Khamis, 2 Januari 2020

22:19-24 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 19-24.

هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ (١٩) يُصْهَرُ بِهِ مَا فِي بُطُونِهِمْ وَالْجُلُودُ (٢٠) وَلَهُمْ مَقَامِعُ مِنْ حَدِيدٍ (٢١) كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ (٢٢)إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ (٢٣) وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ (٢٤) 

Allah s.w.t. berfirman,

"19. Inilah dua golongan, keduanya saling bertengkar, mereka bertengkar tentang Tuhan mereka."

Inilah dua golongan (golongan mukmin dan golongan kafir) yang bertengkar mengenai Tuhan mereka. Masing-masing menyangka bahawa agamanya yang benar, padahal hanya Islam saja yang benar.

Ada yang mengatakan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan orang-orang yang perang tanding dalam Perang Badar, iaitu Ali, Hamzah, dan Ubaidah bin Haris dari satu pihak; sedangkan dari pihak lain (kafir) ialah Syaibah ibnu Rabi'ah, Atabah ibnu Rabi'ah, dan Al Walid ibnu Atabah.

Riwayat lain mengatakan bahawa Ali ibnu Talib mengatakan, "Aku adalah orang yang mula-mula berlutut di hadapan Tuhan Yang Maha Pemurah kelak di hari kiamat untuk bertengkar (dengan orang-orang kafir)."

Ada yang mengatakan bahawa kaum muslim bertengkar dengan kaum Ahli Kitab. Ahli Kitab mengatakan, "Nabi kami sebelum nabi kalian, dan kitab kami sebelum kitab kalian, maka kami lebih utama kepada Allah daripada kalian." Kaum muslim berkata, "Kitab kami memutuskan terhadap kitab kalian semuanya, nabi kami adalah penutup para nabi, maka kami lebih utama kepada Allah daripada kalian." Kemudian Allah memenangkan agama Islam atas semua agama yang menentangnya. Dan Allah menurunkan firmanNya, "Inilah dua golongan (golongan mukmin dan golongan kafir) yang bertengkar, mereka saling bertengkar mengenai Tuhan mereka." (Al Hajj 22:19)

Ada yang mengatakan bahawa yang bertengkar itu adalah golongan yang membenarkan dan golongan yang mendustakan. Ada yang mengatakan bahawa ayat ini merupakan tamsil yang mengumpamakan pertengkaran di antara orang kafir dan orang mukmin mengenai hari berbangkit. Ada yang mengatakan syurga dan neraka. Neraka berkata, "Jadikanlah diriku untuk siksaan." Sedangkan syurga mengatakan, "Jadikanlah aku untuk rahmat."

Pendapat lain mengatakan bahawa sesungguhnya makna ayat ini berkenaan dengan orang-orang kafir dan orang-orang mukmin merupakan pendapat yang mencakup pengertian semua pendapat lainnya.

Termasuk juga pendapat yang mengatakan bahawa kisah ini berkenaan dengan Perang Badar dan perang lainnya, kerana sesungguhnya orang-orang mukmin bermaksud menolong agama Allah s.w.t., sedangkan orang-orang kafir bermaksud memadamkan cahaya iman, mengalahkan kebenaran, dan memenangkan kebatilan.

"Maka orang-orang yang kafir dipotongkan bagi mereka pakaian dari api neraka."

Maka bagi semua orang kafir, Yahudi, Nasrani, Majusi, Sabi’in dan orang-orang musyrik, akan dibuatkan untuk mereka pakaian-pakaian dari lembaran-lembaran api neraka, iaitu pakaian dari ter, lalu dinyalakan dengan api, agar azab rata mengena mereka dari semua sisi. Sehingga mereka terkepung api.

Ada yang mengatakan bahawa pakaian itu terbuat dari tembaga, sebab tembaga adalah suatu benda yang menjadi sangat panas bila dipanaskan.

"Disiramkan dari atas kepala-kepala mereka air mendidih."

Disiramkan air yang sedang mendidih ke atas kepala mereka. Ada yang mengatakan bahawa hamim bermaksud tembaga yang dileburkan.

"20. Dihancurluluhkan dengannya apa yang dalam perut mereka dan kulit-kulit."

Apabila disiramkannya ke atas kepala mereka, maka hancurluluhlah segala isi perut mereka, seperti daging, lemak, usus dan sebagainya, dan terbakarlah kulit mereka, kerana sangat panas sekali. Semuanya jatuh berguguran.

Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya air yang sangat panas benar-benar dituangkan di atas kepala mereka, lalu air panas itu menembus batok kepala mereka dan menembus sampai ke perutnya sehingga hancur luluhlah semua isi perutnya, lalu terus menembus sampai kepada kedua telapak kakinya; hamim itu adalah logam yang dilebur. Kemudian diulangi lagi seperti semula."

Orang kafir itu didatangi oleh malaikat yang membawa sebuah wadah dengan memakai dua pengait kerana panasnya yang sangat. Bila wadah itu telah didekatkan ke kepala si kafir, maka si kafir itu dipaksa dan malaikat mengangkat cambuknya, lalu dipukulkan ke kepala si kafir tersebut sehingga otaknya berantakan. Kemudian air panas itu dituangkan ke kepalanya, lalu menembus sampai ke perutnya.

