Selasa, 5 November 2019

24:46-54 Tafsir Surah An Nur, ayat 46-54.

لَقَدْ أَنْزَلْنَا آيَاتٍ مُبَيِّنَاتٍ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَا مُسْتَقِيمٍ (٤٦) وَيَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ وَأَطَعْنَا ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ وَمَا أُولَئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ (٤٧) وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ (٤٨) وَإِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ (٤٩) أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (٥٠) إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (٥١) وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ (٥٢) وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ أَمَرْتَهُمْ لَيَخْرُجُنَّ قُلْ لا تُقْسِمُوا طَاعَةٌ مَعْرُوفَةٌ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (٥٣) قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ (٥٤) 

Allah s.w.t. berfirman,

"46. Sungguh Kami telah menurunkan ayat-ayat yang nyata."

Sungguh Kami menyayangi hamba-hamba Kami, telah menurunkan ayat-ayat Al Qur'an yang memberi penjelasan. Iaitu jelas dilalah(maksud)nya yang menunjukkan maksud-maksud syar’i, hukum, hikmah, adab-adab yang terpuji, perumpamaan-perumpamaan yang jelas, pelajaran dan pengetahuan yang baik dalam jumlah yang banyak sekali.

Maka menjadi jelaslah jalan yang harus ditempuh, semakin jelas mana yang hak dan mana yang batil sehingga tidak ada lagi syubhat dan kemusykilan, kerana ia turun dari Tuhan yang ilmuNya sempurna, rahmatNya sempurna dan penjelasanNya pun sempurna.

"Dan Allah memberi petunjuk siapa yang Dia kehendaki kepada jalan yang lurus."

Allah memimpin siapa yang Dia kehendaki, iaitu mereka yang sudah tercatat sejak dahulu akan memperoleh kebaikan kepada jalan yang lurus, iaitu jalan yang menyampaikan seseorang kepada Allah dan kepada tempat istimewa dariNya (syurga).

Itulah jalan Islam yang di dalamnya terdapat pengetahuan terhadap yang hak (benar) dan pengamalannya. Dia membimbing orang-orang yang berakal dan berpandangan hati untuk memahami dan merenungkan Al Qur’an.

Allah s.w.t. berfirman memberitahukan kepada kaum mukmin tentang keadaan orang-orang zalim yang dalam hatinya ada penyakit, atau kelemahan iman, atau ada kemunafikan, keraguan dan kelemahan ilmu,

"47. Dan mereka berkata, "Kami beriman kepada Allah dan kepada Rasul, dan kami taat.""

Orang-orang munafik mengucapkan suatu kalimat dengan lisan mereka bahawa mereka diri mereka memegang teguh keimanan kepada Allah s.w.t. dan rasul (Muhammad s.a.w.), dan bahawa mereka menaati keduanya.

"Kemudian berpaling segolongan dari mereka setelah itu," 

Kemudian sebahagian dari mereka berpaling jauh dari ketaatan sesudah itu. Kenyataannya mereka menampakkan apa yang berbeda dengan yang tersimpan di dalam batin mereka. Ucapan mereka berbeda dengan amal perbuatannya, dan mereka tidak melakukan apa yang mereka katakan.

"dan tidaklah mereka orang-orang yang beriman."

Sekali-kali mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman. Keadaan seperti ini banyak ditemui, iaitu mengaku beriman dan taat namun tidak melakukan banyak ketaatan, khususnya ibadah yang berat bagi jiwa, seperti zakat, nafkah yang wajib maupun yang sunat, jihad fii sabilillah, dan sebagainya.

"48. Dan apabila mereka dipanggil kepada Allah dan rasulNya, agar dia menghukum di antara mereka, apabila segolongan dari mereka berpaling."

