Khamis, 16 Mei 2019

34:50-54 Tafsir Surah Saba’, ayat 50-54.

قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّمَا أَضِلُّ عَلَى نَفْسِي وَإِنِ اهْتَدَيْتُ فَبِمَا يُوحِي إِلَيَّ رَبِّي إِنَّهُ سَمِيعٌ قَرِيبٌ (٥٠) وَلَوْ تَرَى إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ (٥١) وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّى لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ (٥٢) وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ (٥٣) وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ (٥٤)

Kebenaran dakwah Nabi Muhammad s.a.w. semakin jelas. Beliau telah cukup memberikan petunjuk dan bimbingan kepada kaumnya. Tetapi mereka tetap angkuh dan sombong. Bahkan orang-orang yang mendustakan menuduh Beliau telah sesat.

Maka Allah s.w.t. menerangkan kebenaran itu kepada mereka, menerangkan kelemahan mereka untuk menentang kebenaran, dan memberitahukan bahawa tuduhan sesat kepada Beliau tidaklah mempengaruhi apa-apa dan tidak dapat membantah kebenaran. Allah s.w.t. memerintahkan Beliau s.a.w. supaya berterus terang kepada kaumnya,

"50. Katakanlah, "Jika aku sesat, maka sesungguhnya hanyalah aku sesatkan untuk diriku;"

Jika aku sesat, maka sesungguhnya aku sesat atas kemudaratan diriku sendiri. Barang siapa yang sesat sehingga menempuh jalan yang salah dan berbuat di luar kebenaran, maka akibat atau kemudaratan kesesatannya itu adalah tanggungannya, untuk dirinya dan hanya akan menimpa dirinya sendiri kerana ulahnya sendiri, tidak kepada yang lain.

"dan jika aku mendapat petunjuk maka dengan sebab apa diwahyukan kepadaku Tuhanku."

Jika aku mendapat petunjuk, maka bukanlah kerana kemampuan atau kekuatanku, akan tetapi disebabkan Al Qur’an dan hikmah (As Sunnah) yang diwahyukan oleh Tuhanku kepadaku. Kebaikan itu semuanya dari sisi Allah melalui wahyu dan kebenaran yang jelas yang di dalamnya terkandung petunjuk, penjelasan dan bimbingan yang diturunkan olehNya.

Jika perbuatannya itu untuk menegakkan kebenaran, maka itu adalah makna wahyu yang diturunkan Allah kepadanya dan kerana hidayah Allah juga, maka Beliau tetap memperjuangkan yang hak dan berjalan di atas landasan kebenaran.

"Sungguh Dia Maha Mendengar Mahadekat.""

Allah Maha Mendengar semua suara, perkataan dan ucapan hamba-hambaNya. Dia Maha Mendengar apa yang aku katakan dan apa yang kalian katakan, Dia akan memberi balasan kepada setiap orang dengan balasan yang setimpal.

Allah Mahadekat dengan orang yang berdoa dan meminta kepadaNya. Dia Mahadekat rahmatNya. Kerananya Dia memperkenankan doa orang-orang yang memohon kepadaNya.

Rasulullah s.a.w. bersabda (kepada para sahabatnya yang berzikir terlalu keras), "Sesungguhnya kalian berseru (berdoa) bukan kepada Tuhan yang tuli dan bukan pula kepada Tuhan yang ghaib, sesungguhnya kalian sedang berdoa kepada Tuhan Yang Maha Mendengar, Mahadekat lagi Maha Memperkenankan (doa)."

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"51. Dan jika kamu melihat ketika mereka dikejutkan;"

Alangkah hebat dan ngeri kejadiannya sekiranya kamu melihat orang-orang yang kafir atau yang mendustakanmu terperanjat dan ketakutan sewaktu melihat azab yang keras akan ditimpakan kepada mereka pada hari kiamat nanti.

"maka tidak dapat melepaskan diri"

Mereka tidak mungkin lari dan mengelak dari azab itu, kerana memang tidak ada kemungkinan untuk menjauhkan diri dari azab itu. Mereka tidak mempunyai tempat menetap dan tidak ada yang menolong atau melindungi mereka.

"dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat."

Dalam keadaan terperanjat dan ketakutan, mereka diambil dari tempat yang dekat untuk dibawa ke neraka yang menyala-nyala. Mereka tidak jauh dari tempat azab, lalu mereka ditangkap dan dilemparkan ke dalam neraka. Mereka tidak diberi kesempatan untuk melarikan diri, bahkan mereka langsung ditangkap sejak awal lagi (sejak mereka dibangkitkan).

"52. Dan mereka berkata, "Kami beriman kepadaNya.""

