Selasa, 29 Oktober 2019

18:9-16 Tafsir Surah Al Kahfi, ayat 9-16.

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا (٩)إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا (١٠) فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا (١١) ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا (١٢) نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى (١٣) وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لَنْ نَدْعُوَ مِنْ دُونِهِ إِلَهًا لَقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا (١٤) هَؤُلاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْلا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا (١٥) وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرفَقًا (١٦) 

Allah s.w.t. berfirman menceritakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. tentang orang-orang yang menghuni gua,

"9. Atau kamu mengira bahawasanya penghuni gua dan Ar Raqim, mereka dari ayat-ayat Kami mengagumkan?"

Adakah kamu menyangka bahawa orang-orang yang mendiami gua dan mempunyai Ar Raqim itu saja tanda-tanda kekuasaan dan kebesaran Kami yang menghairankan dan menakjubkan?

Tiadalah perkara mereka menghairankan bagi kekuasaan dan kemampuan Allah s.w.t., kerana sesungguhnya menciptakan langit dan bumi, silih bergantinya siang dan malam hari, menundukkan matahari serta rembulan, bintang-bintang, dan lain-lainnya dari tanda-tanda yang besar yang menunjukkan akan kekuasaanNya sangatlah mudah.

Dia Mahakuasa atas semua yang dikehendakiNya, tiada sesuatu pun yang melemahkanNya. Pada sebahagian tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaanNya, ilmu, sunnah dan Al Qur'an, iaitu hujah-hujahNya yang jelas terhadap hamba-hambaNya, semuanya itu jauh lebih menghairankan daripada kisah ashabul kahfi (para penghuni gua) dan mempunyai ar raqim itu.

Allah senantiasa memperlihatkan kepada hamba-hambaNya ayat-ayatNya di alam semesta dan pada diri mereka agar semakin jelas antara yang hak dengan yang batil, dan petunjuk daripada kesesatan. Oleh kerana itu ayat-ayatNya perlu diperhatikan dan difikirkan, kerana memperhatikan ayat-ayatNya merupakan kunci keimanan, jalan mencapai ilmu dan keyakinan.

Al Kahfi adalah gua yang terdapat di sebuah bukit yang dijadikan tempat bersembunyi oleh para pemuda itu. Ada yang mengatakan bahawa kahfi adalah sebuah gua yang ada di lembah itu.
Menurut sebahagian ahli tafsir Ar Raqim adalah nama anjing, dan sebahagian yang lain mengatakan prasasti, batu bertulis atau batu bersurat, yang di sana tertulis nama dan nasab mereka. Ada yang mengatakan bahawa ditulis kisah ashabul kahfi padanya, kemudian diletakkan di pintu gua itu.

Ada yang mengatakan bahawa Ar Raqim adalah nama sebuah kitab yang diletakkan di depan bangunan tempat mereka. Ada yang mengatakan sebuah lembah yang padanya terdapat gua tempat mereka, yang terletak di dekat kota Ailah (Jordan sekarang). Ada yang mengatakan nama sebuah kampung (kota). Ada yang mengatakan sebuah bukit yang di dalamnya terdapat gua tersebut.

Ada yang mengatakan bahawa nama bukit itu adalah Banglius, nama guanya adalah Haizam, dan nama anjing mereka adalah Hamran. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

"10. Ketika mencari tempat berlindung pemuda-pemuda ke dalam gua,"

Ingatlah ketika para pemuda itu melarikan diri dengan membawa agamanya agar agama mereka selamat dari gangguan kaumnya yang pasti akan memfitnah mereka. Mereka lari memisahkan diri dari kaumnya dalam keadaan takut disiksa kerana beriman kepada Allah, lalu mencari tempat berlindung di dalam gua yang berada di suatu bukit, sebagai tempat persembunyian mereka agar kaumnya yang kafir tidak tahu keberadaan mereka.
"lalu mereka berkata, "Tuhan kami, berilah kami dari sisiMu rahmat""

Ketika hendak memasuki gua itu mereka berdoa, "Wahai Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada Kami dari sisiMu." Iaitu limpahkanlah atau anugerahkanlah rahmatMu dan kelembutanMu kepada diri kami yang dengannya Engkau merahmati kami dan menyembunyikan kami dari kaum kami.

"dan sediakanlah kami dari urusan kami petunjuk yang lurus.""

