Selasa, 12 Mac 2019

2:60-61 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 60-61.

وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلا تَعْثَوْا فِي الأرْضِ مُفْسِدِينَ (٦٠) وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَنْ نَصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الأرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ (٦١)

Allah s.w.t. berfirman mengingatkan Bani Israil kepada nikmat yang telah Dia limpahkan setelah Dia memperkenankan doa nabi mereka, iaitu Musa a.s.,

"60. Dan ketika memohon air Musa bagi kaumnya,"

Ingatlah ketika Musa a.s. memohon kepada Allah air buat kaumnya semasa mereka kehausan di padang pasir. Allah mudahkan mereka mendapatkan air itu. Dijadikan buat mereka sebuah batu yang berbentuk empat persegi panjang. Mereka mengambilnya dari Bukit Tur. Besarnya sama dengan kepala kerbau.

Menurut suatu pendapat, batu tersebut adalah granit berukuran satu hasta kali satu hasta.

Menurut pendapat lain, bentuknya sebesar kepala manusia.

Menurut pendapat lain batu tersebut berasal dari syurga yang tingginya sepuluh hasta, sama dengan tinggi Nabi Musa a.s.; sedangkan batu tersebut mempunyai dua cabang yang kedua-duanya menyala dalam kegelapan.

Menurut pendapat yang lain, batu tersebut dibawa turun oleh Nabi Adam a.s. dari syurga, lalu diwarisi secara turun-temurun hingga sampai ke tangan Syu'aib a.s., lalu Syu'aib a.s. menyerahkan batu itu bersama tongkatnya kepada Musa a.s.

Menurut pendapat yang lainnya, batu itulah yang pernah membawa lari pakaian Nabi Musa a.s. ketika sedang mandi. Lalu Jibril a.s. berkata kepada Musa a.s., "Angkatlah batu itu, kerana sesungguhnya pada batu itu terdapat kekuatan dan engkau mempunyai mukjizat padanya." Kemudian Musa a.s. memikulnya.

"maka Kami berfirman, "Pukullah dengan tongkatmu batu!""

Allah memerintahkan Musa a.s. supaya memukul batu itu dengan tongkatnya. Apabila mereka turun istirehat, mereka meletakkan batu itu. Harun a.s. yang selalu meletakkannya. Sedangkan Musa a.s. memukul batu itu dengan tongkatnya.

Ada yang mengatakan bahawa huruf alif lam pada lafaz al hajar bermaksud liljinsi, bukan lil'andi. Dengan kata lain dikatakan, "Pukullah sesuatu benda yang disebut batu!" Iaitu Musa a.s. tidak diperintahkan memukul sebuah batu secara tertentu. Penafsiran seperti ini lebih menonjolkan mukjizat dan lebih menggambarkan tentang kekuasaan mukjizat.

"Lalu memancarlah darinya dua belas mata air."

Allah keluarkan dari batu itu dua belas mata air sesuai jumlah suku Bani Israil. Pada setiap sudut batu tersebut meluap dalam pancarannya tiga buah mata air. Kemudian Musa a.s. memberitahukan kepada tiap-tiap suku itu mata airnya masing-masing buat minum mereka.

"Sungguh telah mengetahui setiap suku tempat minuman mereka."

Bagi masing-masing suku terdapat mata airnya sendiri yang telah diketahui agar mereka tidak bertengkar. Masing-masing suku diwakili oleh seseorang dari kalangannya. Setiap mata air memancar ke arah masing-masing wakil tersebut. Kemudian setiap lelaki memanggil sukunya untuk mengambil air dari mata airnya masing-masing.

Apabila mereka mengangkut batu itu di atas haiwan kenderaannya, airnya berhenti dengan sendirinya. Ada yang mengatakan bahawa apabila Musa a.s. memukul batu itu sekali lagi, maka berhentilah airnya dan kering. Kemudian mereka (Bani Israil) mengatakan, "Jika Musa kehilangan batu ini, nescaya kita akan kehausan."

Maka Allah menurunkan wahyuNya kepada Musa a.s. yang memerintahkan agar berbicara kepada batu tersebut. Batu itu akan memancarkan air tanpa menyentuhnya dengan tongkat, agar mereka kelak mahu percaya dan mengakuinya.

