Jumaat, 27 Disember 2019

7:52-53 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 52-53.

وَلَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (٥٢) هَلْ يَنْظُرُونَ إِلا تَأْوِيلَهُ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنَا مِنْ شُفَعَاءَ فَيَشْفَعُوا لَنَا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (٥٣) 

Setelah Allah s.w.t. menceritakan tentang akibat yang orang-orang kafir alami, iaitu kerugian di akhirat, maka Allah mematahkan alasan mereka di dunia, iaitu bahawa Dia telah mengutus para rasulNya, juga telah menurunkan KitabNya.

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang alasan mengapa Dia mengutus para rasul. Hal ini diungkapkan melalui Al Qur'an yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. Al Qur'an itu merupakan kitab yang terinci lagi jelas.

"52. Dan sungguh Kami datangkan pada mereka dengan sebuah kitab Kami menjelaskannya atas ilmu;"

Padahal sesungguhnya Kami telah mendatangkan sebuah kitab, iaitu Al Qur'an kepada mereka, yang Kami telah jelaskan semua tuntutan yang memang diperlukan makhluk, atas dasar pengetahuan Kami tentang apa yang menjadi kemaslahatan bagi hamba-hamba Kami di dunia dan akhirat. Semua rincian yang ada padanya berdasarkan pengetahuan Kami.

"sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum beriman."

Ia menjadi petunjuk agar orang-orang yang beriman tidak tersesat, dan menjadi rahmat, iaitu kebaikan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat bagi mereka.

"53. Tidaklah mereka menunggu-nunggu kecuali kebenaran."

Takwil dalam ayat ini bermaksud kebenaran. Ada yang mengatakan balasan atau pahalanya. Tiadalah mereka menunggu-nunggu kecuali bukti atau terlaksananya kebenaran Al Qur'an itu, iaitu azab, pembalasan, syurga dan neraka yang telah dijanjikan kepada mereka.

Takwil Al Qur'an masih terus akan berlanjut hingga hari hisab (perhitungan amal) selesai, ahli syurga telah masuk syurga, dan ahli neraka telah masuk neraka. Maka pada saat itu sempurnalah takwil Al Qur'an.

"Pada hari datang bukti kebenarannya, berkatalah orang-orang yang melupakannya sebelumnya,"

Pada hari datangnya bukti kebenaran pemberitaan Al Qur’an itu, iaitu pada hari kiamat, orang-orang yang sebelum itu mengabaikannya, tidak mahu beramal untuk menyambut hari kiamat sebagaimana yang digariskan oleh Al Quran, tidak mahu beriman dan mereka dengan sengaja melupakannya ketika hidup di dunia berkatalah,

"Sungguh telah datang rasul-rasul Tuhan kami dengan hak, maka apakah kami mempunyai ada pemberi syafaat kepada kami?"

Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami dengan membawa kebenaran, maka adakah bagi kami pemberi syafaat yang akan memberi pertolongan bagi kami, untuk menyelamatkan kami dari nasib yang menimpa kami sekarang ini?

"atau kami dikembalikan lalu kami beramal selain yang kami dahulu lakukan?”

Atau dapatkah kami dikembalikan ke dalam kehidupan di dunia supaya kami dapat beramal tidak seperti yang pernah kami amalkan dahulu? Jika sekiranya mereka dikembalikan ke dunia, tentu mereka akan mengulangi perbuatan yang dilarang itu, dan mereka hanya berdusta.

"Sungguh mereka merugikan diri mereka"

Mereka sebenarnya telah merugikan dirinya sendiri dan kerugian ini tidak dapat ditutupi lagi. Demikian itu kerana pada akhirnya mereka dimasukkan ke dalam neraka dan mereka kekal di dalamnya.

"dan telah lenyap dari mereka apa yang dahulu mereka ada-adakan."

Telah lenyaplah dari mereka tuhan-tuhan yang dahulu mereka ada-adakan dan mereka sembah selain Allah. Apa yang mereka angan-angankan dan yang dijanjikan syaitan kepada mereka dahulu hilang lenyap dari mereka.

Sembahan-sembahan mereka tidak dapat memberikan syafaat kepada mereka, tidak dapat menolong mereka, dan tidak dapat menyelamatkan mereka dari azab yang mereka alami.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...