Ahad, 16 September 2018

16:56-62 Tafsir An Nahl, ayat 56-62.

وَيَجْعَلُونَ لِمَا لا يَعْلَمُونَ نَصِيبًا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ تَاللَّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَفْتَرُونَ (٥٦) وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَاتِ سُبْحَانَهُ وَلَهُمْ مَا يَشْتَهُونَ  (٥٧) وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالأنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ (٥٨) يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ (٥٩) لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الأعْلَى وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٦٠) وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ مَا تَرَكَ عَلَيْهَا مِنْ دَابَّةٍ وَلَكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلا يَسْتَقْدِمُونَ (٦١) وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ مَا يَكْرَهُونَ وَتَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْكَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَى لا جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النَّارَ وَأَنَّهُمْ مُفْرَطُونَ (٦٢)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang keburukan, kebodohan dan kezaliman orang-orang musyrik. Mereka membuat-buat kedustaan terhadap Allah, menyembah berhala-berhala, patung-patung dan tandingan-tandingan yang mereka ada-adakan di samping Allah tanpa pengetahuan (ilmu).

"56. Dan mereka menjadikan untuk apa yang mereka tidak mengetahui bahagian dari apa yang Kami telah rezekikan pada mereka."

Mereka menetapkan, menyediakan dan sisihkan bagi berhala-berhala sembahan mereka, yang mereka tidak mengetahui kekuasaan dan kemampuannya, yang tidak memberi rezeki dan tidak menciptakan mereka, suatu bahagian dari rezeki yang telah Allah berikan kepada mereka.

Sepatutnya mereka bersyukur kepada Allah yang telah memberikan rezeki hasil tanaman dan haiwan ternakan kepada mereka, tetapi gunakan nikmat-nikmat Allah untuk berbuat syirik dan mendekatkan diri kepada selainNya.

Maka Allah s.w.t. bersumpah dengan menyebut nama ZatNya sendiri Yang Mahamulia,

"Demi Allah, sungguh kalian akan ditanya tentang apa yang kalian ada-adakan."

Kelak kalian pasti akan diminta pertanggungjawaban tentang apa yang telah kalian ada-adakan kerana kalian telah berdusta dengan mengatakan bahawa Allah memerintahkan kalian melakukan hal itu.

Oleh kerana itu, kelak Allah benar-benar akan membalas perbuatan kalian dengan balasan yang sempurna, iaitu hukuman berat di neraka Jahanam jika kalian tetap terus berbuat seperti itu.

"57. Dan mereka menjadikan bagi Allah anak-anak perempuan."

Mereka menetapkan bahawa para malaikat (hamba-hamba Allah) sebagai makhluk jenis perempuan, lalu mereka menganggapnya sebagai anak-anak perempuan Allah, yang mereka sembah juga selainNya. Mereka melakukan kekeliruan yang sangat besar dalam penilaian tersebut.

Mereka menisbatkan kepada Allah, bahawa Allah mempunyai anak, padahal Allah tidak beranak. Kemudian mereka memberikan kepadaNya bahagian anak yang paling rendah, iaitu anak-anak perempuan, padahal mereka sangat benci kepada anak-anak perempuan buat diri mereka sendiri.

"Mahasuci Dia,"

Mahasuci Allah dari mengambil atau memiliki anak. Mahatinggi Allah dari ucapan dan apa yang mereka buat-buat itu dengan ketinggian yang setinggi-tingginya.

"dan bagi mereka apa yang mereka sukai."

Sedangkan untuk mereka sendiri, mereka tetapkan atau memilih apa yang mereka sukai, iaitu anak-anak lelaki. Mereka sendiri enggan menerima anak-anak perempuan, tetapi mereka menisbatkan anak-anak perempuan kepada Allah.

"58. Dan apabila dikhabarkan salah seorang dari mereka dengan anak perempuan, menjadi mukanya menghitam, dan dia sangat marah."

Apabila seseorang dari mereka dikhabarkan dengan kelahiran anak perempuan, merah padamlah mukanya, kelihatan murung dan diam kerana sangat sedih dengan kurnia anak yang diterimanya.

"59. Dia menyembunyikan diri dari kaum, dari keburukan apa yang dikhabarkan dengannya."

Dia juga merasa malu, bahkan berusaha menyembunyikan berita itu dari pengetahuan orang ramai. Dia tidak suka bila dirinya dilihat oleh orang ramai disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya dan takut dihina sambil memikirkan tindakannya.

"Apakah dia akan memeliharanya atas kehinaan"

Jika dia membiarkan anak perempuannya hidup, bererti dia membiarkannya hidup terhina; dia tidak memberikan hak waris kepadanya, tidak memperhatikannya, dia lebih mengutamakan anak lelaki daripada anak perempuan.

"ataukah dia menguburkannya dalam tanah?"

