Ahad, 1 Disember 2019

3:195-198 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 195-198.

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لأكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ (١٩٥) لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ (١٩٦) مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (١٩٧) لَكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلأبْرَارِ (١٩٨) 

Ummu Salamah berkata, "Wahai Rasulullah, kami belum pernah mendengar Allah menyebutkan kaum wanita dalam masalah hijrah." Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"195. Maka memperkenankan bagi mereka Tuhan mereka," 

Setelah orang-orang mukmin memohon hal-hal yang telah disebutkan di ayat sebelumnya, maka Allah mengabulkan permintaan mereka dan berfirman,

"Sungguh Aku tidak menyia-nyiakan amal orang yang beramal di antara kalian, dari lelaki atau perempuan,"

Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kalian kelak di hadapanKu, baik lelaki maupun perempuan. Semuanya akan mendapatkan pahala secara sempurna.

"sebahagian kalian dari sebahagian yang lain."

Demikian itu kerana sebahagian kalian adalah turunan dari sebahagian yang lain. Sebagaimana lelaki berasal dari lelaki dan perempuan, maka begitu juga halnya perempuan berasal dari lelaki dan perempuan. Kedua-duanya sama-sama manusia, tidak ada kelebihan yang satu dari yang lain tentang penilaian iman dan amalnya. Kalian semua dalam menerima pahalaKu sama saja.

"Maka orang-orang yang hijrah," 

Maka orang-orang yang berhijrah meninggalkan negeri kemusyrikan, lalu datang ke negeri keimanan hingga berpisah dengan kekasih-kekasihnya, teman-temannya, sahabat-sahabat karibnya dan para jirannya.

"dan diusir dari kampung halaman mereka," 

Mereka dipersempit oleh kaum musyrik dengan berbagai macam gangguan yang menyakitkan hati sehingga terpaksa mereka harus keluar dari tengah-tengah mereka.

"dan disakiti di jalanKu," 

Sesungguhnya kesalahan mereka pada orang ramai hanyalah kerana mereka beriman kepada Allah semata.

"dan membunuh dan dibunuh,"

Yang berperang dan yang dibunuh. Mereka beriman, berhijrah, meninggalkan segala yang mereka cintai seperti tempat tinggal dan harta demi mencari ridha Allah serta berjihad di jalanNya.

Hal ini merupakan tingkatan yang paling tinggi dan kedudukan yang paling terhormat, iaitu bila seseorang gugur di jalan Allah, kudanya disembelih, dan wajahnya dibasahi dengan darah dan debu.

Ada seorang lelaki berkata, "Wahai Rasulullah, bagaimanakah pendapatmu jika aku terbunuh di jalan Allah dalam keadaan sabar (bertahan) dan mengharapkan pahala dari Allah, lagi dalam keadaan maju dan tidak lari? Apakah Allah akan menghapus semua kesalahanku?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Ya." Kemudian Beliau s.a.w. bertanya, "Apa yang tadi engkau katakan?" Lalu lelaki itu mengulangi perkataannya kepada Nabi s.a.w. Maka Nabi s.a.w. menjawab, "Ya, kecuali apa yang tadi dikatakan oleh Jibril kepadaku."

Maka Allah s.w.t. berfirman,

"sungguh akan Aku hapus dari mereka kesalahan-kesalahan mereka dan sungguh akan Aku masukkan mereka syurga-syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai"

Pastilah akan Aku hapus kesalahan mereka dan pasti Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang dari celah-celahnya mengalir sungai-sungai yang beraneka ragam rasanya, ada yang berasa susu, madu, khamr serta air yang tawar, dan masih banyak lagi kenikmatan lainnya yang tidak pernah dilihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga, dan belum pernah terdetik di dalam hati seorang manusia pun.

"pahala dari sisi Allah."

Sebagai tanda pahala di sisi Allah. Pahala tersebut dikaitkan dengan Allah dan dinisbatkan kepadaNya untuk menunjukkan bahawa Dia Mahabesar. Yang Mahabesar lagi Mahamulia tidak akan memberi kecuali pemberian yang berlimpah lagi sangat banyak. Dia memberikan balasan yang banyak terhadap amal yang sedikit.