Sempurnakanlah bagi kami atau berikanlah kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini, atau jadikanlah bagi akibat urusan kami ini jalan yang lurus.

Mereka berusaha dan menjauhi fitnah dengan sikap tadharru’ (merendahkan diri), menghadap kepada Allah, meminta kepadaNya, agar Dia memperbaiki urusan mereka, tidak bersandar kepada diri sendiri dan orang lain, dan merasa yakin dengan Allah bahawa Dia akan melakukannya. Oleh kerana itu, Allah s.w.t. mengabulkan doa mereka.

"11. Maka kami jadikan tutup atas telinga mereka dalam gua beberapa tahun berbilang."

Maka Kami tutup telinga mereka, iaitu Kami jatuhkan rasa mengantuk yang berat kepada mereka semasa mereka memasuki gua itu, Kami tidurkan mereka di dalam gua itu selama tiga ratus sembilan tahun qamariah.

Mereka tidak dapat dibangunkan oleh suara (bunyi) apa pun dalam tidur mereka selama ratusan tahun itu untuk menjaga mereka dari kegoncangan hati dan rasa takut, juga untuk menjaga mereka dari penangkapan oleh kaum mereka, serta sebagai salah satu di antara ayat-ayat Allah.

"12. Kemudian Kami bangunkan mereka, agar Kami mengetahui manakah di antara dua golongan lebih tepat menghitung bagi apa yang mereka berdiam panjang."

Kemudian Kami bangunkan mereka dari tidur mereka yang lelap itu agar Kami mengetahui manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat dalam menghitung berapa lamanya mereka tinggal di dalam gua itu. Kedua golongan itu ialah pemuda-pemuda itu sendiri yang berselisih tentang berapa lamanya masa mereka tinggal dalam gua itu.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"13. Kami kisahkan atas kamu cerita mereka dengan sebenarnya. Sungguh mereka pemuda-pemuda beriman kepada Tuhan mereka," 

Kami ceritakan kepadamu kisah mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu semuanya terdiri daripada pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka.

Dalam ayat ini dipakai jama’ yang menunjukkan sedikit, iaitu kata “fityah” (beberapa pemuda), yang menunjukkan bahawa jumlah mereka di bawah sepuluh.

Mereka adalah segolongan kaum muda yang menerima perkara yang hak dan mendapat petunjuk ke jalan yang lurus dari guru-guru mereka yang saat itu telah derhaka dan tenggelam ke dalam agama kebatilan menjadi sesat.

Kerana itulah kebanyakan orang yang menyambut baik seruan Allah dan RasulNya adalah dari kalangan kaum muda. Adapun orang-orang tuanya, sebahagian besar dari mereka tetap berpegang pada agamanya dan tidak ada yang masuk Islam dari kalangan mereka kecuali sedikit.

Ada yang mengatakan bahawa sebahagian dari kalangan mereka ada yang memakai anting-anting. Lalu Allah memberikan kepada mereka jalan petunjuk dan menggerakkan mereka untuk bertakwa kepadaNya, sehingga mereka beriman kepada Tuhannya, iaitu mengakui keesaan Allah dan bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah.

"dan Kami tambahkan mereka petunjuk."

Kami tambahkan kepada mereka petunjuk, iaitu ilmu yang bermanfaat dan amal yang soleh.

Dengan berlandaskan kepada dalil ayat ini dan ayat-ayat lainnya yang semakna, sebahagian para imam seperti Imam Bukhari dan lain-lainnya dari kalangan mereka berpendapat bahawa iman itu berbeda-beda tingkatannya, dan iman itu dapat bertambah serta dapat berkurang.

Menurut suatu kisah, mereka memeluk agama Al Masih Isa putera Maryam. Hanya Allahlah yang mengetahui kebenarannya. Akan tetapi, makna lahiriah ayat menunjukkan bahawa mereka berada di masa jauh sebelum adanya agama Nasrani dan kisah mereka tercatat di dalam kitab-kitab Ahli Kitab.

Allah s.w.t. membuat mereka dapat bertahan dalam menentang kaumnya dan seluruh penduduk kota tempat tinggal mereka, serta Dia jadikan mereka dapat bersabar dan rela meninggalkan kehidupan makmur dan mewah yang bergelimang dengan kenikmatan di kalangan kaumnya.

