Ahad, 12 Mei 2019

31:33-34 Tafsir Surah Luqman, ayat 33-34.


يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (٣٣) إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الأرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ  (٣٤)

Allah s.w.t. berfirman memperingatkan,

"33. Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhan kalian"

Bertakwalah kalian kepada Allah Tuhan kalian dengan mengerjakan perintahNya dan menjauhi laranganNya. Takutlah kalian kepadaNya.

"dan takutlah pada hari tidak menolong seorang bapa atas anaknya, dan tidak yang dilahirkan dia penolong atas bapanya sedikit pun."

Takutlah, khuatirlah dan perhatikanlah oleh kalian akan menghadapi hari kebangkitan, iaitu hari Kiamat, hari yang sangat dahsyat. Sesungguhnya hari kiamat adalah hari keputusan peradilan dan kekuasaan yang maha menang, tiada kemurahan padanya dan tiada seorang pun yang dapat berbicara kecuali dengan izin Tuhan Yang Maha Pemurah.

Pada hari itu, orang-orang yang siddiqin (beriman) tidak dapat memberikan syafaat (pertolongan) kepada orang-orang yang zalim, para bapa tidak dapat memberi syafaat kepada anak-anak mereka, dan anak-anak juga tidak dapat memberi syafaat kepada bapa mereka sedikit pun.

Seandainya seorang bapa hendak menebus anaknya dengan dirinya, pastilah permintaan tebusannya itu ditolak. Seandainya seorang anak hendak menebus bapanya dengan dirinya, pastilah permintaan tebusannya itu ditolak juga.

Tiada seseorang pun yang dihukum kerana kesalahan orang lain. Seorang bapa tidak dapat dihukum kerana dosa anaknya, seorang anak juga tidak dapat dihukum kerana dosa orang tuanya, seseorang tidak dapat dihukum kerana dosa yang dilakukan saudaranya dan seorang hamba tidak dapat dihukum kerana dosa majikannya.

Masing-masing orang hanya memerhatikan dirinya sendiri, tiada seorang pun yang bersedih hati kerana kesedihan orang lain, dan tiada seorang pun yang merasa kasihan kepada orang lain. Masing-masing orang hanya kasihan kepada dirinya sendiri.

Setiap orang disibukkan oleh kesusahannya sendiri, menangis kerana kesalahannya sendiri, dan dia hanya memikul dosanya sendiri, dan tidak dibebankan kepada seseorang dosa orang lain, dia hanya menanggung dosanya sendiri.

"Sesungguhnya janji Allah benar,"

Janji Allah pasti benar. Oleh kerana itu, janganlah kalian ragu terhadapnya dan janganlah kalian mengerjakan amal orang yang tidak membenarkan janjiNya.

Manusia berkewajiban memenuhi hak Allah, iaitu diibadahi. Hal ini adalah sesuatu yang perlu kalian ingat, menjadikannya di hadapan mata kalian dan tujuan dalam melanjutkan langkah kalian. Dia berjanji akan memberi balasan kepada kalian. Di antara sekian penghalang yang menghalangi seseorang dari beribadah adalah dunia dan syaitan.

"maka jangan menipu kalian kehidupan dunia"

Janganlah sekali-kali kalian terpedaya oleh kehidupan dunia ini, iaitu perhiasannya, kemewahannya dan berbagai hal yang menggoda di dalamnya sehingga berpaling dari jalan Islam.

Jangan sekali-kali membuat dirimu terlena kerana hidup tenang di dunia hingga melupakan negeri akhirat.

"dan jangan sekali-kali menipu kalian terhadap Allah penipu."

Janganlah kalian sampai terpedaya oleh syaitan dalam menaati Allah. Sesungguhnya syaitan sentiasa menipu manusia, memperdayakan, menjanjikan, membisikkan ke dalam hati dan memberikan angan-angan yang panjang dan tinggi, dan tidak lengah terhadapnya dalam semua waktu. Padahal tiada sesuatu pun dari apa yang dijanjikan syaitan itu terpenuhi.

Allah s.w.t. mengingatkan tentang hari Kiamat agar membantu dan memudahkan kalian dalam mengerjakan ketakwaan. Ini termasuk rahmat Allah kepada hambaNya. Perintah agar kalian bertakwa ini terdapat kebahagiaan dan janji pahala untuk kalian.

Dia juga mengingatkan kalian agar berhati-hati terhadap siksaNya, serta menyedarkan kalian dengan nasihat dan hal-hal yang menakutkan. Maka segala puji bagi Allah Rabbul ‘alamin.

