Isnin, 27 Ogos 2018

4:77-79 Tafsir Surah An Nisa, ayat 77-79.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلا تُظْلَمُونَ فَتِيلا (٧٧) أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا (٧٨) مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا (٧٩)

Abdur Rahman ibnu Auf dan beberapa orang temannya datang menemui Nabi s.a.w. di Mekah. Lalu mereka berkata, "Wahai Nabi Allah, dahulu kami berada dalam kejayaan (kekuatan) ketika masih musyrik. Tetapi setelah beriman, kami menjadi kalah (lemah)."

Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya aku diperintahkan untuk memberi maaf (terhadap tindakan-tindakan kaum musyrik). Kerana itu, janganlah kalian memerangi kaum itu."

Setelah Allah memindahkan Nabi s.a.w. ke Madinah, maka Allah memerintahkannya untuk memerangi orang-orang musyrik. Tetapi ramai yang menahan diri (takut). Mereka yang berkata demikian tidak mahu berperang.

Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"77. Tidakkah kamu lihat kepada orang-orang yang dikatakan kepada mereka, "Tahanlah tangan kalian, dan dirikanlah solat, dan tunaikanlah zakat!""

Di masa permulaan Islam ketika orang-orang mukmin masih berada di Mekah, orang-orang musyrik yang selalu menindas sebahagian saudara-saudara mereka. Orang-orang mukmin sangat merindukan adanya perintah dari Allah yang memerintahkan mereka berperang melawan dan membalas sakit hati terhadap musuh-musuh mereka.

Namun Allah s.w.t. memerintahkan mereka untuk menahan diri dari berperang, bersikap pemaaf, mengampuni perbuatan orang-orang musyrik, dan bersabar hingga datang perintah dari Allah. Waktu itu perintah berperang masih belum sesuai kerana banyak sebab.

Antara lain ialah termasuk kebijaksanaan Allah s.w.t. adalah menetapkan syari'at yang tidak memberatkan hamba-hambaNya, memulainya dari yang terpenting dan yang lebih mudah dahulu dan boleh dikerjakan.

Mereka hanya diperintahkan tetap melaksanakan solat dan menunaikan zakat. Zakat di sini bukanlah bermaksud zakat yang ada nisab dan syarat-syaratnya, tetapi membantu orang-orang yang miskin dari kalangan mereka sendiri. Zakat yang memakai nisab mula diwajibkan ketika di Madinah.

Kaum muslim masih minoriti dan perlengkapan kurang berbanding musuh mereka. Jika mereka diwajibkan berperang, tentu hal itu akan membawa kepada lenyapnya Islam, maka diperhatikan maslahat yang lebih besar.

Jihad memerlukan persiapan, baik persiapan fizikal, material maupun persiapan mental. Persiapan mental dapat diperoleh dari pembinaan rohani dan istiqamah di atas amal soleh, di antaranya adalah mendirikan solat.

Keberadaan kaum mukmin saat itu ada di negeri mereka sendiri, iaitu di Tanah Suci Mekah yang merupakan bahagian dari bumi yang paling suci. Perintah untuk berperang di dalam negeri mereka bukan atas dasar memulai, menurut suatu pendapat.

Dan kerana hal-hal lain yang hanya Allah yang mengetahuinya.

"Maka setelah diwajibkan atas mereka perang, tiba-tiba segolongan dari mereka takut kepada manusia, seperti takut kepada Allah, atau lebih takut."

Ketika mereka telah berijrah ke Madinah, agama Islam semakin kuat. Kaum mukmin telah mempunyai negeri sendiri, pertahanan dan para penolongnya. Kerana itulah maka jihad baru diperintahkan hanya di Madinah.

Namun setelah mereka diperintahkan dan diwajibkan berperang seperti yang mereka dambakan sebelumnya, tiba-tiba sebahagian dari mereka takut kepada musuh kerana takut terbunuh. Mereka ini adalah golongan munafik.

Sangat takutnya mereka itu seperti takut kepada azab Allah, bahkan lebih dari itu takutnya. Mereka merasa lemah, tidak sanggup, tidak sedia mati dan mereka mengeluh.

"Dan mereka berkata, "Ya Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan atas kami perang? Mengapa tidak Engkau tangguhkan kami hingga waktu yang dekat?""

Ajalin qarib bemaksud mati atau akhir hayat. Mereka bertanya mengapa Allah wajibkan berperang kepada mereka? Mengapa tidak Dia tunda kewajiban berperang kepada mereka beberapa waktu lagi? Mengapa tidak Dia biarkan mereka hingga tempoh yang singkat (akhir hayat), kerana perang akan mengalirkan darah, anak-anak menjadi yatim, dan isteri-isteri menjadi janda.