Kalangan Mufassirin (baik dari golongan ulama Salaf maupun Khalaf, bukan hanya seorang dari mereka) mengatakan bahawa para pemuda itu terdiri daripada anak-anak para pembesar Kerajaan Romawi dan pemimpinnya.

Pada suatu hari mereka keluar menuju tempat perayaan kaumnya. Setiap tahun kaum mereka mengadakan perayaan di suatu tempat yang terletak di luar kota mereka. Mereka adalah para penyembah berhala dan Taghut, dan selalu mengadakan korban penyembelihan haiwan untuk berhala sesembahan mereka.

Raja mereka saat itu adalah seorang yang diktator lagi keras kepala, bernama Dekianus (Decius). Dia menganjurkan rakyatnya untuk melakukan hai tersebut, menyeru serta memerintah mereka Untuk menyembah berhala dan berkorban untuk berhala.

Ketika orang-orang keluar menuju tempat pertemuan mereka dalam hari raya itu, para pemuda tersebut ikut keluar bersama bapa-bapa mereka dan kaumnya untuk menyaksikan apa yang diperbuat oleh kaumnya dengan mata kepala sendiri.

Setelah menyaksikan perayaan itu, mereka mengetahui bahawa apa yang dilakukan oleh kaumnya (bersujud kepada berhala dan berkorban untuknya) tidak boleh dilakukan kecuali hanya kepada Allah yang telah menciptakan langit dan bumi. Maka para pemuda itu meloloskan diri masing-masing dari kaumnya dan memisahkan diri di tempat yang terpisah jauh dari mereka.

Pada mulanya seseorang dari mereka duduk bernaung di bawah pohon, lalu datanglah pemuda lain ikut duduk bergabung dengannya. Kemudian datang lagi pemuda yang lain. Begitulah seterusnya hingga semuanya berkumpul di tempat tersebut, tanpa saling mengenal di antara sesama mereka.

Sesungguhnya motivasi yang mendorong mereka berkumpul di tempat itu tiada lain dorongan hati mereka yang beriman. Masing-masing dari mereka menutup diri dari yang lainnya kerana takut peribadinya terbuka, sedangkan dia tidak mengetahui adakah temannya itu seakidah dengannya ataukah tidak.

Akhirnya salah seorang dari mereka memberanikan diri mengatakan, "Hai kaumku, kalian mengetahui, demi Allah, sesungguhnya tiada yang menjauhkan kalian dari kaum kalian hingga kalian memisahkan diri dari mereka kecuali kerana suatu alasan, maka hendaklah kita mengutarakan tujuannya masing-masing."

Seseorang dari mereka menjawab, "Sesungguhnya saya, demi Allah, setelah melihat apa yang dilakukan oleh kaum saya menyimpulkan bahawa apa yang mereka lakukan itu batil. Kerana sesungguhnya yang berhak disembah semata dan tidak boleh dipersekutukan dengan sesuatu hanyalah Allah, Yang telah menciptakan langit dan bumi serta semua yang ada di antara keduanya."

Yang lainnya mengatakan, "Saya pun mempunyai pemikiran yang sama dengan apa yang dia katakan," dan yang lainnya lagi mengatakan hal yang sama, hingga mereka semua sepakat dalam suatu kalimat dan mereka senasib dan sepenanggungan; mereka menjadi bersaudara yang sebenarnya dalam ikatan iman.

Lalu mereka membina sebuah tempat peribadatan untuk menyembah Allah. Tetapi kaum mereka mengetahuinya dan melaporkan keadaan mereka kepada raja mereka. Raja memanggil mereka, lalu menanyai urusan mereka dan apa yang sedang mereka lakukan. Mereka menjawab dengan jawaban yang benar dan menyeru raja untuk menyembah Allah s.w.t.

"14. Dan Kami meneguhkan atas hati-hati mereka ketika mereka berdiri,"

Kami telah meneguhkan hati mereka semasa mereka berdiri di hadapan raja Dekianus (Decius) yang zalim dan menyombongkan diri, serta memerintahkan mereka bersujud kepada berhala.

"maka mereka berkata, "Tuhan kami Tuhan langit dan bumi; tidak kami menyeru dari selain Dia Tuhan,"

Mereka mengatakan bahawa Tuhan mereka adalah Tuhan langit dan bumi; mereka sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia. Mereka berdalih dengan rububiyyah Allah terhadap alam semesta untuk menunjukkan keberhakanNya untuk diibadahi, iaitu kerana Dia Tuhan Pencipta langit dan bumi, maka hanya Dialah yang berhak diibadahi.