Apabila mereka diseru untuk mengikuti petunjuk sesuai dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah kepada rasulNya, agar Rasul mengadili atau memutuskan perkara di antara mereka, iaitu berhukum kepada Kitabullah dan sunnah RasulNya, tiba-tiba sebahagian dari mereka berpaling dari seruan itu dan merasa besar diri untuk mengikutinya.

Apabila mereka merasakan bahawa keputusan Nabi s.a.w. kelak melawan diri mereka dan bertentangan dengan keinginan hawa nafsu mereka, maka mereka berpaling, mencari alasan untuk membela ketidakbenaran dirinya, dan lebih suka mencari keputusan hukum dari selain Nabi s.a.w. agar kebatilannya menang.

Mereka menginginkan hukum jahiliyyah dan mengutamakan undang-undang yang tidak syar’i kerana mereka tahu bahawa mereka akan disalahkan, di mana hukum syara’ tidaklah memutuskan kecuali sesuai kenyataan.

Disebutkan “mu’ridhuun” (berpaling) dalam ayat ini kerana orang yang meninggalkan adakalanya memiliki niat untuk kembali, namun orang ini malah berpaling.

"49. Dan jika adalah bagi mereka benar mereka datang kepadanya dalam keadaan patuh."

Tetapi, jika keputusan peradilan itu menyangkut kemaslahatan mereka, bukan melawan mereka, maka mereka datang kepada Rasul dengan patuh. Kepatuhan atau ketundukan orang yang seperti ini bukan timbul dari keyakinan bahawa Nabi s.a.w. benar dalam keputusannya, bukan kerana ia adalah hukum syar’i, akan tetapi kerana sesuai dengan hawa nafsu mereka.

Dalam hal ini mereka tidaklah terpuji walaupun mereka datang dengan tunduk, kerana hamba yang hakiki adalah orang yang mengikuti yang hak baik dalam hal yang dia suka maupun tidak, baik yang membuatnya senang maupun sedih. Orang yang mengikuti syariat kerana sesuai hawa nafsu saja bukanlah hamba yang hakiki.

Allah s.w.t. berfirman mencela orang-orang yang berpaling dari hukum syar’i,

"50. Apakah dalam hati mereka penyakit,"

Adakah ketidakhadiran atau ketidakdatangan mereka kerana dalam hati mereka ada penyakit yang membuat hatinya tidak sihat? Sikap mereka itu tidak lain timbul dari dorongan adanya penyakit dalam kalbu mereka yang telah mematri.

"ataukah mereka ragu-ragu,"

Atau kerana kalbu mereka dihinggapi oleh keraguan kepada agama. Mereka meragukan kebenaran hukum Allah dan RasulNya.

"ataukah mereka takut untuk Allah berlaku tidak adil atas mereka dan rasulNya?"

Ataukah kerana mereka khuatir kalau-kalau Allah dan RasulNya berbuat aniaya atau berlaku zalim terhadap mereka? Bagaimanapun alasannya, sikap seperti itu merupakan kekufuran murni; Allah Maha Mengetahui masing-masing orang dari kaum munafik, dan mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hati mereka dari sifat-sifat tersebut.

"Sebenarnya mereka itu orang-orang yang zalim."

Pada hakikatnya mereka itulah orang-orang yang zalim dan melampaui batas, Allah dan rasulNya bersih dari apa yang mereka sangka dan apa yang mereka curigai, iaitu berbuat tidak adil dan zalim dalam memutuskan hukum. Mahatinggi Allah dan rasulNya dari perbuatan seperti itu. Hukum Allah dan RasulNya adalah adil dan tepat (hikmah).

Dalam ayat ini terdapat dalil bahawa iman tidak sebatas di lisan saja bahkan amal pun menjadi bahagiannya. Oleh kerananya, Allah menyebut mereka bukan mukmin kerana berpaling dari ketaatan.

Ayat ini juga menunjukkan wajibnya tunduk kepada hukum Allah dan RasulNya dalam setiap keadaan, dan bahawa orang yang mengkritiknya bererti ada penyakit dalam hatinya dan ragu-ragu dalam keimanannya. Demikian juga menunjukkan haramnya berburuk sangka terhadap hukum-hukum syariat atau menyangkanya tidak adil atau tidak tepat.