Batu itu dipikul ke mana saja mereka pergi di atas lembu jantan. Ada yang mengatakan keldai. Setiap kali mereka berpindah ke tempat yang lain, hal tersebut terjadi seperti kejadian yang pertama.

"Makanlah kalian dan minumlah kalian dari rezeki Allah,"

Makanlah kalian salwa dan manna sebagai makanan yang baik, bermutu tinggi, bermanfaat, enak dan mudah, dan minumlah kalian air itu dari rezeki yang diberikan oleh Allah, tanpa kalian perlu bekerja keras dan bersusah payah, dan sembahlah Tuhan yang telah menundukkannya.

"dan janganlah kalian berbuat jahat di bumi orang-orang yang merosak."

Janganlah kalian berkeliaran melakukan kejahatan di muka bumi dengan berbuat kerosakan. Jangnlah kalian membalas kenikmatan dengan kederhakaan, kerana akibatnya nikmat itu akan dicabut dari kalian. Ingatlah kalian akan nikmatKu yang telah Kulimpahkan kepada kalian.

Bani Israil terlanjur terbiasa dengan hal tersebut, maka mereka tidak sabar terhadap makanan manna dan salwa. Mereka teringat kepada kehidupan sebelumnya yang biasa mereka jalani. Mereka merupakan kaum yang biasa memakan kacang adas, bawang merah, sayur-sayuran, dan bawang putih (vegetarian).

"61. Dan ketika kalian berkata, "Wahai Musa, tidak akan kami sabar atas makanan yang satu. Maka mohonlah bagi kami Tuhanmu Dia mengeluarkan bagi kami dari apa yang ditumbuhkan bumi, dari sayur mayurnya, mentimunnya, bawang putihnya, kacang adasnya dan bawang merahnya.""

Ingatlah, ketika Bani Israil mengeluh kepada Musa a.s. dengan sikap bosan dan menganggap rendah, tanda tidak bersyukur terhadap apa yang telah Allah limpahkan kepada mereka. Mereka sudah tidak tahan hanya memakan manna dan salwa saja setiap hari.

Maka mereka meminta supaya Musa a.s. memohon kepada Allah agar Dia menggantinya dengan makanan yang biasa mereka makan. Padahal semua yang mereka minta itu adalah makanan yang bermutu rendah berbanding apa yang telah Allah turunkan. Musa a.s. menjawab sambil menegur dan mencela permintaan mereka.

"Dia berkata, "Apakah kalian akan mengganti yang ia lebih rendah dengan yang ia lebih baik?""

Adakah kalian meminta rezeki yang lebih buruk dan rendah nilainya sebagai pengganti rezeki yang lebih sedap, baik, bermanfa'at dan tinggi nilainya yang telah dipilihkan Allah s.w.t. untuk kalian? Padahal kalian sedang dalam kehidupan yang menyenangkan.

"Turunlah kalian suatu kota, maka sungguh bagi kalian apa yang kalian minta."

Pergilah kalian ke suatu kota, pasti kalian akan memperoleh apa yang kalian minta. Apa yang kalian minta itu bukanlah merupakan hal yang sulit, bahkan hal tersebut banyak didapat di kota mana pun yang kalian masuki, dan tidaklah patut bagi kalian meminta kepada Allah s.w.t. hal yang serendah itu lagi banyak didapat.

Permintaan mereka itu keterlaluan dan sangat buruk, maka bukan merupakan suatu keharusan untuk diperkenankan.

"Dan ditimpakan kepada kenistaan dan kemiskinan,"

Kemudian ditimpakan dan ditetapkan kepada mereka menurut hukum syara' dan takdir kenistaan di samping kehinaan yang sentiasa menyertai mereka di mana saja mereka berada. Siapa saja yang bersua dengan mereka, pasti menghina dan mencemuh mereka.

Mereka adalah orang-orang yang dikenakan jizyah dan mereka membayarnya dengan patuh, sedangkan mereka dalam keadaan tunduk. Allah menjadikan mereka hina, mereka tidak mempunyai harga diri lagi dan menjadikan mereka berada di bawah kekuasaan kaum muslim.