Iaitu mengebumikannya hidup-hidup, seperti yang biasa mereka lakukan di masa Jahiliah. Maka apa yang tidak mereka sukai itu dan mereka menolaknya buat diri mereka, lalu mereka menjadikannya buat Allah.

"Ingatlah alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan."

Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka katakan itu, apa yang mereka bahagikan itu, dan apa yang mereka nisbatkan kepadaNya, terlebih lagi apa yang mereka nisbatkan kepadaNya adalah apa yang mereka benci.

"60. Bagi orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat perumpamaan yang buruk,"

Orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat mempunyai sifat yang buruk, seperti tergamak menguburkan bayi perempuan hidup-hidup. Kekurangan itu hanyalah layak dinisbatkan kepada mereka.

"dan bagi Allah perumpamaan yang tinggi;"

Allah mempunyai sifat Yang Mahatinggi, iaitu kesempurnaan yang mutlak dari segala seginya tanpa ada kekurangan sedikit pun. Hal inilah yang layak dinisbatkan kepada Allah. Dia memiliki sifat yang tinggi di hati wali-waliNya. Mereka mengagungkanNya, memuliakanNya, mencintaiNya, mengenaliNya, dan kembali kepadaNya.

Ada juga yang menfasirkan dengan Laa ilaaha illallah (tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Allah).

"dan Dia Mahaperkasa Mahabijaksana."

Allah Mahaperkasa Yang berkuasa terhadap semuanya, dan semua makhluk tunduk kepadaNya. Dia Mahabijaksana Yang menempatkan sesuatu pada tempatnya. Semua perintah, larangan dan perbuatanNya berhak mendapat pujian yang sempurna.

Allah s.w.t. sempurna sifat penyantun dan kesabaranNya dalam menghadapi makhlukNya yang banyak berbuat aniaya atau zalim terhadapNya.

"61. Dan jikalau Allah menghukum manusia dengan kezaliman mereka, tidak Dia meninggalkan atasnya dari makhluk melata,"

Seandainya Allah menghukum manusia kerana perbuatan maksiat mereka, nescaya Dia telah membinasakan semua makhluk yang melata di bumi ini. Semua haiwan juga akan ikut binasa kerana semua manusia dibinasakan. Nescaya tidak akan ada sesiapa pun yang hidup.

"akan tetapi Dia menangguhkan mereka sampai waktu yang ditentukan."

Akan tetapi, Allah Maha Penyantun. Dia menghadapi mereka dengan sifat penyantunNya serta memaaf, dan menangguhkan mereka sampai hari kiamat. Dia tidak menyegerakan hukumanNya terhadap mereka.

"Maka apabila telah datang waktu mereka, mereka tidak dapat meminta sesaat dan mereka tidak dapat meminta percepatan."

Maka apabila telah tiba waktu yang ditentukan bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya atau meminta penundaan barang sesaat pun dan mereka juga tidak dapat mendahulukannya atau meminta percepatan barang sesaat pun.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya Allah tidak memberikan masa tangguh kepada sesuatu pun bila telah tiba ajalnya, dan sesungguhnya bertambahnya usia itu hanyalah kerana anak cucu yang soleh yang diberikan oleh Allah kepada seorang hamba, lalu mereka mendoakannya sesudah dia tiada, maka doa mereka sampai ke kuburnya. Yang demikian itulah penambahan umur."

"62. Dan mereka menjadikan bagi Allah apa yang mereka benci,"

Orang-orang musyrik menetapkan bagi Allah apa yang mereka sendiri membencinya, iaitu anak-anak perempuan dan sekutu-sekutu yang pada hakikatnya mereka pun adalah hamba-hamba Allah juga, padahal orang-orang musyrik itu tidak suka bila seseorang di antara mereka mempunyai sekutu dalam harta miliknya.

"dan mengucapkan lidah mereka kedustaan, sesungguhnya bagi mereka kebaikan."

Lidah mereka mengucapkan kebohongan, bahawa merekalah yang mendapat keadaan yang baik di dunia, dan jika ada hari kemudian, maka mereka akan mendapat kebaikan (syurga) juga. Mereka menggabungkan perbuatan yang buruk dengan harapan atau angan-angan kosong, bahawa mereka akan mendapat balasan kebaikan dari kekafirannya.

Hal ini jelas mustahil. Allah s.w.t. berfirman membantah angan-angan kosong mereka,

"Tidak diragukan bahawa bagi mereka neraka,"

Tidaklah diragukan lagi, memang benar dan pasti bahawa nerakalah bagi mereka di hari kiamat kelak.

"dan sesungguhnya mereka orang-orang yang segera dimasukkan."

Mufarratun bermaksud paling dahulu sampai, segera dimasukkan, dilupakan dan disia-siakan. Pada hari kiamat nanti, mereka akan paling dahulu sampai ke neraka, segera dimasukkan ke dalamnya, lalu mereka dilupakan, disia-siakan dan kekal tinggal di dalamnya selama-lamanya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...