Sepatutnya mereka tunduk kepada perintah Allah dan bersabar di atasnya. Keadaan seperti ini biasanya menimpa kepada mereka yang belum kukuh azamnya, bersegera kepada sesuatu padahal belum tiba waktunya, maka biasanya mereka tidak mampu bersabar ketika tiba saatnya dan tidak sanggup memikulnya. Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"Katakanlah, "Kesenangan dunia sedikit, dan akhirat lebih baik bagi orang yang bertakwa,""

Bersenang-senang dengan kehidupan dunia yang mempesonakan ramai orang hanyalah sebentar dan akan lenyap. Dunia ini semuanya dari awal sampai akhir, sama seperti seseorang yang melihat dalam mimpinya sesuatu yang disukainya. Tidak lama kemudian dia terjaga.

Tiada kebaikan pada dunia bagi orang yang tidak mempunyai bahagian pahala dari Allah di tempat yang kekal nanti. Memikul beban ketaatan kepada Allah dalam waktu yang sebenarnya sebentar membantu kalian memikul beban itu.

Bagi orang yang bertakwa, akhiratnya adalah lebih baik daripada kehidupan dunianya. Kenikmatannya sempurna. Pemandangannya indah tidak terbayangkan oleh hati, belum pernah dilihat oleh mata dan belum pernah didengar oleh telinga.

Penghuninya kekal dan tidak akan mati, tetap muda dan tidak akan tua, bersaudara tidak bermusuh-musuhan, tetap senang dan tidak pernah sedih, tetap sihat dan tidak pernah sakit, sentiasa aman dan tidak pernah ditimpa rasa takut dan kekhuatiran.

Apa yang mereka inginkan ada di hadapan tanpa perlu bekerja keras dan berusaha, makanan dan minuman enak yang dihidangkan, bidadari yang bermata jeli dan kesenangan lainnya yang amat sempurna.

"dan kalian tidak dizalimi sedikit pun."

Kalian tidak akan dianiaya sedikitpun. Semua amal perbuatan kalian untuk mengejar akhirat pasti ditunaikan dengan balasan yang sempurna tanpa dikurangi sedikit pun.

Ayat ini mengandung pengertian hiburan bagi kaum mukmin dalam menghadapi kehidupan dunia, sekaligus menanamkan rasa suka, mengejar dan berusaha kepada pahala akhirat serta menggugah mereka untuk berjihad.

"78. Di mana saja kalian berada, akan mendapatkan kalian kematian,"

Di mana saja kalian berada, kalian pasti akan mati. Tiada seorang pun dari kalian yang selamat dari maut. Tiada sesuatu pun yang dapat menyelamatkan kalian dari kematian, baik kalian ikut dalam berjihad ataupun tidak ikut berjihad. Sesungguhnya umur manusia itu ada batasnya dan mempunyai ajal yang telah ditentukan serta kedudukan yang telah ditetapkan baginya.

"walaupun kalian dalam benteng yang kukuh."

Walaupun kalian berada di dalam benteng yang kuat dan tinggi. Tiada gunanya sikap waspada dan berlindung di tempat yang kukuh atau di mana saja dari ancaman maut. Sikap berhati-hati tidaklah dapat melawan qadar. Orang yang duduk tidak berperang tidak dapat menolak taqdir.

Semua ini merupakan dorongan untuk berjihad fii sabilillah. Sesekali berupa targhib (dorongan) dengan menyebutkan keutamaan dan pahalanya, sesekali berupa tarhib (ancaman) yang berupa hukuman bagi yang meninggalkannya dan sesekali berupa pemberitahuan bahawa duduk di tempat (tidak berjihad) tidaklah berguna baginya.

"Dan jika menimpa mereka kebaikan, mereka berkata, "Ini dari sisi Allah.""

Orang-orang yang berpaling dari apa yang dibawa rasul lagi menentangnya, seperti orang-orang Yahudi, jika mereka mendapat al hasanah, iaitu kebaikan seperti kemakmuran, kesuburan, kesihatan, rezeki yang berlimpah, harta yang melimpah ruah, ramai anak dan rezeki-rezeki lain, mereka mengatakan bahawa ia datang dari Allah.

"Dan jika menimpa mereka bencana, mereka berkata, "Ini dari sisi kamu.""

Jika mereka ditimpa sayyiah, iaitu keburukan seperti kekeringan, kelaparan, kemiskinan, kekurangan rezeki, penyakit, kematian dan musibah lainnya, mereka melemparkan kesialan itu kepada Nabi Muhammad s.a.w., lalu mereka berkata, "Ini disebabkan kamu."

Begitu juga ucapan orang-orang munafik, iaitu mereka yang masuk Islam lahiriahnya, sedangkan hati mereka benci terhadap Islam. Apabila mereka ditimpa bencana, maka mereka kaitkan hal itu dengan penyebab kerana mereka meninggalkan agama mereka dan mengikuti agama Nabi Muhammad s.a.w., akhirnya mereka ditimpa bencana itu.

