagai hambaNya yang fakir menjadi tuhan yang disembah.

"Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki. Dan Allah atas segala sesuatu Maha Kuasa."

Tiada yang mempertanyakan apa yang dilakukanNya berkat kekuasaan, pengaruh, keadilan dan kebesaranNya. Dengan kehendak dan kekuasaanNya, Dia menciptakan manusia dari lelaki dan wanita, Dia menciptakan Hawa dari lelaki tanpa wanita dan Dia menciptakan Adam a.s. tanpa lelaki dan wanita. Maka bukanlah sesuatu yang aneh apabila Isa a.s. diciptakanNya dari wanita tanpa lelaki.

Rasulullah s.a.w. pernah kedatangan Nu'man ibnu Asa, Bahr ibnu Amr dan Syas ibnu Addi. Lalu mereka berbicara kepadanya dan Rasulullah s.a.w. berbicara kepada mereka, menyeru mereka kepada Allah dan memperingatkan mereka akan pembalasanNya. Mereka mengatakan, "Kamu sama sekali tidak dapat membuat kami takut, hai Muhammad, kerana kami adalah anak-anak Allah dan kekasih-kekasihNya." Sama halnya dengan perkataan orang-orang Nasrani.

Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"18. Dan berkata orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani, "Kami anak-anak Allah dan kekasih-kekasihNya.""

Telah dinukil dari kitab orang Yahudi bahawa Allah s.w.t. berfirman kepada hambaNya Israil,  "Kamu adalah anak pertamaKu." Maksudnya ialah Ya'qub a.s. itu adalah hamba kesayangan atau dikasihi Allah.

Mereka menganggap diri mereka bersih kerana mereka adalah keturunan para nabiNya, kerana para nabi itu adalah anak-anakNya. Allah memperhatikan, mencintai, memberi kehormatan dan kedudukan di sisiNya kepada orang-orang Yahudi. Namun mereka tidak bermaksud bahawa mereka adalah anak-anak kandung Allah.

Telah dinukil dari kitab orang-orang Nasrani bahawa Isa a.s. berkata kepada mereka, "Sesungguhnya aku akan pergi menemui Bapaku dan Bapa kalian." Bapa bermaksud Tuhan, bukan bapa kandung seperti yang mereka dakwakan.

Kalimat-kalimat itu sebenarnya bermaksud menghormat dan memuliakan, bukan seperti yang tertulis. Tetapi mereka menakwilkan kalimat-kalimat itu dengan pengertian yang salah dan mereka mengubahnya.

Begitulah kedustaan dan kebohongan yang dibuat oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani dalam pengakuannya. Maha Suci Allah dari anggapan tersebut. Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.

"Katakanlah, "Maka mengapa Dia mengazab kalian kerana dosa-dosa kalian?""

Allah s.w.t. telah menyediakan neraka Jahannam untuk kalian atas kekufuran, kedustaan dan kebohongan kalian. Seandainya kalian adalah anak-anak-Nya dan kekasih-kekasihNya, tentu Dia tidak akan mencampakkan kalian ke dalam neraka dan tidak akan menyiksa kalian. Sebenarnya kalian bukanlah anak-anak Allah dan kekasih-kekasihNya.

"Bahkan kalian manusia di antara orang yang Dia ciptakan." 

Kalian sebenarnya adalah manusia biasa, sama saja dengan anak Adam lainnya. Berlaku kepada kalian hukum-hukum adil dan ihsan. Dialah Yang memberikan keputusan atas semua hambaNya.

"Dia mengampuni bagi orang yang Dia kehendaki dan mengazab orang yang Dia kehendaki." 

Dia Maha Mengerjakan apa yang dikehendakiNya, tiada akibat bagi keputusanNya, dan Dia Mahacepat perhitunganNya.

"Dan milik Allah kerajaan langit dan bumi dan apa yang di antara keduanya" 

Dan milik Allah seluruh kerajaan langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya. Semuanya adalah milik Allah dan berada di bawah kekuasaan dan pengaruhNya.