Setelah mereka melihat bagaimana dasyatnya azab pada hari kiamat itu, mereka pun mengaku beriman kepada Allah, para malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya.

"Dan bagaimana bagi mereka mencapai dari tempat yang jauh?"

Iman mereka tidak lagi diterima kerana telah jauh ketinggalan dan tempat di mana pengakuan beriman itu dapat diterima, iaitu di dunia. Di dunialah tempat setiap orang diberi kesempatan untuk beriman, sedang di akhirat bukanlah tempat untuk menerima pengakuan iman. Seandainya mereka beriman di dunia, tentu iman mereka diterima.

"53. Dan sungguh mereka telah kafir kepadaNya sebelumnya;"

Sesungguhnya mereka telah mengingkari Allah sebelum itu sewaktu mereka hidup di dunia. Tidak mungkin mereka dapat meraih iman di negeri akhirat, kerana sebelum itu sewaktu di dunia mereka telah ingkar terhadap perkara yang hak dan mendustakan rasul-rasul Allah.

"dan mereka mendustakan dengan yang ghaib dari tempat yang jauh."

Mereka menduga, meramalkan dan mengandaikan tentang yang ghaib dari tempat yang jauh, iaitu terhadap hal-hal yang tidak dapat dijangkau oleh pengetahuan mereka.

Mereka gunakan kebatilan untuk mengalahkan hak (kebenaran), padahal kebatilan tidak dapat mengalahkan kebenaran. Kebatilan hanyalah mempunyai kemampuan ketika kebenaran sedang lengah. Jika yang hak tampil dan mendatangi yang batil, maka kebatilan itu pasti runtuh.

Mereka sewaktu di dunia mengatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah penyihir, penyair, dukun, tukang ramal, orang gila dan banyak lagi tuduhan yang batil. Mereka mengatakan bahawa Al Qur'an adalah sihir, syair dan ramalan.

Mereka mendustakan adanya hari berbangkit dan alam akhirat. Mereka menyangka bahawa tidak ada syurga dan neraka. Semua tuduhan mereka itu hanyalah dengan sangkaan saja, bukan dengan keyakinan. Mereka menuduh dengan sesuatu yang tidak mereka ketahui dan dari tempat yang tidak mereka ketahui.

"54. Dan dihalangi di antara mereka dan antara apa yang mereka inginkan"

Dihalangi antara mereka dengan apa yang mereka ingini, iaitu beriman kepada Allah, dan kembali ke dunia untuk bertaubat dan beramal soleh. Ia tidak mungkin dituruti, tidak ada gunanya lagi dan tidak ada jalan untuk dikabulkan.

Ada yang berpendapat bahawa dihalangi antara mereka dengan apa yang mereka ingini di dunia ini berupa harta benda, perhiasan duniawi, dan keluarga (anak-anak).

Sebenarnya tidak ada pertentangan di antara kedua pendapat tersebut, kerana sesungguhnya adakalanya dihalangi antara mereka dengan apa yang diingini oleh mereka di dunia ini, juga antara mereka dengan apa yang dicari mereka di akhirat, mereka tidak mendapatkannya.

"sebagaimana dilakukan dengan orang-orang yang serupa mereka sebelumnya."

Tindakan yang demikian itu, telah dilakukan juga kepada umat-umat terdahulu yang serupa dan sefaham dengan mereka. Mereka juga telah mendustakan rasul-rasul yang diutus kepada mereka.

Ketika azab Allah datang menimpa mereka, maka mereka baru menyatakan beriman dan berangan-angan seandainya mereka dahulu beriman. Tetapi sudah terlambat, iman mereka saat itu tidak dapat diterima. Iman setelah melihat siksaan Allah tidaklah berguna.

"Sungguh mereka dalam keraguan yang membingungkan."

Sesungguhnya mereka dahulu di dunia sentiasa berada dalam keraguan dan kebimbangan yang mendalam. Mereka sangat ragu kepada apa yang disampaikan kepada mereka, seperti hari berbangkit dan hari pembalasan.

Kerana itulah mereka mengingkari dan tidak mahu beriman kepada apa yang dibawa oleh rasul itu. Kerana itu juga iman mereka tidak diterima saat mereka menyaksikan azab Allah.

Sesungguhnya orang yang mati dalam keadaan bimbang dan ragu, maka dia dibangkitkan dalam keadaan seperti waktu dia mati. Dan barang siapa yang mati dalam keadaan yakin, maka dia akan dibangkitkan dalam keadaan yakin juga.

Selesai tafsir surah Saba’ dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, dan kepadaNya kami bertawakkal.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...