Jumaat, 5 Oktober 2018

31:20-25 Tafsir Surah Luqman, ayat 20-25.

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلا هُدًى وَلا كِتَابٍ مُنِيرٍ (٢٠) وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ (٢١) وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الأمُورِ (٢٢)وَمَنْ كَفَرَ فَلا يَحْزُنْكَ كُفْرُهُ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (٢٣) نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلا ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلَى عَذَابٍ غَلِيظٍ (٢٤) وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (٢٥)

Allah s.w.t. berfirman mengingatkan hamba-hambaNya akan semua yang telah Dia limpahkan kepada mereka.

"20. Tidakkah kalian perhatikan bahawa Allah Dia telah tundukkan untuk kalian apa yang di langit dan apa yang di bumi"

Tidakkah kalian perhatikan dengan mata dan hati kalian, bahawa sesungguhnya Allah telah menciptakan semua yang di langit seperti matahari, bulan dan bintang sebagai penerangan buat kalian di malam dan di siang hari.

Allah juga telah menciptakan bagi kalian awan, hujan, salju serta embun yang ada di langit, dan Allah jadikan langit bagi kalian sebagai atap yang terpelihara. Allah juga telah menciptakan bumi ini sebagai tempat tinggal kalian yang disertai sungai-sungai, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan lain-lain.

Semua itu Allah tundukkan untuk kepentingan kalian, agar kalian mengambil manfaat daripadanya.

"dan Dia telah sempurnakan atas kalian nikmatNya yang zahir dan yang batin."

Allah juga telah melimpahkan kepada kalian nikmat-nikmatNya yang terlihat seperti penampilan yang menarik, sempurnanya fizikal, harta dan sebagainya, dan nikmatNya yang tersembunyi seperti pengetahuan, iman, agama, mendapat manfaat dan terhindar dari bahaya dan lain-lain.

Dia mengutus para rasul dan menurunkan kitab-kitabNya kepada kalian untuk menyingkirkan semua keraguan dan penyakit.

Hendaknya kalian mensyukuri semua nikmat itu, melihatnya, mengingatinya, mencintai Pemberi nikmat dan tunduk kepadaNya, menggunakannya untuk ketaatan kepada Allah dan tidak menggunakannya untuk maksiat.

Tetapi walaupun dengan adanya semua itu dan walaupun nikmat-nikmat itu turun berturut-turut, tidaklah manusia semuanya beriman.

"Dan di antara manusia ada orang yang membantah tentang Allah tanpa ilmu dan tidak ada petunjuk dan tidak kitab yang memberi penerangan."

Bahkan di antara manusia ada orang yang tidak bersyukur, bahkan kufur kepada nikmat itu dan kufur kepada Pemberinya, dan mengingkari yang hak yang ada dalam kitab-kitabNya dan yang dibawa para rasulNya. Mereka membantah tentang keesaan Allah dan diutusNya para rasul.

Mereka mendebat yang hak dengan yang batil untuk mengalahkannya, padahal perdebatannya tidak berdasarkan pengetahuan, tidak bersandarkan kepada alasan yang benar, tidak mengikuti petunjuk dari rasul atau dari orang yang mendapat petunjuk dan tidak berdasarkan kitab yang ada, jelas lagi benar. Perdebatan mereka tidak berdasarkan dalil ‘aqli (akal) dan dalil nakli.

"21. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutilah apa yang Allah turunkan.”"

Apabila diperintahkan kepada mereka yang membantah tentang keesaan Allah, agar mereka mengikuti syariat yang disucikan, yang diturunkan Allah kepada para rasulNya, kerana ia adalah yang hak (benar), mereka membantah.

"Mereka berkata, "Tetapi kami mengikuti apa yang kami dapati atasnya bapa-bapa kami.”"

Mereka tetap tidak mahu meninggalkan kebiasaan yang mereka dapati dari nenek moyang mereka hanya kerana perkataan seseorang, siapa pun dia. Tiada alasan bagi mereka melainkan hanya sekadar mengikuti jejak nenek moyang mereka.

Allah s.w.t. berfirman membantah mereka dan nenek moyang mereka.

"Apakah walaupun ada syaitan menyeru mereka kepada siksa menyala-nyala?"

Adakah kalian tetap mengikuti perbuatan nenek moyang kalian walaupun mereka berada di jalan yang sesat, lalu kalian menjadi generasi penerus mereka dalam kesesatan itu? Nenek moyang kalian tidak mengetahui sesuatu apa pun, tidak mendapat petunjuk dan sesat lagi menyesatkan.

Sebenarnya syaitan menyeru mereka ke dalam azab api neraka yang menyala-nyala. Lalu nenek moyang kalian mengikutinya, berjalan di belakangnya dan menjadi murid-muridnya, sehingga mereka pun dikuasai oleh kebingungan.

Syaitan mengajak mereka bukanlah kerana cinta dan kasihan kepada mereka, tetapi kerana permusuhannya kepada mereka dan tipu dayanya, oleh kerana itulah ajakannnya adalah ke neraka, namun dihias menjadi indah jalan yang mengarah ke neraka tersebut olehnya.