Setelah Allah s.w.t. menyebutkan keadaan orang-orang yang berpaling dari hukum syar’i, Dia menyebutkan keadaan atau sifat orang-orang mukmin.

"51. Sungguh hanyalah adalah perkataan orang-orang mukmin apabila mereka diseru kepada Allah dan rasulNya agar dia menghukum di antara untuk mereka berkata, "Kami mendengar dan kami taat.”" 

Sesungguhnya orang-orang mukmin yang hakiki, iaitu yang membenarkan iman mereka dengan amal soleh, apabila mereka dipanggil atau diajak kepada Allah dan RasulNya, agar Rasul menghukum (mengadili) di antara mereka, iaitu di antara kaum muslim dengan kaum muslim atau di antara kaum muslim dengan selain muslim, mereka berkata, "Kami mendengar dan kami taat.”

Mereka mendengar dan patuh baik sesuai hawa nafsu mereka maupun tidak. Mereka memenuhi seruan Allah dan RasulNya. Mereka tidak menginginkan dalam agamanya selain dari Kitabullah dan sunnah RasulNya.

"Dan mereka itu orang-orang yang beruntung."

Mereka itulah orang-orang yang beruntung, iaitu yang mendapatkan apa yang didambakan dan dicita-citakannya, dan selamat dari yang dikhuatiri dan ditakutinya.

"52. Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasulNya, dan takut pada Allah, dan bertakwa kepadaNya,"

Barang siapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, iaitu dia membenarkan berita dan melaksanakan perintah keduanya. Dia takut kepada Allah dengan adanya ma’rifat (mengenal Allah), dia pun meninggalkan apa yang dilarang dan menahan hawa nafsunya.

Ada yang berpendapat, bahawa yang dimaksud dengan takut kepada Allah ialah takut kepada Allah disebabkan dosa-dosa yang telah dikerjakannya, dan yang dimaksud dengan takwa ialah memelihara diri dari segala macam dosa-dosa yang mungkin terjadi.

Kata takwa apabila disebutkan secara mutlak, maka maksudnya melaksanakan perintah dan menjauhi larangan, dan apabila disebutkan bersamaan dengan melaksanakan perintah, maka takwa diertikan dengan takut kepada azab Alah dengan meninggalkan maksiat.

"maka mereka itu orang-orang yang mendapat kemenangan."

Mereka itulah orang-orang yang mendapat kemenangan, iaitu orang-orang yang berhasil meraih semua kebaikan dan selamat dari semua keburukan di dunia dan akhirat. Mereka mendapat syurga dan selamat dari neraka.

Ayat ini mencakup hak yang di sana terdapat hak Allah dan RasulNya, iaitu taat. Hak yang khusus bagi Allah, iaitu takut dan takwa, dan hak yang khusus bagi Rasul, iaitu membela dan memuliakannya.

Allah s.w.t. berfirman menceritakan keadaan orang-orang yang meninggalkan Rasulullah s.a.w. yang berangkat jihad, iaitu golongan kaum munafik, serta orang yang dalam hatinya ada penyakit dan lemah iman.

"53. Dan mereka bersumpah dengan Allah sunguh-sungguh, sungguh mereka, sungguh jika kamu suruh mereka, pasti mereka pergi."

Mereka bersumpah dengan nama Allah kepada Rasulullah s.a.w. dengan sumpah sungguh-sungguh, bahawa jika Rasulmemerintahkan kepada mereka untuk berangkat perang di peperangan selanjutnya, pastilah mereka akan berangkat. Allah s.w.t. berfirman,

"Katakanlah, "Janganlah kalian bersumpah, ketaatan yang baik.""

