Isnin, 4 Mac 2019

72:1-7 Tafsir Surah Al Jinn, ayat 1-7.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا (١) يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا (٢)وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلا وَلَدًا (٣) وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا (٤) وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الإنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا (٥) وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الإنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا (٦) وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا كَمَا ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا (٧)

Rasulullah s.a.w. pernah pergi bersama beberapa orang para sahabatnya menuju pasar ‘Ukazh. Sedangkan para syaitan telah dihalangi mendengarkan berita dari langit; mereka telah dilempari panah api sehingga mereka kembali (tidak jadi mencuri berita).

(Syaitan-syaitan) yang lain berkata, “Ada apa dengan kamu?” Mereka menjawab, “Kami telah dihalangi mendapatkan berita dari langit dan telah dihujani panah-panah api.”

Lalu (syaitan-syaitan yang lain) mengatakan, “Tidaklah keadaannya demikian kecuali kerana ada sesuatu yang terjadi. Oleh kerana itu, lakukanlah perjalanan di bahagian timur bumi dan bahagian baratnya, kemudian lihatlah apa yang sedang terjadi.”

Maka mereka (para syaitan itu) pergi ke bahagian timur bumi dan bahagian baratnya untuk melihat kejadian apa yang menghalangi mereka untuk mendengarkan berita dari langit.

Sedangkan para syaitan yang pergi menuju Tihamah pergi mendatangi Rasulullah s.a.w. di Nakhlah ketika Beliau sedang dalam perjalanan menuju pasar ‘Ukazh dan solat Subuh dengan para sahabatnya.

Ketika mereka mendengarkan Al Qur’an, maka mereka memperhatikannya dengan seksama dan berkata, “Inilah yang menghalangi kamu mendengar berita dari langit.”

Ketika itulah mereka kembali ke kaum mereka dan berkata, “Kami telah mendengarkan bacaan yang menakjubkan (Al Qur’an), (yang) memberi petunjuk kepada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya. Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan sesuatu pun dengan Tuhan kami.”

Allah s.w.t. menurunkan firmanNya memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. untuk menceritakan berita itu kepada kaumnya atau kepada manusia.

"1. Katakanlah, "Telah diwahyukan kepadaku bahawasanya mendengar sekumpulan dari jin,""

Allah s.w.t. telah menghadapkan sekumpulan jin kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk mendengarkan ayat-ayatNya agar hujjah tegak terhadap mereka, nikmat menjadi sempurna dan mereka menjadi pemberi peringatan terhadap kaum mereka.

Ketika mereka tiba di dekat Beliau s.a.w., mereka berkata kepada sesama mereka, “Diamlah.” Setelah mereka semua terdiam, mereka mendengarnya dan memahami maknanya, dan hakikatnya pun sampai ke hati mereka.

"lalu mereka berkata, "Sungguh kami mendengar Al Qur’an menakjubkan,""

Mereka merasa takjub apabila mendengar bacaan Al Qur’an itu. Lalu mereka beriman dan membenarkannya serta taat kepadanya.

"2. Memberi petunjuk kepada jalan yang benar, maka kami beriman padanya."

Al Qur'an itu menunjukkan kepada jalan yang lurus, keberhasilan dan segala yang bermaslahat, baik bagi agama maupun dunia. Inilah maksud Ar Rusyd. Lalu mereka beriman kepadanya.

"Dan tidak akan kami menyekutukan dengan Tuhan kami seseorang,"

Selepas itu mereka sekali-kali tidak mempersekutukan sesuatu pun atau sesiapa pun dengan Tuhan mereka. Mereka menggabung antara ‘beriman’ yang masuk ke dalamnya semua amal baik, dan antara bertakwa yang mengandung erti meninggalkan keburukan.

Sebab yang mendorong mereka beriman dan melakukan pengiringnya adalah apa yang mereka ketahui dari pengarahan Al Qur’an, kandungannya yang terdiri dari maslahat, faedah dan menjauhi bahaya.

Hal itu, kerana Al Qur’an adalah ayat yang agung, hujjah yang qath’i bagi orang yang mengambil sinar darinya dan mengambil petunjuk darinya.

Itulah iman yang bermanfaat yang membuahkan segala kebaikan yang dibangun di atas petunjuk Al Qur’an, berbeda dengan iman kerana ikut-ikutan yang berada dalam bahaya syubhat dan berbagai aral yang melintang.

"3. Dan bahawasanya Mahatinggi kebesaran Tuhan kami,"

Mahatinggi Allah, kebesaranNya, keagunganNya, perbuatanNya, perintahNya, urusanNya, takdirNya, sebutanNya, tanda-tandaNya dan nikmat-nikmatNya yang ada pada makhlukNya dari apa yang dinisbatkan kepadaNya.

"Dia tidak mengambil isteri dan tidak anak."

Jin mengatakan bahawa Mahatinggi Allah dari mempunyai isteri dan anak. Mahasuci Tuhan Yang Mahabesar lagi Mahamulia dari hal tersebut. Dia mempunyai keagungan dan kebesaran pada setiap sifat sempurna.