"22. Dan barang siapa menyerahkan wajahnya kepada Allah, dan dia orang yang berbuat kebaikan, maka sungguh dia telah berpegang pada tali yang kukuh."

Orang yang berserah diri kepada Allah, iaitu ikhlas dalam beramal kerana Allah, tunduk kepada perintahNya dan mengikuti syariat agamaNya, sedangkan dia orang yang berbuat berbuat baik dalam amalnya sesuai dengan apa yang diperintahkan oleh Allah dan menjauhi apa yang dilarang olehNya.

Boleh juga maksudnya, orang yang menyerahkan dirinya kepada Allah dengan mengerjakan semua ibadah, melakukannya dengan ihsan, iaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihatNya, dan jika tidak merasakan begitu, maka dia merasakan pengawasanNya.

Kesimpulannya, barang siapa mengerjakan syariat agama dengan cara yang diterima, maka bererti dia telah menyerahkan dirinya. Maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada buhul atau simpulan tali yang kukuh, yang tidak perlu khuatir akan putus.

Dia akan selamat dan mendapat semua kebaikan. Sesungguhnya dia telah mengambil janji yang kuat dari Allah bahawa Dia tidak akan mengazabnya. Sebaliknya, barang siapa yang tidak berpegang dengannya, maka dia akan terjatuh dan binasa.

"Dan kepada Allah kesudahan segala urusan."

Hanya kepada Allah lah 'Aqibatul umur, iaitu kesudahan segala perkara atau urusan. Nanti Dia akan memutuskan perkara hamba-hambaNya dan membalas amal mereka. Hendaknya mereka bersedia dari sekarang dengan memperbanyakkan amal soleh. Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"23. Dan barang siapa kafir, maka janganlah menyedihkanmu kekafirannya."

Janganlah kamu bersedih hati kerana kesesatan mereka, kekafiran mereka kepada Allah dan kepada apa yang kamu sampaikan, tidak mahu mengikuti petunjuk, beraninya mereka dan terang-terangannya mereka menampakkan permusuhan.

Kamu telah menunaikan tugasmu berdakwah dan menyampaikan. Jika mereka tidak mendapat petunjuk, maka kamu tetap akan mendapat pahala. Jika pada mereka terdapat kebaikan, nescaya Allah akan menunjuki mereka.

Janganlah kamu terburu nafsu kerana azab tidak disegerakan kepada mereka. Sesungguhnya takdir Allah pasti akan dilaksanakan terhadap mereka.

"Kepada Kami tempat kembali mereka, maka Kami jelaskan pada mereka dengan apa yang mereka kerjakan."

Hanya kepada Kami tempat mereka kembali, lalu Kami akan memberitakan kepada mereka semua yang telah mereka kerjakan, iaitu kekafiran mereka, permusuhan mereka, usaha mereka untuk memadamkan cahaya Allah dan menyakiti para rasul Kami. Kami akan membalas semua amal perbuatan mereka itu.

"Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan yang ada dalam dada."

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala isi hati, yang tidak diucapkan oleh seseorang. Maka Dia lebih mengetahui yang dizahirkan. Tiada sesuatu pun yang tersembunyi bagiNya.

"24. Kami beri mereka kesenangan sedikit, kemudian Kami paksakan mereka kepada siksa yang keras."

Kami biarkan mereka bersenang-senang sebentar selama di dunia, agar dosa mereka bertambah dan hukuman mereka semakin sempurna. Kemudian Kami paksa mereka di akhirat masuk ke dalam azab yang sangat besar, mengerikan, sulit, pedih dan berat. Tidak ada tempat untuk mereka melarikan diri.

"25. Dan sungguh jika kamu tanyakan pada mereka, "Siapa yang menciptakan langit dan bumi?” Tentu mereka mengatakan, "Allah.”

Dalam hati orang-orang musyrik, yang mendustakan kebenaran itu sebenarnya mengakui bahawa Allahlah Yang menciptakan langit dan bumi, Dia semata yang melakukannya dan tiada sekutu bagiNya. Akan tetapi, mereka menyembah sekutu-sekutu lain bersama Allah.

Mereka juga mengetahui bahawa patung dan berhala yang mereka sembah itu adalah makhlukNya, milikNya dan tidak mampu menciptakan apa-apa.

"Katakanlah, "Alhamdulillah.""

Segala puji bagi Allah kerana hujah tentang kebenaran tauhid telah ditegakkan terhadap kalian dengan adanya pengakuan kalian itu. Maka segala puji bagi Allah kerana Dia telah menerangkan kebenaran dan memperjelaskan dalilnya dari diri kalian sendiri.

"Bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui.""

Tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui wajibnya tauhid atas mereka. Jika mereka mengetahui, tentu mereka akan memastikan bahawa hanya yang menciptakan dan mengatur alam semesta itulah saja yang berhak disembah.

Akibat kebodohan itu, mereka menyekutukan sesuatu denganNya, meridhai pertentangan yang mereka pegang (mereka akui bahawa Allah yang telah menciptakan alam semesta, namun pada kenyataannya yang mereka sembah adalah selainNya) sedang mereka di atas keraguan bukan di atas pengetahuan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...