Seorang lelaki Badui bertanya (kepada Nabi s.a.w.), "Sesungguhnya isteriku mengandung, maka ceritakanlah kepadaku apa yang bakal dilahirkannya (lelaki ataukah perempuan). Negeri kami sedang musim kemarau, maka ceritakanlah kepadaku bilakah hujan turun. Dan sesungguhnya engkau telah mengetahui bila aku lahir, maka ceritakanlah kepadaku bilakah aku mati?" Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"34. Sesungguhnya Allah, di sisiNya ilmu hari kiamat;"

Hanya di sisi Allah pengetahuan tentang bila terjadinya hari Kiamat. Tiada sesiapa pun selain Allah yang mengetahui bila hari kiamat akan terjadi, di tahun berapa, di bulan apa, di malam hari ataukah di siang hari, baik dari kalangan nabi yang diutus, malaikat yang terdekat atau sesiapa saja.

"dan Dia menurunkan hujan,"

Dia sendiri yang menurunkan hujan dan mengetahui bila turunnya. Tiada sesiapa pun selain Allah yang mengetahui bila hujan akan turun, di siang hari atau di malam hari.

Apabila Allah memerintahkan untuk turunnya hujan, barulah para malaikat yang ditugaskan untuk menurunkannya mengetahuinya. Begitu juga orang yang dikehendaki Allah dari kalangan makhlukNya (mengetahuinya juga).

"dan Dia mengetahui apa yang dalam rahim."

Dia mengetahui apa yang ada dalam kandungan. Tiada sesiapa pun selain Allah yang mengetahui apa yang bakal diciptakanNya di dalam rahim, lelaki ataukah perempuan, berkulit merah ataukah berkulit hitam, dan bagaimanakah nasibnya kelak. Dia yang menciptakannya, dan hanya Dia yang mengetahui hal yang terjadi padanya.

Apabila Allah telah memerintahkan agar yang di dalam rahim menjadi lelaki atau perempuan, atau menjadi orang yang celaka atau menjadi orang yang bahagia dan sebagainya, barulah para malaikat yang ditugaskan untuk menjaganya mengetahui hal itu. Begitu juga orang yang dikehendaki oleh Allah dari kalangan makhlukNya.

"Dan tidak mengetahui diri apa apa yang dia kerjakan esok."

Tiada seorang pun yang dapat mengetahui dengan pasti apa yang akan dilakukannya, diusahakannya atau diperolehnya esok di dunianya dan di akhiratnya, adakah kebaikan ataukah keburukan. Namun demikian, manusia diwajibkan berusaha.

Aisyah r.a. mengatakan, "Siapa pun yang berkata kepadamu bahawa dia mengetahui apa yang bakal terjadi esok, sesungguhnya dia telah berdusta."

"Dan tidak mengetahui diri di mana bumi dia akan mati."

Tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati, iaitu di negerinya, di negeri lain, di darat, di laut, di hutan, di lembah, ataukah di bukit. Begitu juga masanya, barangkali esok kalian akan mati atau tertimpa musibah.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila Allah berkehendak akan mencabut nyawa seseorang hamba di suatu negeri, maka Dia menjadikan baginya di negeri itu suatu keperluan (yang mendorongnya pergi ke negeri itu)."

"Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui Maha Mengenal."

PengetahuanNya meliputi segala sesuatu, baik yang kelihatan maupun yang ghaib, baik yang zahir (kelihatan) maupun yang batin (tersembunyi). Dia mengenal yang tersembunyi sebagaimana Dia mengenal yang zahir (kelihatan).

Kelima perkara yang disebutkan dalam ayat ini merupakan kunci-kunci keghaiban, iaitu perkara ghaib yang hanya Allah sendirilah yang mengetahuinya. Dia merahsiakannya sehingga tidak diketahui oleh nabi, malaikat yang dekat maupun manusia. Maka tiada seorang pun yang dapat mengetahuinya kecuali setelah dia diberi tahu oleh Allah s.w.t. tentangnya.

Di antara hikmahNya yang sempurna adalah Dia menyembunyikan kelima perkara ghaib ini kerana dalam menyembunyikannya terdapat maslahat sebagaimana telah diketahui dengan jelas bagi orang yang memikirkannya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Kunci-kunci semua yang ghaib itu ada lima, tiada seorang pun yang mengetahuinya kecuali hanya Allah, iaitu sesungguhnya Allah, hanya di sisiNyalah pengetahuan tentang hari kiamat; Dialah yang menurunkan hujan; Dia mengetahui apa yang ada di dalam rahim; tiada seorang pun yang mengetahui apa yang akan diusahakannya esok; dan tiada seorang pun yang mengetahui di bumi manakah dia akan mati; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."

Selesai tafsir surah Luqman dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, wal hamdulillahi rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...