Rabu, 19 Disember 2018

63:1-4 Tafsir Surah Al Munafiqun, ayat 1-4.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ (١) اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (٢) ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ (٣) وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (٤)

Ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, jumlah kaum muslim di Madinah cukup ramai dan Islam pun semakin kuat di sana. Maka di antara penduduknya yang belum memeluk Islam menampakkan keimanan di luar dan menyembunyikan kekafiran di batinnya agar kedudukannya tetap terjaga, darahnya tetap terpelihara dan harta mereka dapat terjaga.

Zaid ibnu Arqam berkata, “Aku berada dalam pasukan perang, lalu aku mendengar Abdullah ibnu Ubay berkata, “Janganlah kamu berinfak kepada orang-orang yang berada di dekat Rasulullah s.a.w. sehingga mereka bubar (meninggalkan Rasulullah s.a.w.). Sungguh, jika kita pulang dari sisi Beliau, pastilah orang yang kuat akan mengusir orang yang lemah dari sana."

Maka aku ceritakan hal itu kepada pakcikku. Lalu dia menceritakannya kepada Nabi s.a.w., kemudian Beliau memanggilku dan aku menceritakan kepadanya. Maka Rasulullah s.a.w. mengirimkan orang kepada Abdullah ibnu Ubay dan kawan-kawannya.

Lalu mereka bersumpah bahawa mereka tidak berkata demikian, sehingga Rasulullah s.a.w. menganggapku dusta dan membenarkannya, sehingga aku merasakan kesedihan yang belum pernah aku rasakan sebelumnya. Aku pun duduk di rumah, lalu pakcikku berkata kepadaku, “Aku tidak bermaksud supaya Rasulullah s.a.w. membenci dan mendustakanmu.”

Maka Allah s.w.t. menurunkan ayat, “Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (Muhammad),…dan seterusnya.” Lalu Nabi s.a.w. mengirim orang kepadaku untuk membacakan ayat dan berkata, “Sesungguhnya Allah telah membenarkan kamu wahai Zaid.”

Allah s.w.t. berfirman kepada RasulNya, Nabi Muhammad s.a.w.,

"1. Apabila datang kepadamu orang-orang munafik, mereka berkata, "Kami bersaksi sesungguhnya kamu benar-benar Rasulullah.”" 

Apabila orang-orang munafik datang kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan mengakui dengan lisan mereka serta menampakkan hal itu kepada Beliau bahawa Beliau adalah rasul Allah.

"Dan Allah mengetahui sesungguhnya kamu benar-benar RasulNya;"

Allah sememangnya mengetahui bahawa Nabi Muhammad s.a.w. benar-benar RasulNya. Kenyataannya tidaklah seperti apa yang mereka katakan. Persaksian dari mereka adalah dusta dan nifak, padahal untuk memperkuat RasulNya tidak diperlukan persaksian mereka.

"dan Allah bersaksi sesungguhnya orang-orang munafik benar-benar pendusta."

Allah mengetahui bahawa orang-orang munafik itu benar-benar berdusta dalam ucapan, dakwaan dan pemberitaan mereka, walaupun pada lahiriahnya mereka kelihatan bersunguh-sungguh.

Lisan mereka berbeda dengan hatinya. Mereka hanya mengakui Islam dengan mulutnya saja, apabila datang kepada Nabi s.a.w. Adapun di dalam batin mereka adalah sebaliknya dan tidaklah seperti apa yang dilahirkan oleh mereka.

Mereka sebenarnya tidak meyakini kebenaran dari apa yang mereka ucapkan dan tidak juga membenarkannya dalam hati mereka. Kerana itulah maka mereka didustakan berdasarkan keyakinan yang tersimpan dalam hati mereka.

"2. Mereka menjadikan sumpah-sumpah mereka perisai,"

Mereka menjadikan sumpah mereka yang palsu sebagai perisai. Mereka bersumpah bahawa mereka beriman hanyalah untuk menjaga diri mereka agar tidak dibunuh atau ditawan dan menjaga harta mereka agar tidak dirampas.

"lalu mereka menghalangi dari jalan Allah."

Mereka menghalang-halangi manusia dari jalan Allah. Mereka melindungi diri mereka dengan sumpah yang palsu lagi berdosa agar lawan bicara mereka percaya kepada apa yang mereka katakan.

Terpedayalah oleh mereka orang-orang yang tidak mengetahui hakikat perkara mereka, sehingga menyangka mereka sebagai orang-orang Islam.

Adakalanya mereka dijadikan panutan (contoh dan teladan) dalam perbuatannya, dan ucapannya dibenarkan, padahal sesungguhnya keadaan mereka dalam batinnya sama sekali tidak memperhatikan kepentingan Islam dan para pemeluknya.

