Selasa, 12 Jun 2018

84:16-25 Tafsir Surah Al Insyiqaq, ayat 16-25.

فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ (١٦) وَاللَّيْلِ وَمَا وَسَقَ (١٧) وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ (١٨) لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ (١٩) فَمَا لَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (٢٠) وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ (٢١) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ (٢٢) وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ (٢٣) فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (٢٤) إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (٢٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"16. Maka Aku bersumpah dengan cahaya merah senja,"

Allah s.w.t. bersumpah demi cahaya merah di waktu senja, iaitu cahaya merah yang berada di ufuk langit setelah terbenam matahari sampai waktu Isya.

"17. Demi malam dan apa yang menyelubungi,"

Allah s.w.t. bersumpah demi malam gelap gelita dan apa yang diselubunginya atau apa yang dihimpunkannya kerana kegelapannya, iaitu bintang-bintang dan haiwan-haiwan. Apabila malam hari tiba, maka semua makhluk pulang ke tempat tinggalnya masing-masing.

"18. Demi bulan apabila ia jadi purnama,"

Allah s.w.t. bersumpah dengan bulan apabila jadi purnama, kelihatan bundar, sempurna bulatnya, penuh bulatannya dan sempurna cahayanya.

"19. Sungguh kalian akan naik setingkat demi setingkat."

Inilah isi sumpah Allah s.w.t. Ada yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melalui keadaan demi keadaan dan urusan demi urusan yang berat-berat. Namun, walaupun khitabNya hanya ditujukan kepada Beliau s.a.w., tetapi pengertiannya ditujukan kepada seluruh manusia.

Sesungguhnya kalian benar-benar akan melalui tahap demi tahap, kedudukan demi kedudukan, urusan demi urusan dan keadaan demi keadaan dalam kehidupan. Dari setitis air mani kemudian kalian dilahirkan, kemudian menyusu hingga disapih (dihentikan menyusu), kemudian melalui masa kanak-kanak, remaja dan sampai dewasa.

Dari masa muda kalian menjadi tua. Dari hidup kalian menjadi mati. Kemudian di hari kiamat kalian dibangkitkan kembali untuk diberikan balasan. Di hadapan kalian benar-benar terdapat urusan yang besar yang kalian tidak akan mampu menghadapinya.

Kalian akan mengalami banyak penderitaan kerana menghadapi keadaan-keadaan dan peristiwa-peristiwanya yang amat menakutkan. Maka mintalah pertolongan kepada Allah Yang Mahaagung.

Tingkat demi tingkat yang dilalui hamba menunjukkan bahawa Allah s.w.t. saja yang berhak disembah, Yang Mahaesa dan yang mengatur hamba-hambaNya dengan hikmah dan rahmatNya, dan bahawa hamba sangat fakir serta lemah di bawah pengaturan Yang Mahaperkasa lagi Maha Penyayang. Namun, kebanyakan manusia tidak beriman.

"20. Maka mengapa bagi mereka tidak beriman?"

Apakah yang menghalang-halangi mereka dari beriman kepada Allah, RasulNya dan hari kemudian? Padahal bukti-buktinya begitu jelas.

"21. Dan apabila dibacakan atas mereka Al Qur'an, mereka tidak bersujud."

Apabila Al Qur'an yang merupakan ayat-ayat dan kalam Allah dibacakan kepada mereka, lalu mereka tidak menghormati dan tidak mengagungkannya. Mereka tidak mahu tunduk kepada Al Qur’an itu, tidak mahu tunduk kepada perintah-perintahnya.

"22. Bahkan orang-orang yang kafir mendustakan."

Bahkan orang-orang yang kafir mendustakan mengingkari dan menentang kebenaran, walaupun kebenaran itu telah jelas.

"23. Dan Allah lebih mengetahui terhadap apa yang mereka sembunyikan."

Padahal Allah mengetahui apa yang mereka tersimpan dalam hati mereka.

"24. Maka beri mereka khabar gembira dengan azab yang pedih."

Beritakanlah atau sampaikanlah ancaman kepada mereka, bahawa Allah s.w.t. telah menyediakan bagi mereka azab yang pedih.

"25. Kecuali orang-orang yang beriman dan mereka beramal soleh, bagi mereka pahala yang tidak terputus-putus."

Di antara sekian manusia itu ada segolongan yang Allah berikan hidayah. Iaitu orang-orang yang hatinya beriman dan mengerjakan amal soleh atau kebajikan dengan seluruh anggota tubuhnya. Mereka beriman kepada Allah dan menerima apa yang dibawa para rasul.

Di hari kemudian di akhirat, mereka akan mendapat pahala yang kekal, tidak putus-putusnya, tidak dikurangi dan tidak terhitung banyaknya.

Sesungguhnya Allah s.w.t. memberikan kurniaNya kepada ahli syurga dalam semua keadaan, saat dan detik mereka. Mereka dimasukkan ke dalam syurga oleh Allah s.w.t. hanyalah semata-mata berkat kurnia dan rahmatNya, bukan kerana amal perbuatan yang telah mereka kerjakan.

Maka Dia berhak memberikan kurniaNya kepada mereka selama-lamanya. Segala puji hanyalah bagi Allah semata selama-lamanya. Kerana itu ahli syurga diberi ilham untuk bertasbih dan bertahmid kepadaNya, sebagaimana mereka diberi ilham untuk bernafas. Akhir doa mereka ialah, "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam."

Selesai tafsir surah Al Insyiqaq dengan pertolongan Allah, taufiqNya dan kemudahanNya, walhamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...