Jumaat, 10 Ogos 2018

48:10-13 Tafsir Surah Al Fath, ayat 10-13.

إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا (١٠) سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الأعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا فَاسْتَغْفِرْ لَنَا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مَا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ نَفْعًا بَلْ كَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (١١) بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَالْمُؤْمِنُونَ إِلَى أَهْلِيهِمْ أَبَدًا وَزُيِّنَ ذَلِكَ فِي قُلُوبِكُمْ وَظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ وَكُنْتُمْ قَوْمًا بُورًا (١٢) وَمَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَعِيرًا (١٣)

Pada bulan Zulkaidah tahun keenam Hijriyyah, Nabi Muhammad s.a.w. bersama pengikut-pengikutnya hendak mengunjungi Mekah untuk melakukan umrah dan menziarahi keluarga-keluarga mereka yang telah lama ditinggalkan.

Setelah sampai di Hudaibiyah Beliau berhenti dan mengutus Usman bin Affan lebih dahulu ke Mekah untuk menyampaikan maksud kedatangan Beliau dan kaum muslim. Mereka menanti-nanti kembalinya Usman r.a., tetapi tidak juga datang kerana Usman ditahan oleh kaum musyrikin.

Kemudian tersiarlah khabar bahawa Usman telah dibunuh. Oleh kerana itu, Nabi s.a.w. menyeru agar kaum muslim melakukan bai'at (janji setia) kepada Beliau. Mereka pun berjanji setia kepada Nabi s.a.w. dan akan memerangi kaum Quraisy bersama Nabi s.a.w. sampai kemenangan tercapai dan tidak akan mundur.

Bai'at yang diridhai Allah ini adalah Bai'atur Ridwan, yang dilakukan di bawah pohon Samurah di Hudaibiyah. Para sahabat yang berbaiat kepada Rasulullah s.a.w. saat itu jumlahnya seribu empat ratus orang.

Allah s.w.t. berfirman memuliakan, menghormati dan mengagungkan RasulNya, Nabi Muhammad s.a.w.,

"10. Sesungguhnya orang-orang yang berjanji setia kepadamu sungguh mereka hanyalah berjanji setia kepada Allah."

Bahawasanya orang-orang yang berbai'at (berjanji setia) kepada Nabi Muhammad s.a.w., sama seperti mereka berjanji setia kepada Allah. Orang yang berjanji setia biasanya berjabatan tangan. Cara berjanji setia dengan Rasul ialah meletakkan tangan Rasul di atas tangan orang yang berjanji itu. Allah s.w.t. berfirman,

"Tangan Allah di atas tangan mereka;"

Tangan Allah di atas tangan-tangan mereka bermaksud bahawa sebenarnya Dialah yang dibai'at, sedangkan Rasulullah s.a.w. hanyalah sebagai perantaraNya. Berjanji dengan Rasulullah sama dengan berjanji dengan Allah, maka wajiblah mereka memenuhinya.

Allah sentiasa hadir bersama mereka, mendengar perkataan mereka, melihat tempat mereka, mengetahui apa yang tersimpan di dalam hati mereka dan juga apa yang mereka nyatakan. Allah Mahasuci dari segala sifat-sifat yang menyerupai makhlukNya.

"maka barang siapa yang melanggar, maka sungguh hanyalah melanggar atas dirinya sendiri;"

Barang siapa yang melanggar janji itu, akibat dan hukuman dari perbuatannya itu akan menimpa dirinya sendiri, sedangkan Allah Maha Kaya daripadanya dan tidak memerlukannya.

"dan barang siapa menepati dengan apa yang berjanji atasnya Allah, maka Dia akan memberinya pahala yang besar."

Barang siapa menepati janjinya kepada Allah, maka Allah akan memberinya pahala yang besar atau berlimpah. Hanya Allah yang mengetahui besar dan ukurannya kerana Dialah yang akan memberikannya.

Kemudian sampailah kepada Rasulullah s.a.w. berita tentang perihal Usman r.a., bahawa berita tersebut tidak benar. Bai'atur Ridwan ini menggetarkan kaum musyrikin, sehingga mereka melepaskan Usman r.a. dan mengirim utusan untuk mengadakan perjanjian damai dengan kaum muslimin. Perjanjian perdamaian ini terkenal dengan Sulhul Hudaibiyah.

