Ahad, 19 Mei 2019

37:158-170 Tafsir Surah As Saffat, ayat 158-170.

وَجَعَلُوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ (١٥٨) سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ (١٥٩) إِلا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (١٦٠) فَإِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ (١٦١) مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِفَاتِنِينَ (١٦٢) إِلا مَنْ هُوَ صَالِ الْجَحِيمِ (١٦٣) وَمَا مِنَّا إِلا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ (١٦٤) وَإِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ (١٦٥) وَإِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ (١٦٦) وَإِنْ كَانُوا لَيَقُولُونَ (١٦٧) لَوْ أَنَّ عِنْدَنَا ذِكْرًا مِنَ الأوَّلِينَ (١٦٨) لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (١٦٩) فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (١٧٠)

Allah s.w.t. berfirman ditujukan kepada orang-orang musyrik,

"158. Dan mereka menjadikan antara Dia dan antara jinnah nasab."

Kaum musyrik mengadakan hubungan keluarga antara Allah dan jin. Dalam sangkaan mereka, malaikat adalah puteri-puteri Allah dan bahawa ibu mereka (para malaikat) adalah jin-jin mulia.

Di antara mufassir ada juga yang mengertikan jinnah di sini dengan malaikat. Kaum musyrik mengadakan hubungan nasab antara Allah dengan jinnah adalah ketika mereka mengatakan, bahawa malaikat adalah puteri-puteri Allah.

Orang-orang musyrik menganggap malaikat-malaikat itu adalah anak-anak perempuan Allah s.w.t. Maka Abu Bakar r.a. bertanya kepada mereka, "Lalu siapakah ibunya?" Mereka (orang-orang musyrik) menjawab, "Anak-anak perempuan jin yang terkemuka."

Musuh-musuh Allah menduga bahawa Dia dan iblis adalah dua bersaudara, Mahasuci lagi Mahatinggi Allah dari hal tersebut dengan ketinggian yang setinggi-tingginya.

"Dan sesungguhnya telah mengetahui jin sungguh mereka pasti dihadapkan."

Sesungguhnya jin telah mengetahui bahawa mereka benar-benar akan dihadapkan kepada Allah untuk menerima balasanNya. Mereka sendiri mengakui bahawa mereka akan diseret ke neraka. Mereka itu hamba-hamba yang hina. Jika memang mereka ada hubungan nasab dengan Allah, tentu mereka tidak seperti itu.

Orang-orang yang mengatakan demikian kelak benar-benar akan diseret ke dalam azab di hari penghisaban kerana kebohongan mereka dalam hal tersebut yang telah dibuat-buat oleh mereka sendiri dan ucapan mereka yang batil tanpa pengetahuan.

"159. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan."

Mahasuci lagi Mahatinggi Allah dari mempunyai anak dan dari apa yang digambarkan oleh orang-orang zalim lagi pengingkar itu dengan ketinggian yang setinggi-tingginya.

"160. Kecuali hamba-hamba Allah orang-orang yang ikhlas."

Kecuali hamba-hamba Allah yang dibersihkan dari dosa-dosanya. Hamba-hamba Allah di sini bermaksud golongan jin yang beriman.

Ada juga yang menafsirkan dengan manusia yang beriman, iaitu mereka menyucikan Allah dari sifat yang tidak layak bagiNya. Mereka adalah orang-orang yang mengikuti kebenaran yang diturunkan kepada semua nabi yang diangkat menjadi rasul dan tidak mengatakan terhadap Allah seperti yang disifatkan oleh orang-orang musyrik.

"161. Maka sungguh kalian dan apa yang kalian sembah."

Sesungguhnya kalian dan apa yang kalian sembah itu adalah lemah, sedangkan kekuasaan Allah s.w.t. adalah sempurna.

"162. Tidaklah kalian atasnya dengan memperdayakan."

Kalian sekali-kali tidak akan dapat menyesatkan seseorang terhadap Allah, iaitu hamba-hamba Allah yang disucikan, yang menjadi golongan yang beruntung.

"163. Kecuali orang yang dia masuk neraka yang menyala-nyala."

Orang-orang yang menuruti pendapat, kesesatan dan penyembahan batil yang dilakukan oleh kalian hanyalah orang yang lebih sesat daripada kalian, iaitu mereka yang dalam pengetahuan Allah akan masuk ke neraka Jahim. Mereka diciptakan untuk menjadi penghuni neraka.

Sesungguhnya orang yang sesat kerananya hanyalah orang yang ditakdirkan sesat dan batil. Inilah predikat manusia yang mengikuti agama kemusyrikan, kesesatan dan kekufuran.