Mempunyai isteri atau anak menafikan hal itu kerana bertentangan dengan sempurnanya kecukupannya. Hal ini dikatakan oleh jin ketika mereka masuk Islam dan beriman kepada Al Qur'an.

"4. Dan bahawasanya adalah mengatakan orang bodoh di antara kami terhadap Allah melampaui batas,"

Sebelum mereka mendengar dan beriman kepada Al Qur'an, mereka selalu mendengar iblis, jin dan semua orang yang lemah akalnya bersepakat mengucapkan perkataan yang batil, palsu, tidak benar, zalim dan melampaui batas terhadap Allah, iaitu bahawa Allah mempunyai isteri dan anak.

"5. Dan sungguh kami menyangka bahawa tidak akan berkata manusia dan jin terhadap Allah dusta."

Sebelum itu mereka menyangka bahawa semua manusia dan jin tidak akan berani membuat kedustaan terhadap Allah. Rupa-rupanya mereka telah tertipu dan terlalu bersangka baik dengan para pemimpin mereka dari kalangan jin dan manusia.

Dahulu jin takut kepada manusia, sebagaimana sekarang manusia takut kepada jin, atau bahkan lebih parah dari itu. Pada mulanya apabila manusia turun berehat di suatu tempat, maka jin yang menghuni tempat ini bubar melarikan diri.

Sudah menjadi kebiasaan orang-orang Arab di masa Jahiliah mereka, meminta perlindungan kepada pemimpin jin yang mereka anggap berkuasa di tempat mereka berehat agar mereka tidak diganggu oleh jin. Perihalnya sama dengan seseorang yang memasuki kota musuh di bawah jaminan perlindungan orang besar yang berpengaruh di kota tersebut.

Maka apabila jin melihat manusia takut kepada mereka, sebagaimana mereka juga takut kepada manusia, akhirnya jin mendekati dan menimpakan kepada manusia penyakit kerasukan dan penyakit gila.

Kirdam ibnus Sa-ib Al Ansari keluar bersama ayahnya dari Madinah untuk suatu keperluan. Demikian itu terjadi di saat berita Rasulullah s.a.w. di Mekah tersiar. Maka malam hari memaksa mereka untuk menginap di tempat seorang penggembala ternak kambing. Ketika tengah malam tiba, datanglah seekor serigala, lalu membawa lari seekor anak kambing.

Maka si penggembala melompat dan berkata, "Hai penghuni lembah ini, tolonglah aku!" Maka terdengariah suara seruan yang tidak mereka lihat siapa dia, mengatakan, "Hai Sarhan (nama serigala itu), lepaskanlah anak kambing itu!" Maka anak kambing itu bergabung kembali dengan kumpulan ternak dengan berlari tanpa mengalami luka apa pun.

Barangkali serigala yang mengambil anak kambing itu adalah jelmaan jin untuk menakut-nakuti manusia agar manusia takut kepadanya, kemudian ia mengembalikan anak kambing itu ketika manusia meminta tolong dan memohon perlindungan kepadanya, hingga manusia itu menjadi sesat, dihinakan oleh jin dan mengeluarkannya dari agamanya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Allah s.w.t. menurunkan firmanNya kepada RasulNya di Mekah,

"6. Dan bahawasanya adalah beberapa orang lelaki dari manusia meminta perlindungan pada beberapa lelaki dari jin,"

Sesungguhnya ada beberapa orang lelaki dari kalangan manusia yang meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari kalangan jin apabila mereka berada di sebuah lembah atau suatu tempat yang mengerikan seperti di hutan dan tempat-tempat lainnya yang menyeramkan.

"maka jin menjadikan manusia bertambah kederhakaan."

Perbuatan yang dilakukan manusia itu membuat jin-jin bertambah sombong, berpandangan bahawa diri mereka lebih utama daripada manusia dan melampaui batas kerana melihat manusia sering menyembah dan meminta perlindungan kepada jin agar mereka, anak, harta dan ternakan mereka tidak diganggu.

Apabila jin melihat manusia meminta perlindungan kepada selain Allah, maka jin-jin itu menjadikan manusia bertambah kufur, derhaka, dosa, salah, sesat, takut, ngeri dan kecut hatinya.

Jin bermaksud agar manusia itu tetap takut kepada mereka dan lebih banyak meminta perlindungan kepada mereka. Sedangkan mereka semakin berani kepada manusia dan menambah gangguannya.

"7. Dan bahawa mereka menyangka sebagaimana kalian menyangka, bahawa tidak akan Allah membangkitkan seseorang."

Jin-jin itu menyangka sebagaimana sangkaan orang-orang musyrik Mekah, bahawa Allah tidak akan mengutus seorang rasul pun sesudah masa itu.

Ada yang menafsirkan bahawa jin-jin itu menyangka bahawa Allah tidak akan membangkitkan kembali sesiapa pun pada hari Kiamat. Oleh kerana mereka mengingkari kebangkitan, maka mereka berani berbuat syirik dan melampui batas.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...