Janganlah kalian bersumpah, kerana ketaatan yang diminta adalah ketaatan yang baik. Ketaatan kalian sudah diketahui dan tidak samar bagi kami kerana Allah telah memberitahukan kepada kami, iaitu hanya di mulut dan tidak sampai dilakukan. Kami telah mengetahui rasa berat dan malas dari kalian tanpa adanya uzur, sehingga kami tidak perlu kepada uzur dan sumpah kalian.

Kami perlu kepada sumpah adalah kepada orang yang tidak seperti kalian, iaitu orang yang masih mengandung kemungkinan untuk selalu taat. Adapun kalian, maka tidak. Bahkan yang dinantikan untuk kalian adalah keputusan Allah dan hukumanNya.

Ada yang menafsirkan, janganlah kalian bersumpah, kerana ketaatan yang diminta atau yang kalian dituntut untuk melakukannya ialah ketaatan yang sudah dikenal, tanpa memakai sumpah dan segala macam janji. Ketaatan kalian itu telah diketahui sesungguhnya hanyalah ucapan belaka yang tidak diiringi dengan perbuatan. Apabila kalian bersumpah, bererti kalian dusta.

Watak mereka adalah pendusta, sehingga dalam keadaan mempunyai alternatif lain pun mereka masih berdusta. Oleh kerana itu, Allah s.w.t. mengancam mereka,

"Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan apa yang kalian kerjakan.”

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui siapa yang taat dan siapa yang derhaka di antara kalian. Dia Mahateliti terhadap apa yang kalian kerjakan.

Sumpah dan menampakkan ketaatan walaupun di batin memendam hal yang bertentangan; walaupun hal ini tidak diketahui oleh makhluk, tetapi Allah s.w.t. mengetahui rahsia dan yang tersembunyi.

Tiada suatu kepalsuan pun yang tersembunyi bagi Allah, bahkan Dia Maha Mengetahui apa yang tersimpan di dalam hati hamba-hambaNya, walaupun mereka menampakkan hal yang berbeda dengannya. Dia akan memberi balasan kepada kalian dengan sempurna. Kemudian Allah s.w.t. berfirman,

"54. Katakanlah, "Taatlah kalian pada Allah dan taatlah pada Rasul;""

Taatlah kalian kepada Allah dan taatlah kalian kepada RasulNya, sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang mukmin, tanpa memakai sumpah segala. Ikutilah petunjuk Kitabullah dan sunnah RasulNya. Itulah letak kebahagiaan kalian.

"maka jika kalian berpaling, maka sungguh hanyalah atasnya apa yang dibebankan,"

Jika kalian berpaling dan meninggalkan apa yang disampaikan oleh rasul kepada kalian, maka sesungguhnya kewajiban Rasul (Muhammad s.a.w.) itu hanyalah apa yang dibebankan kepadanya, iaitu menyampaikan risalah dan menunaikan amanat, dan Beliau telah melakukannya.

"dan atas kalian apa yang dibebankan atas kalian."

Kewajiban kalian adalah semata-mata apa yang dibebankan kepada kalian, iaitu menerima hal tersebut, menghormatinya, menaatinya dan mengerjakan apa yang telah digariskan olehnya. Namun ternyata kalian tidak berbuat demikian, maka jelas kalian dalam kesesatan dan berhak mendapat azab.

"Dan jika kalian mentaatinya, kalian mendapat petunjuk."

Jika kalian taat kepadanya, nescaya kalian mendapat petunjuk ke jalan yang lurus. Demikian itu kerana rasul menyeru kalian kepada jalan yang lurus, iaitu jalan Allah yang kepunyaanNya segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi.

"Dan tidaklah atas rasul kecuali penyampaian yang jelas."

Kewajiban Rasul hanyalah menyampaikan amanat Allah dengan jelas dan terang, yang tidak menyisakan keraguan dan syubhat (kesamaran). Tugas Beliau adalah menerangkan dengan jelas, adapun menghisab, maka hal itu adalah urusan Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...