Ahad, 3 Jun 2018

48:5-9 Tafsir Surah Al Fath, ayat 5-9.

لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَيُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَكَانَ ذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ فَوْزًا عَظِيمًا (٥) وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (٦) وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (٧) إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (٨) لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلا (٩)

Semasa Rasulullah s.a.w. pulang dari Hudaibiyah, Allah s.w.t. menurunkan firmanNya, "Agar mengampuni kamu Allah apa yang telah lalu dari dosamu dan apa yang akan datang." (Al Fath 48:2)

Beliau s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya tadi malam telah diturunkan kepadaku suatu ayat (surah) yang lebih aku sukai daripada semua yang ada di muka bumi ini." Kemudian Beliau membacakannya kepada para sahabatnya.

Mereka berkata, "Selamatlah bagimu, ya Nabiyullah. Allah telah menerangkan apa yang akan Dia lakukan untukmu, lalu apakah yang akan Dia lakukan untuk kami?" Lalu Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"5. Agar Dia memasukkan lelaki mukmin dan perempuan mukmin syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya"

Supaya Dia memasukkan lelaki dan perempuan mukmin ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka tinggal di dalamnya untuk selama-lamanya.

"dan Dia menghapus dari mereka kesalahan-kesalahan mereka."

Supaya Dia menutupi dosa-dosa dan kekeliruan-kekeliruan mereka. Dia tidak menghukum mereka atas hal tersebut, bahkan memaafkan, mengampuni, menutup, mengasihani dan mensyukurinya.

Ini merupakan hasil terbesar yang diperoleh kaum mukmin, iaitu memperoleh semua yang diinginkan dengan masuk ke syurga serta disingkirkan semua yang ditakuti dengan dihapuskan kesalahan-kesalahannya.

"Dan adalah demikian itu di sisi Allah keuntungan yang besar,"

Balasan untuk kaum mukmin itu menurut Allah s.w.t. adalah suatu keuntungan yang besar. Itulah yang Dia lakukan untuk kaum mukmin.

"6. Dan Dia mengazab lelaki munafik dan perempuan munafik dan lelaki musyrik dan perempuan musyrik mereka berprasangka pada Allah sangkaan yang buruk."

Supaya Dia mengazab orang-orang munafik lelaki dan perempuan dan orang-orang musyrik lelaki dan perempuan kerana mereka itu bersangka buruk terhadap Allah s.w.t., Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya.

Mereka menyangka bahawa Allah s.w.t. tidak akan menolong agamaNya, RasulNya dan kaum mukmin, tidak akan meninggikan kalimatNya, dan bahawa orang yang berada di atas kebatilan akan terus berada di atas orang-orang yang berada di atas yang hak.

Maksud atau tujuan mereka adalah agar kaum mukmin terlantar. Hendaklah mereka dibunuh dan dihapuskan seluruhnya.

"Atas mereka giliran yang buruk"

Mereka akan mendapat dan kebinasaan yang amat buruk. Allah s.w.t. akan mengazab mereka dan memperlihatkan kepada mereka sesuatu yang menyakitkan mereka.

"dan Allah murka kepada mereka dan Dia melaknat mereka"

Allah s.w.t. memurkai mereka kerana perbuatan mereka menentangNya dan RasulNya. Dia mengutuk mereka, iaitu menjauhkan mereka dari rahmatNya.

"dan menyediakan bagi mereka neraka Jahannam. Dan seburuk-buruk tempat kembali."

Dia menyediakan bagi mereka neraka Jahanam. Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

"7. Dan milik Allah bala tentera langit dan bumi."

Kerajaan langit dan bumi, dan apa yang ada di antara keduanya adalah milik Allah s.w.t. Dia Yang memuliakan dan menghinakan. Dia akan menolong orang yang menolong agamaNya. Dia mampu untuk memberikan pembalasan terhadap musuh-musuhNya, iaitu orang-orang kafir dan kaum munafik yang memusuhi Islam. Sesungguhnya tenteraNya itulah yang pasti menang.

"Dan Allah Mahaperkasa Mahabijaksana."

Dia Mahakuat lagi Maha Mengalahkan. Dia Mahabijaksana dalam ciptaanNya dan dalam pengaturanNya; sehingga berjalan sesuai hikmahNya.

Allah s.w.t. berfirman kepada nabi Muhammad s.a.w.,

"8. Sungguh Kami mengutus kamu sebagai saksi,"

Allah s.w.t. mengutus Nabi Muhammad s.a.w. sebagai saksi terhadap semua makhluk, bagi umatnya pada hari Kiamat terhadap perbuatan baik dan buruk yang mereka lakukan, terhadap berbagai perkataan dan permasalahan, terhadap keesaan Allah dan sendiriNya Dia dengan kesempurnaan dari berbagai sisi.

"dan pembawa khabar gembira, dan pemberi peringatan,"

Beliau s.a.w. diutus sebagai pembawa berita gembira kepada orang-orang yang beriman, yang taat kepada Allah dan taat kepada RasulNya dengan balasan dunia, agama dan akhirat. Beliau s.a.w. diutus sebagai pemberi peringatan terhadap orang-orang kafir, yang derhaka kepada Allah dengan hukuman yang segera atau lambat.

Di antara sempurnanya pemberian khabar gembira dan peringatan adalah menerangkan amal dan akhlak yang mendapatkan khabar gembira atau peringatan. Dengan demikian, Beliau s.a.w. adalah yang menerangkan kebaikan dan keburukan, yang hak dan yang batil.

"9. Agar kalian beriman kepada Allah dan RasulNya, dan meneguhkanNya, dan memuliakanNya."

Allah s.w.t. mengutus Beliau s.a.w. untuk berdakwah dan mengajarkan hal-hal yang bermanfaat bagi manusia, agar manusia beriman dan taat kepada Allah dan RasulNya dalam semua urusan, agar manusia menguatkan agamaNya, agar manusia memuliakan, menghormati, membesarkan, mengagungkan, memenuhi hak-hak Allah dan RasulNya.

"dan bertasbih kepadaNya di waktu pagi dan petang."

Begitu juga agar manusia mensucikan nama Allah s.w.t. pada permulaan siang dan penghujung hari dengan solat maupun lainnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...