Para malaikat berlepas diri dari apa yang dikatakan kaum musyrik tentang mereka. Mereka adalah hamba-hamba Allah, dan mereka tidak pernah bermaksiat walaupun sekelip mata. Malaikat Jibril a.s. berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w.

"164. Dan tidak diantara kami kecuali baginya kedudukan tertentu."

Masing-masing kami (para malaikat) mempunyai kedudukan dan tugas tertentu yang diperintahkan Allah, iaitu kedudukan yang khusus di langit dan tugas-tugas ibadah tertentu. Kami tidak melampaui kedudukan dan tugas itu, dan kami tidak memiliki kekuasaan apa-apa.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiada suatu tempat pun di langit terdekat ini melainkan terdapat padanya malaikat yang sedang sujud atau sedang berdiri. Yang demikian itu disebutkan oleh firmanNya, "Dan tidak diantara kami kecuali baginya kedudukan tertentu.” (As Saffat 37:164)

Dahulu kaum lelaki dan kaum wanita solat bersama-sama. Setelah turun firmanNya, "Dan tidak diantara kami kecuali baginya kedudukan tertentu." (As Saffat 37:164), kaum lelaki maju (berada di depan) dan kaum wanita di belakang.

"165. Dan sungguh kami benar-benar kami bersaf-saf."

Sesungguhnya kami para malakat benar-benar sentiasa berbaris-baris atau teratur dalam barisan dalam solat, menaati Allah, menunaikan perintahNya dan berkhidmat kepadaNya.

Pada mulanya kaum muslim tidak bersaf dalam mengerjakan solat, hingga turunlah firmanNya, "Dan sungguh kami benar-benar kami bersaf-saf." (As Saffat 37:165) lalu mereka pun membentuk saf-saf.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Kami diberi keutamaan di atas umat (lainnya) dengan tiga perkara; saf-saf kami dijadikan seperti saf-saf para malaikat; dan bumi ini dijadikan bagi kami masjid (tempat bersujud); dan tanahnya suci lagi menyucikan."

Dahulu Khalifah Umar r.a. apabila iqamah telah dikumandangkan, maka Beliau terlebih dahulu menghadapkan wajahnya kepada para makmum. Kemudian mereka berkata, "Luruskanlah saf-saf kalian dan sejajarkanlah berdiri kalian, Allah menghendaki untuk kalian sikap yang dilakukan oleh para malaikat." Kemudian Khalifah Umar membaca firmanNya, "Dan sesungguhnya kami benar-benar bersaf-saf." (As Saffat 37:165) Mundurlah engkau, hai Fulan. Dan majulah kamu, hai Fulan!" Kemudian Umar maju ke muka, lalu bertakbir.

"166. Dan sungguh kami benar-benar kami orang-orang yang bertasbih."

Sesungguhnya kami benar-benar sentiasa menyucikan Allah dari segala kekurangan dan sifat yang tidak layak bagiNya. Ada yang menafsirkan, kami sentiasa tetap berada di tempat solat mengerjakan ibadah kepada Allah.

Kami memujiNya, berhajat kepadaNya dan merendahkan diri dihadapanNya. Kami semua adalah hamba-hambaNya dan tidaklah kami sekutu bagiNya.

Dahulu sebelum kedatangan Nabi Muhammad s.a.w., orang-orang kafir Mekah menampakkan angan-angan dan harapan mereka.

"167. Dan sungguh mereka pasti akan berkata."

Sesungguhnya kaum musyrik benar-benar pernah berkata,

"168. Sekiranya bahawa di sisi kami pengajaran dari orang-orang terdahulu."

Kalau sekiranya di kalangan kami ada orang yang mengingatkan kami kepada perintah Allah, dan kalau sekiranya kami diberikan sebuah kitab suci dari sisi Allah sebagaimana yang diberikan kepada umat-umat terdahulu,

"169. Nescaya kami jadi hamba-hamba Allah yang ikhlas."

Tentu kami akan benar-benar menjadi hamba Allah yang disucikan atau dibersihkan dari dosa, tentu kami akan mengikhlaskan ibadah hanya kepada Allah saja.

"170. Maka mereka mengingkari dengannya."

Mereka dusta dalam ucapannya. Kitab yang paling utama, iaitu Al Qur’an telah pun datang kepada mereka, tetapi mereka mengingkarinya. Memang mereka itu hanyalah orang-orang yang suka membangkang terhadap kebenaran.

"Maka kelak mereka akan mengetahui."

Kelak mereka akan mengetahui akibat keingkarannya itu. Ini merupakan ancaman yang serius dan peringatan yang keras terhadap kekafiran mereka kepada Tuhannya dan kedustaan mereka kepada rasulNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...