Rabu, 2 Mei 2018

13:35-37 Tafsir Surah Ar Ra’d, ayat 35-37.

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ (٣٥)وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَفْرَحُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الأحْزَابِ مَنْ يُنْكِرُ بَعْضَهُ قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ وَلا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُو وَإِلَيْهِ مَآبِ (٣٦) وَكَذَلِكَ أَنْزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ   اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا وَاقٍ (٣٧)

Allah s.w.t. berfirman,

"35. Perumpamaan syurga yang dijanjikan orang-orang yang bertakwa; mengalir di bawahnya sungai-sungai;"

Gambaran dan ciri khas syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa ialah seperti taman. Di dalamnya mengalir sungai-sungai yang mengalir di sekitar daerah dan sisi-sisinya, menuruti apa yang dikehendaki oleh penduduknya.

Sungai-sungai itu mengalirkan air syurgawi yang berlimpah. Ada sungai madu, sungai khamr (arak), sungai susu, dan sungai-sungai air biasa yang mengalir tanpa parit. Lazat rasanya bagi peminumnya. Tiada berubah rasa dan baunya.

Penduduk syurga dapat mengalirkannya ke arah mana yang mereka kehendaki. Lalu sungai-sungai itu menyirami kebun dan pepohonan, dan menghasilkan berbagai macam buah-buahan.

"buahnya kekal dan naungannya."

Di dalamnya terdapat buah-buahan, makanan-makanan dan minuman-minuman yang tiada henti-hentinya berbuah dan tidak pernah habis. Begitu juga naungannya yang sentiasa teduh, tidak pernah hilang dan tidak pernah surut.

"Itulah tempat kesudahan orang-orang yang bertakwa, dan tempat kesudahan orang-orang kafir neraka."

Bandingkanlah keadaan syurga dan neraka itu, betapa jauh perbedaannya. Tiada sama penghuni-penghuni syurga dengan penghuni-penghuni neraka. Penghuni-penghuni syurga itulah orang-orang yang beruntung.

"36. Dan orang-orang Kami berikan kepada mereka Kitab"

Mereka adalah orang-orang yang menghidupkan ajaran-ajarannya sesuai dengan apa yang dikandungnya. Mereka adalah orang-orang Yahudi yang telah masuk agama Islam seperti Abdullah bin salam dan orang-orang Nasrani yang telah memeluk agama Islam.

"mereka bergembira dengan apa yang diturunkan kepadamu,"

Mereka bergembira dengan kitab Al Qur'an yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. kerana sesuai dengan kitab yang ada pada mereka. Di dalam kitab-kitab mereka terdapat bukti-bukti yang membenarkannya dan berita gembira tentang kedatangannya.

"dan di antara golongan orang yang mengingkari sebahagiannya."

Di antara golongan-golongan yang bersekutu iaitu Yahudi dan Nasrani, ada sebahagian orang yang mengingkari sebahagian perkara hak yang diturunkan kepadamu.

"Katakanlah, "Sungguh hanyalah aku diperintah agar aku menyembah Allah dan aku tidak menyekutukan denganNya.""

Sesungguhnya aku diutus untuk menyembah Allah semata dan tidak mempersekutukan sesuatu pun dengan Dia, sebagaimana para rasul sebelumku diutus membawa ajaran yang sama.

"KepadaNya aku menyeru, dan kepadaNya tempat kembaliKu.”

Hanya ke jalanNya aku menyeru umat manusia. Hanya kepadaNya aku kembali dan berpulang.

"37. Dan demikianlah, Kami menurunkannya hukum dengan bahasa Arab."

Sebagaimana Kami telah mengutus rasul-rasul sebelum kamu dan menurunkan kepada mereka kitab-kitab dari langit, begitu juga Kami turunkan kepadamu Al Qur'an sebagai peraturan yang benar dalam bahasa Arab.

Dengannya Kami muliakan kamu dan lebihkan kamu di atas selainmu, berkat kitab Al Qur'an yang jelas lagi terang ini. Tidak datang kepadanya kebatilan, baik dari depan maupun dari belakangnya. Ia diturunkan dari Tuhan Yang Mahabijaksana lagi Maha Terpuji.

Maka putuskanlah masalah di antara manusia dengannya. Ada juga yang mengertikan, “hukman ‘arabiyya” dengan kukuh dan rapi dalam bahasa Arab.

"Dan sungguh seandainya kamu mengikuti hawa nafsu mereka sesudah datang kepadamu ilmu, maka tidak ada bagi kamu dari Allah seorang pelindung dan tidak seorang pemelihara."

Kalau kamu mengikuti keinginan dan pendapat-pendapat mereka setelah datang pengetahuan dari Allah s.w.t. kepadamu, maka sekali-kali tidak ada yang melindungi dan yang menolong kamu dari siksaan Allah.

Oleh itu, orang-orang yang telah berpengetahuan dan telah berjalan di atas jalan yang benar, iaitu sunnah nabawi dan hujah yang jelas yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w., janganlah kalian mengikuti jalan yang ditempuh oleh orang-orang yang sesat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...