"21. Dan bagi mereka cambuk-cambuk dari besi."

Azab untuk mereka cambuk-cambuk dari besi yang dipegang oleh para malaikat yang keras dan kasar, yang digunakan untuk memukuli mereka, sehingga setiap anggota tubuhnya bercerai berai, dan mereka akan menjerit, "Celakalah kami!"

Rasulullah s.a.w. telah bersabda, "Seandainya cambuk besi itu diletakkan di bumi, lalu jin dan manusia dikumpulkan untuk mengangkatnya, tentulah mereka tidak dapat mengangkatnya dari tanah."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seandainya gunung dipukul dengan cambuk besi itu, tentulah akan hancur luluh, kemudian dikembalikan menjadi utuh seperti semula. Dan seandainya sebuah timba yang berisikan gassaq (nanah) ditumpahkan ke bumi, tentulah seluruh dunia berbau busuk."

Neraka itu hitam lagi gelap, nyala apinya dan baranya tidak bersinar. Mereka tidak mempunyai harapan untuk dapat keluar dari neraka. Kaki-kaki mereka terbelenggu dan tangan-tangan mereka terikat rantai, tetapi mereka terangkat oleh luapan nyala apinya.

"22. Setiap kali mereka hendak untuk keluar darinya kerana kesengsaraan, mereka dikembalikan ke dalamnya."

Setiap kali mereka hendak keluar dari neraka kerana tersiksa, mereka dikembalikan semula ke dalamnya dengan cambuk-cambuk itu. Kepada mereka dikatakan,

"Dan rasakanlah azab yang membakar!""

Rasakanlah azab yang membakar ini! Ahli neraka terus-menerus diazab dengan siksaan, caci makian, hinaan, celaan dan kecaman.

Setelah menceritakan keadaan ahli neraka, Allah s.w.t. berfirman menyebutkan perihal ahli syurga.

"23. Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh syurga-syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai."

Sungguh, Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman kepada semua kitab dan semua rasul, dan mengerjakan amal soleh ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai.

Sungai-sungai itu membelah taman-taman syurga dan mengalir di sekeliling syurga, juga di pinggir-pinggirnya serta di bawah pohon-pohonnya dan bangunan-bangunan tempat tinggal mereka. Sungai-sungai tersebut dapat dialirkan ke arah mana saja yang mereka sukai.

"Mereka diberi perhiasan di dalamnya gelang-gelang dari emas dan mutiara," 

Di syurga itu dipakaikan pada tangan-tangan mereka perhiasan gelang-gelang dari emas dan mutiara.

Nabi s.a.w. bersabda, "Perhiasan yang dipakai oleh orang mukmin mencapai apa yang dicapai oleh air wudhu(nya)."

"dan pakaian mereka di dalamnya sutera."

Pakaian mereka adalah kain sutera yang halus dan tebal, yang ketika di dunia mereka (lelaki) diharamkan memakainya. Barang siapa yang tidak dapat memakai sutera di akhirat, bererti dia tidak masuk syurga.

Di dalam sebuah hadis sahih disebutkan, "Janganlah kalian memakai sutera, jangan pula kain sutera tebal. Kerana sesungguhnya barang siapa yang memakainya di dunia tidak akan dapat memakainya di akhirat."

"24. Dan mereka diberi petunjuk kepada yang baik dari perkataan," 

Mereka diberi petunjuk kepada ucapan-ucapan yang baik, di mana yang terbaiknya adalah kalimatul ikhlas (Laa ilaaha illallah (Tidak ada Tuhan selain Allah)), Al Qur'an, ucapan-ucapan baik lainnya yang di sana terdapat zikrullah, atau ihsan terhadap hamba-hamba Allah.

Di syurga mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan penghormatan mereka ialah "Salam." Malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu sambil mengucapkan, "Salamun 'alaikum bima sabartum.” Mereka tidak mendengar perkataan yang sia-sia dan yang menimbulkan dosa. Mereka hanya mendengar perkataan yang baik-baik saja.

Di dalam sebuah hadis sahih disebutkan, "Sesungguhnya mereka (ahli syurga) diberi ilham untuk bertasbih dan bertahmid sebagaimana mereka diberi ilham untuk bernafas."

"dan mereka diberi petunjuk kepada jalan yang terpuji."

Mereka juga diberi petunjuk kepada jalan yang terpuji, iaitu ke tempat yang di tempat itu mereka memuji Tuhannya atas kebaikanNya kepada mereka yang telah memberikan segala nikmat itu kepada mereka.

Semua syari’at mengandung hikmah dan pujian, baiknya perintah dan buruknya larangan. Jalan yang terpuji ini adalah agama Allah yang di sana tidak ada sikap ifrath (berlebihan sampai melampaui aturan) dan tafrith (meremehkan), yang di dalamnya mengandung ilmu yang bermanfaat dan amal soleh.

Boleh juga diertikan jalan Allah yang terpuji, iaitu jalan yang lurus ketika di dunianya, kerana Allah sering menghubungkan jalan kepadaNya, dan kerana jalan itu menghubungkan penempuhnya kepada Allah s.w.t.

Semoga Allah melindungi kita dari neraka dan memasukkan kita ke dalam syurgaNya berkat kurnia dan kemurahanNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...