Khamis, 20 Disember 2018

71:26-28 Tafsir Surah Nuh, ayat 26-28.

وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الأرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا (٢٦) إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلا يَلِدُوا إِلا فَاجِرًا كَفَّارًا (٢٧) رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلا تَبَارًا (٢٨)

Allah s.w.t. berfirman,

"26. Dan berkata Nuh, "Tuhanku, janganlah Engkau tinggalkan atas bumi dari orang-orang kafir tinggal.""

Ya Tuhanku, janganlah Engkau biarkan seorang pun dari orang-orang kafir itu dan janganlah suatu tempat tinggal pun bagi mereka. Dayyaran bermaksud sebuah tempat tinggal pun (bagi mereka). Ad dayyar bermaksud orang yang menghuni rumah.

Maka Allah s.w.t. mengabulkan doa Beliau, Dia menenggelamkan mereka semua dan menyelamatkan Nuh a.s. dan orang-orang yang mengikutinya.

"27. Sesungguhnya Engkau, jika Engkau biarkan, mereka menyesatkan hamba-hambaMu,"

Sesungguhnya jika Engkau biarkan mereka tetap hidup, nescaya mereka akan menyesatkan hamba-hambaMu yang Engkau ciptakan sesudah mereka.

"dan mereka tidak melahirkan kecuali derhaka sangat kufur."

Mereka hanya akan melahirkan anak-anak yang derhaka dalam tindakannya lagi kafir hatinya, iaitu yang jahat, berbuat maksiat, sangat kafir dan tidak tahu bersyukur. Tetap tinggalnya mereka di bumi hanyalah menambah mafsadat (kerosakan) saja.

Nuh a.s. mengatakan demikian atas dasar pengalamannya dengan mereka dan Beliau tinggal bersama mereka dalam kurun waktu yang cukup lama, iaitu sembilan ratus lima puluh tahun. Beliau telah mendakwahi mereka sekian lama dan mengetahui keadaan dan akhlak mereka.

Kemudian Nuh a.s. menutup doanya dengan memohon kepada Allah s.w.t.,

"28. Tuhanku! Ampunilah aku, dan kedua orang tuaku, dan orang yang masuk rumahku dengan beriman,"

Ya Tuhanku! ampunilah aku dan kedua ibu-bapaku. Ampunilah setiap orang yang masuk ke dalam rumahku dalam keadaan beriman. Ada yang berpendapat rumahku juga bermaksud masjidku. Disebutkan mereka secara khusus kerana besarnya hak mereka.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Janganlah kamu berteman kecuali dengan orang mukmin, dan janganlah makan makananmu kecuali orang yang bertakwa."

"dan bagi mukminin dan mukminat."

Ampunilah segenap orang lelaki yang beriman dan orang perempuan yang beriman, yang masih hidup, yang sudah meninggal dunia dan yang akan hidup, sampai hari Kiamat.

Kerana itu disunatkan membaca doa seperti ini kerana mengikut jejak Nuh a.s. dan mengamalkan apa yang disebutkan di dalam asar-asar dan doa-doa yang terkenal lagi dianjurkan oleh syariat.

"Dan janganlah Engkau tambahkan orang-orang yang zalim kecuali kebinasaan.”

Tabaran bermaksud kebinasaan. Pendapat lain mengatakan kerugian di dunia dan di akhirat. Janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan dan kehancuran.

Selesai tafsir surah Nuh dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...