Rabu, 24 Januari 2018

83:29-36 Tafsir Surah Al Mutaffifin, ayat 29-36.

إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ (٢٩) وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ (٣٠) وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ (٣١) وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلاءِ لَضَالُّونَ (٣٢) وَمَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حَافِظِينَ (٣٣) فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ (٣٤) عَلَى الأرَائِكِ يَنْظُرُونَ (٣٥) هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ (٣٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"29. Sesungguhnya orang-orang yang berdosa, mereka terhadap orang-orang yang beriman mereka menertawakan." 

Orang-orang yang berdosa adalah mereka yang dahulu di dunia mengejek dan menertawakan orang-orang mukmin.

"30. Dan apabila mereka lalu dihadapan, mereka saling mengedipkan mata."

Bahkan ketika orang-orang mukmin melintas di hadapan mereka, maka mereka saling mengedipkan matanya sebagai tanda menghina dan merendahkan orang-orang mukmin.

"31. Dan apabila mereka kembali kepada keluarga mereka, mereka kembali riang gembira." 

Apabila orang-orang yang berdosa itu kembali kepada kaumnya atau ke tempat tinggal mereka, mereka kembali kepada kehidupan yang gembira dan menyenangkan. Apa saja yang mereka inginkan, mereka memperolehinya.

Mereka hidup senang dan kaya. Namun mereka tidak mensyukuri nikmat Allah yang telah diberikan kepada mereka. Bahkan mereka sibuk dengan menghina, mencemuh dan dengki terhadap kaum mukmin.

Mereka sungguh tertipu kerana bersikap buruk dan merasa aman di dunia. Seakan-akan mereka telah mendapat makluman dan jaminan dari Allah, bahawa mereka tergolong orang-orang yang berbahagia. Bahkan mereka menyatakan bahawa diri merekalah yang mendapat petunjuk.

"32. Dan apabila mereka melihat mereka, mereka berkata, "Sesungguhnya mereka orang-orang sesat.""

Apabila orang-orang yang berdosa itu nampak orang-orang mukmin, mereka mengatakan bahawa orang-orang beriman itu benar-benar orang-orang yang sesat kerana tidak seagama dengan mereka.

"33. Dan tidak mereka diutus atas mereka sebagai penjaga." 

Orang-orang yang berdosa itu tidaklah dikirim atau ditugaskan untuk mengawasi semua perbuatan dan ucapan orang-orang mukmin. Tetapi mereka menyibukkan dirinya dan menjadikan orang-orang mukmin sebagai sasaran yang ada di hadapan mata mereka.

"34. Maka pada hari itu orang-orang yang beriman terhadap orang-orang kafir mereka menertawakan." 

Maka pada hari Kiamat orang-orang yang mukmin nampak orang-orang berdosa itu berada dalam azab. Apa yang mereka ada-adakan benar-benar tidak wujud. Orang-orang mukmin yang sedang berada dalam kesenangan, kenikmatan dan ketenangan akan menertawakan orang-orang berdosa sebagai pembalasan terhadap mereka.

"35. Di atas dipan-dipan mereka memandang." 

Pada waktu itu orang-orang mukmin sedang duduk di atas pelamin-pelamin sambil memandang kepada Allah untuk menyanggah dugaan orang-orang berdosa yang menuduh mereka sebagai orang-orang yang sesat dan memandang kepada kenikmatan yang Allah sediakan.

Pada hari itu terbuktilah bahawa orang-orang mukmin tidaklah sesat. Bahkan mereka adalah kekasih-kekasih Allah yang didekatkan kepadaNya dan dapat melihat kepada Tuhan mereka di negeri kehormatanNya, iaitu syurga.

"36. Apakah diberi ganjaran orang-orang kafir apa yang mereka kerjakan?" 

Mereka benar-benar mendapat balasan dan hukuman yang lengkap, setimpal, sempurna dan sesuai perbuatan mereka di dunia terhadap orang-orang mukmin. Sesungguhnya Allah Maha Adil, Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

Selesai tafsir surah Al Mutaffifin dengan pertolongan Allah, taufiqNya dan kemudahanNya, wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...