Khamis, 7 Disember 2017

83:18-28 Tafsir Surah Al Mutaffifin, ayat 18-28.

كَلَّآ إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ (١٨) وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ (١٩) كِتَابٌ مَّرْقُومٌ (٢٠) يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (٢١) إِنَّ الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (٢٢) عَلَى الأرَائِكِ يَنْظُرُونَ (٢٣) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ (٢٤) يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ (٢٥) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (٢٦) وَمِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ (٢٧) عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ (٢٨)

Allah s.w.t. berfirman tentang buku catatan amal orang-orang yang berbakti.

"18. Sekali-kali tidak, sungguh catatan orang-orang yang baik benar-benar dalam 'Illiyyin."

Kalla bermaksud sekali-kali tidak, tentu, pasti atau ingatlah wahai manusia. Tempat kembali mereka adalah ke 'Illiyyin. Kitab catatan amal orang-orang yang berbakti dengan taat dan amal kebajikan itu benar-benar didaftarkan dan tersimpan di dalam 'Illiyiin, tempat paling atas dan paling luas.

Ada yang berpendapat bahawa ‘Illiyyin adalah tempat di langit ketujuh di bawah ‘Arsy. Di dalamnya tersimpan ruh orang-orang mukmin. Ada yang berpendapat bahawa 'Illiyyin itu berada di dalam syurga. Ada yang berpendapat bahawa 'Illiyyin adalah betis, kaki atau tonggak kanan ‘Arsy. Ada yang berpendapat bahawa 'Illiyyin berada dekat dengan Sidratul Muntaha.

'Illiyyin diambil dari kata al 'uluwwu yang bererti tinggi. Apabila sesuatu itu meninggi, maka ia bertambah besar dan luas.

"19. Dan apakah kamu tahu apakah 'Illiyyin?" 

Allah s.w.t. membesarkan perihal 'Illiyyin dan menggambarkannya dengan gambaran yang agung. Dia mengukuhkan apa yang telah dicatatkan bagi mereka.

"20. Catatan yang tertulis." 

'Illiyyin adalah kitab suratan atau bertulis yang berisi catatan amal orang-orang yang berbakti.

"21. Mempersaksikannya para malaikat dan orang yang dekat dengan Allah." 

Catatan amal-amal mereka berada di langit di sisi Allah. Kitab 'Illiyyin itu hanya disaksikan oleh para malaikat, ruh para nabi, para siddiqin dan para syuhada yang didekatkan kepada Allah s.w.t. Dia meninggikan nama mereka di hadapan makhluk di sisiNya.

"22. Sesungguhnya orang-orang yang baik benar-benar dalam kenikmatan." 

Kelak di hari kiamat, orang-orang yang berbakti itu akan tinggal tetap di dalam na’im iaitu syurga-syurga yang penuh dengan kenikmatan bagi hati, ruh dan badan. Iaitu kenikmatan abadi yang besar dan kurnia yang berlimpah.

"23. Di atas dipan-dipan mereka memandang." 

Ara ik bermaksud dipan-dipan atau pelamin-pelamin berhias yang beralaskan permadani. Mereka duduk beristirehat di atasnya sambil melihat segala sesuatu yang Allah s.w.t. sediakan untuk mereka di situ. Iaitu kerajaan mereka, keindahan, kemuliaan, kebaikan, kurnia dan kenikmatan yang tidak akan habis dan tidak akan rosak selamanya.

Menurut pendapat yang lain, mereka berada di atas pelamin-pelamin dan hamparan-hamparannya sambil memandang kepada Allah s.w.t.

"24. Kamu mengetahui pada wajah-wajah mereka cahaya kenikmatan." 

Apabila kamu lihat wajah mereka, kamu akan mengetahui kesenangan hidup mereka yang penuh dengan kenikmatan. Kamu akan nampak cahaya nikmat yang mereka perolehi pada wajah mereka.

Wajah mereka kelihatan berseri-seri, cerah, gembira dan senang dengan kenikmatan besar yang menggelimangi kehidupan mereka. Hal itu kerana berulang-ulang dan terus-menerusnya mereka mendapatkan kesenangan dapat mencerahkan muka, menghiasnya dan memperindahnya.

"25. Mereka diberi minuman dari minuman terpilih yang ditutup." 

Rahiq adalah nama lain bagi khamr syurga. Mereka diberi minuman khamr murni yang paling enak, paling nikmat dan tidak memabukkan.

Makhtum bermaksud tempat atau bekasnya masih ditutup, dilak atau dimeterai. Makhtum juga bermaksud ia ditutup dari dimasuki sesuatu yang mengurangi kenikmatannya atau merosakkan rasanya.

"26. Laknya kasturi;" 

Laknya, meterainya, campurannya, kesudahannya, penutupnya dan pewanginya adalah minyak kasturi. Allah s.w.t. mewangikan khamr syurga, dan sesuatu yang dicampurkan kepada khamr syurga adalah kasturi, kemudian dilak dengan kasturi.

Ia adalah minuman yang putih seperti warna perak yang mereka gunakan untuk menutup minuman khamrnya. Seandainya seseorang dari penduduk dunia memasukkan jarinya ke dalam minuman itu, lalu ia mengeluarkannya, maka semua makhluk yang bernyawa dapat menghidu bau wanginya.

Boleh juga maksudnya akhir gelas atau hampas yang mereka minum khamr murni darinya adalah minyak kasturi yang sangat wangi yang biasanya di dunia hampas itu ditumpahkan.

"dan pada yang demikian itu, maka hendaklah berlumba-lumba orang-orang yang berlumba-lumba." 

Untuk mendapatkan kesenangan, kelebihan dan kesenangan yang kekal itu hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebutnya, meraihnya dan berbangga diri kerana berjaya meraihnya. Bersegeralah mengerjakan amal yang dapat memasukkan ke dalamnya.

Kenikmatan inilah yang seharusnya disiapkan segala yang berharga untuknya dan dikejar oleh orang-orang yang berakal. Hanya Allah yang mengetahui keindahan dan kebesarannya.

"27. Dan campurannya dari tasnim." 

Campuran khamr murni itu adalah suatu minuman yang disebut tasnim. Ia merupakan minuman ahli syurga yang paling utama, paling afdal dan paling terhormat.

"28. Mata air meminum dengannya orang-orang yang didekatkan." 

Iaitu mata air yang diminum oleh mereka yang di dampingkan kepada Allah. Mereka yang dekat kepada Allah adalah manusia yang paling tinggi kedudukannya. Minuman tersebut menjadi campuran bagi minuman ashabul yamin atau golongan kanan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...