Orang-orang Badui yang lemah imannya menolak berjalan bersama Rasulullah s.a.w. menuju ke Hudaibiyah. Mereka lebih memilih tetap tinggal di tempat kediaman mereka bersama keluarga dan kesibukan mereka.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w. mencela mereka dan memberitahu Beliau bahawa mereka akan meminta uzur kepada Beliau. "

"11. Akan mengatakan kepadamu orang-orang yang tertinggal dari orang-orang Arab Badui, "Telah menyibukkan kami harta kami dan keluarga kami, dan mohonkanlah ampun untuk kami.""

Mereka akan beralasan bahawa diri mereka disibukkan dengan urusan harta dan keluarga mereka sehingga tidak dapat ikut berjihad fii sabilillah bersama Rasulullah s.a.w. Untuk itu mereka dan meminta kepada Beliau s.a.w. agar sudi memohonkan ampunan kepada Allah bagi mereka.

"mereka berkata dengan lisan mereka apa yang tidak ada dalam hati mereka."

Mereka sebenarnya berdusta dalam ucapannya. Ucapan mereka bukanlah timbul dari ketulusan hati, melainkan hanya sekadar berdalih dan diplomasi. Apa yang ada dalam hati mereka tidaklah seperti yang mereka ucapkan.

Jika mereka benar-benar ikhlas, mereka akan menunjukkan rasa menyesal, mengakui bahawa mereka berdosa dan bahawa mereka telah melakukan perbuatan yang perlu diiringi dengan istighfar, taubat dan kembali. Tentu istighfar Rasulullah s.a.w. akan bermanfaat bagi mereka.
Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w.,

"Katakanlah, "Maka siapakah yang mampu untuk kalian dari Allah sedikit pun jika Dia menghendaki bagi kalian bahaya atau Dia menghendaki bagi kalian manfaat?”"

Tiada seorang pun yang dapat menolak apa yang dikehendaki oleh Allah terhadap diri kalian. Jika Dia menghendaki bahaya, bencana, kemudaratan, manfaat atau keuntungan bagi kalian, tiada yang dapat menghalangnya sedikit pun. Mahatinggi lagi Mahasuci Allah.

"Bahkan Allah dengan apa yang kalian kerjakan Maha Teliti."

Sebenarnya Allah Maha Teliti dan Maha Mengetahui semua perbuatan kalian. Dia Maha Mengetahui semua rahsia dan isi hati kalian, walaupun kalian menutup-nutupinya dan beralasan dengan mengucapkan apa yang bertentangan dengan isi hati kalian.

Ketidakhadiran kalian bukanlah ketidakhadiran yang beralasan, bukan juga sikap menentang, tetapi ia adalah sikap munafik kalian.

"12. Bahkan kalian menyangka bahawa tidak akan kembali Rasul dan orang-orang mukmin kepada keluarga mereka selamanya."

Sebenarnya kalian telah bersangka buruk terhadap Allah. Kalian menyangka bahawa Rasul dan orang-orang mukmin sekali-kali tidak akan kembali lagi kepada keluarga mereka selamanya kerana terbunuh dan binasa semuanya tanpa ada yang selamat barang seorang pun.

"dan dijadikan terasa indah demikian itu dalam hati kalian,"

Syaitan telah menjadikan kalian memandang baik sangkaan buruk dalam hati kalian itu, bahawa kalian lebih selamat jika tidak mengikuti Rasul dan kaum mukmin.

"dan kalian menyangka sangkaan yang buruk, dan jadilah kalian kaum yang binasa."

Kalian ini kaum yang suka bersangka buruk. Di dalam hati kalian ada penyakit. Kerana itu kalian menjadi kaum yang binasa, celaka, rosak dan tidak ada kebaikan. Allah telah berjanji bahawa Dia akan memenangkan agamaNya dan akan meninggikan kalimatNya, tetapi iman dan keyakinan kalian terhadap janjiNya terlalu lemah.

"13. Dan barang siapa yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya, maka sungguh Kami menyediakan bagi orang-orang yang kafir neraka yang menyala-nyala."

Barang siapa yang tidak ikhlas dalam beramal zahir dan batinnya, maka sesungguhnya Allah s.w.t. akan mengazabnya di dalam neraka yang menyala-nyala, walaupun mereka secara lahiriah menampakkan kepada orang lain hal yang bertentangan dengan apa yang tersimpan di dalam hati mereka (iaitu tidak ikhlas dan bukan kerana Allah s.w.t.).

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...