Mereka menggabung antara mengikrarkan tauhid rububiyyah dan tauhid uluhiyyah, juga berpegang di atasnya serta menerangkan bahawa selain Allah adalah batil. Hal ini merupakan bukti sempurnanya pengetahuan mereka terhadap Tuhan mereka dan pemberian petunjuk dari Allah kepada mereka.

Kata lan menunjukkan makna negatif untuk selamanya, iaitu kami sama sekali tidak akan melakukan penyembahan kepada selainNya untuk selama-lamanya.

"sesungguhnya kami telah katakan jika demikian jauh dari kebenaran.”"

Sesungguhnya jika kami berbuat demikian, tentulah apa yang kami lakukan itu adalah hal yang batil. Tentu kami telah mengucapkan perkataan yang sangat jauh dari kebenaran, iaitu batil, dusta dan bohong.

Setelah mereka menyebutkan nikmat iman dan hidayah yang telah diberikan Allah, maka mereka beralih melihat keadaan kaum mereka,

"15. Mereka itu kaum kami mereka menjadikan dari selain Dia tuhan-tuhan."

Mereka itu kaum kami yang telah menjadikan tuhan-tuhan untuk disembah selain Allah. Kami membenci perbuatan itu dan perbuatan itu sama sekali tidak berdasarkan ilmu dan keyakinan.

"Mengapa tidak mereka mendatangkan atas mereka dengan kekuasaan yang jelas?" 

Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang dan jelas tentang kepercayaan mereka? Tidaklah mereka mengemukakan alasan yang jelas dan benar untuk membuktikan kebenaran pendapat mereka yang demikian itu.

"Maka siapa yang lebih zalim dari orang yang mengada-adakan atas Allah kedustaan?"

Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah? Mereka menisbatkan sekutu bagiNya, padahal Dia tidak mempunyai sekutu. Sebenarnya merekalah orang-orang yang aniaya lagi dusta dalam ucapannya yang demikian itu.

Tatkala raja mereka diseru dan diajak oleh mereka untuk beriman kepada Allah, dia menolak dan bahkan mengancam serta menakut-nakuti mereka dengan mengeluarkan perintah agar pakaian tradisi kaum mereka dilucuti dari diri mereka.

Kemudian raja memberi mereka masa tangguh untuk memikirkan perihal mereka, mungkin mereka mahu kembali kepada agama kaumnya. Kesempatan ini merupakan belas kasihan dari Allah kepada mereka. Mereka jadikannya masa untuk melarikan diri dari raja mereka dengan membawa agama mereka agar selamat dari fitnah.

Memang sikap demikianlah yang diperintahkan oleh syariat apabila fitnah melanda manusia, iaitu hendaknya seseorang melarikan diri atau mengasingkan diri dari mereka demi menyelamatkan agamanya. Lain dari itu tidak, kerana dengan begitu bererti memisahkan diri dari jamaah dan persatuan.

Setelah tekad mereka bulat untuk lari meninggalkan kaumnya, maka Allah s.w.t. memudahkan mereka melakukan demikian dan menimbulkan ilham kepada mereka,

"16. Dan apabila kalian meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah, maka berlindunglah ke gua,"

Apabila kalian meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah, iaitu apabila kalian menentang mereka dan memisahkan diri dari mereka dalam hal beragama, kerana kalian tidak sanggup menghadapi mereka dan tidak mungkin tinggal di tengah-tengah mereka, maka pisahkanlah diri kalian dari mereka dan carilah tempat berlindung ke dalam gua itu.

"akan menyebarkan bagi kalian Tuhan kalian dari rahmatNya"

Nescaya atau pasti Tuhan kalian akan melimpahkan sebahagian rahmatNya kepada kalian dan menyembunyikan kalian dari kaum kalian.

"dan Dia akan menyediakan bagi kalian dalam urusan kalian suatu yang berguna."

Dia juga akan menyediakan suatu hal yang berguna dan bermanfaat dalam urusan yang sedang kalian kerjakan. Maka pada saat itulah mereka melarikan diri dari kaumnya dan berlindung di dalam sebuah gua.

Ketika kaum mereka merasa kehilangan mereka, raja mereka mencari-cari mereka. Menurut suatu riwayat, si raja tidak menjumpai mereka kerana Allah menjadikan mata raja itu tidak dapat nampak mereka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...