"Dan Allah di sisiNya sebaik-baik pahala."

Di sisi Allah ada pahala yang baik bagi orang yang mengerjakan amal yang baik, iaitu syurga yang belum pernah dilihat oleh mata, belum pernah didengar oleh telinga dan belum pernah terlintas di hati manusia.

Oleh kerana itu, barang siapa yang menginginkannya, maka mintalah kepada Allah dengan mentaatiNya dan mendekatkan diri kepadaNya semampunya.

Syaddad ibnu Aus mengatakan, "Hai manusia, janganlah kalian berburuk sangka terhadap Allah dalam keputusanNya, kerana sesungguhnya Dia tidak pernah berbuat aniaya terhadap orang mukmin. Kerana itu, apabila seseorang di antara kalian mendapat sesuatu yang disukainya, hendaklah dia memuji kepada Allah. Apabila dia tertimpa sesuatu yang tidak disukainya, hendaklah dia bersabar dan mengharapkan pahala dari Allah. Kerana sesungguhnya hanya di sisi Allahlah terdapat pahala yang baik.

Ayat seterusnya ini turun ketika kaum muslim mengatakan, "Musuh-musuh Allah sepengetahuan kami berada dalam kenikmatan, sedangkan kami berada dalam kesulitan." Allah s.w.t. berfirman,

"196. Jangan memperdaya kamu hilir mudik orang-orang kafir di dalam negeri itu."

Janganlah kamu terpedaya oleh bebasnya orang-orang kafir bergerak di seluruh negeri melakukan berbagai perdagangan, lancarnya usaha mereka, dapat bersenang-senang dan menikmati berbagai kesenangan. Janganlah kamu memandang kepada keadaan orang-orang kafir yang serba mewah, bergelimangan di dalam kenikmatan dan kekayaan serta kegembiraan.

"197. Kesenangan yang sedikit, kemudian tempat tinggal mereka neraka Jahannam; dan seburuk-buruk tempat tinggal."

Itu hanyalah kesenangan sementara. Sesungguhnya Kami sengaja melakukan hal tersebut kepada mereka untuk memperdayakan mereka. Mereka hanya menikmati sebentar. Tidak lama kemudian hal itu pasti lenyap semuanya dari mereka dan akan dilanjutkan dengan azab yang lama. Tempat tinggal mereka ialah Jahannam, tempat tinggal yang seburuk-buruknya.

"198. Akan tetapi, orang-orang yang bertakwa Tuhan mereka, bagi mereka syurga-syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, anugerah dari sisi Allah."

Akan tetapi, orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya, bagi mereka syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedangkan mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal (anugerah) dari sisi Allah, iaitu tempat tinggal beserta perlengkapan-perlengkapannya seperti makanan, minuman dan lain-lain.

Kalau pun orang-orang mukmin di dunia ini ditaqdirkan mengalami kesengsaraan, kesusahan dan kesulitan, namun jika dibandingkan dengan kenikmatan syurga yang kekal, maka kesusahan itu sangat ringan sekali.

Dunia memang menjadi syurga bagi orang kafir, namun syurga mereka (dunia ini) adalah syurga yang sementara, terbatas dan tidak sempurna. Di dunia ada hidup dan ada mati, ada senang dan ada sedih, ada masa muda dan ada masa tua, ada sihat dan ada sakit serta keterbatasan lainnya.

"Dan apa yang di sisi Allah lebih baik bagi orang-orang yang berbuat baik."

Penghargaan dari Allah disamping tempat tinggal beserta perlengkapan-perlengkapannya itu, adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti daripada kesenangan duniawi yang dinikmati orang-orang kafir itu.

Sesungguhnya Allah menamakan mereka orang-orang yang berbakti, kerana mereka berbakti kepada orang-orang tua mereka, juga berbuat baik kepada anak-anak mereka. Sebagaimana kedua orang tuamu mempunyai hak atas dirimu, begitu juga anakmu mempunyai hak atas dirimu.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...