Termasuk juga orang-orang yang menisbatkan terjadinya musibah atau hilangnya kebaikan kepada syari'at yang dibawa rasul atau sebahagiannya, maka mereka tergolong orang-orang yang mendapat celaan ini. Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"Katakanlah, "Semuanya dari sisi Allah.""

Kebaikan dan keburukan itu semuanya datang dari sisi Allah. Semuanya itu adalah atas ketetapan dan takdirNya. Dia melakukan keputusanNya terhadap semua orang, baik terhadap orang yang bertakwa maupun terhadap orang yang derhaka, dan baik terhadap orang mukmin maupun terhadap orang kafir.

Dalam masalah takdir ini, mereka tidak diserahkan kepada takdir sepenuhnya kerana mereka telah diperintah, dan yang terjadi adalah seperti yang mereka alami. Kemudian Allah s.w.t. berfirman mengingkari mereka,

"Maka mengapa mereka, kaum mereka hampir-hampir tidak memahami pembicaraan?"

Orang-orang munafik itu hampir-hampir tidak memahami pelajaran dan nasihat-nasihat yang disampaikan sedikit pun. Perkataan mereka yang demikian timbul dari keraguan dan kebimbangan mereka, kurangnya pemahaman dan ilmu mereka yang diliputi dengan kebodohan dan aniaya.

Dalam ayat ini terdapat pujian bagi orang yang memahami apa yang datang dari Allah dan rasulNya (mendalami fiqh), dorongan untuk memahaminya dan dorongan untuk melakukan sesuatu yang dapat membantu ke arahnya seperti memperhatikan firmanNya, mentadabburinya dan menempuh semua jalan yang boleh mengarah kepadanya.

Jika mereka memahami apa yang datang dari Allah, tentu mereka mengetahui bahawa kebaikan dan keburukan semuanya dengan qadha' Allah dan qadarNya; tidak keluar daripadanya. Begitu juga para rasul 'alaihimus salaatu was salam.

Mereka bukanlah sebab terhadap keburukan yang ada, baik mereka maupun apa yang mereka bawa. Mereka diutus untuk memperbaiki dunia dan agama. Kemudian Allah s.w.t. berfirman kepada RasulNya, ditujukan kepada semua orang dan sebagai jawaban,

"79. Apa saja yang menimpamu dari kebaikan maka dari Allah;"

Wahai manusia, apa saja kebaikan, kebajikan atau nikmat yang kalian peroleh adalah dari kemurahan, kasih sayang dan rahmat Allah. Dialah yang memberinya, memudahkannya dan memudahkan sebab-sebabnya.

"dan apa saja yang menimpamu dari keburukan, maka dari dirimu sendiri."

Apa saja keburukan, bencana atau musibah yang menimpa kalian, maka dari kesalahan, dosa-dosa, tindakan dan akibat perbuatan kalian sendiri, sebagai hukuman buat kalian. Allah yang menakdirkannya atas dirimu.

Seorang mukmin yang melecet, tertusuk duri, tersandung kakinya, terseliuh, ditimpa kesusahan, kesedihan, kelelahan dan musibah lainnya, demikian itu adalah kerana dosanya. Namun yang dimaafkan oleh Allah jauh lebih banyak. Allah menghapuskan sebahagian dari dosa-dosanya kerana musibah itu.

Allah membukakan pintu-pintu ihsanNya dan memerintahkan kalian mengambil kebaikan dan kurniaNya, serta memberitahukan bahawa maksiat dapat menghalangi kurniaNya. Oleh kerana itu, apabila seseorang melakukannya, maka hendaklah dia mencela dirinya sendiri, kerana yang menghalangi untuk mendapatkan kurnia Allah dan kebaikanNya adalah dirinya sendiri.

"Dan Kami utus kamu kepada manusia rasul."

Allah s.w.t. mengutus Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasul kepada seluruh manusia, untuk menyampaikan syariat-syariat (perintah-perintah) Allah, hal-hal yang disukai dan diridaiNya, serta semua hal yang dibenci dan ditolakNya.

"Dan cukuplah Allah saksi."

Cukuplah Allah s.w.t. yang menjadi saksi bahawa Dialah yang mengutus Nabi Muhammad s.a.w. Dia juga menjadi saksi antara Beliau dan umatnya, Dia Maha Mengetahui semua yang Beliau sampaikan kepada mereka, juga jawaban serta sanggahan mereka terhadap perkara hak yang Beliau sampaikan kepada mereka kerana kekufuran dan keingkaran mereka.

Persaksian ini merupakan persaksian yang paling besar. Dia Mahasempurna ilmu, kekuasaan dan Maha Besar hikmahNya. Ditambah dengan penguatan Allah kepadanya dengan mukjizat dan pertolongan Allah kepadanya. Maka dapat diketahui dengan pasti bahawa Muhammad s.a.w. adalah utusan Allah.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...