Umat ini (umat Nabi Muhammad s.a.w.) menjumpai mereka, sedangkan orang-orang Majusi menarik jizyah dari mereka. Allah menimpakan kepada mereka kehinaan di dunia yang berlanjut sampai kepada kehinaan di akhirat sebagai balasan yang setimpal buat mereka.

Mereka juga ditimpa kemiskinan kerana lebih mengedepankan hawa nafsu daripada apa yang telah dipilihkan Allah s.w.t. untuk mereka.

"dan mereka kembali dengan kemurkaan dari Allah."

Apabila mereka kembali, maka mereka kembali sambil membawa murka Allah di bahu mereka, jadilah mereka orang-orang yang sentiasa ditimpa oleh murka dari Allah, dan mereka berhak untuk mendapat murka dariNya.

"Itu kerana mereka, mereka ingkar kepada ayat-ayat Allah dan mereka membunuh para nabi tanpa hak."

Mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah kerana mereka berpaling dari agama Allah, dan kafir terhadap ayat-ayat Allah, walaupun telah ditunjukkanNya dengan jelas bagi mereka. Mereka terus-menerus menghina para pemangku syariat, iaitu para nabi dan pengikut-pengikutnya.

Bahkan mereka sampai berani membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Dahulu setiap hari orang-orang Bani Israil membunuh sebanyak tiga ratus orang nabi, kemudian mereka mendirikan pasar sayur-mayur mereka di petang harinya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Orang yang paling keras mendapat azab di hari kiamat ialah seorang lelaki yang dibunuh oleh seorang nabi atau yang membunuh nabi, dan imam kesesatan serta seseorang dari kalangan orang-orang yang gemar mencincang (membunuh secara kejam)."

Maka tiada dosa yang lebih besar daripada apa yang telah mereka lakukan itu. Pembalasan kenistaan, kehinaan dan kemurkaan yang Allah timpakan kepada mereka sebagai akibat dari sifat angkuh mereka yang tidak mahu mengikuti perkara yang hak. Seperti inilah hati apabila sudah menjadi keras.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Takabur itu ialah menentang perkara yang hak dan meremehkan orang lain."

Sombong itu adalah angkuh, menolak perkara yang hak, meremehkan orang lain, menghina orang lain dan merasa besar diri terhadap orang lain.

"Itu kerana mereka derhaka dan mereka melampaui batas."

Ayat ini merupakan 'illat (penyebab) lain yang mengakibatkan mereka menerima pembalasan tersebut. Kerasnya hati mereka disebabkan mereka sentiasa berbuat derhaka, iaitu bermaksiat kepada Allah atau melakukan hal-hal yang dilarang.

Mereka juga melampaui batasan-batasan yang diperbolehkan dan yang diperintahkan. Mereka melampaui batas terhadap hamba-hamba Allah dengan berbuat zalim kepada mereka.

Awalnya sikap lalai yang mengakibatkan jatuh ke dalam dosa-dosa kecil, jika sering dilakukan dapat mengakibatkan dosa-dosa besar dan akhirnya dapat mengakibatkan jatuh ke dalam bid'ah, kekufuran dan penyimpangan lainnya. Semoga Allah melindungi kita dari setiap bala'.

Ayat ini ditujukan kepada umat Bani Israil yang ada sewaktu diturunkannya Al Qur'an. Tindakan-tindakan Bani Israil yang disebutkan pada ayat-ayat di atas adalah tindakan Bani Israil terdahulu, namun dinisbahkan kepada Bani Israil yang ada pada zaman Nabi s.a.w. adalah kerana beberapa faedah, di antaranya:

Pertama, mereka sebelumnya berbangga diri, memuji dan menganggap lebih tinggi di atas umat yang lain, maka Allah mengingatkan bahawa nenek moyang mereka bukanlah orang-orang yang berakhlak mulia dan sabar, bahkan biasa bermaksiat. Dengan begitu, mereka tidak berbangga diri lagi.

Kedua, nikmat yang diberikan Allah kepada nenek moyang mereka merupakan nikmat juga bagi generasi setelahnya.

Ketiga, perbuatan maksiat yang dilakukan oleh mereka (Bani Israil) pada umumnya tidak diingkari, padahal meridhai kemungkaran sama saja ikut serta di dalamnya.

Dan faedah lainnya yang begitu banyak yang hanya diketahui oleh Allah Azza wa Jalla.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...