Dengan demikian, maka sikap mereka yang demikian itu menimpakan kemudaratan yang besar kepada kebanyakan orang.

"Sesungguhnya mereka sangat buruk apa yang mereka kerjakan."

Betapa buruknya perbuatan mereka kerana menampakkan keimanan dan menyembunyikan kekafiran, bersumpah berada di atas keimanan dan memberikan kesan bahawa mereka benar dalam sumpahnya.

"3. Demikian itu kerana mereka beriman, kemudian kafir,"

Demikian itu kerana sesungguhnya mereka telah beriman dengan lisan mereka, kemudian menjadi kafir dengan hati mereka. Mereka tidak tetap di atas keimanan, bahkan mereka tetap terus di atas kekafiran.

Ditetapkan atas mereka kemunafikan kerana mereka menanggalkan keimanan mereka dan mengenakan kembali kekufurannya dan mengganti hidayah dengan kesesatan.

"lalu dikunci mati atas hati mereka; maka mereka tidak mengerti." 

Maka hati mereka dikunci mati sehingga hati mereka tidak dapat dimasuki petunjuk lagi untuk selamanya. Tiada kebaikan yang dapat menggugahnya. Kerana itu hati mereka tidak dapat memahami memahami hal yang bermanfaat bagi mereka dan tidak dapat memperoleh hidayah.

"4. Dan apabila kamu melihat mereka, mengagumkanmu tubuh-tubuh mereka. Dan jika mereka berkata, kamu mendengarkan pada perkataan mereka."

Apabila kamu melihat rupa dan tubuh mereka, kamu akan merasa kagum kerana mereka memiliki penampilan yang baik-baik. Jika kamu mendengar perkataan mereka, kamu akan terpesona kerana mereka pandai berbicara dan berlisan fasih.

Kata-kata mereka bagus, berparamasastera dan sedap didengar. Namun di balik itu tidak ada akhlak yang utama dan petunjuk sedikit pun.

"Seakan-akan mereka kayu yang tersandar."

Sifat mereka yang buruk umpama kayu yang tersandar ke tembok (jasad tanpa ruh) yang tidak ada manfaatnya. Walaupun mereka berpenampilan bagus dan pandai berbicara, otak mereka sebenarnya kosong tidak dapat memahami kebenaran. Hati mereka sangat lemah, rapuh, mudah terasa, penakut lagi pengecut.

"Mereka menyangka tiap-tiap teriakan keras atas mereka."

Mereka menyangka bahawa setiap pekikan kuat ditujukan kepada mereka. Apabila terjadi suatu peristiwa, suatu kejadian atau hal yang menakutkan, maka mereka berkeyakinan bahawa hal itu akan menimpa diri mereka.

Mereka takut turun ayat yang membuka rahsia mereka atau menghalalkan darah dan harta mereka. Mereka takut kalau isi hati mereka terbongkar. Mereka adalah orang-orang yang berpenampilan saja, tetapi dalamnya kosong sama sekali.

"Mereka musuh, maka waspadalah pada mereka. Allah membunuh mereka."

Mereka itulah musuh yang sebenarnya. Musuh yang menampakkan dirinya jauh lebih ringan daripada musuh dalam selimut, yang tidak diketahui sebagai musuh, dimana mereka melakukan tipu daya dan membuat makar diam-diam.

Maka berwaspadalah kalian terhadap mereka kerana mereka akan menyebarkan rahsia kalian kepada orang-orang kafir. Semoga Allah membinasakan mereka.

"Bagaimanakah mereka dipalingkan?"

Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan dari kebenaran? Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan dari petunjuk kepada kesesatan? Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan dari beriman setelah tegaknya bukti?

Bagaimanakah mereka mereka dipalingkan dari agama Islam setelah tegak bukti dan dalilnya serta jelas rambu-rambunya beralih kepada kekafiran yang tidak memberikan apa-apa kepada mereka selain kerugian dan kesengsaraan?

Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya orang-orang munafik itu mempunyai ciri-ciri khas yang dapat diketahui, iaitu salam penghormatan mereka adalah laknat, makanan mereka adalah hasil rompakan, dan ganimah mereka adalah hasil penggelapan (korupsi). Mereka tidak mendekati masjid-masjid melainkan menjauhinya, dan mereka tidak mendatangi solat kecuali paling belakang. Mereka bersikap sombong, tidak bersikap rukun dan tidak juga bersikap simpati. Mereka di malam hari bagaikan kayu (yang tersandar) dan di siang hari gaduh (kecoh)."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...