Ahad, 22 Disember 2019

64:11-13 Tafsir Surah At Taghabun, ayat 11-13.

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (١١) وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ (١٢) اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (١٣)

Allah s.w.t. berfirman,

"11. Tidak menimpa dari musibah kecuali dengan izin Allah."

Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa diri seseorang, hartanya, anaknya, kekasihnya dan sebagainya kecuali dengan izin atau perintah Allah, iaitu dengan taqdir, kekuasaan dan kehendakNya. Semua ini dengan qadha’ Allah dan qadarNya yang telah diketahui oleh Allah, ditulisNya, dikehendakiNya dan sejalan dengan hikmahNya.

Namun, adakah seorang hamba dapat memikul tugasnya (bersabar) dalam keadaan ini atau tidak. Barang siapa yang mampu memikulnya dengan bersabar, maka dia akan mendapat pahala yang besar di dunia dan akhirat.

"Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, Dia memberi petunjuk ke dalam hatinya."

Iaitu seseorang yang ditimpa musibah lalu dia beriman atau mengetahui bahawa musibah itu berasal dari sisi Allah, dengan qadha’ dan qadarNya, sehingga dia pun bersabar, ridha, menerimanya dan mengharap pahala.

Maka Allah s.w.t. mengganti terhadap apa yang luput baginya dari dunia dengan petunjuk dan keyakinan yang benar di dunia, sehingga dia mengetahui bahawa apa yang ditetapkan menimpanya maka tidak akan meleset dan apa yang tidak akan menimpanya, maka tidak akan mengenainya.

Dia akan mengembalikan segala sesuatunya kepada Allah dan beristirja', iaitu mengucapkan, "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un (Sesungguhnya kami milik Allah, dan hanya kepadaNya kami dikembalikan)."

Allah s.w.t. akan menunjuki hatinya sehingga dia pun tenang dan tidak akan gelisah ketika ada musibah. Allah juga mengurniakan kepadanya tsabat (keteguhan) ketika musibah itu datang, dan dia mampu memikul tugasnya, iaitu bersabar sehingga dia mendapat pahala yang segera disamping pahala yang Allah simpan untuknya pada hari pembalasan.

Di dalam sebuah hadis disebutkan, "Sungguh mengagumkan orang mukmin itu, tiadalah Allah memutuskan suatu keputusan baginya kecuali adalah kebaikan belaka baginya. Jika dia tertimpa kedukaan, maka dia bersabar, dan bersabar itu adalah baik baginya. Dan jika dia mendapat kesukaan, maka bersyukurlah ia dan bersyukur itu lebih baik baginya. Dan hal itu tidak didapati pada seorang pun kecuali pada diri orang mukmin."

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w., lalu bertanya, "Amal apakah yang paling utama?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Iman kepada Allah, membenarkanNya dan berjihad di jalanNya." Lelaki itu bertanya lagi, "Aku bermaksud hal yang lebih ringan daripada semuanya itu, wahai Rasulullah." Rasulullah s.a.w. menjawab, "Janganlah kamu berburuk sangka kepada Allah terhadap sesuatu yang telah ditetapkanNya atas dirimu."

Barang siapa yang tidak beriman kepada Allah ketika ada musibah, iaitu dia tidak melihat kepada qadha’ Allah dan qadarNya, bahkan berhenti di hadapan sebab, maka dia akan ditelantarkan. Allah s.w.t. akan menyerahkannya kepada dirinya sendiri dan tidak menunjuki hatinya.

Maka tidak ada yang dia lakukan selain keluh kesah dan gelisah yang merupakan hukuman yang disegerakan kepada seorang hamba sebelum hukuman di akhirat kerana dia melalaikan kewajiban sabar.

Pada asalnya tsabat (keteguhan) adalah tetapnya hati, sabar dan yakinnya dia ketika datang semua fitnah. Oleh kerana itu, orang-orang yang beriman adalah orang-orang yang paling mendapat petunjuk hatinya, paling kukuh saat menghadapi peristiwa yang menggoncangkan hatinya kerana keimanan yang ada padanya.

"Dan Allah dengan segala sesuatu Maha Mengetahui."

Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

"12. Dan taatilah Allah dan taatilah Rasul,"

Taatlah kepada Allah dan Rasul dengan mengerjakan syariat agamaNya, melaksanakan perintahNya, serta meninggalkan apa yang dilarang dan diharamkanNya. Sesungguhnya taat kepada Allah dan Rasul merupakan pusat kebahagiaan dan tanda keberuntungan.

"maka jika kalian berpaling, maka sungguh hanyalah atas Rasul Kami penyampaian yang terang."

Jika kalian berpaling dari taat kepada Allah dan Rasul, iaitu membangkang tidak mahu mengamalkannya, maka sesungguhnya kewajiban Rasul Kami hanyalah menjalankan apa yang ditugaskan kepadanya, iaitu menyampaikan amanah Allah atau risalah dengan terang dan jelas sehingga hujjah tegak.

Kalian diwajibkan mendengar dan menaatinya. Beliau tidak dapat menjadikan kalian mendapatkan hidayah taufiq selain hidayah irsyad (menerangkan yang hak dan yang batil sejelas-jelasnya) dan dia bukan yang menghisab kalian, bahkan yang menghisab kalian adalah Allah s.w.t. yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata.

"13. Allah, tidak ada Tuhan kecuali Dia."

Dialah Allah, Tuhan Yang Maha Esa, bergantung kepadaNya segala sesuatu, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia. Esakanlah penyembahan itu hanya bagiNya, dan ikhlaskanlah ketaatan itu hanya kepadaNya. Segala sesuatu yang diibadahi selainNya adalah batil.

"Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang-orang mukmin."

Hendaklah orang-orang beriman bersandar kepada Allah saja dalam semua masalah yang menimpa mereka dan dalam hal yang ingin mereka kerjakan. Tidak ada satu urusan pun yang mudah kecuali dengan pertolongan Allah.

Seseorang tidaklah sempurna bersandar kepada Allah sampai dia berhusnuzan (bersangka baik) kepada Allah, percaya bahawa Dia akan mencukupinya. Tingkat tawakkal seseorang hamba sesuai dengan keimanannya, setiap kali imannya menguat, maka semakin kuatlah tawakkalnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...