"Dan kepadaNya tempat kembali." 

Mereka dan segala sesuatu akan kembali kepadaNya. Dia akan memberikan keputusan hukum terhadap hamba-hambaNya menurut apa yang dikehendakiNya. Dia Mahaadil yang selamanya tidak zalim.

Isa ibnu Maryam a.s. merupakan nabi terakhir dari kalangan kaum Bani Israil. Seluruh penduduk bumi diwarnai zaman yang kelabu, semua agama berubah dari asalnya, menjadi kabur dan banyak dilakukan penyembahan terhadap berhala, api dan salib.

Kerosakan ini melanda semua negeri, kezaliman dan kebodohan telah memasyarakat di kalangan banyak hamba Allah. Sedikit sekali dari mereka yang tetap berpegang kepada sisa-sisa agama para nabi terdahulu, iaitu para rahib Yahudi, para pendita Nasrani dan Sabi-ah. Mereka sedang memerlukan kedatangan rasul.

"19. Wahai Ahli Kitab! Sungguh telah datang kepada kalian Rasul Kami menjelaskan kepada kalian" 

Wahai orang-orang Yahudi dan Nasrani, Allah s.w.t. telah mengutuskan kepada kalian Nabi Muhammad s.a.w. sebagai nabi terakhir, penutup bagi semua nabi dan rasul dari semua anak Adam secara mutlak.

Maka tiada lagi nabi dan rasul sesudahnya. Beliau telah datang kepada kalian menjelaskan syari'at Allah s.w.t. kepada kalian.

"saat terputus rasul-rasul," 

Fatrah bermaksud terputusnya pengiriman rasul. Jarak masa antara Isa a.s. diangkat ke langit sehingga pengangkatan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasul adalah 600 tahun berdasarkan hitungan tahun Syamsiyyah dan 620 tahun berdasarkan perhitungan tahun Qamariyyah.

Allah s.w.t. mengutus Nabi Muhammad s.a.w. setelah lama terputusnya pengiriman rasul-rasul adalah agar mereka merasakan bahawa nikmat pengutusannya lebih sempurna dan kedatangannya sangat diperlukan.

Maka Allah s.w.t. memberi petunjuk kepada semua makhluk dan mengeluarkan mereka melalui Nabi Muhammad s.a.w. dari kegelapan menuju ke cahaya yang terang benderang, dan membiarkan mereka berada pada hujah yang jelas dan syariat yang bercahaya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Aku adalah orang yang paling dekat kepada Ibnu Maryam, kerana antara dia dan aku tidak ada seorang nabi pun."

"sehingga tidak kalian mengatakan, "Tidak datang pada kami seorang pemberi khabar gembira dan juga seorang pemberi peringatan.""

Agar ketika kalian diazab, kalian tidak akan beralasan dan mengatakan, "Wahai orang-orang yang mengubah agamanya dan menggantinya, tidak pernah datang kepada kita seorang rasul pun yang membawa berita gembira dengan kebaikan dan memperingatkan kita dari perbuatan jahat."

"Sungguh telah datang kepada kalian seorang pemberi khabar gembira dan seorang pemberi peringatan." 

Nabi Muhammad s.a.w. telah pun membawa berita gembira tentang pahala baik segera atau nanti, amalan yang mendatangkan pahala itu dan sifat orang-orang yang mengamalkannya.

Beliau s.a.w. juga telah pun memberi peringatan dengan azab atau hukuman baik segera atau nanti, amalan yang mendatangkan azab itu dan sifat orang-orang yang melakukannya.

"Dan Allah atas segala sesuatu Maha Kuasa."

Allah s.w.t. berkuasa untuk menghukum orang-orang yang derhaka terhadapNya dan Dia juga berkuasa untuk memberi pahala orang orang yang taat kepadaNya.

Maka berimanlah kalian kepada RasulNya Muhammad s.a.w. Bersyukurlah kalian kepada Allah yang telah mengutus Beliau.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...