Ahad, 15 Julai 2018

19:96-98 Tafsir Surah Maryam, ayat 96-98.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (٩٦) فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنْذِرَ بِهِ قَوْمًا لُدًّا (٩٧) وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزًا (٩٨)

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"96. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, akan menjadikan bagi mereka Ar Rahman rasa kasih sayang."

Hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh, iaitu amal-amal yang diridhai oleh Allah s.w.t. kerana mengikuti tuntunan syariat Nabi Muhammad s.a.w. Mereka menghadapkan segenap kalbunya kepada Allah.

Allah Yang Maha Pemurah berjanji akan memberi mereka rezeki kasih sayang atau menanamkan dalam hati mereka rasa kasih sayang. Wuddan bermaksud kasih sayang. Iaitu kasih sayang di dalam hati ahli iman.

Mereka mencintai orang-orang mukmin. Mereka dikasihi dan dicintai oleh orang-orang muslim, orang-orang mukmin, hamba-hambaNya yang soleh, bahkan manusia di dunia dan makhluk. Mereka juga mendapat rezeki yang baik serta lisan yang benar. Hal ini termasuk nikmat Allah kepada mereka dan merupakan suatu kepastian yang telah ditetapkan olehNya.

Dalam surah Maryam ini, nama Allah Ar Rahman banyak disebut untuk memberi pengertian bahawa Allah memberi ampunan tanpa perantara, dan bahawa rahmatNya begitu luas dan mengena kepada segala sesuatu.

Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya Allah s.w.t. apabila mencintai seorang hamba(Nya), maka Dia memanggil Malaikat Jibril dan berfirman kepadanya, "Wahai Jibril, sesungguhnya Aku menyukai si Fulan, maka cintailah dia.” Jibril mencintainya, kemudian ia berseru ke segenap penduduk langit, bahawa sesungguhnya Allah menyukai si Fulan, maka sukailah dia oleh kalian. Maka seluruh penduduk langit mencintainya, kemudian diletakkanlah baginya cinta dan kasih sayang di bumi dan sesungguhnya apabila Allah membenci seorang hamba(Nya), maka Dia memanggil Malaikat Jibril dan berfirman kepadanya, "Wahai Jibril, sesungguhnya Aku membenci si Fulan, maka bencilah dia olehmu.” Maka Malaikat Jibril membencinya, kemudian ia berseru ke segenap penduduk langit, bahawa sesungguhnya Allah membenci si Fulan, maka bencilah dia oleh kalian. Maka seluruh penduduk langit membencinya, kemudian diletakkanlah baginya kebencian di bumi."

Di dalam hadis disebutkan, “Barang siapa yang mencari keridhaan Allah dengan kemurkaan manusia, maka Allah meridhainya dan akan menjadikan manusia ridha kepadanya, dan barang siapa yang mencari keridhaan manusia dengan kemurkaan Allah, maka Allah akan murka kepadanya dan menjadikan manusia murka kepadanya.”

Tidak ada seorang hamba pun yang beramal baik atau amal buruk, melainkan Allah memakaikan kepadanya buah dari amal perbuatannya yang melekat pada tubuhnya bagai kain selendang.

Seseorang yang beribadah kepada Allah kerana ingin menjadi buah bibir orang ramai, akan disebut-sebut dengan sebutan yang buruk, iaitu sebagai orang yang menunjuk-nunjuk dengan ibadahnya. Seseorang yang mengikhlaskan amalnya kerana Allah semata, orang ramai akan mendoakan semoga Allah merahmatinya.

"97. Maka sungguh hanyalah Kami memudahkannya dengan lisan kamu,"

Maka sesungguhnya Kami telah memudahkan Al Qur’an itu dengan lisan dan bahasa kamu. Kami mudahkan lafaz dan maknanya agar maksud tercapai dan dapat diambil manfaat. Kami mudahkan Al Qur'an ini dengan bahasa Arab yang jelas, fasih lagi sempurna.

"agar kamu beri khabar gembira dengannya orang-orang yang bertakwa,"

Demikian itu agar dengan Al Qur’an itu, kamu dapat menyampaikan khabar gembira dan sebab-sebab untuk mendapatkannya kepada orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang taat kepada Allah dan membenarkan RasulNya, bahawa mereka akan mendapat balasan atau pahala, cepat atau lambat.

"dan kamu memberi peringatan dengannya kaum yang membantah."

Dengan Al Qur'an itu juga kamu dapat memberi peringatan kepada kaum yang membantah, membangkang, kuat dalam kekafirannya, tuli pendengaran hatinya, menyimpang dari jalan yang hak, cenderung kepada kebatilan, penderhaka, pendusta, pencabar dan bersikap memusuhi.

"98. Dan berapa banyak Kami binasakan sebelum mereka dari umat-umat."

Kami telah membinasakan banyak umat sebelum mereka seperti kaum Nuh, ‘Ad, Samud, Fir’aun dan lainnya, ketika mereka tetap kafir kepada ayat-ayat Kami dan mendustakan rasul-rasul Kami. Padahal peringatan sudah sampai kepada mereka.

"Apakah kamu merasa dari antara mereka dari seseorang atau kamu mendengar bagi mereka suara lirih?"

Adakah kamu nampak seseorang dari mereka? Adakah kamu mendengar suara mereka yang samar-samar atau bisikan mereka? Mereka dibinasakan tanpa ada seorang pun yang tertinggal dan tidak meninggalkan jejak.

Tinggallah berita mereka yang menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang kemudian.

Selesai tafsir surah Maryam dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...